Pagina 1 van 1
hardnekkige error 1-2-3 zonder probleem?
Geplaatst: 04.09.2008 - 00:47
door evanmandos2
Ik heb weer eens een probleem(of irritandje) met mijn 440

ik krijg op de computer de melding 1-2-3, wat volgens mijn lijstje betekent: koelvloeistoftemperatuursensor(scrabble 3x woordwaarde, 934000 punten) kaduuk of slecht signaal.
ik, koppig als ik ben, geloof dat niet en heb dus vanavond de bekleding grondig gemold, en het signaal opgezocht op de stekker van de ecu(dank haynes voor het incorrect geven van de pin-out). na lang zoeken de kleine draadjes(bruin en geel) gevonden die bij de sensor horen, en daarop krijg ik keurig een signaal wat is opgelopen van 1300 naar 1600 ohm(lauwe motor). Op pinnen 14 en 17 was het dacht ik.
Als ik nu de computer reset, nadat ik de verbindingen grondig heb schoongemaakt, krijg ik toch direct weer de error 1-2-3, zelfs direct na het resetten krijg ik nooit de 1-1-1 alleen maar de 1-2-3.
weet iemand wat het probleem kan zijn? kan het de verbinding IN de ecu zijn die slecht is, en is dit te solderen?
Of kan het zijn dat 1-2-3 toch voor een andere storing staat.
Owja, voor ik helemaal onnozel overkom, de sensor in kwestie is toch dat ding voorop de motor diep weggestopt onder het gasklephuis(blauwe kop)?
Tweede korte vraagje: heeft iemand de correcte pinout voor mijn ecu(1.6i 1996, hij loopt wel op lpg, maar dat maakt volgens mij niet uit, bestaande ecu blijft toch gewoon gelijk? komt alleen een lpg-computer bij)
Geplaatst: 04.09.2008 - 00:49
door evanmandos2
Owja, ter aanvulling:
ik heb geen last van dramatisch vermogenverlies, mijn verbruik is niet merkbaar verhoogd, ik heb alleen een irritant lambdalampje in mijn dashboard waar ik nu dus niet vanaf kom.
Geplaatst: 04.09.2008 - 07:51
door wpee
Heb je aan de sensor zelf hetzelfde signaal dwz weerstandswaarde?
Geplaatst: 04.09.2008 - 09:16
door evanmandos2
Ja hoor, met een lauwwarme motor zowel bij de ecu als bij de sensor oplopend van 1300 naar 1600 ohm. zit wel een paar ohm verschil tussen, dat zal door matige bekabeling/stekkers komen, maar het signaal komt zeker door de kabel heen bij de ecu!
Geplaatst: 04.09.2008 - 10:26
door Iroll
Als de koelvloeistofsensor niet goed is dan krijg je meestal startproblemen bij warme of koude motor. Bij +20c moet de weerstand 2500 ohm zijn, en bij +80c 330ohm, mag 10% afwijken. Als de koelwatertemp. oploopt moet de weerstand dus dalen. Wat ik uit jouw bericht begrijp loopt de weerstand op als de motor draait van 1300ohm naar 1600ohm, dat zou dus andersom moeten zijn. Dat je lambda lampje brand kan komen omdat de motor te rijk loopt door de defecte koelwatersensor. De ECU spuit teveel brandstof in door de foutieve info van de koelwatersensor.
Geplaatst: 04.09.2008 - 14:34
door evanmandos2
Nee, hij loopt op als ie stil staat

, maar ik heb gemeten terwijl de motor nog lauwwarm was van het gebruik ervoor,
wat ik van dat plaatje begrijp, moet ik er vanuitgaan dat de sensor toch een verkeerd signaal heeft gegeven. Aleen vind ik het dan heel erg vreemd, dat als de motor stilstaat en ik de computer reset, ik direct weer de code 1-2-3 krijg.
ik heb getest of het resetten goed gaat door wat extra storingen te maken(lambdasensor losgooien en gaan rijden). toen had ik de codes 1-2-3, 2-3-2 en 2-3-1 (o.i.d.), de codes voor lambda kapot en lambdaregeling te rijk geworden. na resetten waren de lambda codes weg, maar de 1-2-3- blijft constant!
Geplaatst: 04.09.2008 - 14:56
door 440rijder
Misschien is de stekker die op de ECU gaat niet goed sluitend, dat zou verklaren waarom je wél de juiste waardes meet vanuit de sensor, maar de ECU 'denkt' dat het apparaatje stuk is?
Geplaatst: 04.09.2008 - 21:50
door evanmandos2
Jullie gaan niet geloven wat een technisch rund de vorige eigenaar was...
ik heb het opgelost, want er was ook daadwerkelijk een kabel kapot, maar niet die van de koelvloeistofsensor, maar die van de inlaatluchttemperatuursensor(yeah, nog meer scrabblepunten). de computer zag dit als de kvs omdat de stekker omgewisseld waren.......
misschien gaat ie nu ook wat minder gebruiken(nu steeds 1 op 10, moet wel 1 op 12 kunnen halen)
een klein beetje hoofdrekenen leert mij dan ook dat de auto consequent s ochtends vroeg heeft gedacht dat de koelvloeistof alvast voorverwarmd was op 50 graden
Ik heb de stekkers omgewisseld en de kapotte kabel gesoldeerd, ecu gereset, lambda lampje weer keurig weg en hij lijtk ook net iets sneller op het gas te reagere(kan ook de euforie zijn uiteraard).
Na de steentijd-auto's mag ik nu eindelijk zeggen dat ik toch wat ervaring met computergestuurde autootjes begin op te doen(eerder al een brede diagnose omtrent uitstoot/inspuiting gedaan en opgelost, nu dit weer), ben ik ff blij dat ik goed met mijn fluke om kan gaan
hartelijk dank voor de reacties, en hopelijk heeft iemand hier in de toekomst iets aan!
Geplaatst: 05.09.2008 - 01:24
door ArjenM
Tjsa, tegen zulke dingen kun je weinig doen. Wie verzint dat nou?
Goed van je dat je dit heb gezien. Je zou zomaar kunnen blijven zoeken en zoeken....
Geplaatst: 05.09.2008 - 01:56
door evanmandos2
ik ben dan ook 6 uurtjes speurwerk verder

maar t is het laatste wat je verwacht, dat is de misleiding van een ecu

die geloof je te snel
Geplaatst: 05.09.2008 - 17:01
door Iroll
Perfect speurwerk! Komt idd wel meer voor dat deze stekkers zijn verwisseld. Maar denk daar maar eens aan op het juiste moment. Maar iig beter dat het je tijd kostte dan geld.