Pagina 1 van 1

Slecht stationair lopen

Geplaatst: 15.09.2008 - 15:07
door Guestuser
Hallo,

Ik heb een Volvo 440 uit '95 met een 1.8 liter motor. Na een geintje van een collega van mij loopt hij niet lekker meer stationair. Hij had mijn uitlaat dicht getaped, auto gestart en paar keer gas gegeven.
Sindsdien loopt hij niet lekker stationair, hij blijft bij ong. 1500 toeren hangen en daalt langzaam. In het begin (als ik de auto start) valt ie terug naar 500 toeren en blijft dan nog net aan.
Als ik rijdt en ik schakel terug, en druk de koppeling bij 1500 toeren in dan zakken de toeren helemaal weg, weer naar die 500 toeren en valt dus bijna uit.. Hij blijft wel lopen daarna.. Maar als ik de koppeling pas bij 1000 toeren of nog iets minder in trap, loopt ie wel gewoon mooi stationair..

Ik snap er weinig van.. wel is m'n uitlaat een klein beetje lek na de katalysator (op het aansluitpunt)
Kan dit ermee te maken hebben? Ook is er een storing bij de TP sensor (gasklep sensor).

Wat kan het zijn dat m'n auto niet lekker meer loopt en hoe kan ik het verhelpen?

Alvast bedankt!

Geplaatst: 15.09.2008 - 17:24
door stefmen
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem... Op sommige dagen is het erger en op sommige minder erg. Ik heb onlangs de stappenmotor vervangen, maar dit haalde niks uit. Helaas kan ik je er dus ook niet verder mee helpen maar onze problemen lijken vrij veel op elkaar. Dat bijna afslaan zou iets met rubberen slangetjes te maken kunnen hebben die poreus zijn geworden. Wellicht het nakijken waard!

Geplaatst: 15.09.2008 - 19:53
door Guestuser
En welke rubberen stangetjes zouden het dan kunnen zijn?

Geplaatst: 15.09.2008 - 20:50
door wpee
Controleer lambda sensor, zie zit in het (dicht getapete) uitlaatcircuit.
Het je foutdiagnose al uitgelezen?

Geplaatst: 15.09.2008 - 21:14
door Guestuser
Ja dat laatste heb ik gedaan, daar komt dus een fout met de TP sensor uit.. weet niet of daar nog iets aan af te stellen valt aangezien je deze iets kan kantelen?

Geplaatst: 15.09.2008 - 21:44
door wpee
Ja deze moet je afstellen, ik weet alleen hoe het bij "oudere" typen 440 moet:
0) zoek stille garage op, motor uit
1) los de bouten van de gasklepschakelaar ietsje zodat je deze kunt verdraaien
2) draai eerst de schakelaar (want dat is het) rechtsom , helemaal. Daarna langzaam linksom draaien tot je klik hoort.
3) Vastzetten
4) stationair toerental controleren

Oja, als je hem op kunt maken dan kun je een poging doen tot reinigen met wasbenzine of alcohol. Anders gewoon nieuwe halen. Niet schuren, dat werkt maar 1 dag!

Geplaatst: 16.09.2008 - 08:39
door Guestuser
Ja je kunt deze sensor/schakelaar er zelfs heel gemakkelijk afhalen, gewoon de 4 boutjes los en je trekt hem er zonder weerstand van af.. Dus de kans is groot dat dit dan toch anders is..
Maar xal het toch ff gaan proberen, heb alleen pas vrijdag m'n auto weer :(

Geplaatst: 22.09.2008 - 11:07
door Guestuser
Nou heb de sensor los gehad, heb deze schoon gemaakt met alcohol, maar 0,0 verschil.. Ik hoor ook geen klik als ik deze draai op z'n plaats.. Dus misschien dat mijn sensor toch iets anders is ofzo?
Wel zie ik wat gebruikssporen op de sensor.. Tis heel duidelijk te zien dat het gas bijna nooit verder dan de helft is ingetrapt..

Moet mijn sensor nu toch vervangen worden? Want mijn uitlaat is ook een beetje lek, zal het misschien ook daar aan kunnen liggen?

Ik ga wel binnekort m'n uitlaat maken, maar kkom bijna niet onder m'n auto omdat die zo laag is. Nu heb ik van die staanders gezien bij de formido voor maar €15,- is dit iets om dit soort kleine dingen mee te kunnen repareren?

Geplaatst: 26.09.2008 - 16:58
door duthoy
die etter van een collega (sorry hoor) zou wel z'n rekening krijgen bij mij. pootjes af van andermans gerief.
het lijkt erop dat de sensor of iets in je uitlaatcircuit (de kat) stuk is, ondat er extra druk en warmte in kwam. succes ermee!

Geplaatst: 26.09.2008 - 22:18
door Wiebe
Laat hem nakijken bij een garage en stuur de rekening naar je collega hij is tenslotte de dader.

Geplaatst: 27.09.2008 - 13:08
door Guestuser
Ja zo zou het ook eigelijk moeten, maar dat is te lang geleden en ook niet echt aan te tonen dat het door hem kwam.. Dus dat ga ik niet doen, wil het gewoon zelf proberen op te lossen..

Maar door de extra druk, zou dan mijn uitlaat lek zijn kunnen geraakt (na de kat) waardoor die nu dus minder druk o.i.d. heeft en daardoor slecht loopt?

Geplaatst: 27.09.2008 - 16:32
door Wiebe
Dat lijkt me niet,Kom vaak genoeg auto tegen die ook allemaal gaten in de uitlaat hebben maar die hebben geen klachten zoals jij die wel hebt dus daar zal het niet aan liggen.

Haal alle stekkers die je kunt vinden onder de motor kap eens los en spuit er wat contact spray in,dat heeft bij mij wonderen gedaan...

Lees de auto ook eens uit door het uitlees kastje die gemonteerd zit op de linker voorpoot onder de motor kap...

Succes!

Geplaatst: 27.09.2008 - 22:32
door Guestuser
Ja daar komt dan toch de code voor de TP sensor (throttle posistion sensor).. Dus waarschijnlijk is daar gewoon iets mis mee..
Moet dan toch maar een nieuwe gaan halen denkk ik zo...