Pagina 1 van 2
Kleine beurt zelf doen
Geplaatst: 08.09.2008 - 21:38
door AlfaRalfa
Beste mensen,
ik heb me even hier aangemeld omdat ik graag iets wilde weten over het vervangen van verschillende vloeistoffen in een 440 uit '92.
Zo wil ik de motorolie + oliefilter vervangen? Waar en hoe kan ik het beste de carterplug loshalen, neem aan gewoon staand op de grond, met wielen eventueel helemaal links ingedraaid? En de filter kan ik gewoon zo losdraaien?
Dan de stuurbekrachtiging vloeistof. Kan ik deze leeg halen of moet ik gewoon bijvullen?
Dan de koelvloeistof. Kan ik deze leeg halen, en waar gebeurt dit?
Ik dank jullie alvast voor de reacties.
Geplaatst: 08.09.2008 - 22:08
door philippevk
olie:
-uiteraard met een bak eronder de ring loshalen... wel bij een lauw/warme motor. Oppassen dat de dop niet valt en dat je alvast een nieuwe koperen ring hebt.
-oliefilter: hoort in princiepe handvast maar kan vaster zitten... remedie is een flinke schroevendraaier erdoorheen en klaar (wel een origineel volvo filter plaatsen ivm de terugslagklep
-stuurbekragtiging gewoon bijvullen en goed opletten of het niet daalt
-koelvloeistof.... onderop de radiateur zit een rood kraantje....
Geplaatst: 09.09.2008 - 07:07
door AlfaRalfa
En met welke nummerdop of sleutel kan ik het beste die carterplug loshalen?
Moet ik na het verwijderen van de koelvloeistof even met een tuinslang doorspoelen?
Geplaatst: 09.09.2008 - 07:08
door AlfaRalfa
Wat doen jullie altijd met de oude olie?
Geplaatst: 09.09.2008 - 07:28
door Dries77
Kan je gratis naar de afval stort brengen.
Daar hebben ze meestal een chemische afdeling.
( ik doe het in oude flessen)
Geplaatst: 09.09.2008 - 09:42
door SchoutenCC
Voor de koelvloeistof heb je een aflaatkraantje aan de bestuurderszijde van de radiator. Er zijn meerdere threads over het al dan niet doorspoelen en wat je wel en niet met de kachel moet doen: even zoeken.
Voor de carterplug kan ik je (hoe gek het ook klinkt) niets anders aanraden dan een deurklink. Even losschroeven van de schuur (aangenomen dat je het bij de schuur doet) en dat past precies èn geeft je (hefboom) trekkracht!
Oliefilter moet ook met droge handen (grip) lukken of m.b.v. een handdoek ofzo, simpelweg losdraaien.
Als de stuurbekrachtigingsvloeistof lang niet is vervangen (2 jaar ong?) zou ik die wel verversen, handigste is op een laag punt een leiding losmaken en aftappen.
Geplaatst: 09.09.2008 - 09:48
door Iroll
En met welke nummerdop of sleutel kan ik het beste die carterplug loshalen?
Daar is een speciale sleutel voor. Die kan je bestellen bij Brezan bijv. Aan de ene kant zit de sleutel voor de carterplug en aan de andere kant die voor de versnellingsbak plug. Vraag naar een sleutel voor Renault blokken, kost iets van €12,00. Wat ook past op de carterplug is een deurhandel, het vierkant past er precies in als je geld wilt besparen. neem wel een stevige, ze kunnen behoorlijk vast zitten. Zorg er wel voor dat je de koperenafdichtring onder de plug ook vervangt anders gaat ie olie lekken.
Het koelsysteem aflaten door de rad.slang onder los te halen. Het is idd verstandig om hem flink lang door te spoelen met de tuinslang. Doe dat van onder naar boven en andersom. Zo'n 5min per opening laten spoelen. Haal de termostaat eruit zodat je van boven naar beneden door kunt spoelen en vice versa.
Geplaatst: 09.09.2008 - 12:44
door Blade
3/8 Ratel past er ook op als ik het me goed herinner. Probeer die dus eerst even.
Geplaatst: 09.09.2008 - 17:54
door AlfaRalfa
En de nieuwe olie? Er is mij via een dealer aangeradgen om er 5W30 volsynthetisch in te doen. Lijkt jullie dit goed of toch liever iets anders?
Bedenk daarbij dat de auto uit 1992 is en maar 87000 kilometer heeft gezien.
Geplaatst: 09.09.2008 - 17:55
door Blade
10/40 half-synteet Voldoet prima.
Geplaatst: 09.09.2008 - 18:04
door Auk
Mijn blok loopt op 5W30 van Comma, perfecte olie voor zo'n Renault blok.
Vergeet de rubberen ring van het oliefilter niet in te smeren met wat olie.
Succes ermee!
Geplaatst: 09.09.2008 - 21:06
door wpee
10w40 miniraal is voldoende, je mag er uiteraard je beurs voor omkiepen en dan heb je volsynth. Maar.... onnodig bij een 440 uit 92.
Enne, wie is ut nog oppe kermus?
Groete van unne angere Naerse oet Kessel, zuuse dich nog op ut forum.
Ha, en aug nog oppe zelfde daag jeurig!

Geplaatst: 09.09.2008 - 22:25
door Iroll
3/8 Ratel past er ook op als ik het me goed herinner. Probeer die dus eerst even.
Die past alleen op de vulplug van de versnellingsbak.
Geplaatst: 09.09.2008 - 22:26
door Blade
he verdeurie. Niet goed onthouden.
Geplaatst: 10.09.2008 - 18:51
door AlfaRalfa
Ich had mich ff aangemeld om een paar dingskes te vroagen.
Mer dink wael dat ich eroet kom.
Zelf hub ich geine Volvo mer een Alfa Romeo. Dus et haat geine zin om oet te kieken noa ene 440. Hehehehehe
Geplaatst: 10.09.2008 - 22:23
door nielo
ik maak de carterplug los met een deurkruk, die vierkante asje past perfect erin haha
Scheeld toch weer 26 gulden.
mij krijg je dat vergelijken niet uit.
Geplaatst: 11.09.2008 - 19:12
door 460volvo
De renault-dealer adviseert voor die motoren 10w40. Afhankelijk van het materiaal van je carterpan monteer je een koperen, of luxe carterring. Stalen pan = koperen ring, Aluminium = luxe ring, dus met rubber randje.
Je kan de koelvloeistof slan op de radiateur losnemen, schiet het lekker op. Let wel op dat je moet ontluchten. De precieze plaatsen van de nippels weet ik zo niet, wss bij je thermostaathuis, en kachelslang?!
De SB-vloeistof kan je ook leeg laten lopen, doe dit alleen als de vloeistof echt smerig is. Normale kleur is helder rood. Ook deze even ontluchten, vullen + aantal keren stuur maximaal uit/in draaien met lopende motor.
Geplaatst: 15.09.2008 - 18:06
door AlfaRalfa
Nou het is helemaal goed gelukt.
De olie 5W30 erin, toch wat extra smering weer bij een motor van '92. En een nieuw oliefilter origineel Volvo.
De koelvloeistof is vernieuwd. Inderdaad zat aan de bestuurderskant onder de radiator een nippeltje (soort gardena koppeling bij mij), die dus eraf gedraaid maar er kwam nog niks uit. Herinnerde ik me natuurlijk dat het vacuum is, en zodra de dop van het reservoir open ging stroomde het er direct uit.
Bij de stuurbekrachtiging zat er een vieze dikke smurrie in het reservoir en maakte de pomp een herrie als je al maar een klein beetje aan het stuur draaide. Dus alles op het laagsate punt eruit getapt en nieuwe helder rode vloeistof erin, en het janken van de pomp was al direct gedaan.
Alles met alles dus een geslaagde middag knutselen en de wagen rijdt weer als een zonnetje. Bedankt voor de hulp en tips.
Geplaatst: 25.09.2008 - 17:18
door Rob
Ik ben er nu ook aan toe om de olie zelf eens te vervangen. Met behulp van dit forum heb ik een boodschappenlijstje gemaakt.
De olie heb ik gehaald.
Het oliefilter moet ik nog doen, ik kon de juiste niet krijgen, moet nog even bij Brezan kijken, anders wordt het toch de dealer.
Toen ik om die koperen afdichtring vroeg, zij hij dat hij wel 50 verschillende had. Weet er iemand een maat, want het is wel handig als ik die ook van te voren kan halen?
Geplaatst: 25.09.2008 - 17:28
door Iroll
Toen ik om die koperen afdichtring vroeg, zij hij dat hij wel 50 verschillende had. Weet er iemand een maat, want het is wel handig als ik die ook van te voren kan halen?
Vragen naar afdichtringetje voor Renault motoren, die heeft Brezan op voorraad. (oa R21, Clio, R5 hebben dezelfde motor)