Pagina 1 van 1
Novomats zelf monteren
Geplaatst: 27.08.2008 - 11:44
door Richard
Is het te doen om zelf nivomats incl. veren achter en schokbrekers incl. veren voor te monteren? En past een set van een v70 uit 2005 op een v70 uit 2002? Iemand misschien een handleiding met plaatjes?
Geplaatst: 27.08.2008 - 20:30
door Hans
In deze handleiding zie je de montage van de schokbreker voorbij komen. Het schijnt niet moeilijk te zijn.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=nl-NL
Geplaatst: 27.08.2008 - 20:35
door Richard
Hhhmmm eens even bestuderen. Zitten plaatjes bij dus dat scheelt een heel stuk

Geplaatst: 27.08.2008 - 20:53
door Gast
Lees hier ook even:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15930
@Gertjan R, heeft ze ook zelf gemonteerd, vraag hem anders even.
Geplaatst: 27.08.2008 - 20:53
door sbv
Richard,
Schokbrekers zijn zelf prima te doen ook zonder brug. Wiel een flink eind opkrikken en dan kan je de schokbreker eruit laten zaken(mits losgemaakt).
De veren dat is een ander verhaal. Volgens mij wijkt een S60 niet af van een V70 achter.
In de auto de achterbank aan twee kanten omklappen en de vloerbedekking eruit halen of omvouwen dan zie je aan beide kanten de bovenste bevestiging van de schokdemper. In het middel heb je een Torx-40 (?)nodig als contra en verder een steek/ringsleutel. De Torx heb je nodig om de moer boven op de demper tegen te houden.
Draai dit allemaal los en vervolgens aan de onderkant ook helemaal. Krik de auto een flink eind op en je kan de demper eruit halen.
Voor de nivomats heb je ook andere bevestigingspunten nodig. Deze kan je losdraaien vanuit de kofferbak. Zitten in de buurt van waar je de demper losgehaald hebt ik dacht dat het 3 boutjes waren. Draai deze los dan valt het ding naar beneden. Ok deze kan je simpel verwijderen.
De veren....
Voor een verenklem heb je redelijk weinig ruimte. Ik had 3 kleintjes en daar is het me niet mee gelukt. Ik heb de onderste draagarm losgehaald(deze zit vast onder het midden van de auto). Daar heb ik de ophanging ook losgehaald. Hier 1 garage krik onder en dan langzaam iets opkrikken om de spanning van de bout af te halen. Bout eruit is niet het werkt uiteindelijk. Is deze eruit dan kan je alles lekker laten zakken en kan je de veer er als het ware in schuiven. Het vast zetten is het probleem om de onderste draag arm weer gecentreerd te krijgen voor het gat van de bout was het (^#(&#^werk. Door 2 krikken strategisch te plaatsen kan je het netjes doen, het kost echter best wel veel tijd.
Ik heb gebruikt 2 assteunen, en 2 maal garage krik.
Aan de ene kant ben ik ruim 2 uur bezig geweest en aan de andere kant(truckje bekend 45 min).
Verenklem is handig maar het kan zonder.
De garage kan dit snelle door van een speciale klem gebruik te maken. Ik heb de halve achterwiel ophanging losgehad.
Succes
Geplaatst: 27.08.2008 - 21:17
door Richard
hmmmm....klinkt alsnog als een aardige operatie dus. Ik zal van het weekend eens het verkennend voorwerk doen in de auto. Gelukkig hoeft het niet direct. De auto huidige dempers kunnen nog even mee maar geen 40k meer.
Geplaatst: 27.08.2008 - 21:22
door sbv
Ik ben vergeten foto's te maken.
Nogmaals schokbreker zijn geen probleem. Veren kan erg lastig zijn.
Mijn advies, kijk eerst eens hoe het rijdt met enkel de schokbrekers vervangen.
Bij mijn S60 heb ik het andersom gedaan. Er zaten nivomats op, deze heb ik vervangen door "normale" icm verlagingsveren. Dit was me te stug dus weer normale veren erop, helaas had ik alleen de veren die bij een nivomat hoort. Ik had geen zin om de boel nog een keer los te halen.
Als je wat foto's van de onderkant maakt kan ik het je zo wel aanwijzen waar het zit.
Ik had het probleem dat ik alles loshad en toen wat moeite had met weer vast zetten, maar ja wegrijden ging niet echt.
Geplaatst: 27.08.2008 - 23:14
door Richard
sbv schreef:Ik ben vergeten foto's te maken.
Nogmaals schokbreker zijn geen probleem. Veren kan erg lastig zijn.
Mijn advies, kijk eerst eens hoe het rijdt met enkel de schokbrekers vervangen.
Bij mijn S60 heb ik het andersom gedaan. Er zaten nivomats op, deze heb ik vervangen door "normale" icm verlagingsveren. Dit was me te stug dus weer normale veren erop, helaas had ik alleen de veren die bij een nivomat hoort. Ik had geen zin om de boel nog een keer los te halen.
Als je wat foto's van de onderkant maakt kan ik het je zo wel aanwijzen waar het zit.
Ik had het probleem dat ik alles loshad en toen wat moeite had met weer vast zetten, maar ja wegrijden ging niet echt.
Ja wou ik net vragen eigenlijk. Maar ik kan dus ook gewoon de veren laten zitten? Die zijn niet heel snel op toch? Kan in elk geval wel proberen hoe het rijdt.
Geplaatst: 27.08.2008 - 23:20
door sbv
Je kan ze gewoon laten zitten, mogelijk dat het nog wel wat stugger is. Nivomat veren zijn soepeler dan normale.
Veren zijn niet supersnel op, je kan ze altijd nog vervangen. Ik weet niet of je ze gelijk mee gekocht hebt. Vervangen kan altijd nog. Al moeten de nivomats dan ook weer gedemonteerd worden.
Heb je trouwens ook de veerpootlagers erbij. Dat zijn die dingen waar de nivomat in valt aan de bovenkant. Ben even de naam kwijt van die dingen. De kop van en nivo mat is dikker dan die van een normale schokbreker
Geplaatst: 28.08.2008 - 08:02
door Richard
Ik heb nu ook nivomats eronder zitten dus dan zou ik die veerpootlagers gewoon weer kunnen gebruiken toch? Of slijt dat ook? Ik heb ze nog niet gekocht. Wou eerst even weten of het zelf te doen was. En als ik de handleiding van Hans zo doorkijk dan zijn de schokbrekers van my 00-08 hetzelfde. Ik ben ondertussen ook aan het kijken naar een andere auto. Dus hangt er ook een beetje vanaf hoe dat gaat of ik de schokbrekers eronder zet. Deze kunnen nog wel even mee volgens de garage.
Geplaatst: 28.08.2008 - 10:27
door sbv
Als ze er nu inzitten kan je ze voorlopig wel even laten zitten lijkt me. Wat was er mis met de huidige nivomats ?
Aan de voorkant is prima zelf te doen om veerpoten te vervangen en ook veren. Je hebt een verenklem nodig, deze kan je evt huren/kopen. Ik heb zelf 3 kleintejs gekocht en was iets van euro 40-45 kwijt volgens mij
Geplaatst: 28.08.2008 - 10:47
door Richard
sbv schreef:Als ze er nu inzitten kan je ze voorlopig wel even laten zitten lijkt me. Wat was er mis met de huidige nivomats ?
Aan de voorkant is prima zelf te doen om veerpoten te vervangen en ook veren. Je hebt een verenklem nodig, deze kan je evt huren/kopen. Ik heb zelf 3 kleintejs gekocht en was iets van euro 40-45 kwijt volgens mij
Bij de laatste beurt kreeg ik van de garage te horen dat de schokbrekers eraan zitten te komen qua onderhoud. Dus ben ik nu mijn licht aan het opsteken over de mogelijkheden en of ik goedkoper kan dan het bedrag dat de garage aangaf. Mijn V70 heeft onderhand 285k gelopen en ik zit nu een beetje rond te kijken naar wat anders. (V70 import uit Duitsland bijv.) Maar die staat niet meteen voor de deur natuurlijk. Dus ben ik aan het kijken of ik anders in de toekomst de nivomats zelf kan vervange. Ook zit er achter dat ik nivomat in de auto erg fijn vind dus mocht ik straks een v70 weer kopen alleen dan zonder nivomat zou ik ze daar ook in kunnen zetten.
Geplaatst: 28.08.2008 - 15:33
door sbv
Zit wat in, er staan hier en daar wel leuke V70's te koop. Duitsland is erg aantrekkelijk, echter moet je je eigen wagen ook ngo kwijt.
Schokbrekers kosten je de kop niet. Als de auto verder op orde is, dan lekker doorrijden. Ik heb mogelijk nog wel een adres waar je voordelig nieuweschokbrekers kan kopen.