Pagina 1 van 3

Rica chip voor 3.2

Geplaatst: 05.09.2008 - 17:25
door mkolff
Volvo XC90 3.2 238 hp - RICA Powered Prestaties

180 kW / 245 hp
351 Nm / 3100 rpm

Iemand hier al ervaring mee? Of zou het niet de moeite waard zijn? Ik ben in principe tevreden over de auto maar als je haast hebt kan de automaat beetje nerveus zijn. Misschien dat het hogere koppel hier wat zou helpen.

Geplaatst: 05.09.2008 - 17:27
door bart simpson
7 hele pk's? tjonge..............

Geplaatst: 05.09.2008 - 18:43
door LeonW
Tja het is inderdaad niet veel die 7 pk maar ik ken dat nerveuze gevoel wel van de automaatbak bij de 2.5turbo passen ze ook de bak aan.

Misschien ook bij de 3.2?

ff informeren bij RICA

Geplaatst: 05.09.2008 - 20:28
door gevanje
Ik zou het niet doen. Standaard pk's zat en deze 'winst' vindt je niet terug. Was me bovendien geen enkel risico waard.

Geplaatst: 05.09.2008 - 20:30
door bart simpson
die 6 bak is adaptief, denk dat rica daar weinig zinvols mee aan kan vangen

Geplaatst: 05.09.2008 - 20:31
door Ben
wat betekent 'adaptief' Bart?

Geplaatst: 05.09.2008 - 21:06
door Hans
Zich zelf aanpassend aan de bestuurder??

Geplaatst: 05.09.2008 - 21:09
door Barry (Grillmeister)
Oh oh, Bart's bijna favorietste onderwerp :razz: .... Vertel er even bij dat je de 3.2 ook op gas wil zetten :shock: dan heb je het circus compleet. :lol:

Even serieus, slechts 7 pk voor (ik gok even) ca €500,- lijkt me echt onzinnig, vooral ook omdat je daar je Volvo garantie mee om zeep helpt. :!: :!: :!:

Volgens mij wordt inderdaad mat adaptief bedoeld dat de bak de bestuurder gaat aanvullen dus anticipeert op de bestuurder.
Wellicht dat je van dat haperige af komt door op standgas te rijden dus niet te veel met je gaspedaal te priegelen.

Geplaatst: 05.09.2008 - 23:37
door LeonW
Is de bak van een V70 2.5t van het zelfde bouwjaar (rond 2007) niet adaptief dan?

Geplaatst: 06.09.2008 - 07:26
door bart simpson
zeker wel

Geplaatst: 06.09.2008 - 09:07
door VolvoTech
Hoi,

Gaat niet zozeer om die 7 Pk of 30Nm meer die we er uit krijgen, maar meer om de koppelkromme die veel gunstiger ligt en wat een fijnere en logischere schakelpatroon en een brandstof besparing tot 20% (!!) met zich mee kan brengen.

Schakelpatroon is echt anders (ookal is de bak adaptief) omdat de bak het eerder toestaat te schakelen. (Is domweg afhankelijk van toerental, snelheid en gevraagde kracht).
De bak bekijkt trouwens elke 500Km's opnieuw of het programma wellicht geleerd heeft en bijgesteld moet worden, dat gebeurt niet gelijk.

Hoofddoel van de ontwikkeling van een aangepaste ecu-software versie was echter brandstofbesparing en niet kracht/snelheid.
En die brandstofbesparing hebben we weten te bereiken, en dik ook.

Bob

Geplaatst: 06.09.2008 - 13:06
door LeonW
Dat bedoelde ik dus ook :)

Geplaatst: 06.09.2008 - 13:28
door bart simpson
@ volvotech, is inherent aan die brandstofbesparing de uitstoot ook gunstiger?

Geplaatst: 06.09.2008 - 16:15
door Ludo
bart simpson schreef:@ volvotech, is inherent aan die brandstofbesparing de uitstoot ook gunstiger?
beperk je nu eens een keer tot het relevante van een topic. :roll:
topicstrater wil iets aan een probleem doen, in dit geval een nerveus gedrag.
als Volvo eens een auto fatsoenlijk in mekaar frutselde, of met een oplossing kwam, waren deze vragen vanzelf overbodig.

Geplaatst: 06.09.2008 - 16:30
door Paul
Het kan best zijn toch dat dat nu ook minder is?

Geplaatst: 06.09.2008 - 21:39
door VolvoTech
Hey,

Is ook minder. (echter niet inherent, had ook anders kunnen zijn).
Hoeveel weet ik niet precies, zeer gecontroleerde metingen zijn moeilijk te doen.

Geplaatst: 06.09.2008 - 21:56
door bart simpson
moet toch niet veel moellijker zijn dan het meten van de Nm of Kw's?

Geplaatst: 06.09.2008 - 22:06
door VolvoTech
Uitstoot mag niet alleen uit de uitlaat gemeten worden.
(ook alle lekkage onderweg naar het puntje van de uitlaat moet worden gemeten)
Diversen soorten eenheden moeten worden gemeten en da's eenmaal niet makkelijk. Diverse apperatuur voor nodig.

Nm's, Kw's ... rollenbank...

Geplaatst: 06.09.2008 - 22:31
door menjo
De uitstoot waar alle belastingen van afhangen wordt voor benzine auto's gewoon bepaald door gemiddeld verbruik in l/100km * 23.8. Verbruik 20% omlaag betekent dus ook co2 uitstoot 20% omlaag.

Geplaatst: 06.09.2008 - 22:33
door VolvoTech
Hoi Menjo,

Zo makkelijk kun je dat helaas niet stellen.
Uitstoot heeft namelijk ook met de hoeveelheid en de effectiviteit van de verbranding te maken....