Pagina 1 van 1

volvo s60 2.4d chip + velgen

Geplaatst: 08.09.2008 - 14:19
door braem
hallo,

sinds kort ben ik fiere bezitter van S60 2.4d 130pk uit 2004.
Ik vind de 130pk wat weinig en ga waarschijnlijk via garage laten opdrijven tot 163 of 198 pk .

Nu vroeg ik me af of de 198pk niet wat veel vergt van de wagen?

Standaard staan er 15" velgen op en deze ga ik gebruiken voor winterbanden. Voor de zomerbanden twijfel ik nog tussen 16" en 17".
Scheelt dit veel qua comfort - rijeigenschappen?

Als iemand een goede replicawinkel weet voor R-type velgen. Laat maar weten !

Alle tips/ervaringen zijn welkom !!

Geplaatst: 08.09.2008 - 14:33
door bart simpson
vergeet je je remmen niet up te graden?

Geplaatst: 08.09.2008 - 14:49
door Ticomar
Heb mijn 2.4D bij Fasttech laten upgraden en dat bevalt uitstekend. Stoplichtsprintjes laat ik aan me voorbij gaan, het is vooral de koppelstijging die echt heerlijk is. Verbruik is niet gestegen (6,0 l/100km). Weet niet in hoeverre BS z'n opmerking over de remmen serieus is, maar ik heb niet het gevoel dat e.e.a. nu ineens onderbemeten is, terwijl ik net in de vakantie volbeladen door Duitsland ben gecrossed met een hoge gemiddelde snelheid en dit vergt in de praktijk toch ook meer van de remmen.

Geplaatst: 08.09.2008 - 15:02
door Paul
Ja maar als je van een 2.4D overstapt naar eigenlijk een D5 is het wel aan te raden dat je je remmen upgrade. Aangezien die dus in de 2.4D wat kleiner zijn dan bij een D5.

Geplaatst: 08.09.2008 - 15:09
door bart simpson
Ticomar schreef:Heb mijn 2.4D bij Fasttech laten upgraden en dat bevalt uitstekend. Stoplichtsprintjes laat ik aan me voorbij gaan, het is vooral de koppelstijging die echt heerlijk is. Verbruik is niet gestegen (6,0 l/100km). Weet niet in hoeverre BS z'n opmerking over de remmen serieus is, maar ik heb niet het gevoel dat e.e.a. nu ineens onderbemeten is, terwijl ik net in de vakantie volbeladen door Duitsland ben gecrossed met een hoge gemiddelde snelheid en dit vergt in de praktijk toch ook meer van de remmen.
Die opmerking is zeer serieus, de remmen van een 130pk diesel zijn serieus kleiner dan die van een D5, los daarvan is een vermogenstoename van 130pk naar 198pk in Nederland een harde reden voor een RDW herkeuring van deze auto, hij voldoet immers niet meer aan de geldende typegoedkeuringseisen.
Jouw "gevoel" daarbij is natuurlijk helemaal geen maatstaf.

Geplaatst: 08.09.2008 - 15:52
door Frederick
Ter info:
Heb een D5 met de standaardremmen, maar met BSR-tuning naar 198pony's en 400Nm.
Ik kan je bevestigen dat het aanpassen vd remmen geen overbodige luxe is. Als je enkel op de snelweg eens wil gassen, met enkel sporadisch remmen, dan voldoen de standaard D5-remmen ruimschoots. echter, vanaf dat het wat ernstiger werken wordt (sprintjes binnendoor, enkele op- en afritten, bochten, ...), dan krijgen ze na enige tijd serieus last van fading tot zelfs oververhitting waardoor bijna geen stopkracht meer. spannnend maar niet leuk.
Upgraden is dus een must!

Geplaatst: 08.09.2008 - 17:28
door Ticomar
Frederick schreef:Ter info:
Heb een D5 met de standaardremmen, maar met BSR-tuning naar 198pony's en 400Nm.
Ik kan je bevestigen dat het aanpassen vd remmen geen overbodige luxe is. Als je enkel op de snelweg eens wil gassen, met enkel sporadisch remmen, dan voldoen de standaard D5-remmen ruimschoots. echter, vanaf dat het wat ernstiger werken wordt (sprintjes binnendoor, enkele op- en afritten, bochten, ...), dan krijgen ze na enige tijd serieus last van fading tot zelfs oververhitting waardoor bijna geen stopkracht meer. spannnend maar niet leuk.
Upgraden is dus een must!
Hiermee wordt wellicht al de vraag beantwoord die ik aan Bart en Paul had willen voorleggen, na hun suggesties m.b.t. de remmen.

Mijn (misschien te simpele) gedachtengang is namelijk dat het mij niet nodig lijkt om de remmen aan te passen op het moment dat je qua snelheid e.d. binnen de marges blijft waar een 2.4D voor gemaakt is. Ik heb 'm niet laten tunen om er een scheurijzer van te maken. Op het moment dat je een scheurijzer maakt van een auto door met regelmaat het betere gooi- en smijtwerk toe te passen, dan lijkt het me logisch dat elke willekeurige auto eigenlijk best een stel aangepaste remmen kan gebruiken. Toch?

Geplaatst: 08.09.2008 - 17:45
door Paul
Ja en omdat ze bij de fabriek niet weten wat voor een eigenaar erin gaat rijden, hebben ze voor de veiligheid dus aangepaste remmen.

Geplaatst: 08.09.2008 - 18:09
door bart simpson
die upgrade naar 198pk maakt je afgegeven kenteken in principe ongeldig, hou daar rekening mee als het gaat om eventuele aansprakelijkheden

Geplaatst: 08.09.2008 - 19:15
door Ticomar
Paul schreef:Ja en omdat ze bij de fabriek niet weten wat voor een eigenaar erin gaat rijden, hebben ze voor de veiligheid dus aangepaste remmen.
Dan zou ik me met mijn rijstijl dus geen zorgen moeten maken, terwijl Frederick maar beter Brembootjes kan gaan bestellen. ::wink:

Geplaatst: 08.09.2008 - 19:17
door Ticomar
bart simpson schreef:die upgrade naar 198pk maakt je afgegeven kenteken in principe ongeldig, hou daar rekening mee als het gaat om eventuele aansprakelijkheden
Bart, kun je mij uitleggen hoe je dit in de praktijk ziet?

Geplaatst: 08.09.2008 - 19:22
door bart simpson
Ticomar schreef:
bart simpson schreef:die upgrade naar 198pk maakt je afgegeven kenteken in principe ongeldig, hou daar rekening mee als het gaat om eventuele aansprakelijkheden
Bart, kun je mij uitleggen hoe je dit in de praktijk ziet?
een verzekeraar die op formele gronden een uitkering weigert, je had immers geen geldig kentekenbewijs
Ticomar schreef:
Paul schreef:Ja en omdat ze bij de fabriek niet weten wat voor een eigenaar erin gaat rijden, hebben ze voor de veiligheid dus aangepaste remmen.
Dan zou ik me met mijn rijstijl dus geen zorgen moeten maken, terwijl Frederick maar beter Brembootjes kan gaan bestellen. ::wink:
dan kun je misschien ook met de goedkopere "N" banden toe, je rijdt misschien wel nooit harder dan 140km/uur

Geplaatst: 08.09.2008 - 19:34
door Ticomar
Bart, als je goedkope "N" banden weet van een gerenommeerd merk in de maat 225/45 R17 dan houd ik me aanbevolen :D

Geplaatst: 20.10.2008 - 16:18
door Blue Thunder
Het RDW verhaal zal ongetwijfeld vele juridische kanten hebben. Maar hoe wil de RDW nagaan of je auto gechipt is???. Hangen ze een stekker aan de OBD?. Er rijden in NL genoeg gechipte auto's rond, zelfs met goedkeuring van de importeur (VW,Audi en Seat). Wij rijden ook met 2 gechipte Volvo's rond en nog geen last mee gehad.
Nu het remmen verhaal. Een S60 2.4d heeft standaard 288mm remschijven. En D5 heeft 302mm remschijven. Houdt in dat je die alleen maar met 16 inch kan rijden. Verder zijn Volvo remmen nooit echt een sterk punt geweest maar dit terzijde. Je kan op verschillende site's een remupgrade kopen maar de prijs varieert van 500 € tot 1500€ voor een Brembo set met 330mm schijven.
Verder heb ik mijn R-velgen gekocht bij Hunter banden service in Gorredijk. 16" kostte 500€ incl verzend kosten...