Dag Allen,
Van de week begon de boordcomputer aan te geven hoeveel kilometer ik nog kon rijden met de resterende benzine in de tank. Nu valt het me altijd op dat ik dan bij een tankbeurt over het algemeen niet meer dan 55 liter kan tanken. Deze keer heb ik doorgereden tot de computer FUEL aangaf, oftewel, nu tanken anders sta je stil. Dat viel in de praktijk mee, ik heb 56.5 liter getankt. Er zou dus nog 3.5 liter in de tank moeten zitten. Genoeg voor minstens 35 kilometer. Wat zijn de ervaringen van andere forumleden hiermee?
Gr
Dukkie
inhoud benzinetank
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Je bevindingen kloppen wel aardig. Ik zelf rij de 1.9 dci 115PK en zo rond de 850 a 900 km geeft hij Fuel>0 aan. als ik dan ga tanken, dan kan er maar 50 liter in,
dus nog 10 liter over. Ik ben wel eens gaan doorrijden, maar op een gegeven moment dan weet je niet meer zeker of er nog genoeg inzit. Toch maar gaan tanken kreeg ik er nog altijd maar 52 liter bij. Oftewel het moet wel heel raar lopen wil je met een lege tank stil komen te staan. Theoretisch gezien zou 1000 tot 1100 km met 60 liter mogelik zijn, maar dit ga ik niet proberen. en dat met een auto van 1300 kg
dus nog 10 liter over. Ik ben wel eens gaan doorrijden, maar op een gegeven moment dan weet je niet meer zeker of er nog genoeg inzit. Toch maar gaan tanken kreeg ik er nog altijd maar 52 liter bij. Oftewel het moet wel heel raar lopen wil je met een lege tank stil komen te staan. Theoretisch gezien zou 1000 tot 1100 km met 60 liter mogelik zijn, maar dit ga ik niet proberen. en dat met een auto van 1300 kg

- MDA
- 5th Gear member
met een diesel is het een stuk vervelender om je tank leeg te rijden. Er komt dan lucht in de dieselpomp en uiteindelijk in de verstuivers... dus dat moet je inderdaad niet proberen. Met een benzine is wat minder erg, maar toch een vervelende ervaring.
Ik rijd mijn tank meestal heel erg leeg (een slechte gewoonte zullen we maar zeggen), en ik heb al meerdere malen meer dan 62 liter getankt (62.5 zelfs 62.7). Ik ben alleen nog nooit stil gevallen, dus wie weet zit er stiekem nog meer in die tank.
Er is daar trouwens al een topic over geweest in dit forum (de inhoud van de tank van een S/V40).
Ik rijd mijn tank meestal heel erg leeg (een slechte gewoonte zullen we maar zeggen), en ik heb al meerdere malen meer dan 62 liter getankt (62.5 zelfs 62.7). Ik ben alleen nog nooit stil gevallen, dus wie weet zit er stiekem nog meer in die tank.
Er is daar trouwens al een topic over geweest in dit forum (de inhoud van de tank van een S/V40).
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- Mathijs T-4
- 3rd Gear member
niet alleen de tank, maar de brandstofleiding bevat ook wat liters peut...
ik tank altijd tijdig, in het geval dat er wat is wil ik volgas naar het ziekenhuis kunnen en dan heb ik wat liters nodig!
meeste wat ik getankt heb? 55liter?
(tijdje heeft de kleine in het ziekenhuis gelegen, na werk er snel naartoe, ff volgas geeft de BC 25,5op100 aan) dus dat is 1op4 verbruik..
ik tank altijd tijdig, in het geval dat er wat is wil ik volgas naar het ziekenhuis kunnen en dan heb ik wat liters nodig!
meeste wat ik getankt heb? 55liter?
(tijdje heeft de kleine in het ziekenhuis gelegen, na werk er snel naartoe, ff volgas geeft de BC 25,5op100 aan) dus dat is 1op4 verbruik..
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
- modiniro
- 2nd Gear member
Hallo,
het infocenter gebruikt voor de weergave van het actuele brandstofniveau twee parameters t.w. :
a) werkelijk gemeten brandstofniveau
b) fuel consumption signal (PPD = pulse per drop).
Met deze twee parmeters wordt ook de DTE berekend (Distance to Empty tank).
De tank heeft een optimale vorm om zoveel mogelijk brandstof op te slaan, met als nadeel dat de 5 liter boven in de tank en de 3L onder in de tank niet door de vlotter gedetecteerd kunnen worden.
In die twee bereiken (bovenin en onderin) wordt de brandstof indicatie en dus ook de berekening van DTE puur en alleen op PPD signaal bepaald.
Nu zit er in de sofwtare van de kombi meter een triggerpunt, d.w.z. rond de 9L gemeten brandstofniveau gaat de meter over van werkelijk inhoud naar berekende inhoud.
De DTE berekening in het onderste gebied is puur en alleen gebaseerd
om het tellen van het aantal brandstof verbuikspulsen.
Omdat we Volvo nooit kan garanderen dat er in elke auto dezelfde hoeveelheid niet te meten resthoeveelheid brandstof in de tank zit is er
gekozen voor een standaard SAFETY waarde van 3,5L.
Sommige S/V40 hebben 1L rest, anderen 3L. het infocentre houdt dit
onbekende (maar wel aanwezige() volume achter on zorgt daarmee dat niemand op het display ziet : 40km , en de afstand tot de volgende tankstop , bijv 45km, niet meer kan halen.
Daarom stopt de infocenter ook met het geven van de absolute waarde en laat alleen FUEL zien.
Groeten,
Rob
het infocenter gebruikt voor de weergave van het actuele brandstofniveau twee parameters t.w. :
Met deze twee parmeters wordt ook de DTE berekend (Distance to Empty tank).
De tank heeft een optimale vorm om zoveel mogelijk brandstof op te slaan, met als nadeel dat de 5 liter boven in de tank en de 3L onder in de tank niet door de vlotter gedetecteerd kunnen worden.
In die twee bereiken (bovenin en onderin) wordt de brandstof indicatie en dus ook de berekening van DTE puur en alleen op PPD signaal bepaald.
Nu zit er in de sofwtare van de kombi meter een triggerpunt, d.w.z. rond de 9L gemeten brandstofniveau gaat de meter over van werkelijk inhoud naar berekende inhoud.
De DTE berekening in het onderste gebied is puur en alleen gebaseerd
om het tellen van het aantal brandstof verbuikspulsen.
Omdat we Volvo nooit kan garanderen dat er in elke auto dezelfde hoeveelheid niet te meten resthoeveelheid brandstof in de tank zit is er
gekozen voor een standaard SAFETY waarde van 3,5L.
Sommige S/V40 hebben 1L rest, anderen 3L. het infocentre houdt dit
onbekende (maar wel aanwezige() volume achter on zorgt daarmee dat niemand op het display ziet : 40km , en de afstand tot de volgende tankstop , bijv 45km, niet meer kan halen.
Daarom stopt de infocenter ook met het geven van de absolute waarde en laat alleen FUEL zien.
Groeten,
Rob
- Okke
- 4th Gear member
Juist! Zeg Rob, hoe weet je zoveel exacte informatie. Ik heb namelijk ooit eens een vraag gesteld over een bi-fuel en inbouwen van een BC...ik begrijp dat dat moeilijk is ...maar kan jij eventueel meer informatie daarover verschaffen?modiniro schreef: Hallo,
Groeten,
Rob
V40
- marsm104
- 5th Gear member
- Contacteer:
Zo heb ik het ook precies. Ik haal dan redelijk vaak 1000km op een tank,(joepdesign schreef:Je bevindingen kloppen wel aardig. Ik zelf rij de 1.9 dci 115PK en zo rond de 850 a 900 km geeft hij Fuel>0 aan. als ik dan ga tanken, dan kan er maar 50 liter in,

Maar dan maar gewoon gaan tanken. Als je verder probeert, en je haalt dat niet, is dat ook zo lullig....
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- marsm104
- 5th Gear member
- Contacteer:
Nog een vreemde constatering: Met volle tank geeft de BC een acciradius van; 1200 km (met een gemiddelde van 1:20 en 60 liter klopt dat precies)
Mijn tank is nu precies half vol. Ik heb er nu ca. 600km mee gereden.
Maar nu red ik niet nog eens 600km. Bij 1000km is de tank volgens de boordcomputer echt leeg.
Waar gaat het nu mis?
Maar nu red ik niet nog eens 600km. Bij 1000km is de tank volgens de boordcomputer echt leeg.
Waar gaat het nu mis?
Groeten, Rick Marsman

-
- 5th Gear member
Niet alleen lullig maar ook nog strafbaar als je leeg komt te staan (bijv op de snelweg)marsm104 schreef: Zo heb ik het ook precies. Ik haal dan redelijk vaak 1000km op een tank,() en dan gaat er 50 liter in. De BC geeft dan aan dat de tank leeg is.
Maar dan maar gewoon gaan tanken. Als je verder probeert, en je haalt dat niet, is dat ook zo lullig....
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- modiniro
- 2nd Gear member
De weergave van de resterende afstand te rijden is gebaseerd op het gemiddeld brandstof verbruik over de laatste 13km .
De meeste mensen gaan zuinig rijden als de tank bijna leeg is met als gevolg dat dit extreem zuinig verbruik in de berekening van resterende
afstand terecht komt, dat levert een zeer hoge restafstand op.
Als je dan gaat rijden en gedurende het rijden gaat het gemeten gemiddelde brandstofverbruik langzaam omhoog dan zal de berekening van restafstand ook een lagere waarde opleveren.
Zo doende zakt je restafstand waarde extra.
Omgekeerd kan ook.
Als je met een hoog gemeten gemiddeld brandstofverbruik over de laatse 13km gaat tanken, dan zul je zien dan je een lagere restafstand ziet.
Als je dan gaat rijden, en heel zuinig blijft rijden, dan zul je zien dat de
restafstand toeneemt ! ondanks dat er brandstof UIT de tank gaat.
Dit normaliseert zich vanzelf.
Groeten,
Rob
De meeste mensen gaan zuinig rijden als de tank bijna leeg is met als gevolg dat dit extreem zuinig verbruik in de berekening van resterende
afstand terecht komt, dat levert een zeer hoge restafstand op.
Als je dan gaat rijden en gedurende het rijden gaat het gemeten gemiddelde brandstofverbruik langzaam omhoog dan zal de berekening van restafstand ook een lagere waarde opleveren.
Zo doende zakt je restafstand waarde extra.
Omgekeerd kan ook.
Als je met een hoog gemeten gemiddeld brandstofverbruik over de laatse 13km gaat tanken, dan zul je zien dan je een lagere restafstand ziet.
Als je dan gaat rijden, en heel zuinig blijft rijden, dan zul je zien dat de
restafstand toeneemt ! ondanks dat er brandstof UIT de tank gaat.
Dit normaliseert zich vanzelf.
Groeten,
Rob
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Gezien je eerdere verklaring dat je 1000 km rijd tot dat de boordcomputer "fuel" aangeeft en dan gaat tanken, en er maar 50 liter ingaan, klopt het toch. Je houdt immers 10 liter over en daarmee zou je in theorie met jouw aangegeven verbruik van 1:20 de overige 200 km kunnen rijden. Echter zoals andere al hebben vermeld gaat het hier om een verwachte nog te resteren km, welke zeer beïnvloedbaar zijn door je eigen rechtervoet. cruisecontrol en 110 km per uur op de snelweg met een volle tank.. dan geeft hij bij mij aan dat ik nog 1350 km kan rijden. echter zodra je de snelweg weer verlaat zakt ie wel weer snel naar de 800/900 km.marsm104 schreef:Nog een vreemde constatering: Met volle tank geeft de BC een acciradius van; 1200 km (met een gemiddelde van 1:20 en 60 liter klopt dat precies)
Waar gaat het nu mis?
-
- 5th Gear member
toch maar weer even naar boven halen. ik heb een V40 uit 2004, 1.9D 115 pk. ik heb van het weekend de tankmeter op het onderste uiterste streepje van de tankmeter gehad. er ging nog geen lampje branden en ik kon nog 130 km rijden volgens de BC. bij het tanken kon ik er maar 52 liter in krijgen. dat viel ff tegen.....
meestal moet het toch zo wezen dat het lampje wel gaat branden als je in het rooie gebied komt? of doet ie dat pas aan het einde van het rooie gebied. bij mijn 440 kon ik vaker met gemak 60 tot 62 liter tanken zonder dat ik idee had dat naaldje helemaal onder in rooie gebied stond. vindt het toch tegen vallen van de V40. zou de dealer kunnen calibreren van tankmeter net zoals in de 480?
meestal moet het toch zo wezen dat het lampje wel gaat branden als je in het rooie gebied komt? of doet ie dat pas aan het einde van het rooie gebied. bij mijn 440 kon ik vaker met gemak 60 tot 62 liter tanken zonder dat ik idee had dat naaldje helemaal onder in rooie gebied stond. vindt het toch tegen vallen van de V40. zou de dealer kunnen calibreren van tankmeter net zoals in de 480?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
- Mathijs T-4
- 3rd Gear member
Zo 59,21 liter in de tank gegooid, Ultimate 100.. (duitsland)
Was vanuit Belgie naar Trier gegaan met de fam voor een dagje shoppen ( 80 km rijden ong)
en daar aangekomen zo leeg als de .... stom natuurlijk, maar ach, in de stad genoeg tankstations.
Maar veel parkeergarages vol, aardig omrijden door de stad met een tank die al "leeg" was.. en ja hoor de parkeergarage 4 verdiepingen omhoogrijden.. oei!
Het dichtstbijzijnde tankstation was 1,2 km rijden en er ging dus een heleboel 100 in.
Wel 700km+ met de tank gereden, absoluut record!
(inclusief 160-180 groot deel van de rit)
Was vanuit Belgie naar Trier gegaan met de fam voor een dagje shoppen ( 80 km rijden ong)
en daar aangekomen zo leeg als de .... stom natuurlijk, maar ach, in de stad genoeg tankstations.
Maar veel parkeergarages vol, aardig omrijden door de stad met een tank die al "leeg" was.. en ja hoor de parkeergarage 4 verdiepingen omhoogrijden.. oei!
Het dichtstbijzijnde tankstation was 1,2 km rijden en er ging dus een heleboel 100 in.
Wel 700km+ met de tank gereden, absoluut record!
(inclusief 160-180 groot deel van de rit)
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
-
- 5th Gear member
gister weer getankt, ik redde net de 50 liter, wijzertje al aardig in het rood. nog geen lampje op dashboard. ik had daarvoor 25 km achter vrachtwagen gereden van lelystad naar enkhuizen. na het tanken kon ik nog 1400 km rijden op de tank. als de tankwijzer op het onderste streepje van het rooie gebied staat dan kon ik 53 liter tanken. ik hoop dat de tankmeter gekalibreerd kan worden.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo 440 1.9 TD
- Jers3n
- 5th Gear member
Ik zou niks kalibreren.
Zo uit mijn hoofd meen ik te weten dat in mijn handleiding (V40 1.9D 115pk SE 2003) staat dat de BC bij ongeveer 7 liter resterende brandstof een 1e signaal (oranje lampje in meter) geeft, en bij ongeveer 3,5 liter resterend een 2e (fuel in BC scherm o.i.d.? zelf nog niet meegemaakt).
Bij mij gaat pas bij nog 70 te rijden kilometers volgens de BC het oranje lampje branden, dan staat de wijzer al lang op het laagste punt diep in het rood. Op dat moment gaat er ongeveer 53 liter in, dus dat klopt aardig met de opgegeven tank inhoud van 60L.
Max ooit getankt is 56,5 liter na 970 km, (vrij kort na aanschaf auto) al was dat niet meteen prettig....
Volgens mij is er, zeker gezien de eerder uitleg van Modiniro en mijn ervaring, niet zo veel mis met die brandstofmeter. Ik heb er mij in het begin ook aardig over verwonderd dat het lang duurde voordat er een brandstof lampje ging branden. Maar na een aantal keren verder leeg rijden lijkt het wel aardig te kloppen.
Zo uit mijn hoofd meen ik te weten dat in mijn handleiding (V40 1.9D 115pk SE 2003) staat dat de BC bij ongeveer 7 liter resterende brandstof een 1e signaal (oranje lampje in meter) geeft, en bij ongeveer 3,5 liter resterend een 2e (fuel in BC scherm o.i.d.? zelf nog niet meegemaakt).
Bij mij gaat pas bij nog 70 te rijden kilometers volgens de BC het oranje lampje branden, dan staat de wijzer al lang op het laagste punt diep in het rood. Op dat moment gaat er ongeveer 53 liter in, dus dat klopt aardig met de opgegeven tank inhoud van 60L.
Max ooit getankt is 56,5 liter na 970 km, (vrij kort na aanschaf auto) al was dat niet meteen prettig....
Volgens mij is er, zeker gezien de eerder uitleg van Modiniro en mijn ervaring, niet zo veel mis met die brandstofmeter. Ik heb er mij in het begin ook aardig over verwonderd dat het lang duurde voordat er een brandstof lampje ging branden. Maar na een aantal keren verder leeg rijden lijkt het wel aardig te kloppen.
-
- 5th Gear member
ik vindt dat de tankmeter van een oude 440(1994) beter afgesteld is, op een beter punt het lampje gaat branden en dat de terugkoppeling naar BC veel beter is.
met de 440 haalde ik 9 van de 10 keer meer dan 55 liter tanken, zonder dat ik de tankmeter op zijn bodem had liggen. de V40 is een auto die veel jonger is, veel betere electronica en de BC heeft, dan zou dit toch veel beter moeten gaan! ik ben er nog niet tevreden over.
met de 440 haalde ik 9 van de 10 keer meer dan 55 liter tanken, zonder dat ik de tankmeter op zijn bodem had liggen. de V40 is een auto die veel jonger is, veel betere electronica en de BC heeft, dan zou dit toch veel beter moeten gaan! ik ben er nog niet tevreden over.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo 440 1.9 TD