Pagina 1 van 3
Levensduur van originele ETM (gasklephuis)
Geplaatst: 19.09.2008 - 12:06
door Rob2u
Ik vrees dat dat mijn huidige V70 (150.000km) ook last heeft van het "ETM-virus"
(soms onregelmatige loop, toerental valt "door stationair heen").
De wagen is uit het bouwjaar waar met de originele ETM's (witte sticker) veel problemen zijn (mijn vorige V70 had al een gemodificeerde met de gele sticker....). De gebruikelijke acties zijn al genomen: ETM schoongemaakt, nieuwe software geladen); dit heeft wel enig effect maar het is nog niet 100%.
Ik vraag me af wat de gebruikelijke levensduur van de originele ETM is en zijn er exemplaren die zonder problemen 200.000km of meer halen? Of kun je zeggen dat je voor 99% aan de beurt komt voor vervanging, is het niet vandaag dan (over-)morgen?
Geplaatst: 19.09.2008 - 12:39
door pch
De onze is uit 2000 en heeft nu 207.000 km op de teller met nog steeds de originele ETM, tenminste toen ik voor de aankoop vroeg of de ETM al vervangen was kreeg ik als antwoord die nog niet vervangen was (ze wisten ook niets van slechte 1e serie ETM's, waardoor ik ze eigenlijk meteen vanaf het begin NIET vertrouw!).
Kan ik de ETM trouwens snel zien als ik de motorkap opendoe?
Gr. Paul.
Geplaatst: 19.09.2008 - 14:04
door Rob2u
pch schreef:
Kan ik de ETM trouwens snel zien als ik de motorkap opendoe?
De ETM zit tegen het motorblok aan. Als je voor de auto staat met geopende motorkap kijk je vanaf de ventilator tegen het motorblok aan en dan ca. 10cm naar beneden zie een een witte sticker. Het merk is: Magneti Marelli.
(heb je een turbo dan is het iets moeilijker te zien want dan zit hij gedeeltelijk onder de turboslang).
Geplaatst: 19.09.2008 - 14:29
door pch
We hebben idd een Turbo maar ik zal eens kijken...
Zit hij links, rechts of in het midden?
Gr. Paul.
Geplaatst: 19.09.2008 - 14:42
door Rob2u
pch schreef:We hebben idd een Turbo maar ik zal eens kijken...
Zit hij links, rechts of in het midden?
Gr. Paul.
Midden, een beetje verborgen onder de plastic slang van de turbo die over het motorblok loopt......
Geplaatst: 19.09.2008 - 18:46
door pch
Ik denk dat ik dan toch al een nieuwe heb: ik zie nl. nergens een witte sticker maar wel een gele sticker op een onderdeel, weet natuurlijk niet of dat dan de ETM is...
Kan ik jou een foto sturen via pm zodat jij ziet of dat mijn ETM is?
Gr. Paul.
Geplaatst: 19.09.2008 - 18:51
door vincent65
Plaats die foto gewoon, dan kan iedereen hem zien.
Lijkt mij wel nuttig.
Geplaatst: 19.09.2008 - 20:44
door pch
Vincent, dat is het hem nou juist: dat lukt me niet.
Vandaar de vraag via pm of Rob2U hem voor mij kan plaatsten of jij?
Gr. Paul.
Geplaatst: 19.09.2008 - 20:51
door Hans
Levensduur van originele ETM (gasklephuis)
Geplaatst: 19.09.2008 - 21:09
door arnoud
Geplaatst: 20.09.2008 - 13:24
door pch
Hier is de foto dan:
Geplaatst: 20.09.2008 - 21:06
door Rob2u
Gelukkig voor Paul is het nu wel bekend dat hij een gemodificeerde ETM heeft met de gele sticker......
Wellicht nog even voor andere lezers een samenvatting:
- op de foto van Arnoud hierboven zie je een ETM van een non-turbo
- de foto van Paul geeft de plek van de nieuwe ETM (gele sticker), turbo
- hieronder 2 foto's van de plek van een originele ETM van mijn 2.4turbo met witte sticker.
Geplaatst: 20.09.2008 - 21:10
door Rob2u
......nog even terug naar mijn originele vraag:
Ik vraag me af wat de gebruikelijke levensduur van de originele ETM is en zijn er exemplaren die zonder problemen 200.000km of meer halen? Of kun je zeggen dat je voor 99% aan de beurt komt voor vervanging, is het niet vandaag dan (over-)morgen?
Geplaatst: 20.09.2008 - 21:23
door dr dolby
Hallo Rob, mijn V70 (2.4 170 pk, eind 2000) staat ruim boven de 250.000 km en heeft de originele ETM die ook nog goed functioneert. Geen idee of het een record is maar het kan dus wel

Groeten, Dolby
Geplaatst: 20.09.2008 - 22:22
door arnoud
Voor zover ik weet waren er in de beginjaren al problemen met de ETM op auto's die de 100.000 nog niet eens gehaald hadden, maar ik denk dat gemiddeld tussen de 150.000 en 200.000 de meeste mensen wel aan de beurt zijn.
Aangezien het een slijtageprobleem is van het bewegen van de gasklep kan het zijn dat als je alleen maar snelwegkilometers maakt dat het ver voorbij de 200.000 pas mis gaat, en als je continu in de stad rijdt dat je de ton niet eens haalt met de originele?
Geplaatst: 20.09.2008 - 23:57
door dr dolby
@Arnoud: lijkt mij ook de meest voor de hand liggende verklaring.
Je kunt overigens duidelijk merken dat Volvo bij de V70N op zoek is gegaan naar goedkopere toeleveranciers (zoals Magneti Marelli) want de bouwkwaliteit is op een aantal punten merkbaar minder goed dan die van de V70 Classic. Maar da's een heel andere discussie ...
Geplaatst: 26.09.2008 - 09:59
door Fast Eddie
Even vraagje van mijn kant dan, kben opzich erg handig met auto's maar kan je deze zelf ook vervangen als deze stuk is of moet er dan ook nieuw software geinstalleerd worden.
Geplaatst: 26.09.2008 - 13:39
door Rob2u
Vervangen kun je wel zelf (is bij non-turbo's veel makkelijker dan bij de turbo's) maar blijkbaar kun je met de auto daarna eigenlijk niet meer rijden totdat er nieuwe software in zit. En dit moet je bij een dealer (of autobedrijf die "verbinding heeft met de centrale Volvo-computer") laten doen.
Geplaatst: 14.11.2008 - 15:59
door WimB67
Met betrekking tot de vraag.
Bij mij vond de vervanging plaats bij 180.000 km.
Geplaatst: 15.11.2008 - 12:04
door Armin
dr dolby schreef:@Arnoud: lijkt mij ook de meest voor de hand liggende verklaring.
Je kunt overigens duidelijk merken dat Volvo bij de V70N op zoek is gegaan naar goedkopere toeleveranciers (zoals Magneti Marelli) want de bouwkwaliteit is op een aantal punten merkbaar minder goed dan die van de V70 Classic. Maar da's een heel andere discussie ...
Die heeft dezelfde ETM, ik heb deze voor een kennis een paar weken geleden laten reviseren.