Pagina 1 van 1

Phase 1, 2, enz

Geplaatst: 04.09.2008 - 23:01
door gertvanderspek
Wie weet precies hoeveel modelwisseling er geweest zijn?
Wis dat er een Phase 1 en Phase 2 is maar lees net dat er ook meer zijn.
Wat zijn de verschillen aan de buitenkant?

Geplaatst: 05.09.2008 - 01:11
door ArjenM
Uit de vraagbaak:
1 Algemeen
Deze teksten, die de Volvo 440, 460 en 480 (400-serie) beschrijven, vormen eigenlijk een beknopt werkplaatshandboek. Volvo Nederland Personenauto BV is ons zeer behulpzaam geweest om de benodigde gegevens te verkrijgen, hetgeen wij bijzonder op prijs stellen.
1.1 Inleiding
Modeljaar 1992
Halverwege 1991 (is modeljaar 1992) hebben met name de Volvo 440-modellen enkele kleine uiterlijke wijzigingen ondergaan. De 440 is nu voorzien van hetzelfde front als de 460 met zijn alom bekende grille met verticale staven ter vervanging van het voorheen toegepaste zwarte 'deurmat-rooster'. Om toch het verschil tussen de 440 en 460 te benadrukken, is de 440-grille zwart in plaats van chroom uitgevoerd.
Behoudens een beperkte voorraad aan carburateurmodellen met ongeregelde katalysator voor de basisuitvoering van de 440 worden alle motoren uit de 400-serie voortaan uitgerust met benzine-inspuiting en geregelde drieweg-kataly-sator. In België zijn ook nog tijdelijk inspuitmotoren zonder katalysator geleverd. In deze uitgave worden uitsluitend de inspuitmodellen beschreven. Met ingang van 1992 kent de 400-serie ook een nieuwe monopoint-inspuit-motor met motorcode B18U. Deze 'nieuwe' motor is gebaseerd op het oude vertrouwde B18-blok en heeft een iets grotere cilinderinhoud.

Modeljaar 1993
Halverwege 1992, is modeljaar 1993, is er door Volvo een nieuw instapmodel gecreëerd door een variant met 1,6 L-benzine-inspuitmotor uitte brengen voor de 440.
Door het wegvallen van de 700-serie moest er volgens Volvo tevens iets worden gedaan om het gat tussen de 400- en 800-serie te overbruggen. De oplossing werd gevonden met de introductie van een nieuwe 2,0 L-benzine-inspuitmotor voor de gehele 400-serie. Door het vergroten van de boring en vooral het verlengen van de slag van de bestaande B18-motor, ontstond de B20F-motor met multipoint-inspuiting. Deze tweeliter is uitgerust met een handgescha-kelde vijfversnellingsbak, maar kan naar keuze net als bij de B18 van de 440 ook worden voorzien van een viertraps automatische transmissie. De 460 en 480 kennen echter niet de mogelijkheid van een automaat in combinatie met de B18-motor.
Tabel 1.1: Modellenoverzicht van de Volvo 400-serie (modeljaar 1992/1993)

440:1.6i DL
440:1.7i automaat
440: 1.8iGL
440: 2.0i GL/GLT en automaat
440: 1.7iTurbo(88kW)

460: 1.8iGL
460: 2.0i GL/GLE en automaat
460: 1.7iTurbo(88kW)
480: S 2.0i en automaat
480: Turbo (88 kW)

Modeljaar 1994
De Volvo-modellen in de 400-serie zien er na de face-lift in augustus 1993, is modeljaar 1994, weer heel anders uit. Gesteund door de verjongingskuur die het merk onderging met de introductie van de 850, kon het niet uitblijven of ook de inmiddels wat bedaagde 440 die eind 1986 werd gelanceerd, moest weer onder het mes. Nadat de uitstraling van de 850 succesvol is gebleken, was er niets eenvoudiger dan deze 850-lijnen te vertalen naar de afmetingen en het uiterlijk van de 440/460. Zo is onder andere voor modeljaar 1994 de grille van de Volvo 440/460 net als bij de 850 in de motorkap geïntegreerd. Deze wagens ogen nu in één klap een stuk volwassener en het gat tussen de 460 en 850 lijkt nu veel kleiner. Qua prijsstelling zijn ze ook wat dichter bij elkaar gekomen. De upgrading van 440/460 tot 850 junior heeft zich voornamelijk gericht op het uiterlijk en interieur. Volvo spreekt van veranderingen op 250 punten, maar dat zegt op zichzelf niet zoveel. Het gaat om de uitstraling. Een auto kopen is voor velen nog steeds een brok emotie. De bedoeling van de ontwerpers is in dit geval geweest om nieuwe kopersgroepen aan te trekken zonder bestaande af te stoten. Bovendien moet Volvo altijd een zekere mate van tijdloosheid inbouwen, dat is het merk aan zijn imago verplicht. Uiteraard heeft Volvo nu ook in de 400-serie verbeteringen aangebracht tegen zijwaartse botsingen, maar dat is inmiddels bij veel merken gemeengoed. In het vorige modeljaar kregen alle Volvo's standaard stuurbekrachtiging en dat is zo gebleven.

Ook het interieur is volledig nieuw ontworpen. Nieuwe stoelen met moderne bekledingsstoffen, dashboard met draaiknoppen voor verwarming en ventilatie en een nieuw stuurwiel. Ook de deurpanelen werden onder handen genomen. Alles nieuw en modern maar onmiskenbaar Volvo. De hoogteverstelling van de veiligheidsgordels vóór is nu van hetzelfde type als die op de 850. Bovendien is er een voorziening ingebouwd die ervoor zorgt dat bij een botsing de gordel meteen wordt gespannen en dat deze niet de mogelijkheid krijgt om eerst nog een stukje uit te rekken. Alle modellen, behalve de 440 1.6i, hebben in de kleur gespoten bumpers. ABS en airbag voor de bestuurder zijn niet standaard, maar kunnen wel als optie worden verkregen.
Het motorenaanbod is ten opzichte van het afgelopen modeljaar niet gewijzigd. Alleen heeft de 2,0 L-motor aanpassingen gekregen aan motor-management en nokkenas, waardoor een vlakker koppel over een breed toerengebied werd verkregen. De automaat met 1,7 L-motor, die vorig jaar nog beperkt leverbaar was, staat niet meer in de folder. De 1,8 L-(B18U-motor) met High Tech automaat (Continu Variabele Transmissie) neemt die doelgroep voor haar rekening. Aan een versie met Turbodieselmotor wordt gewerkt maar die wordt te zijner tijd eerst in Frankrijk geïntroduceerd. De turbodieselmotor wordt in deze uitgave niet beschreven.

Tabel 1.2: Modellenoverzicht van de Volvo 400-serie (modeljaar 1994)

440: 1.6iDL
440: 1.8i DL/GLE en high tech automaat (CVT)
440: 2.0i DL/GLE/GLT en automaat
440: 1.7iTurbo(88kW)

460: 1.8i DL/GLE en high tech automaat (CVT)
460: 2.0i DL/GLE/GLTen automaat
460: 1.7iTurbo(88kW)

480:S 2.0i en automaat
480:Turbo (88 kW)

Modeljaar 1995
Na de f ace-lift van vorig jaar, is de 400-reeks nu ook voorzien van een heuse turbodiesel, de D19Tic. Deze motor is helemaal nieuw in de 400-reeks. Bij de facelift van het 94-model is al rekening gehouden met de komst van deze dieselmotor, toen werd de motorruimte namelijk al aangepast. De 1.9-Turbodieselmotor wordt in deze uitgave niet beschreven.
Als gevolg van het verlaten van de letteraanduiding voor het uitrustingsniveau (GL, GLE, GLT) en het vermelden van de toegepaste motor lijkt er veel veranderd. We hebben nu de 440 1.6i, 440 1.8i, de 440 2.0i, de 440 Turbo en de 440 1.9TD. Deze auto's zijn alle voorzien van hetzelfde standaarduitrustingsniveau, dat redelijk compleet is te noemen. Maar u kunt, als u dat wilt, tegen meerprijs een keuze maken uit één van de zogenaamde Volvo-lines. Omdat er ongetwijfeld mensen zijn die de aangeboden keuzemogelijkheden nét niet precies goed vinden, kunt u ook allerlei losse opties kiezen of losse opties toevoegen aan een
Volvo-line. Wat u maar wilt, dus. Opvallend is dat safety-freak Volvo in geen enkele 'Line' voor de 400-reeks een standaardairbag aanbiedt. Die moet u in alle gevallen speciaal bestellen.
De Continu Variabele transmissie (CVT) is zo ongeveer het laatste wat nog van ons eigen DAF is overgebleven. Die slimme uitvinding van Van Doorne is overigens een geheel eigen leven gaan leiden en wordt nu door een groot aantal automerken toegepast. Volvo gebruikt hem ook nog steeds. Zij hebben er de naam 'High tech automaat' voor bedacht. De CVT is uitsluitend leverbaar in combinatie met de 1,8 L-B18U-motor.
De 460, de sedanuitvoering van de 440 werd voor het eerst in 1990 geïntroduceerd. Voor het modeljaar 1995 heeft de 460 alle veranderingen meegekregen die ook voor de 440 gelden. Er is geen enkel onderscheid meer. De Volvo 460 is daarom ook weer leverbaar met de 1,6 liter-motor.
De nieuwe 'Volvo Lines' zijn ook voor de 480 van toepassing. Opvallend kenmerk zijn de richtingaanwijzers voor, die nu in wit zijn uitgevoerd. Toch is het niet helemaal consequent omdat bij de 480 zelfs een complete turbo-motor in de 'GT-Turbo Line' zit met als extra's onder andere ABS, traction control, leren bekleding en airco.
Tabel 1.3: Modellenoverzicht van de Volvo 400-serie (modeljaar 1995)

440: 1.6i
440: 1.8i en high tech automaat (CVT)
440: 2.0i en automaat
440: Turbo
440: 1.9 Turbodiesel*

460: 1.6i
460: 1.8i en high tech automaat (CVT)
460: 2.0i en automaat
460: Turbo
460: 1.9 Turbodiesel*

480: ES 2.0i en automaat
480: GT-Turbo Line (88 kW)

*De turbodieselmotor wordt niet beschreven in deze uitgave.

Geplaatst: 05.09.2008 - 02:03
door ALF
Kijk daar wordt je wijzer van ArjenM! Bedankt...

Geplaatst: 05.09.2008 - 12:58
door ArjenM
Graag gedaan. :)

Geplaatst: 05.09.2008 - 15:06
door gertvanderspek
@ Arjen

Duidelijk!!

Maar in een ander topic zie projecten 440 turbo van pokia hebben ze het ook over een phaase 3. Deze wordt in bovenstaande stuk niet beschreven of lees ik er over heen?

Geplaatst: 05.09.2008 - 21:08
door AndorabLe
Phase 2 en 3 lijken heel erg veel op elkaar. De een vind het wel een verschil. Volgens de ander zijn de verschillen te klein om van een facelift te kunenn spreken.

Geplaatst: 05.09.2008 - 21:45
door ArjenM
Deze druk is van 1995. Dus op dat moment was er allicht nog geen info over een Phase 3.

Alhoewel. Op autoweek hebben ze het over de volgende jaartallen: 1988-1993/ 1993-1994/ 1994-1996.

In de vraagbaak over modeljaar 1992/1993, modeljaar 1994 en modeljaar 1995.

Geplaatst: 05.09.2008 - 22:04
door wpee
Ha Gert

Die foto die je geplaatst hebt is volgens mij een fase I met aan de rechterkant een fase II spiegel , deze staat nl op paaltjes en is niet hangend zoals die aan de linkerzijde . Die zit volgens mij wel hangend vast.
Het is een fase I want het front staat schuiner naar achteren, fase II stond meer rechtop.

Geplaatst: 15.09.2008 - 18:24
door mightyspawn
heb t idee dat fase 2 ook wat meer roestgevoeliger is dan fase 3.

Fase 3 is ook enkele kg lichter dan zn voorganger en als je zo'n fase 3 en 2 op de sloop vergelijkt vallen er wel wat meer dingen op.

Eentje die ik me goed herinner zijn de plastic constructies in de achterklep bij de 460 voor ventilatie. Daar is bij fase 3 beter over nagedacht dan fase 2. En zo zullen er wel meer verschillen zijn die je van buitenaf niet 1,2,3 zult zen.

ik heb een fase 2 460 en een fase 3. Die van fase 2 is echt al rot bij de wielkasten maar de fase 3 nog helemaal niks. fase 3 is van november 94 en fase 2 van januari 95. Iig de eerste toelating.