Pagina 1 van 1

Weblog autoweek over nieuwe V O L V O logo

Geplaatst: 19.09.2008 - 14:02
door Fredhead
Kijk ik net op de site van Autoweek, zie ik dat daar nu een weblog is over de V O L V O letters op de achterkant van de modellen.
Zoals de reacties op mijn weblog van gisteren duidelijk weergeven, valt er over smaak wel degelijk te twisten. Niets brengt mensen zo in vervoering als hun persoonlijke mening over het één en ander, zeker wanneer het zo tastbaar is als design. Daarom lijkt het me leuk om er een wederkerend item van maken op deze site, onder de noemer De SmaakTwist. Ik gooi een onderwerp op, en dan ben ik benieuwd wat jullie er van vinden. Basaal en onbeduidend wellicht, maar wel interessant.

Deze keer wil ik het hebben over de nieuwe manier waarop Volvo z’n naam op z’n modellen kwakt. Dus de letters V O L V O uitgesmeerd over de achterkant. Deze aanpak is begonnen bij de nieuwe V70 en XC70, waarna alle modellen ervan voorzien zijn. En ik ben er geen fan van. Bij de stationwagons ben ik er al een beetje aan gewend, al is fraai anders, maar op de kleinere modellen ziet het er wat mij betreft niet uit. Zelfs het oude statige ontwerp van de S60 rijdt er nu mee rond. En heb je de C30 al eens goed bekeken? Zo’n klein klepje en dan zulke koeienletters erop; jakkes. Wat was er mis met het compacte volvo-logo van voorheen? Subtiel, ingetogen maar toch duidelijk, zoals het hoort bij een Volvo. Toegegeven: het was wat klein wellicht, maar nu is het – letterlijk – uit z’n verband getrokken. Alsof de slimste van de klas (prima gozer, beetje stil) ineens gaat rondlopen met een T-shirt voorzien van de opdruk ‘Ik ben stoer’. Het past niet.

Volvo designchef Steve Mattin introduceerde de nieuwe schrijfwijze omdat “Volvo’s nu van vijftig meter herkenbaar zijn, en dat moet honderd meter worden.” Begrijpelijk, maar een gevel van een keurig restaurant ga je toch ook niet ineens voorzien van felgekleurde neonletters? Is V O L V O een kwestie van wennen, of een slechte keuze van Zweedse designafdeling?
Foto's die bij dit weblog horen
Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 19.09.2008 - 14:11
door Stinky
Jammer dat er niks van gezegd wordt dat dit logo in de vroege jaren ook
zo gebruikt werd en dat dit dus een stap terug is.

Geplaatst: 19.09.2008 - 17:35
door Fredhead
Dat ben ik zeker met je eens ja

Geplaatst: 19.09.2008 - 17:53
door Carlsson 900
Ik vind het een prima keus.

Vooral om dat logo's van diverse andere merken
- op een paar na -
zo'n eenheidsworst ontwerp hebben.
Ook al omdat er bv drie "gelijke" auto's
(Japans/Frans/Duits) met de zelfde carrosserie rond rijden.

Je mag toch wel zien wat voor een merk/product het is.
Gelukkig heeft V O L V O nog wel duidelijk herkenbare producten !

Geplaatst: 19.09.2008 - 18:58
door geestschrijver
Ik vind het zo het mooist:

Afbeelding

Geplaatst: 19.09.2008 - 19:08
door Michael Oud
Eens met geestschrijver. Van mij hoeft er niks achterop te staan. Alhoewel ik bij mijn Alfa 155 de volledige tekst achterop heb laten staan. Omdat de hoeveelheid tekst daar zo groot was, dat het eigenlijk grappig werd. "Alfa Romeo 155 2.0 16V Twin Spark Super" stond daar achterop. En dan zat er ook nog een logo bij.

Geplaatst: 19.09.2008 - 19:41
door Fredhead
V70 met helemaal niets achterop is ook erg mooi ja

Geplaatst: 20.09.2008 - 00:30
door Fredhead
Ik zag dat Ben ook al heeft gereageerd :)

Geplaatst: 20.09.2008 - 10:47
door EvolvE
Vindt persoonlijk het mooiste als er de V O L V O letters erop! staan, en de
tekst V70.

Vindt dat de motoraanduiding er niet op hoort, zodat het zeker bij een als
boven getoonde T6 een echte wolf in schaapskleren is. Alleen echte kenner
zal weten waar hij mee van doen heeft.

Geplaatst: 20.09.2008 - 11:16
door Rene68
Ik heb ook gereageerd. De discussie gaat inmiddels ook niet meer over de letters maar meer over de V70 of Volvo in het algemeen. Teveel Ford, lelijke achterkant.... zucht..... En altijd die vergelijking met BMW en Audi. Nou, zoals geschreven heb ik ze alledrie gereden. De BMW stuurt echt geweldig, kan niet anders zeggen, maar de Audi? Nou laat maar....

Geplaatst: 20.09.2008 - 17:03
door Wilson
Een kale achterkant is inderdaad erg mooi .

Geplaatst: 20.09.2008 - 21:11
door Msuidgeest
Ergens zie ik het nut niet van teksten achter op je auto. De kenner weet toch wel waar het om gaat en de niet-kenner interesseert het geen biet.
En om nou te willen opvallen met je 2.8 twin-klepper-dubbel-deksel-quattra-ventiler, daar zijn toch andere methodes voor.

Geplaatst: 22.09.2008 - 13:35
door Carlsson 900
Ik zie persoonlijk ook niet het nut van "al die teksten" (achter-) op auto's.

Maar ...., als ze er niet meer als origineel opstaan,
doet mij dat gelijk aan een schade auto denken!

Geplaatst: 22.09.2008 - 13:43
door euerw
minder is beter, goed dat vind ik

Geplaatst: 22.09.2008 - 16:29
door Auk
Ik vind het ook beter, geen logo's op de kont. Volvo zal er bij mij altijd op blijven, maar de rest mooi eraf.

Bij de klassiekers zou ik het wel laten staan, een 480 zonder logo's vind ik niet uit zien.

Geplaatst: 24.09.2008 - 21:06
door Msuidgeest
Overigens een wat overbodige opmerking: deze morgen op de A1 tussen Soest en Bunschoten-Spakenburg een V50 met korte Volvo-naam en een V70 met lange Volvo-naam gezien.
Pas als je het voor je ziet, vind ik de V50 mooier: letters tegen elkaar aangeplakt zien er beter uit.

Geplaatst: 25.09.2008 - 20:00
door Robert Haven
blijft persoonlijke smaak; IK vind het nieuwe V O L V O erg fraai, ook op een C30 kont.

Geplaatst: 25.09.2008 - 22:35
door gertvanderspek
Mijn schoonzus heeft een C30 met het grote V O L V O logo er op. Vind het zelf absoluut mooi staan!!

Geplaatst: 28.09.2008 - 10:36
door maja158
Weet je, ik vergelijk het grote V O L V O embleem met e-mail. HET KOMT SCHREEUWEND OVER. Het kleine embleem vond ik veel subtieler en eleganter en past ook beter bij de VOLVO rijder.
Geen embleem vind ik ook heel fraai. Dat maakt het goed onderhouden van de lak wel een stuk makkelijker!

Geplaatst: 07.10.2008 - 00:24
door volvo708090
Op de nieuwe C70 en S80 stond het van zijn eigen al groot, maar op de nieuwe oude (tweedehandse dus) XC90 stond uiteraard zo'n kleintje. Wel, we vonden het zo zielig staan, zo verlegen, dat we er ook een groot hebben laten opzetten, zo’n 90 mag best wel trots zijn merknaam dragen!