Pagina 1 van 1

Probleem met luchtfilter/carburateur

Geplaatst: 15.09.2008 - 22:58
door mighty_myte
Beste Volvo vrienden,

Vorige week besloot ik eens te kijken hoe mijn luchtfilter er aan toe was.
Het filter bleek prima en ik besloot de boel weer in elkaar te zetten.
Sindsdien draait hij nogal balle.

Zowel stationair als met deellast draait hij onregelmatig en houdt met tussenposen in. Volgas gaat het wel prima.

Ik moet de chokehendel een klein stukje uittrekken om hem stationair te houden (of hij blijft net wel/net niet draaien als ik de choke dichtzet).

Als ik hem afzet blijft hij wat nadieselen wat er op duidt dat het mengsel te rijk is. (toch?)

Vreemd is dat het alleen is wanneer het luchtfilterhuis er op zit en dat goed is vastgezet. Zonder het hele luchtfilterhuis draait de motor prima en is het erg goed rijden, alleen is dit natuurlijk nooit de bedoeling.

De klep in de luchtinlaat van het luchtfilterhuis doet het goed, de luchttoevoerbuizen (zowel van uitlaatspruitstuk als de koele luchtaanvoer van voor) zitten niet verstopt.
Het lijkt er zelfs op dat hij reageert in toerental naarmate de druk die ik met de hand op het luchtfilter uitoefen.

Kan iemand me zeggen in welke richting ik moet zoeken?

Geplaatst: 15.09.2008 - 23:05
door sjoerdb
heb je misschien ergens een slangetje loszitten, zit er iets klem bij het aandraaien van het filter.

wat gebeurt er als je de motor laat draaien en je dan het filter monteert? wanneer begint ie slecht te lopen?

Geplaatst: 15.09.2008 - 23:22
door wpee
hoi, ik begrijp je hebt een carb versie.
Hoever heb je het luchtfilter eraf gehad?

1) controleer inderdaad even of alle slangen weer op de juiste plek zitten.

9 van de 10 keer verstopping in carb.

2) aan je verhaal te horen heb je er enig verstand van dusss daar gaatie: carburateur demonteren en schoonmaken, even splitsen zodat je ook de vlotterkamer schoon krijgt. Let op: even secuur werken. Haal beide luchtschroeven eruit en haal onderin ook de sproeiers eruit. Alles uitblazen met compressor. Let ook op het kleine filtertje. Noteer wel even welke je uit welk gat haald en stop ze er zo ook weer in.

Daarna zet je even een slangfilter (bv heuts) in de benzineleiding net voordat deze de carburateur binnen gaat. De carb-motoren hebben nl geen benzine filter ....tssss. Trustme, been there, done that. Na 10 x schoonpoetsen was ik het zat, nu al 5 jaar geen problemen meer!

3) dat nadieselen is voor een carb "normaal", die van mij deed het nieuw uit de garage al, je zou iets koudere bougies kunnen proberen. Je bougies zullen wel helemaal wit uitgeslagen zijn, dit moet koffiekleur zijn.

succes en ik hoor wel!

Geplaatst: 16.09.2008 - 09:38
door mighty_myte
sjoerdb schreef:heb je misschien ergens een slangetje loszitten, zit er iets klem bij het aandraaien van het filter.

wat gebeurt er als je de motor laat draaien en je dan het filter monteert? wanneer begint ie slecht te lopen?
er zit wel wat los ja.
er loopt een vacuumslangetje naar een 'dingetje' (ik weet niet wat het is) dat ongeveer linksboven de remcilinder op het schutbord zit.
deze slangetjes zijn nogal verweerd. lijkt me meer een afvoer ofzo.

als de motor draait en ik monteer het filter gaat hij slechter lopen
naarmate ik het filter er op zet. vooral op het moment dat ik hem
vastdraai gaat hij opeens slecht lopen.

Geplaatst: 16.09.2008 - 09:46
door mighty_myte
wpee schreef:hoi, ik begrijp je hebt een carb versie.
Hoever heb je het luchtfilter eraf gehad?

1) controleer inderdaad even of alle slangen weer op de juiste plek zitten.

9 van de 10 keer verstopping in carb.

2) aan je verhaal te horen heb je er enig verstand van dusss daar gaatie: carburateur demonteren en schoonmaken, even splitsen zodat je ook de vlotterkamer schoon krijgt. Let op: even secuur werken. Haal beide luchtschroeven eruit en haal onderin ook de sproeiers eruit. Alles uitblazen met compressor. Let ook op het kleine filtertje. Noteer wel even welke je uit welk gat haald en stop ze er zo ook weer in.

Daarna zet je even een slangfilter (bv heuts) in de benzineleiding net voordat deze de carburateur binnen gaat. De carb-motoren hebben nl geen benzine filter ....tssss. Trustme, been there, done that. Na 10 x schoonpoetsen was ik het zat, nu al 5 jaar geen problemen meer!

3) dat nadieselen is voor een carb "normaal", die van mij deed het nieuw uit de garage al, je zou iets koudere bougies kunnen proberen. Je bougies zullen wel helemaal wit uitgeslagen zijn, dit moet koffiekleur zijn.

succes en ik hoor wel!
wpee, bedankt voor de goede tips!
verstopte/smerige carbu lijkt me idd waarschijnlijk.
dat ding schoonmaken komt wel in orde. ik moet zeker ook een nieuwe
voetpakking voor het inlaatspruitstuk kopen?

die slangen weet ik niet precies. ik zal vandaag of morgen wel een foto posten waarop
ik diverse slangen (kapot en niet kapot) op kan aanwijzen. misschien kun je me
vertellen of ze nuttig zijn of niet.

ik heb ook idd gezocht naar een eventueel verstopt brandstoffilter in de leiding,
maar goed dat je zegt dat die er niet is, anders had ik daar nog wel wat uren aan verspild!
zal er maar 1 tussen zetten dan.

dat nadieselen deed hij eigenlijk al tijden niet meer, tenzij ik een tijd lang 180 reed. :P
hopelijk verdwijnt het spoedig. zal de bougies een checken op kleur. ze zijn nog geen jaar oud.

morgen meer!

Geplaatst: 16.09.2008 - 10:35
door wpee
Hoi

Nummer de slangen maar op de foto... das handiger.
Die slang naar dat tonnetje is de vlotterkamer beluchting, deel van het pakkettje om de "vapour-lock" te voorkomen bij het afzetten van een warme motor, anders krijg je hem slecht gestart na 10 minuten. Andere delen zijn die delen die er voor zorgen dat de koelventilatoer altijd staat na te draaien op 1/4 van zijn max toerental. Dit slangtje moet naar de carb lopen en zijn aangesloten.

Maak maar een foto van de "open" carb dus met complete luchtfilter behuizing eraf, dan kan ik je wel verder helpen.

180 rijden, so met een carb, die van mijn is nog nooit boven de 150 geweest. Niet doorgetrapt, kan hij wel hoor ;) . Dan snap ik het dieselen ook, bougies beter schoon, heet geweest, gloeiend heet en dan heb je gewoon een gloeibougie net zoals in de modelbouw.

Nieuwe voetpakking is waarschijnlijk niet nodig. Probleem is wel vaak kromgetrokken inlaatspruitstukken, dan moet je laten vlakken. Kun je nameten met een rechter ijzeren lineaal. Een ietwat provisorische oplossing is het zelf snijden van een dikke papieren pakking (2mm dik of zo). Pakking papier is vaak verkrijgbaar zij landbouwmechanisatie bedrijven waar ze traktoren en machines verkopen. niet duur, 10 euro per halve vierkante meter of zo. Zorg wel dat je de aansluiting van de carb op het spruitsuk luchtdicht hebt anders loopt hij altijd slecht, valse lucht en dus een erg arm mengsel.

Trouwens als het filter erop gezet is en je choked, loopot hij dan beter of alleen een hoger toerental?

Geplaatst: 16.09.2008 - 11:22
door mighty_myte
Bedankt voor de tips en info!
Zal straks een foto maken.

Met het filterhuis gemonteerd en choke open loopt hij sneller en rijker (minder vermogen) maar het onregelmatige toerental en stotteren blijft.

Geplaatst: 16.09.2008 - 13:23
door mighty_myte
Nou, hier een set plaatjes.

1 Choke.
http://i33.tinypic.com/30xa9o7.jpg
2 Carburateur van bovenaf.
http://i33.tinypic.com/31681u8.jpg
3 Carb van rechts gezien, gasklep en buisje zonder slangetje (is altijd zo geweest)
http://i37.tinypic.com/52xlqe.jpg
4 Carb van boven. Naar rechts loopt de slang naar dat 'vaatje'. De aftakking in het T-stuk die naar boven gaat loopt uit op een kapot stuk slang. (nergens op dus)
http://i36.tinypic.com/23kswhi.jpg
5 Detail loze aansluiting aan gasklep-kant.
http://i33.tinypic.com/2q2ondj.jpg
6 Zo rijd ik nu zonder problemen.
http://i36.tinypic.com/2ut0utj.jpg
7 Pantykous van mijn vriendin.
http://i36.tinypic.com/14v1ro0.jpg
8 Zie 5.
http://i34.tinypic.com/125su47.jpg

Geplaatst: 16.09.2008 - 13:28
door wpee
http://i33.tinypic.com/31681u8.jpg

aan de achterzijde bij de blauwe draad daar mis ik het slangetje van de onderdrukdoos van de choke. De chokepot zit aan de rechterzijde bij de dampafschieder van de benzineleiding. Die slang die daar op zit moet in het swrte tuitje gestoken worden wat bij die blauwe draad zit.
Volgens mij hangt die slang daar los naar beneden nu.

Geplaatst: 16.09.2008 - 13:32
door mighty_myte
Wow wat een snelle reactie. :P

Maar ik snap het niet helemaal. Ik mis natuurlijk net een foto van dat stuk.
Zal zo eens kijken, maar ik moet zo nu en dan ook nog werken hier. :D

Geplaatst: 16.09.2008 - 13:34
door wpee
Die luchtschroefjes in het midden van de carb, met dat streepje erop, die bedoelde ik. Die moet je eruit draaien en onderin zit dan een sproeiertje wat je moet schoonmaken. Ook als je alles eruit hebt even doorblazen.
Wel aub goed markeren waar je wat hebt uitgedraait, je bent zo in de war!

Geplaatst: 16.09.2008 - 14:14
door mighty_myte
Hmmm, ik haal dat hele ding wel uit de auto.
Dan maak ik alles goed schoon en koop nieuwe pakkingen,
een benzinefilter en mogelijk een open lucht filter -als ik dan toch bezig ben-.

Geplaatst: 16.09.2008 - 14:39
door wpee
Je moet hem ook op de kop houden om de kleine sproeiers eruit te halen.
Als je de carb splitst dan let even op het kleine filtertje wat loskomt en klein ringetje (uit mijn hoofd)

Geplaatst: 18.09.2008 - 13:14
door wpee
En ..
Ben je al verder gekomen met schoonmaken?