Pagina 1 van 1
Slijtage koppeling S60?
Geplaatst: 13.09.2008 - 14:50
door Sorcerer
Mijn S60 heeft intussen bijna 118.000 km op de teller (weer toe aan een beurt inmiddels).
Echter, het koppelen voelt de laatste tijd een beetje hakerig (alsof het aangrijppunt 'minder lang' duurt). Helemaal vloeiend rijden zit er minder in (kan ook aan verandering in mijn rijstijl liggen trouwens). Ook maakt de koppeling soms geluid als ik hem bij het inparkeren laat slippen (zowel in de 1 als in de achteruit).
Kanttekening: soms op de snelweg wil ik bij 100 km/h nog wel eens van de 5 terugschakelen naar de 3 om snel in te halen (dan zit je toch al rond de 3500rpm geloof ik, doe ik gemiddeld 1x in de 200 km rijden denk ik). Kan dat zodanig slecht voor de bak zijn dat hij er merkbaar sneller van gesleten is?
De auto kan wel nog normaal afslaan als je de koppeling te langzaam / te snel / met te veel/weinig gas laat komen trouwens, dus zo verrot is de koppeling sowieso niet...
Over een maand of 2 a 3 gaat hij weer naar de dealer voor een beurt. Moet ik al eerder gaan, of is er niets aan de hand? Ben sowieso van plan binnen afzienbare tijd een 2.5T/T5/R te kopen (afh. van wat zich aandient), geen zin in dure reparaties een paar maanden voor de verkoop dus.
Alvast bedankt voor jullie advies

Geplaatst: 13.09.2008 - 15:16
door Dries77
Ik ben ook zeer benieuwd, heb de zelfde km stand en moet best wennen aan de koppeling.
Vraag me alleen af of het alleen wennen is, of dat er een deel slijtage bij zit.
Ben overgestapt van diesel naar benzine...
Geplaatst: 13.09.2008 - 16:55
door plim
Ik heb de volgende ervaring bij een versleten koppeling:
Bij het rijden op de snelweg in de 5 gas geven en dan de toeren wel zien toenemen en de snelheid een stuk minder (Nissan Maxima 3.0 V6). Wanneer dit gebeurd kun je nog best lang rijden, maar is de koppeling wel echt aan vervanging toe.
Het harkerig zijn van de koppeling kan ook een andere oorzaak hebben dan versleten koppelingsplaten. Het zou bijvoorbeeld het druklager kunnen zijn dat niet lekker loopt. Zolang dat lager niet gebroken is kun je gewoon blijven ontkoppelen.
Geplaatst: 26.09.2008 - 19:39
door my first volvo
IK ben al twee jaar aan het wennen met het wegrijden. Dit moet altijd met beleid ander slaat ie af. Feitelijk moet je met iets meer gas wegrijden anders gaat het wegrijden wat stoterig.
Na het tunen van 140 naar 180 pk is het probleem veel minder geworden en rijdt de auto veel soepeler.
Ik heb dus niet het idee dat het alleen een gevoelige koppeling is maar dat ook het motormanagement parten speelt.
Geplaatst: 28.09.2008 - 10:32
door steven460
Ik heb die opmerking vaker gehoord. Ook dat 140pk rijders dat koppelprobleem niet hebben in de 170pk versies.
Geplaatst: 28.09.2008 - 20:16
door 24AB2
ok heb dan wel een D5
maar bij mij is het stationair draaien - in z'n 1 zetten - koppeling laten opkomen - zie het toerental met ongeveer 20/30 toeren eventjes terug zakken en weg tuffen maar ( ok kan ook het gaspedaal direct tot op de bodem drukken : geeft een iets ander effect dan weg tuffen

)
Geplaatst: 30.09.2008 - 23:50
door steven460
Het koppeldipje met de 2.4D/D5 heb ik nog nooit getest, als deze motoren het ook hebben dan zou het toch aan de koppeling moeten liggen? Of hebben ze bij volvo express een anti torque gebiedje geintroduceerd om whiplashes te voorkomen?
:roll:
Geplaatst: 26.11.2008 - 11:08
door Sorcerer
Heb dit bij de garage laten checken, en daar keken ze me raar aan en zeiden dat de auto totaal normaal reageert. Ok dan! Ben intussen ook weer een paar duizend km verder en het lijkt wel beter te zijn na de vorige beurt, misschien moest er iets gesmeerd worden ofzo wat tijdens die beurt is gebeurd
Ik heb tegenwoordig wel een nieuw probleem. Vooral in de achteruit (maar soms ook in de 1) maakt de auto een geluid dat klinkt alsof er 2 onderdelen tegen elkaar aan schuren. Dit gebeurt alleen bij rijden met een slippende koppeling. Ik vraag me nu af in hoeverre ik niet bezig ben mijn auto te slopen hierdoor (móet ik gas bijgeven, is dat beter?). Ik rij vaak op de koppeling zonder gas bij te geven in files. Is dit erg schadelijk voor de auto?
Zit er ook aan te denken hem (van 140) naar 180 pk te laten chippen, mag namelijk wel wat vermogen bij nu, maarja, of dat zin heeft in een auto uit 2001? ...

Geplaatst: 26.11.2008 - 12:56
door Oceanracer
Ik denk meer aan problemen met je dualmassavliegwiel. Gebruik de zoekfunctie maar even en kijk of de problemen je bekend voorkomen. Zie ook tweemassavliegwiel.
En nog even over dat terugschakelen van 5 naar 3. Wanneer je er met het gaspedaal voor zorgt dat je het toerental met tenminste 2.000 toeren verhoogt, ten opzichte van het huidige toerental VOOR dat je de koppeling weer omhoog laat komen, is er niets aan de hand. Anders krijgt het vliegwiel dus enorm op zijn lazer. En als die veertjes al wat zijn uitgelubberd, komt dit het gebruik van de koppeling niet ten goede.
Geplaatst: 26.11.2008 - 19:50
door steven460
Schurende geluiden? Dat hoort niet.
Wat ik 's ochtends soms heb met dit dampige weer is bij heeeeel voorzichtig koppelen een soort huilend geluid van de koppelingsplaten. janken/huilen / een resonantie. Dit is na 1 a 2 seconden verdwenen en komt die zelfde dag nooit terug.
Oplossing is de koppeling meer op laten komen of juist intrappen.
Chippen kan altijd, alleenheeft het geen zin als je niet vaak boven de 4000 toeren komt.
Met mn 1e volvo, een 460 gekocht in 2001 heb ik 40000km gereden. De monteur bij de verkopende garage melde dat de koppeling binnenkort vervangen moest worden. (Koppeling slipte als je van de 5 terug gooide naar zn 3e op de snelleweg)
2007 nieuwe koppeling geplaatst
Motto: Don't worry too much
Geplaatst: 27.11.2008 - 13:54
door Sorcerer
Oceanracer: ah, da's erg bruikbaar commentaar! Ik ben er de laatste tijd al veel voorzichtiger mee trouwens. Dit is wel een fors nadeel van zelf niet zo veel verstand hebben van autotechniek... maargoed, langzaam word ik wijzer.
Steven460: precies dat geluid ja. Een hond die in een klein kamertje een laagtonig gejank laat klinken, zo klinkt het wel. En ik hoor het eigenlijk ook nooit meer dan 1 keer, eigenlijk alleen bij een koude motor (en tja, het is erg koud nu buiten). Toen ik het gisteren probeerde op te nemen om hier te plaatsen kreeg ik het niet meer voor elkaar om hem dat geluid te laten maken. En inderdaad helemaal op laten komen of juist intrappen en het is weg.
Naja, ik zal er idd maar niet meer over nadenken dan

Geplaatst: 27.11.2008 - 22:09
door steven460
Mooizo
Gaan met die kar

Geplaatst: 08.12.2008 - 19:42
door Italia
Sorcerer schreef:Een hond die in een klein kamertje een laagtonig gejank laat klinken, zo klinkt het wel.
Ow, het Druklager, wist niet dat de huidige Volvo's dat ook nog hadden. Alle Redblocks kennen dit fenomeen. Al ben je er vroeg mee met 118K. Heb het zelf ook nog gehad met een 850. Huidige D5 doet het niet maar die heeft weer last van dat ronddraaiende stuk ijzer met rubbertjes er tussen.
Het lager wat op de ontkoppelingsarm zit om draaiend en star met elkaar te laten bewegen krijgt ruimte op de kogels, het plastik wat de kogels moet ordenen is dan weg gebrokkeld.
Doorrijden tot de drie ton en dan wisselen.
(Rond die tijd kan de koppelingpedaal beginnen te wiebelen en das vervelend.)
Geplaatst: 08.12.2008 - 19:45
door steven460
in zn vrij en de koppeling niet ingetrapt hoor je ook de kogeltjes of het klinkt als..... zacht ruisen van de wind zeg maar :p
Het is alleen te horen als je naast de auto staat.