Pagina 1 van 2
aanschaf v70 2001model met 350dkm
Geplaatst: 18.09.2008 - 20:42
door marcelg
heb me v40 zo goed als verkocht en ben opzoek naar een (diesel) v70
ik heb een budget van ongeveer 7000euro ik heb er 1 gezien met 350dkm van 2000 (2001type)
is deze km stand een probleem om de komende 2/3jaar 20dkm per jaar te rijden? wat zijn de zwakke punten van dit type en waar extra op te letten tijdens een proefrit?
is het mogelijk om er een roetfilter in te zetten(kom je dan onder de 90roetdeeltjes waardoor je voor half tarief wegenbelasting hebt)?
gr
marcel
Geplaatst: 18.09.2008 - 21:08
door toppertje
hoi marcelg.
als het goed is heb jij ooit een tel-console gekocht van mij?
over je vraag betreft km stand,zelf rij ik ook een V70 2.5d(2001 mod)
met 365.000km.
opzich hoeft de kmstand nog niet zon probleem te geven,als de auto goed onderhoud heeft gehad,en een zorgvuldige berijder heeft gehad,zou je hier rustig nog 50/60dkm bij op kunnen zetten.
de audi motor staat als degelijk en betrouwbaar te boek.
ik had hiervoor een S60 d5 met 220.000km,en kan niet enig verschil vinden,dat ik zeg:ja deze auto rijd minder of zo.
wat ik belangrijk vind,is het totaalplaatje.
7000euro is niet veel geld voor een (mooie/nette/goedeV70 2001 mod)
waar ik bij deze km extra naar zou kijken:ophanging(draagarmrubbers)-stuurkogels-schokdempers-remgedeelte.
wat motorisch betreft:ga rijden,en goed luisteren.
trekt de auto goed?(alle toerentallen?)
roken mag,het moet geen rookgordijn worden.
en kijk of alle elektronika nog werkt zoals het hoort.(incl. airco)
wat betreft roetfilter,dit gaat niet lukken,althans volvo levert hem niet.
maar ik heb ook nog nooit gehoord dat je maar de helft mrb hoeft te betalenals je een roetfilter laat plaatsen.
hoop dat je hier wat aan hebt.
S6
Geplaatst: 18.09.2008 - 23:58
door Thijs
toppertje,
Helemaal mee eens. Als je voor de derde keer (warme motor uiteraard!) volgas geeft in twee of drie moet het roken toch wel zienderogen minder worden! Kijk goed naar de boekjes, heeft hij alle beurten gehad?? Zeer belangrijk! Die van mij staar nu net op 320000 km, voelt echt nog degelijk aan hoor!
Ook van mij: Succes!
Geplaatst: 19.09.2008 - 10:55
door JJDD
Waarom geen benzine? Diesel lijkt me bij dergelijke afstanden / jaar relatief wat duur. De benzine motor van Volvo zou net zo lang mee moeten kunnen gaan.
Geplaatst: 19.09.2008 - 11:12
door Hans
Ik denk dat je bij een dergelijke 2hands auto met deze jaarkilometrage op diesel goed uit komt hoor. Auto is zonder meer zuinig.
Geplaatst: 19.09.2008 - 11:44
door JJDD
Mijn ervaring is dat een benzine versie dan voordeliger is. Wel afhankelijk ook van aanschafprijs. Maar met name wegenbelasting, gemiddeld onderhoud en ik meen ook oa d-riem zijn fors duurder. Rij zelf een goede 25dkm, en ben goedkoper uit dan met diesel.
Met een eventuele roetfilter (voor zover beschikbaar) haal je overigens inderdaad de gewenste reductie (helaas) niet. Anders zou die zeker wel een stuk interessanter worden.
Geplaatst: 19.09.2008 - 14:12
door toppertje
mijn ervaring is anders.
gebruikt is aanschaf tussen diesel of benzineauto nagenoeg nihil
bij 20dkm diesel 1:16=20.000:16=1250lit x1.30euro(dieselprijs)=1625euro
dan de mrb=1356euro
per jaar kom ik aan:1625+1356=2981euro voor diesel.
bij 20dkm benz 1:10=20.000:10=2000lit x1.55euro(benz-prijs)=3100euro
dan de mrb=740euro
per jaar kom ik aan 3100+740=3840euro voor benzine!
per saldo een verschil van 3840-2981=859euro
in het voordeel van de diesel.
let wel! ik heb hier geen onderscheid in onderhoud tussen de diesel of benzineauto.
ook,omdat ik denk dat dat niet veel uitmaakt,en al zou de diesel iets duurder in onderhoud zijn,dat zal nooit geen 859euro zijn.
waarom een roetfilter financieel interesanter zou zijn begrijp ik nog steeds niet.(zal wel aan mij liggen #-o )
Geplaatst: 19.09.2008 - 14:23
door JJDD
Mijn ervaring mbt aanschaf en onderhoud (meerdere auto's binnen bedrijf) is anders, dus andere uitkomst
Maareh, om terug te komen op TS, voor iedere gebruikte geld dat je goed moet kijken EN luisteren, EN geluk moet hebben. Ook ff vragen naar d-riem, kan duur geintje zijn als je die nu of binnen de tijd dat j e'm wilt rijden moet vervangen. Of, wat bekenden ook wel eens hebben gedaan: geen onderhouden en gewoon doorrijden, zien waar het schip strand, je staat er nog van te kijken hoeveel kilometers je zonder onderhoud kan maken (niet dat ik het aanraad...). Of kon, want is al een paar jaartjes terug, misschien zijn de huidige auto's gevoeliger.
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:02
door marcelg
bij welke kilometerstanden moet bij een 2000/2001 D5 de distributie vervangen worden?
bij 160dkm+160dkm=340dkm of om de 120dkmx3+360dkm?
klopt het dat de zwakkepunten van de d5 zijn:
-verstuivers
-vliegwiel
-en ??
groetjes
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:25
door BarnOwl
D5 uit 2001? :roll:
Ik neem aan dat de 2.5D bedoeld wordt, zwakke punten:
- Trillingsdemper
- LuchtMassaMeter
- Vliegwiel
- Lawaaierige veerpoten
Distributieriem om de 160.000 km.
Als dit alles onder controle is kan de motor 6 ton aan......
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:26
door marcelg
ja dus het nieuwe model met wangen
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:32
door BarnOwl
Dat is niet de D5, maar de 2.5 D (TDi van Audi). D5 kwam later.....
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:37
door marcelg
volgens de advertentie :Volvo V70 2.5 D5 Model 2001
op de rdw website gaat het om 103kw
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:43
door BarnOwl
Owww, je hebt gelijk, sorry. De eerste D5 was de 2.4D uit 2001. Met die motor heb ik geen ervaring maar ongetwijfeld zijn er andere forum leden die dat wel hebben!
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:49
door NOS
Als eerste was er de 2.5D van idd 103Kw/140Pk. Die motor kan idd erg veel kilometers aan.
Die 'oude' motor werd opgevolgd door eerst de D5 (120Kw). Later kwam er een geknepen versie van 130Pk (2.4D).
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:51
door marcelg
zit er veel verschil tussen de oude van 2001 en de nieuwere type (d5)?
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:54
door Hans
D5 is een compleet andere dieselmotor.
De oude 2.5 Tdi kwam van Audi. Sterke motor maar een echte ouwerwetse dieseltractor.
De d5 is een mooie stillere common rail diesel. Lekker zuinig en geroemd om zijn souplesse en kracht.
Geplaatst: 20.09.2008 - 18:59
door BarnOwl
marcelg schreef:volgens de advertentie :Volvo V70 2.5 D5 Model 2001
op de rdw website gaat het om 103kw
Welke wordt hier nu precies bedoeld?
Geplaatst: 20.09.2008 - 19:01
door marcelg
ben er al achter dat het hier niet om een echte D5 gaat, maar dat de verkoper daarmee mensen wilt trekken/oplichten.
d5 is iets van 120kw deze is "maar' 103kw en een 2.5 ipv 2.4
Geplaatst: 20.09.2008 - 19:06
door BarnOwl
Niks mis met de oude 2.5D hoor!

Maar zoals al gezegd hier, net een tractor bij stationair. Maar met een getunede 2.5D van 180pk hoor je niks van de motor als je 130 (Of meer....) op de snelweg rijdt. En je kunt er makkelijk 6,5 liter op de 100 mee halen.