Pagina 1 van 1

Vervangen van Xenon lampje

Geplaatst: 10.09.2008 - 08:34
door Frumpy
Bij de duitse concurrenten is het vervangen van een Xenonlamp niet omslachtiger dan dat van een normale H-lamp.

Bij Volvo ziet dit er iets complexer en tijdrovender uit.

Wie heeft een link naar een handleiding welke handelingen verricht moeten worden, of een foto/tekening uit een Volvo programma als Vadis/Vida?

Geplaatst: 10.09.2008 - 09:43
door Paul
Dat is onzin Frumpy,

Er zijn allemaal testen geweest in Autoweek en ook bij de Duitse concurrenten kon het wel even duren voordat de lamp was vervangen.

Overigens kan je nu bij de C30/S40/V50/C70 die lamp er met een klik uit halen, de lamp vervangen en er zo weer in schuiven.

Geplaatst: 10.09.2008 - 23:12
door Frumpy
Weet jij misschien of het klopt dat nieuwe Xenon lampjes gedurende de eerste 100 branduren moeten bijkleuren van geel/wit naar wit?

Geplaatst: 11.09.2008 - 07:01
door Hjalmar
Zover ik weet mag je die Xenonlampen eigenlijk niet zelf vervangen! Dit moet door een erkende garage gedaan worden...

Geplaatst: 11.09.2008 - 07:16
door Paul
En je hebt gelijk, duurt heel lang. Na 20.000km is bij de vader van mijn vriendin in zijn S60 nog kleur verschil te zijn. Bij mijn dealer wisselen ze de lampen ook altijd per twee.

Geplaatst: 11.09.2008 - 08:19
door Frumpy
jalle schreef:Zover ik weet mag je die Xenonlampen eigenlijk niet zelf vervangen! Dit moet door een erkende garage gedaan worden...
Ach, voor alles moet er een eerste keer zijn. Als het aan de dealer ligt mag je überhaupt niets zelf aan de auto vervangen. :wink:

Geplaatst: 11.09.2008 - 08:26
door Frumpy
Paul schreef:En je hebt gelijk, duurt heel lang. Na 20.000km is bij de vader van mijn vriendin in zijn S60 nog kleur verschil te zijn. Bij mijn dealer wisselen ze de lampen ook altijd per twee.
Thanks, Paul. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ze meteen dat bekende witte licht zouden afgeven, maar dat is misschien alleen bij die merkloze lampen, en niet de originele Philips die ik nog moet monteren.
Nou ja, dan is het in ieder geval een kwestie van afwachten.

Vanochtend ga ik in ieder geval maar eens voorzichtig zonder handleiding beginnen met demonteren van de oude lampen en monteren van de nieuwe 4300k.
:(

Geplaatst: 11.09.2008 - 08:52
door Hjalmar
@ Frumpy

Haha dat klopt... Sleutel ook liever aan mn eigen auto. Ook al is het alleen om het uurloon wat zij hebben ;)

Geplaatst: 11.09.2008 - 09:10
door asta
Elke xenon lamp verkleurt naarmate deze oude wordt.
Wel moet je overduidelijk zien dat het om een Xenon lamp gaat, deze geeft een bepaalde blauw/witte gloed af (hangt van kleur temperatuur af van lamp hoe duidelijk dit zich uit).
Misschien een foto van vooraf maken van de lampen als ze branden en even hier zetten dan zien wij of dit gebruikelijk is of dat er iets mis is.
(maak de foto van boven naar onder en niet recht in de lampen, dan zien we namelijk alleen een witte vlek ! haahah)
Dit is echter alleen zichtbaar als je twee lampen hebt waarvan je er 1 vernieuwd.
Niks ernstigs alleen opties gezien is dit wel een minpuntje.

Dat je een xenon lamp moet laten vervangen door iemand die er verstand van heeft zeg ik:" ja das waar" maar dat hoeft niet per definitie een dealer te zijn.
Zolang je de voorschriften hanteert is er niets aan de hand.
Je zal tenslotte bij een defecte lamp langs de weg deze ook moeten kunnen vervangen want met 1 defecte lamp rijden mag niet, en om daar nu volvo voor te gaan bellen vind ik persoonlijk ook een beetje overdreven. (mits je een reserve xenon lamp hebt!).

Geplaatst: 11.09.2008 - 09:15
door Hjalmar
Het is ook overdreven! Ze verdienen graag overal geld aan... Ik heb de lampen ok verandert op mn oude S60! Geen probleem verder. Het wordt alleen aangeraden als je niet weet waar je mee bezig bent! ;)

Geplaatst: 11.09.2008 - 09:39
door Frumpy
@Asta
Heb jij toevallig ervaring met de Xenon van Volvo?
Is het echt noodzakelijk om dat metalen kastje, ik denk dat het de spanningsregelaar of stabilisator is, er af te schroeven?
Het gaat om de S80 2004!

Of is er een eenvoudiger manier om de lamp te vervangen?

Geplaatst: 11.09.2008 - 11:01
door asta
Ik heb geen ervaring met de s80 nee, wellicht kan je een foto maken zodat we kunnen kijken of je die dient te verwijderen.
Zal hoogstwaarschijnlijk de starter van de xenon lamp zijn.

Geplaatst: 11.09.2008 - 18:02
door Frumpy
Klus gedeeltelijk geklaard, 1 kant is klaar.
De andere kant, waar het probleem van de bij tijd en wijle knipperlichtxenon zit, heeft het Contact (dat is een soort transformatortje waar de lamp in bevestigd wordt, kost ca. 44 euro) enkele serieuze schroeiplekjes, zowel in het metaal als het kunststofgedeelte. Dit ding heeft een verbinding naar de spanningsregelaar van de Xenon.

Dealer heeft zoiets niet op voorraad, maar morgen kan ik weer verder.

Op zich geen complexe zaak, maar wel enorm gepriegel i.v.m. bedrading, slangen e.d. Rechts moet je de vulpijp van het ruitenwisserreservoir verwijderen, om werkruimte te krijgen.

Moet onder normale condities voor beide kanten samen wel redelijk binnen 3 kwartier tot een uur te doen zijn. Nu ik weet hoe het zit nog wel sneller.

Geplaatst: 11.09.2008 - 19:34
door asta
Heel mooi!

Geplaatst: 11.09.2008 - 20:42
door Gast
Oke, dan hebben we nu een ervarings deskundige. :P
Foto's komen nog. :wink: .................... Toch?

Geplaatst: 12.09.2008 - 18:34
door Frumpy
Helaas duur geintje geworden, ook de spanningsomvormer links heb ik moeten vervangen.
Mijn Volvohuisleverancier in Den Haag had de spullen niet, dus heb ze in de regio gehaald. Derhalve ook geen garagekorting. :evil:

Spanningsomvormer Valeo, 327 Euro incl. BTW
Contact voor lamp, 55 Euro incl. BTW.
Zelf inbouwen.
Voor die bedragen kan je zowat 3 complete Aftermarket sets kopen. :shock:

Ik was toen ik de auto aanschafte eigenlijk wel blij met Xenon, omdat ik dan niet meer de H7 lampjes om de haverklap zou hoeven te vervangen.
Nou, voor die 382 Euro had ik heel wat Halogeenlampjes kunnen kopen.

Omdat ik morgen met de auto naar Duitsland moet, en de dagen ook weer korter worden wilde ik mijn verlichting vandaag nog in orde maken, wat ook gelukt is. Helaas daardoor geen tijd om voor wellicht interessantere prijzen elders voor een spanningsregelaar te shoppen.
Mijn dag vandaag?
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Geplaatst: 13.09.2008 - 08:33
door asta
Das een duur setje, alhoewel dat was ik ook kwijt voor mijn aftermarket set.
Jouw xenon lamp heeft uiteindelijk dan wel een korte levensduur gehad, je verwachtingspatroon is toch wel langer.
Tenslotte is je auto van 2004 (dus +/- 3 jaar), wellicht kan je daar eens met Niham over praten.

Geplaatst: 13.09.2008 - 13:34
door Paul
In onze V40 ging het na 1,5 jaar kapot, onder garantie vervangen. (overigens beide lampen vanwege het grote kleurverschil)