Pagina 1 van 2
Eerst defect achterruiterwisser, nu ook voor (geen zekering)
Geplaatst: 14.09.2008 - 21:23
door NiekMan
Omdat mijn achterruiterwisser defect was, ben ik gaan kijken naar de bedrading, deze was bij het schanier punt van mijn 480 turbo uit 1991 door gesleten. HIerdoor weigerde mijn ruitenwisser soms. De klep heb ik losgehaalt en de kabels labelt. Vervolgens heb ik een deel van de bedrading vervangen door soepele kabel.
Bij het aansluiten van de bekabeling zijn er labels losgeraakt, maar ik dacht nog te weten hoe het moest.
Vervolgens heb ik de achterruitenwisser aangezet en hij ging heen en weer, maar er kwam wel een klein beetje rook uit de ruitenwisser. Snel weer uitgezet. en de bedrading weer los gehaald. En los gelaten. Toen uitzoeken welke draad waarvoor was. Hiervoor heb ik de achterruitenwisser aangezet en vervolgens wou ik meten waar spanning op kwam, maar dat was op geen enkele kabel, ook niet naar langer wachten (interval).
Daarom getest of de ruitenwissers voor het deden, maar deze doen het ook niet meer. Wat kan de oorzaak zijn (de zekering in het zekeringkastje onder het stuur is nog heel). Ik kom er al vrijsnel op dat de CEM misschien kapot is, hoe kan ik dit bepalen of kan er ook een andere oorzaak zijn?
Geplaatst: 14.09.2008 - 22:42
door Iroll
Ik heb hier wel een storingszoeker voor de werking van de CEM I-II, staat op pdf blz15. In het Deutsch leider...Succes, hoop dat er niet alteveel is doorgebrand. Maar je weet iig hoe je het voortaan NIET moet doen! Een vervangingskabel voor de hele achterruit is trouwens iets van €35 bij de dealer, was, was misschien een beter idee geweest.
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... %20480.PDF
Geplaatst: 14.09.2008 - 22:48
door Cruising 480
Als je mazzel hebt zou het nog in de bedieningshandle kunnen zitten, maar ik vrees toch voor je Cem.
Geplaatst: 16.09.2008 - 02:06
door Cruising 480
Een klein hulpje
Geplaatst: 16.09.2008 - 08:40
door NiekMan
Alles is opgelost. Ik dacht dat alleen zekering 17 van de ruitenwissers was, maar uit de service manual van Iroll bleek al dat ook zekering 23 voor de ruitenwissers is. Zekering vervangen en gemeten op welke kabels welke spanning komt, vervolgens beredeneerd welke draad waar aan moet en hij doet het weer.
Een vervangingskabel voor de hele achterruit is trouwens iets van €35 bij de dealer
Dit wist ik niet. Moet je hiervoor het hemeltje van je auto los hebben? Is dat goed te doen? Mocht op mijn manier de auto niet meer water dicht zijn dan kan ik dat nog doen.
Verder gaan er Vijf draden naar de achterruit. Een draad is aarde, 1 is voor de achterruit verwarming, twee zijn er voor de ruitenwisser. Waar is de vijfde draad voor? Deze komt uit bij de ruitenwissermotor, maar zit nergens aan vast. Ik dacht zelf misschien voor een derde remlicht, maar er komt geen spanning op als je remt.
Geplaatst: 16.09.2008 - 10:30
door Auk
Goed te zien dat het opgelost is.
De vervangingskabel voor de achterruit is een goede oplossing, alleen begint deze over een aantal jaar ook weer te verslechteren. Aangezien ik mijn 480 niet meer weg doe heb ik er al een flink aantal ingekocht.
De vijfde draad is inderdaad voor het derde remlicht. Deze zit niet aangesloten omdat zijn route onderbroken wordt door de bulbdefectgever. Omdat jouw auto geen derde remlicht heeft, en het wel aangesloten was zou het defectlampje in je tellerbak continu branden. En dat is nu niet zo.
De bulbdefectgever zit links in de kofferbak achter het plastic. Deze is er in twee uitvoeringen, de zwarte en de rode.
De zwarte zit in de 480's zonder derde remlicht, en de rode in auto's met derde remlicht.
Je kunt het kastje natuurlijk omzeilen, door de bedrading van het derde remlicht aan de bedrading van de remlichten vóór het kastje te solderen.
Geplaatst: 16.09.2008 - 10:35
door Iroll
Ik denk het 3e remlicht. Als er origeneel geen 3e remlicht op zit, dan zal je daar een draad voor moeten trekken. Bij sommige was de aansluiting er wel, maar typisch voor de 480, de een had het wel en de andere weer niet.
Het hemeltje hoef je alleen maar los te halen aan de achterkant, hoeft er niet helemaal uit. Je moet het raamrubber loshalen en de bekledingspanelen van de C-pilaar, dan kan je het hemeltje voorzichtig loshalen en bij de stekker komen. Wees wel voorzichtig met het hemeltje, anders komt er een knik in. Volvo# van de kabelboom is 3449998. Ik heb er €37,40 voor betaald in januari.
Geplaatst: 16.09.2008 - 10:37
door NiekMan
Dat is ook de reden dat ik zelf een kabel wou maken. Ik heb het gemaakt van soepele kabel waarvan ik denk dat hij veel langer mee gaat.
Moet je het hemeltje loshalen voor de standaard kabel? Hoe goed is dit te doen. Of anders gezegt, hoe gaat de montage van de standaard kabel?
Geplaatst: 18.09.2008 - 19:00
door lupusmagnificus
Mooimooimooi...!
Mijn achteruitwisser doet het ook niet, net zoals m'n derde remlicht (dacht ook dat het niet aan de zekering lag maar daar ben ik nu niet meer zo zeker(ing

) van. Opnieuw 's gaan kijken dus.
Heej..enne..wat is het hemeltje

En de C-pilaar?
Geplaatst: 18.09.2008 - 19:16
door lupusmagnificus
Auk schreef:
Je kunt het kastje natuurlijk omzeilen, door de bedrading van het derde remlicht aan de bedrading van de remlichten vóór het kastje te solderen.
Dat kastje wijst zichzelf? ...als ik alles heb losgehaald..? Neem aan dat de kabels van èèn remlicht voldoende zijn voor het derde remlicht?
Geplaatst: 18.09.2008 - 21:20
door Iroll
Heej..enne..wat is het hemeltje
En de C-pilaar?
Hemeltje is de dakbekleding. Je hebt de A,B,C pilaar. A zit de voorruit in, B pilaar sluit de deur in, C pilaar aansluiting achterklep. Zijn dus de 6 (3 links & 3 rechts) daksteunen als het ware.
En 9 van de 10 keer is het kabeltje doorgesleten bij de overgang van klep naar hemeltje waardoor achterruitverwarming, 3e remlicht en/of achterruitenruitenwisser storingen hebben.
Geplaatst: 18.09.2008 - 23:20
door Auk
lupusmagnificus schreef:Auk schreef:
Je kunt het kastje natuurlijk omzeilen, door de bedrading van het derde remlicht aan de bedrading van de remlichten vóór het kastje te solderen.
Dat kastje wijst zichzelf? ...als ik alles heb losgehaald..? Neem aan dat de kabels van èèn remlicht voldoende zijn voor het derde remlicht?
Dat kastje wijst zich vanzelf ja. Gewoon één van de kabels doorknippen en solderen.
Maar je zegt net dat je een derde remlicht hebt? Dan hoef je niks door te solderen, want dan zal het, zoals Iroll al zegt, gewoon een kabelbreuk zijn.
Geplaatst: 18.09.2008 - 23:48
door RobsterS70R
De kabelboom van de achterruit heb ik 3 weken geleden in anderhalf uur vervangen, is prima te doen

hemeltje hoeft niet los, alleen een bevestiging van je hemel bij je achterklep. Als je het rubber van de kabel niet door het gat krijgt, spuit er dan wat WD40 op en het rubberen deel glijdt erdoor
Succes! En als je hulp nodig hebt en een beetje dichtbij woont dan horen we het wel

Geplaatst: 19.09.2008 - 07:54
door Auk
Robster480 schreef:..hemeltje hoeft niet los, alleen een bevestiging van je hemel bij je achterklep..
Dan moet het hemeltje toch een beetje los, Robbie? :BIG:
Geplaatst: 19.09.2008 - 09:44
door RobsterS70R
Ja, nouja, je moet iets ruimte maken tussen dak en hemeltje
Hij moet dus een beetje los ja

Geplaatst: 19.09.2008 - 11:30
door lupusmagnificus
Kee dat klinkt allemaal duidelijk zo. Achter het hemeltje zal ik dus iets van een stekkertje aantreffen, het hemeltje zal 'gewoon' een klik systeem zijn...
Robster, bedankt voor de uitnodiging!
Geplaatst: 19.09.2008 - 13:15
door Cruising 480
Waar zit de kabelboom aan de achterklep? Gelijk bovenaan of moet je de kabels nog ergens heen begeleiden?
Geplaatst: 19.09.2008 - 14:25
door RobsterS70R
De stekkers zitten gezien vanaf je achterklep direct verstopt boven je hemeltje. De strip die het hemeltje bij je achterklep op z'n plek staat klemt zich om het hemeltje en de buitenste rand van je achterbak ingang heen.
Geplaatst: 19.09.2008 - 17:02
door Iroll
De rest van de bekabeling moet je in de kabelgootjes van de achetrruit zelf leggen. Het is een behoorlijk grote kabelboom als je hem los hebt. Alle aansluitingen van verwarming, remlicht en ruitenwisser zitten er per slot van rekening aan vast.
Geplaatst: 21.09.2008 - 01:03
door Cruising 480
Iroll schreef:De rest van de bekabeling moet je in de kabelgootjes van de achetrruit zelf leggen. Het is een behoorlijk grote kabelboom als je hem los hebt. Alle aansluitingen van verwarming, remlicht en ruitenwisser zitten er per slot van rekening aan vast.
Dat is dan nog een aardige klus, of zie ik dat verkeerd?