Pagina 1 van 4

S60 als caravantrekker

Geplaatst: 16.09.2008 - 22:31
door Patsim
Heb een S60 2.0 Turbo en wil hier een Hobby 500 KMFe van beladen rond de 1500 kg mee gaan trekken.
Heeft iemand ervaringen met de S60 als caravantrekker en zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij de S60 met een caravan.

Groeten Patrick

Geplaatst: 16.09.2008 - 22:52
door Gast
Geen ervaring met 2.0 Turbo.
Wat wel een aanrader is: niveauregeling. Tik maar eens in bij Zoek.

Geplaatst: 17.09.2008 - 00:44
door coolhead
Tja ook geen ervaring met de 2.0,
Wel met de D5
Heb wel een Hobby van 1500KG erachter gehad,
Geen centje pijn,
Heb geen niveauregeling.

Geplaatst: 17.09.2008 - 09:43
door Hjalmar
Ik heb met mijn oude S60 2.5T veel met de autoaanhanger gereden. Dat was ook een fluitje van een cent... Nooit problemen gehad.. Alleen het verbruik :P

Geplaatst: 17.09.2008 - 13:42
door Frederick
Nog geen caravan getrokken, maar wel al een aantal keren een volgeladen dubbelasser aanhangwagen: +- 1500-2000 kg grof grind en stenen. Enkel opletten met remmen: het gewicht duwt serieus in de rug. Ook vertrekken op zachte ondergrond (grind, gras, zand,...) is geen sinecure. Maar zoals gezegd: tijdens het rijden geen last, trekt iets trager (niet echt traag hoor), maar geeft verder geen krimp.

Geplaatst: 17.09.2008 - 13:45
door plim
De S60 was volgens mij trekauto van het jaar in 2001. Maar kijk ook eens hier:
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... &serie=S60
en hier:
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=590

Geplaatst: 18.09.2008 - 10:32
door ccvanmarion
Ik heb een S60 T5 en trek daarmee een Knaus sudwind 450 van 1300 kg (inclusief belading). Mijn S60 heeft een sportonderstel met niveauregeling. Dat werkt echt perfect de combinatie blijft keurig horizontaal.
Met de T5 is het echt lachen. Zelfs de gemene heuvels in de Ardennen gaan we met 96 km/uur (op de GPS, dus echte km'ers) naar boven. Sommige auto's zonder caravan redden dat niet eens.

Ik vind de combinatie ook heerlijk stabiel. Nog nooit problemen gehad of een "onhebbelijk" gevoel.

Bij mijn vorige V40 2.0T had ik dat wel regelmatig. Je had dan het gevoel dat de auto niet de baas was over de caravan. Ik kon daar ook echt niet harder dan 85 km/uur mee rijden.

Jij wilt met 1500 kg achter de auto gaan rijden. Dat betekend dat de caravan zwaarder is als het ledig gewicht van de auto. Ik weet niet zeker of dat lekker gaat rijden. ANWB houdt aan dat de caravan nooit zwaarder mag zijn dan 75% van het gewicht van de auto (dat is dan wel inclusief bagage en berijders).

Succes!

Geplaatst: 18.09.2008 - 21:27
door toppertje
je auto zal zeer zeker zwaarder zijn,je gaat hem immers beladen?
leeggewicht auto is ong. 1500kg +bagage+inzittenden,kom je al gauw aan dik 2000kg.
heb 3keer met mn S60 d5 naar spanje gereden met een fendt 490
en geen centje pijn(120-130km/u geen probleem in frankrijk)
idd met de V40 lukte mij dat niet,bij 100-110 werd de stabiliteit rap minder.

Geplaatst: 21.09.2008 - 11:28
door Robert
En hier vind je nog meer informatie:

http://www.caravan-forum.nl

Geplaatst: 21.09.2008 - 13:28
door FrankS60
Ik heb ook met zware aanhangers achter de 2.4T gereden, gaat echt perfect. De wagen blijft stabiel, ook bij 100+ km/h. Remmen kunnen het ook goed hebben, als je maar wel rekening houdt met je extra gewicht.

Zou me er totaal geen zorgen over maken om achter een S60 iets zwaars te hangen, gaat echt goed namelijk! Let uiteraard wel op je maximale en gewenste kogeldruk, dat scheelt aanzienlijk in doorhangen in de achterveren e.d.

Geplaatst: 05.01.2010 - 00:06
door evert70
Ik heb vorig jaar met een S60 140 pk benzine een Chateau caravan van 1300 kg getrokken. Fluitje van een cent. Nog nooit zo'n goede trekker gehad en ik rijd al vanaf 1975 met diverse Volvo's en caravan. Vooral in Frankrijk op de Peage moet je op de cruisecontrol rijden anders ga je te snel zonder dat je er erg in hebt.

Nu heb ik een Fendt caravan (550 TG) van 1700 kg en dat is eigenlijk te zwaar. Ik belaad hem daarom niet zwaarder als 1600 kg. Maar weer: geen enkel probleem. Een hele goede en stabiele combinatie. Ik heb er nog alleen mee in Nederland gereden maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij in de bergen het makkelijk trekt.

Geplaatst: 05.01.2010 - 07:46
door bart simpson
laat je caravan dah administratief terugkeuren naar een 100kg lager laadvermogen, je bent met die 100kg overcapaciteit formeel in overtreding

Geplaatst: 05.01.2010 - 09:20
door advolvos
Na twee 240's en een s70 is de s60 een verademing als caravantrekker. Ook met 140 pk trekt hij de Chateau van 1300kg prima. Zoals in www.caravantrekker.nl staat: op de helling bij Luik ben je met de eersten boven. Heeft natuurlijk wel zijn prijs: bijna dubbel zoveel benzinegebruik als zonder caravan. Verder moet ik steeds de neiging onderdrukken door te schakelen naar de 5e versnelling. Het toerental wordt dan soms te laag (of heuvel af de snelheid te hoog!) Bij het wegrijden op campings zet ik de STC uit, heb gemerkt dat het wegrijden dan gemakkelijker gaat. Ook tank ik met de caravan benzine met een octaangetal van 98 maar ik neem aan dat jij dat met de 2.0t altijd al doet.

Geplaatst: 05.01.2010 - 10:07
door evert70
Ik heb op de site van www.caravantrekker.nl gekeken en daar staat dat je met een (lichte) auto bijvoorbeeld een aanhanger met een groot laadvermogen mag trekken, als je maar zorgt dat je niet boven de toegestane trekkracht van je auto gaat.
De tekst luidt;
Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op papier) is dus niet van belang. U mag dus best met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken op het kentekenbewijs een caravan trekken die op papier 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg.

Daar ga ik dus maar van uit.

Geplaatst: 05.01.2010 - 12:16
door Oceanracer
Klopt helemaal. Als je maar wel in het bezit bent van rijbewijs BE. Met alleen B is die combinatie namelijk niet toegestaan. Maar gezien uw leeftijd is dat voor u niet van belang. Tot 1984 kreeg immers iedereen bij het behalen van het B rijbewijs het E gedeelte er gratis bij.

Geplaatst: 05.01.2010 - 19:35
door Gast
bart simpson schreef:laat je caravan dah administratief terugkeuren naar een 100kg lager laadvermogen, je bent met die 100kg overcapaciteit formeel in overtreding
Niet waar.
Bij overbeladen gaat het om gewogen gewicht.
Bij het rijbewijs gaat het om de papieren gewichten.

Geplaatst: 05.01.2010 - 19:41
door bart simpson
ik vind het goed

Geplaatst: 05.01.2010 - 19:46
door Gast
bart simpson schreef:ik vind het goed
gelukkig. :P

Geplaatst: 05.01.2010 - 20:38
door arjen
Met onze s60 2.4 140 pk een caravan met LG + LV van 1350 heen en terug naar Zuid Frankrijk (Cote maritiem = bergen). Auto beviel prima.

Kogeldruk is belangrijk en niet onnodig zware zaken in de kofferbak leggen.
Auto heeft geen niveau regeling maar doorzakken bij goede belading is niet echt veel. Mijn vorige S40 had daar veel meer last van.

Voor deze combinatie volstaat rijbewijs B.

LG + LV caravan = kleiner dan LG van trekkend voertuig en samenstel komt niet boven de 3500 kg.
Indien de LG+LV van caravan meer was geweest dan LG voertuig en samenstel minder dan 3500 kg dan zou BE nodig zijn.

Zelf ben ik uitermate tevreden over mijn s60 als trekauto. De2.0T heeft meer vermogen en een hoger koppel dus zal het nog beter doen bij een soortgelijke combi.

Geplaatst: 05.01.2010 - 23:19
door Gast
arjen schreef:LG + LV caravan = kleiner dan LG van trekkend voertuig en samenstel komt niet boven de 3500 kg.
Indien de LG+LV van caravan meer was geweest dan LG voertuig en samenstel minder dan 3500 kg dan zou BE nodig zijn.
LG = LM ofwel ledige massa

En men heeft het tegenwoordig over de toegestane maximum massa ofwel ledige massa + laadvermogen.
Wat voor de caravan geldt, geldt ook voor het trekkend voertuig (toegestane max. massa), ook al staat dit niet op het kenteken.
Op het plaatje onder motorkap staan de juiste gegevens of bij de RDW.
Gevolg is dat je dan al vrij snel over de 3500 kg komt en dus BE. :wink: