Pagina 1 van 1

probleem na vervangen achterlampunits.

Geplaatst: 18.09.2008 - 19:08
door schaefer
Hoi,

Ik heb vandaag mijn achterlampunits vervangen van mijn volvo 440 uit 93. Er zaten oude type lampen in met die oranje vlakken nog, deze vervangen voor nieuwe type lampen met alleen rood-wit. Alle draden omgezet in de stekkers en na een hoop gepruts werk alles naar behoren, op één ding na....
hele tijd blijft nu op het dashboard het lampje van de lichtcontrole branden, terwijl alle lampen toch zeker wel werken en niet kapot zijn. Wie helpt mij... En hoe zou ik anders het makkelijkst dit lampje niet meer kunnen laten branden??

gr.

Geplaatst: 18.09.2008 - 20:26
door sjoerdb
je hebt mogelijk 2 verschillende lampjes in een achterlichtunit zitten, ander wattage...

Geplaatst: 18.09.2008 - 20:59
door dash
remlichten werken allebij wel?

als je hem niet meer wil zien, is uitdraaien in je klokkenset het simpelste, maar wil je dat.

Geplaatst: 18.09.2008 - 21:02
door wpee
- Heb je verlichting de goede sterkte van de lampen?
- Zitten er 2 lampen in ipv 1? ik heb zelf bv 2 lampen per zijde voor de normale verlichting, ik weet niet of dat bij jouw ook is.
- Remlicht verwisselt met normaal licht? Of verwisseling met mistlampen

etcetc

Geplaatst: 18.09.2008 - 21:33
door schaefer
Volgens mij is het wattage van de lampen allemaal goed. Bij het oude type zit er voor gewoon licht 1 klein lampje, en 1 grote die tegelijk ook feller oplicht bij remmen. Bij de nieuwe zitten er twee kleine voor normaal licht en 1 aparte die alleen brand bij remmen. Alle lampen doen het allemaal en functioneren naar behoren. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? klok eruit halen en lampje erachterweg halen is peuleschil, 25 min al met al (ben getraind inmiddels) maar lieft wil ik dat ie uiteraard blijft werken ivm als er een lamp kapot gaat.

gr.

Geplaatst: 19.09.2008 - 10:52
door roever
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 440 toen ik de achterlichten vervangen had.

Het is al weer een tijdje geleden, maar het probleem bij mij was ongeveer zo: Het bleek dat het de buitenste lampjes (die dus gebruikt worden voor normaal licht en remlicht) van de oude achterlichten 10 watt zijn, terwijl dat alle lampjes voor gewoon licht van de nieuwe achterlichten 5 watt zijn (je hebt nu een apart 10 watt remlichtlampje, en beide lampjes voor het gewone licht zijn 5 watt).

Ik had dit eerst ook niet door, maar dat veroorzaakte bij mij het probleem. Ik heb toen alle lampjes vervangen voor het juiste wattage zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing van een nieuwe 440 en toen was het probleem opgelost.

Geplaatst: 19.09.2008 - 12:31
door schaefer
Kijk nuttige informatie, alleen heb ik geen boekje van het nieuwe type van de lampen. Zou iemand mij aan kunnen geven wel wattage lampen ik in de nieuwe lampen moet gebruiken voor:
- remlicht.
- twee lampen voor achterlicht.
- mistlamp.
- achteruitrijlamp.
- mistlamp.
- knipperlicht.

mvg.
Léon

Geplaatst: 19.09.2008 - 12:33
door schaefer
Oh ja, vanochtend ook me accu leeg (zit net nieuwe in) omdat me remlampen vanacht op een spookachtige manier zijn gaan branden, zowel links als rechts. Heb al wel eens eerder gehad dat me remlampen constant branden, dit lag toen aan het schakelaar bovenaan het rempedaal dat toen was losgeschoten. Deze zit zo te zien wel vast nu en hier heb ik ook niet aangezeten. Kan het zijn dat de afstelling hiervan op één of andere manier is losgeschoten?

gr.

Geplaatst: 19.09.2008 - 12:51
door jef
Daar komt ie:
Richtingaanwijzers : 21 w
Achteruitrijlicht : 21 w
Remlicht : 21 w
mistachterlicht : 21 w
achterlichten : 5 w

allen hebben de fitting code BA 15s

Geplaatst: 19.09.2008 - 13:08
door schaefer
fitting code BA 15s kan ik op geen van de lampen vinden, verschilt per lamp misschien of dit wordt vermeld? Wel zit in de rechterunit één lampje van achterlicht met 10 W ipv van 5 W. Zou deze vervangen door één van 5 W het probleem moeten oplossen? Deze kan ik morgen pas vervangen op het werk ff, maar kan 5 W het verschil maken in dit geval? het lampje brand nl. wel gewoon.

gr.

Ps: bedankt allemaal voor de snelle reacties.

Geplaatst: 19.09.2008 - 16:01
door jef
BA 15s is gewoon het model van de fitting,en ja dat kan er wel mee te maken hebben dat een lampje van 10 watt in zit. maar dat zie je zo als je er een ander in zet van 5 watt.

Geplaatst: 19.09.2008 - 16:27
door Battlecruiser
Het verklikkersysteem detecteert immers een stroomverbruiksverschil tussen de linker- en de rechterhelft van de auto. Als er in de linkerunit dus een ander wattage dan in de rechterunit zit, dan gaat het verklikkerlampje branden.
Het gaat óók branden als je bv. de draadjes van de linkerunit op die van de rechter hebt aangesloten, want dan is er een gigantisch verschil tussen links en rechts. Maar ik hoop dat je dat niet hebt gedaan.

Geplaatst: 19.09.2008 - 17:50
door Iroll
Het verklikkersysteem detecteert immers een stroomverbruiksverschil tussen de linker- en de rechterhelft van de auto.
Kleine aanpassing, het verschil in weerstand tussen links en rechts wordt gemeten. Maar in de praktijk komt het op hetzelfde neer.

Geplaatst: 19.09.2008 - 20:00
door schaefer
Waarom trek ik toch ook dit wijze forum in twijfel? ;) 5 W lampje erin en opgelost is 't weer! Bedankt.

Geplaatst: 20.09.2008 - 11:38
door Battlecruiser
Hiep hoi!

Afbeelding