Pagina 1 van 1

Turbo op B18U mogelijk?

Geplaatst: 08.09.2008 - 17:24
door Live4Volvo
Hoi,

Ik heb een volvo 460 1.8i uit 1996.
Nu staat er op marktplaats een turbocharger te koop
voor een leuk prijsje. Maar mijn vraag is:
Kan dat eigelijk wel? een turbocharger op motor B18U?
En zo ja waar moet ik op letten bij montage?

Groetjes,

Live4Volvo

Geplaatst: 08.09.2008 - 17:34
door Wiebe
Een turbo op een standaard 1.8 motor? Kan wel maar is ten zeerste af te raden... De kleppen zijn niet gemaakt voor een turbo en je hebt grote kans op een verbrande klep maar ook je zuigers kunnen er niet zo best tegen.

-Wiebe

Geplaatst: 08.09.2008 - 18:05
door Live4Volvo
OK, als ik het goed begrijp zou ik behalve zo'n turbocharger ook de andere onderdelen moeten vervangen. Welke zijn dat allemaal dan?
op zuigers en kleppen na.

Live4Volvo

Geplaatst: 08.09.2008 - 18:07
door gvanminnen
Is denk ik voordeliger om een 1.7 turbo te kopen en je eigen auto verkopen.

Geplaatst: 08.09.2008 - 18:18
door Blade
Je compressie moet ook omlaag.

Geplaatst: 08.09.2008 - 18:37
door Iroll
Een turbo op een B18U met zijn enkele injector zal vrij ingrijpend zijn. Andere benzinepomp, ander injectie systeem (bijv. megasquirt) en injectoren, uitlaat aanpassen, versnellingsbak en koppeling vervangen om het vermogen aantekunnen (M59 bak), compressie moet idd omlaag, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Inderdaad veel beter voor je bankrekening om een 1.7 turbo aan te schaffen zoals gvanminnen al zegt.

Geplaatst: 08.09.2008 - 21:59
door Live4Volvo
ok, dat zal dus niet gaan werken.

hebben jullie nog andere suggesties om het vermogen
van de motor wat op te schroeven?

Geplaatst: 08.09.2008 - 22:25
door nielo
De katalysator leeg halen(met apk moet je er wel 1 tussen zetten weer;),sportuitlaat?

Geplaatst: 08.09.2008 - 22:29
door Live4Volvo
Klinkt best leuk, maar ik heb van verschillende mensen
gehoord dat dat slechts 2 tot 5 pk extra oplevert.
is dat ook zo of moet er meer uit te halen zijn?

Geplaatst: 08.09.2008 - 22:34
door gvanminnen
Je hebt geen turbo motor dus opvoeren ervan gaat niet gemakkelijk of het gaat veel geld kosten.

Uitlaat en filter heeft misschien 10 pk winst. Uitlaat kost al heel veel in verhouding met de pk's.

Filter en kat leeg kloppen merk je wel iets, maar gaat er geen halve seconde sneller van naar de 100.

Geplaatst: 08.09.2008 - 22:44
door Live4Volvo
sja,
wel jammer dat er niet veel tuning opties zijn voor deze motor.
ik heb al wel het luchtfilter vervangen door een "Powerfilter"
Maar erg veel merk ik er niet van. Hij zit er dus meer voor de sier.

Verder heb ik gaskabel en koppelingskabel opnieuw afgesteld maar
dit draagt niet bij tot vermogenswinst. (Rijdt wel prettiger nu)

Geplaatst: 08.09.2008 - 23:10
door Auk
Zoals al aangegeven is een non-turbo motor slecht op te krikken in vermogen.

Ik (lees: had) naast mijn 480 ook een Toyota Celica uit 2003. Standaard zitten deze 1.8 16v motoren op 140pk maar na vrij veel ingrijpende veranderingen heb ik rond de 220pk uit het blok weten te trekken.

Dus het is wel mogelijk! Maargoed, voor Volvo is het allemaal custom... helaas niks voor op de markt.

Goedkoopste is inderdaad een turboblok aanschaffen. Die zijn wel relatief eenvoudig in te bouwen.

Geplaatst: 08.09.2008 - 23:15
door sjoerdb
zomaar een turboblok kopen en inbouwen is het ook niet. computer, intercooler, kabels, uitlaat.... er zit teveel aan om het zomaar over te bouwen. wil je meer vermogen dan moet je gewoon een complete auto kopen.

Geplaatst: 08.09.2008 - 23:29
door Auk
sjoerdb schreef:zomaar een turboblok kopen en inbouwen is het ook niet. computer, intercooler, kabels, uitlaat.... er zit teveel aan om het zomaar over te bouwen. wil je meer vermogen dan moet je gewoon een complete auto kopen.
Nee hoor,

je hebt nodig zoals jij boven noemt en het is dan bijna plug and play.

Ben er met een vriend 2 avonden mee bezig geweest een turbo blok uit een 480 in een 460 (2liter) te bouwen. Liep meteen en wat direct rijden.

Geplaatst: 08.09.2008 - 23:36
door enzoman
Je kunt de nokkenas van een 1,9 td proberen, bij een diesel blijven de kleppen iets langer open staan. Ik weet niet of het met de ontsteking goed zal gaan trouwens...

Geplaatst: 08.09.2008 - 23:51
door Auk
enzoman schreef:Je kunt de nokkenas van een 1,9 td proberen, bij een diesel blijven de kleppen iets langer open staan. Ik weet niet of het met de ontsteking goed zal gaan trouwens...
Nee, deze past niet in de andere motoren. Voor de turbo en de 2liter motoren is dit alleen gunstig, al kan ik je nu al vertellen dat de ontsteking helemaal naar z'n gootje gaat.

Voor de Renault 2liter motoren zijn er imitatie nokkenassen leverbaar via de dealer. Deze zijn van een bepaald merk en die zorgen voor een goede ontsteking en zijn inderdaad wat extremer dan normale nokkenassen.

Geplaatst: 08.09.2008 - 23:52
door sjoerdb
neem dan een nokkenas van een B18E, die heeft langste openingstijd en meeste lift. zou een verbetering kunnen geven. een dieselnokkenas is heel anders dan een benzine motor..?

Geplaatst: 09.09.2008 - 00:19
door Auk