Pagina 1 van 2

problemen met de stroom

Geplaatst: 05.10.2005 - 00:35
door roen
hoi allemaal

ik heb een 440 1.8 injectie uit '93 nu heeft deze de laatste tijd het probleem dat de verlichting zachter en feller gaat oftewel niet konstant met dezelfde felheid brand.
overdag is dit niet zo een probleem maar snachts wordt je er wel tureluurs van van die discolampen.
er zijn ook dagen dat ie het niet doet. het zijn niet alleen de koplampen maar alle verlichting in de auto.
waar kan dit aan liggen?

Geplaatst: 05.10.2005 - 08:33
door V480-S60
Roen,

Dat lijkt op een slecht gespannen dynamoriem, een versleten dynamo of een de geest gevende spanningsregelaar.

Geplaatst: 05.10.2005 - 19:23
door v40pokemon
heb ook s ooit gehad, bij was het de spanningsregelaar. toen nog 15 euro bij de lokale garage...

Geplaatst: 05.10.2005 - 22:55
door roever
Zou het overrigens wel even laten nakijken, ik heb namelijk mijn spanningsregelaar kapot gehad en toen hield mijn auto er ineens mee op tijdens het rijden (eerst ging de radio een paar keer uit en toen was het over). Onderdeel kostte inderdaad 14 euro nog wat, montage was zelf in 5 minuten gedaan.

verholpen!

Geplaatst: 20.10.2005 - 19:44
door roen
thx allemaal het was de dynamo --> het gedeelte met de koolborstels.
klusje van nix. met maximaal resultaat!

groeten
jeroen

Re: verholpen!

Geplaatst: 20.10.2005 - 20:17
door Michel740Turbo
roen schreef:het gedeelte met de koolborstels.
Dit heet de spannings regelaar :razz:
Heb je het zelf gedaan?? Hoe zagen de sleepringen er uit. Als dez ingesleten zijn kan het probleem snel terug komen.

Geplaatst: 21.10.2005 - 08:40
door roen
ja heb het zelf gedaan! sleepringen waren redelijk ingesleten... in de gaten houden dus en ik ga er meteen 1 extra halen.

stroom

Geplaatst: 26.10.2005 - 19:44
door Rob
Al een jaar of twee geven mijn lampen hetzelfde effect. Bovendien was vorige week mijn 1 jaar oude accu weer eens leeg. Ik kan de auto niet langer dan 36 uur stil laten staan. Bijladen lijkt hij prima te doen want de volgende dag is starten geen enkel probleem. Kan een eventueel defect in de spanningsregelaar er ook voor zorgen dat de accu leegloopt? Bij de vorige accu had ik dit probleem ook al eens.

Geplaatst: 26.10.2005 - 21:06
door mvdkant
heeft vaak te maken met lekspanning.

staat er niet stiekem een stroomverbruiker aan, zoals een kofferbaklampje of iets dergelijks.
radio gebruikt ook stroom voor het vasthouden van zendergegevens maar is niet al te veel stroomverbruik.

gr.
martin

Geplaatst: 26.10.2005 - 21:11
door Rob
het kofferbaklampje brandt al jaren niet meer, de enige blijvende gebruiker is idd de radio. Vorig jaar heeft hij een dag bij de dealer gestaan, maar die kon het ook niet vinden, kostte me een berg eurie!

Geplaatst: 26.10.2005 - 21:24
door mvdkant
wat is de laadspanning.

moet bij stationair draaiende motor rond de 13 tot 13,5 volt liggen.

gr.
martin

Geplaatst: 26.10.2005 - 21:43
door Rob
Ik ga je helpen: zonder verwaand te doen durf ik te zeggen dat ik best wel handig ben. Heb een aantal zaken in de woning verbouwd, nieuwe keuken geplaatst etc. electra in huis aan leggen durf ik ook. De auto heb ik zelf voorzien van centrale deurvergrendeling. Als ik de motorkap van de auto open, weet ik feilloos waar de accu zit, waar ik de vloeistoffen aan moet vullen, maar dan houdt de kennis van dat gedeelte op, een mens kan niet alles weten. Bovendien heb ik ontzag voor de boordspanning van de auto, ik vind de 220 V wisselspanning van een woning eenvoudiger te begrijpen.
Moet ik doorgaan?
Ik weet dus nu al niet meer waar je het over hebt.....

Geplaatst: 26.10.2005 - 23:34
door mvdkant
je moet er een multimeter bij pakken. stel de meter in op 20 (of 200 )volt gelijkspanning, start de motor en zet de rode pen op de plus en de zwarte pen op de min pool van de accu. nu zie je de laadspanning en die moet tussen de 13 en 13,5 volt liggen.

laat het anders even controleren bij de garage. het is 5 minuten werk en is meestal gratis.

groetjes,
martin.

Geplaatst: 27.10.2005 - 10:12
door Rob
de laadspanning bij stationair is 14,2 V

Geplaatst: 27.10.2005 - 11:40
door V480-S60
Rob schreef:de laadspanning bij stationair is 14,2 V
Dat is perfect.
@Martin je geeft een iets te lage laadspanning aan. Bij mijn 480 en eerdere 440's benzine) is het ook 14.2. (vanaf 13.5 tot 14,3 is goed, boven 14.3 is te hoog)

Als de auto 38 uur stilstaat en hij wil niet meer starten heb je idd een lekstroom ergens zitten. Dat kan dus ook veroorzaakt worden door een verkeerd (niet verkeerd-om) aangesloten accu. (dus te weinig contact)

MAAAAAARRRR, ook een één jaar oude accu kan al kapot wezen. Ik weet niet waar je de accu vandaan hebt maar persoonlijk heb ik meerdere slechte ervaringen met de goedkope eigen accu's van de K-F. (Dit zijn namelijk tweede keus, maar op zich wel goed, die niet door de hoge kwaliteitscontrole komen bij de grote fabrikanten.)

Geplaatst: 27.10.2005 - 13:54
door Rob
De accu die er nu in zit is ruim een jaar geleden geplaatst door de volvo dealer. Kan het iets te maken hebben met de spanningsverdeler die in deze topic al eerder is genoemd. Het is nl zo dat de verlichting nogal flikkert en dan bedoel ik alle verlichting dus zowel rij- als meterverlichting.

Geplaatst: 27.10.2005 - 14:17
door V480-S60
Die flikkerende verlichting kan inderdaad de spanningsregelaar zijn zoals al eerder genoemd.

Echter dat verklaart niet de leeglopende accu!!!

Geplaatst: 27.10.2005 - 14:30
door Rob
Okee, we gaan dus uit van twee afzonderlijke problemen. De accu is het lastigste, want als ik ergens een hekel aan heb is het wel een auto die niet start. Hoe pak ik dit het beste aan, gezien mijn kennisbeperkingen van autotechniek?

Geplaatst: 29.10.2005 - 12:03
door Rob
Is het niet mogelijk dat een defecte stroomverdeler door bijv. kortsluiting een lekkage veroorzaakt? Moet ik zo'n stroomverdeler gewoon bij de dealer kopen? Weet ik dan ook hoe ik deze moet vervangen? Ik weet niet eens hoe deze eruit ziet, laat staan waar hij zit. Kan ik er zonder veel problemen bij?

Geplaatst: 29.10.2005 - 13:20
door V480-S60
Jongens is er een echte techneut die wat foto's voor Rob kan plaatsen.
Ik heb namelijk geen mogelijkheid om foto's te schieten en te plaatsen. En het even uit de losse pols uitleggen is voor mij ook moeilijk.

En even terugkomend op een eventuele defecte stroomverdeler. Die kan door kortsluiting lekkage veroorzaken maar meestal ga je dan een brandluchtje ruiken. (gesmolten rubber etc.)
Maar hoe kom je bij een stroomverdeler. We hebben het altijd gehad over een spanningsregelaar. Dat is wat anders als de stroomverdeler. Die zit op je bobine en daar zitten de bougiekabels weer aan.