Pagina 1 van 1
B20 doet het niet meer.
Geplaatst: 11.09.2008 - 18:10
door AmazonWillem
Hallo Forumgangers, wij zitten hier met een probleempje.
Het gaat om een volvo 144 B20 automaat uit 1973 op gas.
De auto is van de ene op de andere dag ermee opgehouden, en als je hem nu wilt starten moet je hem vol gas trappen, dan springt ie aan, loopt redelijk, maar de gaspedaal staat nog steeds grotendeels open terwijl die niet meer dan 1500 toeren wil maken.
Dit duurt een seconde of 15-20 en dan begint de motor zowat letterlijk in z'n steunen te stuiteren waarop die uiteindelijk uit gaat.
Benzine of gas maakt niet uit.
We hebben inmiddels geen idee (meer) wat er mis mee is.
Ontsteking tijdstip is nagekeken, contacthoek ook, compressie gemeten, deze was op alle cilinders goed.
Andere bougies, bougiekabels en bobine geprobeerd(1 voor 1), niks helpt.
Inmiddels ligt de carburateur uit elkaar om te kijken wat daar mis kan zijn, maar het lijkt ons zeer onwaarschijnlijk.
Wie heeft enig idee waar dit hem aan kan liggen, we zijn door de idee'tjes heen???
Geplaatst: 11.09.2008 - 20:43
door Gast
Condensator stuk?
Geplaatst: 11.09.2008 - 20:45
door AmazonWillem
Is nieuw, zit ook geen 'parel' tussen de contactpunten, is allemaal zgan, en heeft er 4000 km mee gereden naar zweden enzo.
Geplaatst: 11.09.2008 - 22:31
door Iroll
Barstje in verdeelkap of rotor misschien? Of zijn die ook al gewisseld? Kleppen, staan die goed? Geen rare bijgeluiden vanuit de distributie?
Geplaatst: 11.09.2008 - 22:33
door AmazonWillem
Nee, ja, ja, nee...
Kleppen zijn een week voor die de mist in ging opnieuw gesteld.
Verdeelkap nieuw, rotor nieuw...
Misschien het oude spul es opzoeken...
Geplaatst: 11.09.2008 - 22:35
door Gast
Distributie een tand versprongen?
Geplaatst: 11.09.2008 - 22:37
door AmazonWillem
Heb ik aan gedacht, maar lijkt me zo sterk, ook omdat hij eerst even wel iets doet en dan relatief 'mooi' loopt...
Geplaatst: 12.09.2008 - 17:32
door Iroll
Toch niet per ongeluk de bougiekabels verwisseld of de ontsteking 180 graden verkeerd afgesteld . Dan krijg je nl dezelfde soort verschijnselen. Als de poelie op bdp staat (0graden) moet de rotor naar de aansluiting (bougiekabel) van de 1e cylinder wijzen en niet naar die van cylinder 4. (cylinder 1 zit het dichts bij de radiateur)
Het is trouwens handiger als je een topic over de 140 serie hebt dit bij klassiekers onder de 140 serie plaatst. Daar zit de kennis.
Geplaatst: 12.09.2008 - 17:55
door MartijnEV
hoe is het met het vacuum (slangen, O-ringen lek geslagen)? rempedaal nog normaal in te drukken of slap geworden?
Geplaatst: 14.09.2008 - 21:37
door Gast
AmazonWillem schreef:Heb ik aan gedacht, maar lijkt me zo sterk, ook omdat hij eerst even wel iets doet en dan relatief 'mooi' loopt...
Ik zou het toch even checken, kleine moeite toch?
Geplaatst: 15.09.2008 - 09:42
door AmazonWillem
Iroll schreef:Toch niet per ongeluk de bougiekabels verwisseld of de ontsteking 180 graden verkeerd afgesteld . Dan krijg je nl dezelfde soort verschijnselen. Als de poelie op bdp staat (0graden) moet de rotor naar de aansluiting (bougiekabel) van de 1e cylinder wijzen en niet naar die van cylinder 4. (cylinder 1 zit het dichts bij de radiateur)
Het is trouwens handiger als je een topic over de 140 serie hebt dit bij klassiekers onder de 140 serie plaatst. Daar zit de kennis.
Het is van de ene op de andere dag gebeurt, maar inderdaad, hij wijst naar cilinder 1. Ik zal het topic ook even in de 140 sectie plaatsen, bedankt voor de tip.
@AlexV70, gaan we deze week controleren.
@MartijnXC70, inmiddels allemaal nagekeken, geen defect te vinden.
Geplaatst: 15.09.2008 - 15:49
door oudevolvo
Heb eenzelfde soort verschijnsel ook al eens gehad, dat de motor niet op toeren wil komen en nauwelijks start. (Afgelopen weekend met een andere auto ook nog en toen was het de ontsteking, contactpunten ingebrand, storing kwam ook van het ene op het andere moment). Maar goed, omdat je alle mogelijke oorzaken rondom de ontsteking al geelimineerd lijkt te hebben nog enige ervaring van de andere keer.
Toen heb ik ook een hoop geprobeerd, weet daarom het hoofd euvel niet 100% zeker. Ik denk dat het toen in de carburateur zat.
Hij heeft een Stromberg 175 CD2 carburateur en het membraan heb ik uit voorzorg vervangen enf de gasschuif was dusdanig vies van de roet aanslag dat hij niet soepel meer bewoog. Ik denk dat dit laatste uiteindelijk de hoofd oorzaak is geweest.
Groeten Lars
ps. Zou toch ook even checken of de contactpunten naar 4000km niet toch stiekum al ingebrand zijn.
Geplaatst: 15.09.2008 - 23:45
door B-lennium
ik zou het probleem ook in de carburateur zoeken. er zit een klep/schuif die men op gas vaak open zuigt met vacuüm,
demonteer je carburateur eens en controleer de werking van alle kleppen (bewegen ze nog goed?)
Geplaatst: 16.09.2008 - 09:52
door AmazonWillem
Mijn vader(het is m'n vaders auto) heeft em uit elkaar gehad, maar geen defecten gevonden, dit heb ik dus zelf niet gezien...
Contactpunten zijn gecontrolleerd de dag nadat hij de mist in ging, maar zagen er zeer goed uit.
Geplaatst: 16.09.2008 - 13:45
door oudevolvo
Dan zou ik het gaan zoeken in valse lucht. Als je het gaspedaal vol moet intrappen (=rijk mengsel) om hem stationair te laten lopen, zou het kunnen dat hij ergens valse lucht zuigt.
Het zou kunnen dat de inlaat/uitlaat spruitstukpakking er tussenuit is geblazen/gegaan. Of misschien een scheur in het inlaatspruitstuk.
Succes in elk geval!