Pagina 1 van 2
440 turbo fase 2 geen boordcomputer?
Geplaatst: 16.09.2008 - 18:58
door bap
Wie weet hoe dat zit..?
groeten bap
Geplaatst: 16.09.2008 - 19:06
door ALF
Boardcomputer was toch gewoon een optie?
Geplaatst: 16.09.2008 - 21:56
door Blade
Ik heb gewoon een boardcomputer hoor, en ik heb een phase2.
Geplaatst: 16.09.2008 - 21:58
door Auk
PALF schreef:Boardcomputer was toch gewoon een optie?
Yep.
En ook gewoon in te bouwen als je het niet hebt.
Mijn 480S heeft het standaard ook niet, maar nu wel. En het werkt.
Geplaatst: 17.09.2008 - 06:33
door P.K.
Auk schreef:Yep.
En ook gewoon in te bouwen als je het niet hebt.
Mijn 480S heeft het standaard ook niet, maar nu wel. En het werkt.
Kijk, da's interessant!
Maar een boardcomp. is toch niet hetzelfde als een infocentre he?
Geplaatst: 17.09.2008 - 08:16
door JJapie
Jawel

Geplaatst: 17.09.2008 - 08:19
door Auk
P.K. schreef:Auk schreef:Yep.
En ook gewoon in te bouwen als je het niet hebt.
Mijn 480S heeft het standaard ook niet, maar nu wel. En het werkt.
Kijk, da's interessant!
Maar een boardcomp. is toch niet hetzelfde als een infocentre he?
Jawel.
Moet er wel voor zorgen dat de kleuren van de stekkers achterop matchen, anders werkt het niet.
Geplaatst: 17.09.2008 - 11:30
door bap
Hay hoi
oke dus het is wel een extra optie dus die boardcomputer....
Dan vraag ik me dus wel meer af o.a de oliedrukmeter die niet in een fase2 zie zitten is die dan ook wel over te zetten.,.?
Wie weet of je een boardcomputer uit 1993 model ook in een 1995 model over kan zetten.... dat wil ik heel graag weten...
Auk@ jij hebt het al eens gedaan..?met een 480?
hoe zit het met die oorspronkelijke teller.,normaal zit de km teller toch met een kabel en is niet electonisch zoals de boardcomputer... en dan de tankmeter is die ook al electronisch..?i.v.m overzetten.?
Ik bedoel dus dat ik dan het geheel dus electronische klokken en de losse computer kan overzetten..? en dat moet gewoon werken..?
Die regelcomputer zit die er dan al ..? ik bedoel dus als je standaard geen boardcomputer hebt...
snap je hem nog
groeten bap
Geplaatst: 17.09.2008 - 13:16
door P.K.
Tja, als het dan toch over het een infocentre gaat...
Daar is genoeg over te vinden op 't forum hoor.
Even zoekfunctie checken!

Geplaatst: 17.09.2008 - 16:14
door bap
Oke ja
infocentre(ook wel boardcomputer genoemd) is dus een los element ,?
Dan heb je nog de regelcomputervoor de turbo en motorblok is dus.
deze werken onafhankelijk van elkaar? ja klopt dat..?
ik weet alleen dat km teller-unit met infocentre vast zit met een kabel naar de schakelaar voor infocentre/switch ..verder weet ik niet of die kabel nog ergens anders naar toe gaat...?(nooit verder los gehoeven)
Geplaatst: 17.09.2008 - 17:06
door Auk
bap schreef:
Auk@ jij hebt het al eens gedaan..?met een 480?
hoe zit het met die oorspronkelijke teller.,normaal zit de km teller toch met een kabel en is niet electonisch zoals de boardcomputer... en dan de tankmeter is die ook al electronisch..?i.v.m overzetten.?
Ik bedoel dus dat ik dan het geheel dus electronische klokken en de losse computer kan overzetten..? en dat moet gewoon werken..?
Die regelcomputer zit die er dan al ..? ik bedoel dus als je standaard geen boardcomputer hebt...
snap je hem nog
groeten bap
Klopt, ik heb het met mijn 480 al gedaan. Deze had een tankinhoud / watertemperatuur meter. Alles werkt meteen, omdat het IC op die pulse reageert. Mits de sensoren niet aanwezig zijn

maar dat lijkt me sterk.
Je kunt het gewoon overbouwen, als je de bak van een andere 400 serie met toerenteller (draad) vind. En anders moet je zorgen dat je bak die puls afgeeft via elektronica in plaats van kabel. Klinkt moeilijk, maar het is makkelijk, je moet de goede onderdelen alleen hebben.
Succes!
Geplaatst: 17.09.2008 - 18:49
door Yoghi
Bap je hebt pm
Geplaatst: 18.09.2008 - 18:40
door Eelco_440Turbo
Hallo,
Mijn 440 Turbo uit 1995 had eerst ook geen boordcomputer, heb toen een sloop 460 turbo uit 1993 gekocht en hiervan de boordcomputer overgebouwd.
Hoefde alleen 1 bout uit mijn blok te draaien en er een sensor in te draaien( kabelaansluiting was al voorbereid)
Daarna de tellerunit eruit gehaald en boordcomputer erin gezet+ printplaat.
Daarna starten en hij werkt! Heel simpel!
Groeten Eelco
Geplaatst: 18.09.2008 - 21:33
door P.K.
Maar Eelco_440Turbo, jouw Turbo zonder infocentre had dan al zeker wel zo'n electonisch signaal voor de snelheidsmeter enzo?
:?:
Geplaatst: 18.09.2008 - 23:39
door Eelco_440Turbo
Ja bij de turbo is het wel standaard dat er een electronisch signaal naar de km teller gaat ipv. een kabel.
Dus daarom is wel wel gemakkelijk om een boordcomputer in te bouwen in een turbo model, een ander model zal moeilijker worden.
Geplaatst: 19.09.2008 - 08:49
door Iroll
Was inderdaad een optie op de 440/460 turbo, daar ligt al een E versnellingsbak in. Die heeft een elektronische snelheidsmeter.
Geplaatst: 19.09.2008 - 09:53
door bap
Hay
Zeg dat is goed nieuws ...Het is dus mogelijk om infocentre in te bouwen.
Nou heb ik nog wel wat vragen daarover:
als ik een turbo vind uit zeg maar 1995/1996 type fase(3) dan zou ik dus mijn 1993 (fase2)infocentre in de 95/96 kunnen zetten ..? zijn de stekkers gewoon hetzelfde ?
dan lees ik over de boardcomputer en printplaat overzetten..? Welke printplaat..? en de boardcomputer is dus niet de regelcomputer ..MAAR?
Voor mij is er wat onduidelijkheid over wat ik nou precies eruit moet halen en waar het precies allemaal zit.
Ik weet dat je die unit eruit kan halen en los kan stekkeren op eendraad na die van de infocentre switch knop die gaat naar beneden ...verder ben ik nooit gekomen...
Eelco@ kan je me wat precieser uitleggen hoe dit nou zit?
en oja 1 bout in het blok voor de sensor..? waar en hoe ? zou je een foto kunnen maken hiervan..?
heel erg bedankt alvast
bap
Geplaatst: 19.09.2008 - 19:32
door P.K.
Iroll schreef:Was inderdaad een optie op de 440/460 turbo, daar ligt al een E versnellingsbak in. Die heeft een elektronische snelheidsmeter.
Oke, maar hoe zit het dan met een turbo met automaat? Waar haalt die z'n electrisch signaal dan vandaan?
Geplaatst: 19.09.2008 - 22:53
door Iroll
Kan je toch zo zien of er een mechanische kabel op zit of draadjes? Simpel zat; even achter de km teller kijken. Ik neem aan dat daar ook een elektronische verbinding opzit bij de turbo's.
Geplaatst: 20.09.2008 - 22:57
door Eelco_440Turbo
Voor zover ik weet hebben alle turbo's een electroniche teller aandrijving( ook de automaten, is net zo goed een versnellingsbak alleen hoef je zelf niet te schakelen) Bij een mechanische zit er achter het tellerhuis een kabel die je vast moet draaien en bij een electronische zit die niet.
Ik heb zelf een infocenter uit een 1993 460 turbo gehaald en in mijn 440 turbo uit 1995 gebouwd.
Als je bij de auto met infocenter onder de motorkap kijkt, en je kijkt rechts naast het oliefilter, dan zit daar een stekker op een sensor. Die sensor moet je eruit draaien en in jou eigen auto erin draaien( bout eruit halen en sensor erin)
Verder haal je dan je tellers eruit:
dus stuur in laagste stand.
De 4 schroefjes van de plastic omhuizing eruit draaien en die omhuizing weghalen.
Dan kun je de 2 schroefjes aan de linkerkant van je tellers loshalen.
Van te voren wip je met een schroevendraaier de keuzeknop van het infocenter eruit en haal je de grijze stekker er boven vanaf.
Dan haal je de grote grijze en groene stekker achter het tellerhuis los en kun je het hele tellerhuis eruit halen.
Als je dit dan in je eigen auto gaat inbouwen en je wil je km stand origineel houden dan moet je het tellerhuis even uit elkaar schroeven, en de display van het infocenter overzetten naar je eigen tellerhuis.
Je moet dan wel de printplaat die in het tellerhuis zit ook overzetten, en de kleinere printplaat waar die grijze kabel die naar de keuzeknop gaat op vast zit moet je ook overzetten.
Bedenk me net dat je ook even de buitentemperatuursensor moet overzetten.
Ook hiervoor is de bedrading er al. Deze zit ergens achter de linker koplamp verstopt. Dan moet je even opzoek gaan naar een gaatje wat in je bumper zit( aan de linkerkantvan het luchtrooster onderaan)
De buitertemperatuursensor, moet je bij die 1993 volvo ook even in de voorbumper zoeken. zit vastgeklikt in de bumper en zit een stekkertje op.