beste tjoopie.
als een van de weinigen op dit forum heb ik ook een 1.6(440). ik kan vertellen dat het een fijn motortje is, en verder een 460/440 net als de anderen.
eerst maar de negatieve puntjes waar je op moet letten:
- wielkastranden, deze roesten bij vrijwel elke 440, 460 meen ik ook
- motor: de stationairklep wil nog wel eens slecht zijn, dit resulteert in belabberd en grillig stationair lopen
- wanneer is de distributieriem vervangen? moet elke 90000 km, is vrij prijzig en desatreus als die knapt
- <440 puntje, 460???>lekt ie bij de achterlichten(natte koffervloer), is met een tube kit en een steeksleutel zo opgelost, wel letten op roest!
bij mij deden de ruiten het ook niet meer bij aanschaf, dit kwam door kapotte schakelaars, meestal is de motor nog wel goed dus een kwestie van ander schakelaartje. een nieuw motortje(mechanisme) kost 2e hands dacht ik 30-50 euro en vrij makkelijk te vervangen.
positieve punten aan deze auto:
zeer fel voor een 1.6(op lpg trek ik de meeste golfjes nog eruit, op benzine bijna allemaal, als ik wil natuurlijk), 460 wat zwaarder maar zal ook wel werken
goede wegligging
veel ruimte, veel auto voor zijn gewicht
het is een volvo(lees: veiliger dan welke auto uit zijn klasse/tijdperk)
Puntjes die ik gehad heb, en ik heb 1000 betaald(teveel achteraf):
- stationairklep
- knopjes ramen
- MAP-sensor kaduuk(komt nooit voor)
- kleppen moeten stellen(1x per 100.000 moet genoeg zijn à 70 euro, lpg vaker)
- koppeling is op, moet binnen 20000 km
- uitlaatklep 4 is een beetje verbrand(lpg-probleempje)
- lekt koelvloeistof, ontraceerbaar(1L op 7000 km inmiddels)
- roest bij wielkastranden, ca 4-5 cm poreus aan beide zijden
- gat in wielkast, roestschade door oud ongeval
- fuseekogel links vervangen, apk-afkeur
wat er nog mis is en nog moet:
- fuseekogel rechts(voorzorg)
- stuurkogel links(apk aandachtspunt), rechts(voorzorg)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Verder is het met een 440/460 wel zo dat je er wat voor moet voelen, je zult zo nu en dan wat onderhoud moeten plegen, maar je hebt een heerlijk rijdende auto voor
De vraagprijs is wat veel, maar als de auto echt goed is, en de onderhoudshistorie kun je bevestigen, dan is ie dat echt wel waard.
Ten slotte: ding 5 tientjes af en koop een werkplaatsboek en een sleutelset, kun je veel van leren, scheelt veel geld. maar je moet er wel van houden natuurlijk
