Pagina 1 van 11
Warm lopen wanneer het bergop gaat.
Geplaatst: 02.09.2008 - 20:57
door Darkness
Hallo
Tijdens m'n vorige trip had ik last van een fluitend geluid zie
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=21973 nu enkele maanden later zitten we weer in de bergen en de V70 fluit en sjirpt zoals hij al altijd gedaan heeft ... maar wanneer ik nu de echte bergpassen ga rijden met een hellingsgraad van 16 en 18% dan loopt de motor warm ... echt warm lopen tot tegen het rood. Laat ik de wagen dan ff afkoelen dan zie je de temp onmiddellijk zakken.
Op de camping in gesprek gekomen met een V70 XC ( zelfde motor ) rijder ... heeft identiek dezelfde rotzooi met de wagen ... had de termostaat laten vervangen ( 250euro) en heeft nog steeds hetzelfde probleem ... had ook last van een slepend lawaai ( sjirp of fluiten )
Volgens hem heeft Volvo wel degelijk weet van dit probleem ... maar er iets aan verhelpen is natuurlijk wat anders. Eerlijk gezegd sta ik wel voor aap wanneer de V70 warm loopt en ik gedwongen aan de zijkant moet, terwijl andere minder aangeschreven merken de berg opvliegen

Geplaatst: 03.09.2008 - 00:02
door Gast
Ik vermoed dat de temperatuur in je bak te hoog oploopt. Geluid kan ik nog niet even plaatsen.
Het is bekend (bij Volvo) dat als je flink moet trekken (en dat is 16 en 18 %) dat de temperaturen te hoog op kunnen lopen.
Er wordt dan ook vaak geadviseerd om een extra olie koeler te plaatsen.
XC90 moet het zelfs. XC70 weet ik niet.
De helling die ik heb gehad met 1350 kg erachter was max 12%.
Ik schakel trouwens heel af en toe zelf.
Als namelijk het toerental om en nabij de 2000 toeren komt, druk ik hem terug naar 4. De automaat doet daar nmm zelf te lang over.
Mijn technisch gevoel/gehoor zegt mij dan dat hij dan onder zijn koppel draait.
Ik heb 1 x de temp. meter net iets uit het midden zien komen.
Hoeveel trek jij (max caravan gewicht)?
Welke toerental draait de motor als hij heet wordt en fluittoon hoort?
Geplaatst: 03.09.2008 - 08:58
door Hans
Collega XC70 OR rijder @Ikort heeft geloof ik hetzelfde probleem. Men komt er maar niet achter wat het probleem is.
Geplaatst: 03.09.2008 - 21:30
door Darkness
AlexV70 schreef:Hoeveel trek jij (max caravan gewicht)?
Welke toerental draait de motor als hij heet wordt en fluittoon hoort?
Ik trek ong 1450kg ... is het max toegelaten gewicht van de caravan ... en het toerental wanneer ie fluit en warm loopt zit tussen de 1700 en 2100 toeren. Hij loopt trouwens warm in gelijk welke versnelling ... bergop tegen 30km in 2de ... of tegen 80km in 4de ... maakt ni uit zolang de caravan er maar aanhangt.
Heb vandaag de Gross Glockner bergpas gereden ( zonder caravan ) en zelfs dan gaat de temp soms iets hoger dan normaal ... maar dan praten we maar over een halve centimeter op de temp meter en dan enkel bij zware lang aanhoudende hellingen . Met caravan gaat de temp meter tot tegen het rood.
Het probleem is geweten en ik ben al bij de garage langs geweest ... maar je kan in Belgie moeilijk bergen simuleren en bij een gewone proefrit zelfs met caravan gaat alles perfect.

Geplaatst: 03.09.2008 - 22:12
door Bover
Ik neem aan dat we het over een D5 hebben.
Ik heb al verschillende keren met V70 en XC 70 D5 meer dan 20% getrokken in Noorwgen.
Gezamelijk gewicht combi 3600kg!
Nauwelijks de temp meter zien oplopen, geen gefluit....
WEl
de geartronic zelf schakelen als je beneden 200toeren komt op zeer zware hellingen. :!:
Ik bedoel de D5 kan gewoon zijn werk doen zoals het hoort.
Geplaatst: 03.09.2008 - 23:01
door Gast
1700 toeren op een helling van 16% met 1450 kg erachter?
Dan zit je echt te laag in toeren.
De motor moet dan ook een hele lage brom geven...... toch?
Ook de waterpomp heeft denk ik graag wat meer toeren, om de warmte kwijt te kunnen.
Probeer hem op zulke hellingen toch op minimaal 2500 toeren te houden, desnoods zelf schakelen.
Van toeren gaat ie niet stuk!
Succes
Geplaatst: 04.09.2008 - 11:05
door Darkness
Op de snelweg draait hij gewoonlijk rond de 2OOO toeren als ie bergop moet ... misschien dat ik daar dan manueel moet overpakken ... op de heenreis heb ik een stuk bergop in file gestaan ... gewoon stapvoets verkeer en toen is hij ook warm gelopen ...
Maar goed, ik zal op de terugweg via beieren wanneer ie bergop onder de 2000 toeren gaat eens manueel overpakken ... ik ben benieuwd.
Ik laat het jullie weten van zodra ik terug ben ( maar dat duurt nog een goede week ... eerst genieten van de vakantie

)
Geplaatst: 04.09.2008 - 11:53
door Black 2.4T awd
1700 toeren op een helling van 16% met 1450 kg erachter?
Dan zit je echt te laag in toeren.
De motor moet dan ook een hele lage brom geven...... toch?
Ook de waterpomp heeft denk ik graag wat meer toeren, om de warmte kwijt te kunnen.
Probeer hem op zulke hellingen toch op minimaal 2500 toeren te houden, desnoods zelf schakelen.
Van toeren gaat ie niet stuk!
Precies, het heeft deze zomer ook de Telegraaf gehaald teveel pech gevallen door het rijden nieuwe stijl (economisch). Fout!! zet daar maar een dikke streep door en ga op gas staan, toeren maken. Ik rijdt zelf met een handgeschakelde 2.4T awd met 1700 kg aan de haak die het makkelijk aan kan. Maar als ik van te voren al zie deze helling wordt een hele klim dan ga al preventief een versnelling lager en hou de gang erin. Sommige wachten te lang met het rijden in een te hoge versnelling en tegen de tijd dat ze het door hebben is de snelheid er ook wel uit. Ik heb van het zomer weer genoeg van die #### hollanders meegemaakt die ervoor zorgen dat vrachtwagens allerlei capriolen moesten uithalen om ze te kunnen in halen. Wat weer het gevolg had dat ik in de ankers moet om deze jongens voor te laten gaan omdat ik makkelijker weer op snelheid kan komen dan hun.
Geplaatst: 04.09.2008 - 12:00
door edraket
Is je radiateur wel schon? Het best is hem schoonblazen met hogedrukspuit van binnenuit (vanuit de motorruimte dus) als dat lukt. Als er veel vuil en vliegen in zitten gaat de werking van de radiateur sterk achteruit. Jouw type auto is waarschijnlijk in dead valley getest met een te zware trailer en op een helling. Pas als een auto die test doorstaat wordt hij in productie genomen. Als hij overhit is er iets niet in orde. Wat voor motor gaat het precies om en hoeveel km's en bouwjaar?
Geplaatst: 04.09.2008 - 20:04
door Bover
Hi Ed
Hij is nu op vakantie. Maar iksnap ook niet .
Ik heb stevig gevraagd van mijn volvo maar gewoon aan het werk.
Alleen altijd toerental bij pk en koppel boven 2200t.
Hellingen langdurig van 18% geen probleem met 3600kg.
Kijk maar in topic.
Staan foto's van sommige hellingen afgelopen zomer.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23448
Geplaatst: 04.09.2008 - 20:23
door Gast
Bover schreef:Hi Ed
Hij is nu op vakantie. Maar iksnap ook niet .
Ik heb stevig gevraagd van mijn volvo maar gewoon aan het werk.
Alleen altijd toerental bij pk en koppel boven 2200t.
Hellingen langdurig van 18% geen probleem met 3600kg.
Kijk maar in topic.
Staan foto's van sommige hellingen afgelopen zomer.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23448
Jij hebt toch een oliekoeler?
Geplaatst: 04.09.2008 - 20:52
door edraket
Enige wat ik kan verzinnen is dat de radiateur vol met vliegen of rotzooi zit, of dat de bak te warm wordt en daardoor het koelwater oververhit (is gekoppeld). Het is daarom zeer belangrijk wat hoger in toeren te rijden, bij een automaat betekent dit gewoon vast zetten in twee of drie. Laat de motor gerust 3000 toeren maken, hij gaat dan ik de lock-up en er wordt veel minder warmte in de koppelomvormer opgewekt. Ik denk dat als je met 2000 toeren omhoog gaat de bak niet in de lock-up gaat, maar ik ken de combinatie D5 en automaat niet.
Geplaatst: 04.09.2008 - 21:18
door Darkness
Ik ga morgen ook eens kijken hoe het met de radiator zit ... maar volgens mij zit ie niet onder de rotzooi ... ik reinig om de zoveel tijd ook de motor en alles rondom ... maar goed, morgen eerste werk kijk ik naar de radiator.
Geplaatst: 05.09.2008 - 20:33
door Darkness
Radiator is zoals het hoort ... kleeft geen rotzooi tegen, dus dat kan de oorzaak niet zijn.
Geplaatst: 05.09.2008 - 23:27
door Gast
Darkness schreef:Radiator is zoals het hoort ... kleeft geen rotzooi tegen, dus dat kan de oorzaak niet zijn.
Dus van af nu, FLINK op dat gas.
Geplaatst: 07.09.2008 - 22:19
door Dimi
Wel tijdens onze vakantie reed men vader met mijn D5 ook op een serieuse klim (geen aanhang of caravan) en plots keek ik naar de teller en zag dat de temperatuur ook ver voorbij het midden stond. Nu hij zat ook al tijd laag in toeren te rijden enzo. Oja is manueel.
De dag nadien reed ik en de klim was zwaarder, temp bleef netjes het zelfde, en ik gaf beduidend (veel) meer gas. De audi Q7 en de bmw van de kennissen achter ons hadden het lastiger om te volgen.
Wat ben ik blij met de volvo
Wat me trouwens opviel is dat iedereen het "eco rijden" echt overal toepassen dus ik in het klim en daal werk, zo heb ik nog enkele nederlanders onderweg aardig doen opkijken die ook V70 reden.
1x iemand gehad ook V70 D5 naast gaan rijden en zeggen dat die meer snelheid moest maken voor de volgende klim (ken de weg uit men broekzak) en na die klim heeft hij me nog bedankt dat ik naast hem bleef rijden en hij de zelfde snelheid moest aanhouden als mij (2vaks baan met een stuk helling van 21%) anders had hij het nooit niet gehaald met zijn stijl.
Geplaatst: 07.09.2008 - 22:48
door Gast
Tja, ik snap ook niets van dat eco rijden.
"Onder" toeren rijden betekent gewoon zuipen en zeker als je iets moet trekken.
Laten we even afwachten wat de ervaringen van @Darkness zijn.
Geplaatst: 08.09.2008 - 23:12
door Daneel
Kun je ook achteraf een motoroliekoeler laten monteren?
Enig idee wat zoiets kost?
Geplaatst: 09.09.2008 - 09:53
door trompetje
dat gefluit, is dat niet een slippende distributieriem ("v-snaar")? die drijft toch ook de waterpomp aan?
Geplaatst: 09.09.2008 - 10:43
door edraket
Waterpomp wordt door de distributieriem aangedreven dus kan het niet zijn. Oliekoeler zit er al op. Ik denk gewoon proberen wat hoger in toeren te rijden. Is ook nog eens beter voor de motor!