volvo s60 2.4d chip + velgen

De grotere Volvo's
Plaats reactie
braem
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08.09.2008 - 13:03

hallo,

sinds kort ben ik fiere bezitter van S60 2.4d 130pk uit 2004.
Ik vind de 130pk wat weinig en ga waarschijnlijk via garage laten opdrijven tot 163 of 198 pk .

Nu vroeg ik me af of de 198pk niet wat veel vergt van de wagen?

Standaard staan er 15" velgen op en deze ga ik gebruiken voor winterbanden. Voor de zomerbanden twijfel ik nog tussen 16" en 17".
Scheelt dit veel qua comfort - rijeigenschappen?

Als iemand een goede replicawinkel weet voor R-type velgen. Laat maar weten !

Alle tips/ervaringen zijn welkom !!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

vergeet je je remmen niet up te graden?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Ticomar
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.01.2006 - 13:58

Heb mijn 2.4D bij Fasttech laten upgraden en dat bevalt uitstekend. Stoplichtsprintjes laat ik aan me voorbij gaan, het is vooral de koppelstijging die echt heerlijk is. Verbruik is niet gestegen (6,0 l/100km). Weet niet in hoeverre BS z'n opmerking over de remmen serieus is, maar ik heb niet het gevoel dat e.e.a. nu ineens onderbemeten is, terwijl ik net in de vakantie volbeladen door Duitsland ben gecrossed met een hoge gemiddelde snelheid en dit vergt in de praktijk toch ook meer van de remmen.
Nu: V70 D3 GT Momentum 2015 - Silver - 218.000 km
Was: S60 2.4D Edition 2004 - Black Stone - Ingeruild bij 540.000 km
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja maar als je van een 2.4D overstapt naar eigenlijk een D5 is het wel aan te raden dat je je remmen upgrade. Aangezien die dus in de 2.4D wat kleiner zijn dan bij een D5.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ticomar schreef:Heb mijn 2.4D bij Fasttech laten upgraden en dat bevalt uitstekend. Stoplichtsprintjes laat ik aan me voorbij gaan, het is vooral de koppelstijging die echt heerlijk is. Verbruik is niet gestegen (6,0 l/100km). Weet niet in hoeverre BS z'n opmerking over de remmen serieus is, maar ik heb niet het gevoel dat e.e.a. nu ineens onderbemeten is, terwijl ik net in de vakantie volbeladen door Duitsland ben gecrossed met een hoge gemiddelde snelheid en dit vergt in de praktijk toch ook meer van de remmen.
Die opmerking is zeer serieus, de remmen van een 130pk diesel zijn serieus kleiner dan die van een D5, los daarvan is een vermogenstoename van 130pk naar 198pk in Nederland een harde reden voor een RDW herkeuring van deze auto, hij voldoet immers niet meer aan de geldende typegoedkeuringseisen.
Jouw "gevoel" daarbij is natuurlijk helemaal geen maatstaf.
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Ter info:
Heb een D5 met de standaardremmen, maar met BSR-tuning naar 198pony's en 400Nm.
Ik kan je bevestigen dat het aanpassen vd remmen geen overbodige luxe is. Als je enkel op de snelweg eens wil gassen, met enkel sporadisch remmen, dan voldoen de standaard D5-remmen ruimschoots. echter, vanaf dat het wat ernstiger werken wordt (sprintjes binnendoor, enkele op- en afritten, bochten, ...), dan krijgen ze na enige tijd serieus last van fading tot zelfs oververhitting waardoor bijna geen stopkracht meer. spannnend maar niet leuk.
Upgraden is dus een must!
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
Ticomar
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.01.2006 - 13:58

Frederick schreef:Ter info:
Heb een D5 met de standaardremmen, maar met BSR-tuning naar 198pony's en 400Nm.
Ik kan je bevestigen dat het aanpassen vd remmen geen overbodige luxe is. Als je enkel op de snelweg eens wil gassen, met enkel sporadisch remmen, dan voldoen de standaard D5-remmen ruimschoots. echter, vanaf dat het wat ernstiger werken wordt (sprintjes binnendoor, enkele op- en afritten, bochten, ...), dan krijgen ze na enige tijd serieus last van fading tot zelfs oververhitting waardoor bijna geen stopkracht meer. spannnend maar niet leuk.
Upgraden is dus een must!
Hiermee wordt wellicht al de vraag beantwoord die ik aan Bart en Paul had willen voorleggen, na hun suggesties m.b.t. de remmen.

Mijn (misschien te simpele) gedachtengang is namelijk dat het mij niet nodig lijkt om de remmen aan te passen op het moment dat je qua snelheid e.d. binnen de marges blijft waar een 2.4D voor gemaakt is. Ik heb 'm niet laten tunen om er een scheurijzer van te maken. Op het moment dat je een scheurijzer maakt van een auto door met regelmaat het betere gooi- en smijtwerk toe te passen, dan lijkt het me logisch dat elke willekeurige auto eigenlijk best een stel aangepaste remmen kan gebruiken. Toch?
Nu: V70 D3 GT Momentum 2015 - Silver - 218.000 km
Was: S60 2.4D Edition 2004 - Black Stone - Ingeruild bij 540.000 km
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja en omdat ze bij de fabriek niet weten wat voor een eigenaar erin gaat rijden, hebben ze voor de veiligheid dus aangepaste remmen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

die upgrade naar 198pk maakt je afgegeven kenteken in principe ongeldig, hou daar rekening mee als het gaat om eventuele aansprakelijkheden
Gebruikersavatar
Ticomar
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.01.2006 - 13:58

Paul schreef:Ja en omdat ze bij de fabriek niet weten wat voor een eigenaar erin gaat rijden, hebben ze voor de veiligheid dus aangepaste remmen.
Dan zou ik me met mijn rijstijl dus geen zorgen moeten maken, terwijl Frederick maar beter Brembootjes kan gaan bestellen. ::wink:
Nu: V70 D3 GT Momentum 2015 - Silver - 218.000 km
Was: S60 2.4D Edition 2004 - Black Stone - Ingeruild bij 540.000 km
Gebruikersavatar
Ticomar
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.01.2006 - 13:58

bart simpson schreef:die upgrade naar 198pk maakt je afgegeven kenteken in principe ongeldig, hou daar rekening mee als het gaat om eventuele aansprakelijkheden
Bart, kun je mij uitleggen hoe je dit in de praktijk ziet?
Nu: V70 D3 GT Momentum 2015 - Silver - 218.000 km
Was: S60 2.4D Edition 2004 - Black Stone - Ingeruild bij 540.000 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ticomar schreef:
bart simpson schreef:die upgrade naar 198pk maakt je afgegeven kenteken in principe ongeldig, hou daar rekening mee als het gaat om eventuele aansprakelijkheden
Bart, kun je mij uitleggen hoe je dit in de praktijk ziet?
een verzekeraar die op formele gronden een uitkering weigert, je had immers geen geldig kentekenbewijs
Ticomar schreef:
Paul schreef:Ja en omdat ze bij de fabriek niet weten wat voor een eigenaar erin gaat rijden, hebben ze voor de veiligheid dus aangepaste remmen.
Dan zou ik me met mijn rijstijl dus geen zorgen moeten maken, terwijl Frederick maar beter Brembootjes kan gaan bestellen. ::wink:
dan kun je misschien ook met de goedkopere "N" banden toe, je rijdt misschien wel nooit harder dan 140km/uur
Gebruikersavatar
Ticomar
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.01.2006 - 13:58

Bart, als je goedkope "N" banden weet van een gerenommeerd merk in de maat 225/45 R17 dan houd ik me aanbevolen :D
Nu: V70 D3 GT Momentum 2015 - Silver - 218.000 km
Was: S60 2.4D Edition 2004 - Black Stone - Ingeruild bij 540.000 km
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Het RDW verhaal zal ongetwijfeld vele juridische kanten hebben. Maar hoe wil de RDW nagaan of je auto gechipt is???. Hangen ze een stekker aan de OBD?. Er rijden in NL genoeg gechipte auto's rond, zelfs met goedkeuring van de importeur (VW,Audi en Seat). Wij rijden ook met 2 gechipte Volvo's rond en nog geen last mee gehad.
Nu het remmen verhaal. Een S60 2.4d heeft standaard 288mm remschijven. En D5 heeft 302mm remschijven. Houdt in dat je die alleen maar met 16 inch kan rijden. Verder zijn Volvo remmen nooit echt een sterk punt geweest maar dit terzijde. Je kan op verschillende site's een remupgrade kopen maar de prijs varieert van 500 € tot 1500€ voor een Brembo set met 330mm schijven.
Verder heb ik mijn R-velgen gekocht bij Hunter banden service in Gorredijk. 16" kostte 500€ incl verzend kosten...
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”