Pagina 1 van 2
Roken als een 50 tonner diesel
Geplaatst: 01.09.2008 - 21:38
door thomasglt
Forummers;
Wie heeft misschien hetzelfde gehad?
Mijn S80 (2,5D, 1999) rookt als een schoorsteen als ik gewoon keurig 80 rijd, of 100, of 120... maakt niet uit.
Daarbij schiet vaak het lampje aan met de waarschuwing 'motormanagement bij onderhoud'. De motor schiet dan ook in de noodloop (kan je merken). Soms duurt dit maar kort (2 seconden) maar soms blijft hij ook in de noodloop, met brandend lampje, totdat ik de auto weer opnieuw heb gestart.
Nu het vreemde: in de noodloop rookt de auto niet (of nauwelijks, als een normale oude diesel).
Daarbij ben ik soms ook het vermogen kwijt (gewoon ook zonder lampjes aan, dus zonder noodloop). De auto trekt dan beduidend slechter.
Ik hoorde eerst veel over de EGR klep afdichten enz. Ik heb die vacuumslang eens afgedopt, maar dat leidde niet tot een gewenst resultaat. Ik vond de motor rauwer, en minder mooi lopen. Bovendien rookte ie nog evenveel.
Ik heb inmiddels een afspraak bij de dealer staan, maar zou ze graag een suggestie mee willen geven, om veel geld aan onderzoekskosten te besparen.
Heeft iemand een soort gelijk iets gehad?
Geplaatst: 02.09.2008 - 08:15
door gevanje
Heb dit een keer gehad en toen was mijn LMM (luchtmassameter) kapot. De 2.5 D rookt overigens in tegenstelling tot de 2.4 d of D5 behoorlijk meer maar dat is een ander verhaal. Ik neem aan dat de auto voor die tijd minder rookte. Met de egr dicht roken ze overigens minder maar als ik je verhaal zo lees dan is dat niet het euvel. Je zou nog een proefritje kunnen maken met een afgesloten egr. Ze blijven nogal eens hangen.
Geplaatst: 02.09.2008 - 17:49
door thomasglt
Ik trek nu constant een zwarte wolk achter me aan, dat is niet zoals het hoort. Ik verdenk zelf ook sterk de LMM, gaan die dingen wel snel stuk trouwens... dat wordt dan de derde al.
Maar goed... ik heb nu een stekkertje eruit getrokken bij de LMM, zodoende heb ik de auto nu in constante storing. Rookt ie tenminste niet meer (ik voelde me echt aso, vooral langs fietsers).
Ben benieuwd wat de dealer vrijdag zegt..
Geplaatst: 04.09.2008 - 14:07
door interceptor
Waar zit dat stekkertje ?
Ik rij met een V70 - 2002 Diesel en ook ik verdenk deze klep ervan....
Geplaatst: 04.09.2008 - 18:23
door thomasglt
Ik heb gewoon zomaar een stekkertje eruit getrokken die ergens zit op de buis tussen luchtfilter en motor. Bij mij zit er een groot en een kleine. De kleine heb ik eruit getrokken.
Let op; dit is wel tijdelijk, je rookt nu namelijk niet meer als een vrachtauto, maar je trekt wel op als een vrachtauto (langzaam dus, vooral van 80-120).
Geplaatst: 04.09.2008 - 20:57
door edraket
Als je een D5 hebt of afgeleide daarvan kan dat niet met dat stekkertje. De motor gaat daardoor in noodloop, of is het ook nog een 2.5d?
Geplaatst: 04.09.2008 - 21:04
door mad
Er is een ander topic met exact (mijn) hetzelfde verhaal: zwart roken en noodloop, melding display.
1.volgens mijn dealer is het vervangen van een turbo zéér uitzonderlijk bij een D5; hebben ze nog niet bij de hand gehad.
2. één van de turboslangen kan loszitten/ gescheurd zijn;
3, de sensor kan kapot zijn, LMM
4. en zéér waarschijnlijk is het de INTERCOOLER die lekt. Kost 217 euri ex btw, en dan moetie er nog onder.
Check is eenvoudig. Suc6
Geplaatst: 04.09.2008 - 21:24
door gevanje
De auto van Thomas is een 99er dus een 2.5d. Slang van de turbo kan het volgens mij niet zijn omdat de auto met de stekker van de lmm los niet meer rookt. De LMM gaat nogal eens kapot helaas.
Geplaatst: 04.09.2008 - 23:33
door thomasglt
Tsja... dan denk je soms dat Bosch een goed merk is (is toch fabrikant van die LMM). Maar als je om de 100.000 km een nieuwe moet kopen... Beetje apart.
Nou ja... we zullen het zien morgen, zal wel schrikken zijn van de prijs voor dat stuk buis. Want prijzen weet Bosch alles van, en anders Volvo wel

.
Geplaatst: 05.09.2008 - 10:03
door gevanje
thomasglt schreef:Tsja... dan denk je soms dat Bosch een goed merk is (is toch fabrikant van die LMM). Maar als je om de 100.000 km een nieuwe moet kopen... Beetje apart.
Nou ja... we zullen het zien morgen, zal wel schrikken zijn van de prijs voor dat stuk buis. Want prijzen weet Bosch alles van, en anders Volvo wel

.
Het moet toch lukken met zelf montage voor rond de 80 euro. Als volvo te duur is, informeer dan eens bij Audi. Je hebt nl een audi blok en daar kennen ze het ruilsysteem.
Geplaatst: 05.09.2008 - 10:10
door IkeV70
Het feit dat het roken stop als je de LMM lostrekt hoeft niet perse te betekenen dat de LMM de oorzaak is. Veel rook betekent teveel brandstof tov de hoeveelheid lucht. Dat kan door verkeerde meting komen (LMM), maar kan ook door een probleem in het turbo systeem (slang, intercooler). LMM stekker lostrekken zorgt voor een noodloop waarin minder brandstof ingespoten wordt. Het symptoom - roken - is daarmee bestreden, de oorzaak van het symptoom niet.
Ik denk in dit geval eerder aan een turbo probleem dan aan een LMM probleem.
Geplaatst: 05.09.2008 - 16:16
door gevanje
IkeV70 schreef:Het feit dat het roken stop als je de LMM lostrekt hoeft niet perse te betekenen dat de LMM de oorzaak is. Veel rook betekent teveel brandstof tov de hoeveelheid lucht. Dat kan door verkeerde meting komen (LMM), maar kan ook door een probleem in het turbo systeem (slang, intercooler). LMM stekker lostrekken zorgt voor een noodloop waarin minder brandstof ingespoten wordt. Het symptoom - roken - is daarmee bestreden, de oorzaak van het symptoom niet.
Ik denk in dit geval eerder aan een turbo probleem dan aan een LMM probleem.
Op zich kan je verhaal kloppen. Ik had zelf echter ook een keer mijn turboslang eraf en op hetzelfde moment een zwakke LMM. Kan je vertellen dat mijn auto toen nog flink rookte. Ik had en heb overigens een D5 dus dat zou een verschil kunnen maken.
Geplaatst: 05.09.2008 - 20:42
door thomasglt
Nou, ik ben bij de dealer geweest, en het was snel duidelijk. LMM doorgemeten, deze was dus inderdaad stuk. Hij is nu vervangen, en de auto rijdt weer als vanouds, zonder roken.
Op naar de volgende 320000 kilometer!
Geplaatst: 05.09.2008 - 20:43
door mad
Good job, en niet te duur, lekker hé?! Suc6!
Geplaatst: 05.09.2008 - 20:44
door thomasglt
mad schreef:Good job, en niet te duur, lekker hé?! Suc6!
Die snap ik even niet?
Geplaatst: 05.09.2008 - 21:20
door mad
Goed gedaan door je garagist, metertje vervangen, geen gelazer met de rest; lijkt me een lekker idee. Tóch? That's all..
Geplaatst: 05.09.2008 - 21:49
door thomasglt
mad schreef:Goed gedaan door je garagist, metertje vervangen, geen gelazer met de rest; lijkt me een lekker idee. Tóch? That's all..
Haha... maar dat niet duur verhaal gaat dan net even niet op. Snap niet waarom die buizen met zo`n metertje erin zo duur moeten zijn.
Geplaatst: 05.09.2008 - 21:52
door gevanje
thomasglt schreef:mad schreef:Goed gedaan door je garagist, metertje vervangen, geen gelazer met de rest; lijkt me een lekker idee. Tóch? That's all..
Haha... maar dat niet duur verhaal gaat dan net even niet op. Snap niet waarom die buizen met zo`n metertje erin zo duur moeten zijn.
Nou deel de ellende met ons. Ik schreef al eerder dat het niet zo heel duur hoeft te zijn. De LMM is in de loop der jaren flink goedkoper geworden.
Geplaatst: 05.09.2008 - 21:57
door thomasglt
De dealer rekent er toch nog steeds zo`n 340 euro voor.
Geplaatst: 05.09.2008 - 21:59
door mad
Maar dan kun je ook weer 320.000 km vooruit... het kost wat maar dan heb je ook wat... nietwaar?