Hoi,
Ik ga mijn Volvo V70 2.4 D5 tunen en ben benieuwd naar jullie merkbare ervaring en resultaten van een dergelijk filter. Is het zinvol of is het meer psychisch.
Wellicht al besproken, maar ik kon er niet eenvoudig op zoeken en vinden.
Gr,
Peter
K&N zinvol bij 2.4D5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 24.07.2008 - 23:32
V70 Fasttech maatwerk +220 pk 2.4D5 kinetic profesional pack + full pdc MY2009 oyster grey electrische achterklep privacyglass rondom 2 brillenhouders 5 sunblinds familiyline audioline estateline trekhaak ipodcable bagage separatie systeem
Volvo V70 2.4D
Peugeot 2.0 HDI SW
Volkswagen passat 85kw
Seat Toledo 81kw
Volvo V70 2.4D
Peugeot 2.0 HDI SW
Volkswagen passat 85kw
Seat Toledo 81kw
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27622
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Weet niet of het zinvol is, maar mocht je het doen.
Laat het luchtfilter dan wel plaatsen voordat de wagen getuned gaat worden.
Laat het luchtfilter dan wel plaatsen voordat de wagen getuned gaat worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Altijd zinvol , een K&N is duurder dan een papieren filter maar kan gereinigt worden dus gaat veel langer mee.
En al doe je het niet voor de pk,s dit filter laat veel meer lucht door en dat geeft een soepeler motor( mijn ervaring ) en zou zuiniger moeten zijn ..
En al doe je het niet voor de pk,s dit filter laat veel meer lucht door en dat geeft een soepeler motor( mijn ervaring ) en zou zuiniger moeten zijn ..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
dit filter laat veel meer lucht door en dat geeft een soepeler motor( mijn ervaring ) en zou zuiniger moeten zijn ..
snap ik niet. meer lucht = meer verbranding = meer verbruik.
of is het: hoe meer vermogen des te zuiniger de motor?
snap ik niet. meer lucht = meer verbranding = meer verbruik.
of is het: hoe meer vermogen des te zuiniger de motor?
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3802
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
meer vermogen ga je niet merken!
dit is nihil.
maar pas op voor je lmm,als je je filter inolied.
daar kan je lmm zeer slecht tegen.
probeer de zoekfunctie eens zou ik zeggen,er is al vaker een vraag
over dit onderwerp geweest.
dit is nihil.
maar pas op voor je lmm,als je je filter inolied.
daar kan je lmm zeer slecht tegen.
probeer de zoekfunctie eens zou ik zeggen,er is al vaker een vraag
over dit onderwerp geweest.
geen glans zonder wrijving
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
over lmm versus geolied filter is al veel geschreven maar ik heb die problemen nooit gehad .
Waarschijnlijk worden deze filters na een aantal kilometers ( vergelijkbaar wanneer een papieren vervangen moet worden ) met te veel filterolie ingespoten dan kan inderdaad je lmm kapot gaan..
Verder over zuinig rijden een papieren filter verliest vrij snel zijn 100% doorlating , dan is een K&N filter beter omdat deze gewoon meer lucht doorlaat waardoor altijd de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten (vooral bij last wisselingen) stel je geeft volgas en je papieren filter zit voor de helft verstopt dan wordt er verhoudings gewijs te veel brandstof in gespoten en dus geen optimale verbranding en dus een hoger verbruik...
Ben verder geen expert om het 1 en ander uit te leggen , maar wanneer er altijd genoeg lucht is , is het voor de boord computer altijd makkelijker om daar de juiste hoeveelheid brandstof tegen over te stellen ,waardoor de motor in principe altijd maximaal presteert .
En dus zuiniger is , of wanneer je een zware rechter voet hebt beter presteert.
Waarschijnlijk worden deze filters na een aantal kilometers ( vergelijkbaar wanneer een papieren vervangen moet worden ) met te veel filterolie ingespoten dan kan inderdaad je lmm kapot gaan..
Verder over zuinig rijden een papieren filter verliest vrij snel zijn 100% doorlating , dan is een K&N filter beter omdat deze gewoon meer lucht doorlaat waardoor altijd de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten (vooral bij last wisselingen) stel je geeft volgas en je papieren filter zit voor de helft verstopt dan wordt er verhoudings gewijs te veel brandstof in gespoten en dus geen optimale verbranding en dus een hoger verbruik...
Ben verder geen expert om het 1 en ander uit te leggen , maar wanneer er altijd genoeg lucht is , is het voor de boord computer altijd makkelijker om daar de juiste hoeveelheid brandstof tegen over te stellen ,waardoor de motor in principe altijd maximaal presteert .
En dus zuiniger is , of wanneer je een zware rechter voet hebt beter presteert.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- PeeJay
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03
Normaal gesproken zit de LMM na het luchtfilter.V70 T5 assen schreef: Verder over zuinig rijden een papieren filter verliest vrij snel zijn 100% doorlating , dan is een K&N filter beter omdat deze gewoon meer lucht doorlaat waardoor altijd de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten (vooral bij last wisselingen) stel je geeft volgas en je papieren filter zit voor de helft verstopt dan wordt er verhoudings gewijs te veel brandstof in gespoten en dus geen optimale verbranding en dus een hoger verbruik...
Ben verder geen expert om het 1 en ander uit te leggen , maar wanneer er altijd genoeg lucht is , is het voor de boord computer altijd makkelijker om daar de juiste hoeveelheid brandstof tegen over te stellen ,waardoor de motor in principe altijd maximaal presteert .
En dus zuiniger is , of wanneer je een zware rechter voet hebt beter presteert.
De doorlating van het filter bepaald de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten.
Dat zou wel de omgekeerde wereld zijn nietwaar? Brandstof inspuiten en hopen dat het filter voldoende lucht doorlaat om de brandstof te kunnen verbranden.
De LMM is er juist voor om te zorgen dat de inspuiting altijd goed aansluit op de hoeveelheid lucht en dat de verbranding ook altijd optimaal is.
Ik heb nog geen motorfiets op de testbank gezien waarbij het verbruik aan het dalen was. Als het originele filter een beperking van de door te voeren lucht is, dan helpt een K&N filter. Soms is het oppakken ook beter en het aanzuiggeluid is harder.
In mijn ogen is het enige voordeel van een K&N filter, dat deze niet vervangen hoeft te worden

Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Volgens mij meet de luchtmassameter meer lucht, waardoor de hoeveelheid ingespoten diesel wordt aangepast (verhoogd)?Sam schreef:meer lucht = betere verbranding met dezelfde hoeveelheid ingespoten diesel, die verandert immers niet
dit blijft natuurlijk verwaarloosbaar
[edit]ah, ik zie dat peejay een soortgelijke opmerking heeft[/edit]
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
goeie ervaringen mee is ook het advies van Rica na tuning, motor pakt gewoon beter op.
1 tip! laat ze er met de tengels van afblijven in de garage`s en zeker niet met lucht slangen schoonblazen want dan gaan ze stuk(ik heb het wel over de vervangfilter en zo`n open ding)
1 tip! laat ze er met de tengels van afblijven in de garage`s en zeker niet met lucht slangen schoonblazen want dan gaan ze stuk(ik heb het wel over de vervangfilter en zo`n open ding)
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 10:26
Naar een K&N filter voor een D5 met luchtfilternummer 30636833 (C23129) hoef je volgens Brezan niet naar te zoeken want die is er niet!
(afmeting filter 226 - 198,5 - 134 - 68)
(afmeting filter 226 - 198,5 - 134 - 68)
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
- Peterd54
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
- Locatie: Drenthe
Is dan een 'pipercross luchtfilter' geen alternatief? Deze zijn nog wat goedkoper ook en lijken hetzelfde effect als K&N te hebben.
http://www.pipercross.net/panelfilters/ ... 6&app=3260
http://www.pipercross.net/panelfilters/ ... 6&app=3260
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
Ik heb ook K&N filter in mijn 2.4D 163 PK, is een standaard Volvo maat filter.
Bevalt goed. Verschil? Wat soepeler, maar kan verbeelding zijn.
Bevalt goed. Verschil? Wat soepeler, maar kan verbeelding zijn.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27622
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Misschien dat ik ook eens zo'n filter ga overwegen als ik mijn auto laat chippen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 10:26
Eddey3BLACK DIESEL,voor ieder Volvomodel is een K&N vervangfilter te verkrijgen,zelfs de nieuwste modellen.Zie maar op K&N site.
Dit is de afmeting 226 - 198,5 - 134 dik 68 mm die ik zoek!
V70 D5 september 2005 185 pk luchtfilternummer 30636833 (C23129)
Op de site van K&N en bij Pipercross heb ik dit filter niet gevonden.
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
In de auto & tuning van deze maand staat alles over de filters van K&N , ook gaat men in op de lmm .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: 10.05.2007 - 12:24
en ook de gepaste prijs veronderstel ikeddy3 schreef:BLACK DIESEL:Als je echt een sportluchtfilter wil bestel je hem gewoon bij Heico,of de Nederlandse invoerder,zij hebben voor ieder type en bouwjaar de gepaste filter!
bekijk mijn C30 project HIER!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 10:26
Jammer heren een lucht filter voor mijn D5 is ook op de http://www.heicosportiv.de site niet te vinden.
Bij K&N, Pipercross en nu ook weer bij Heico kom ik steeds weer bij het verkeerde filter uit. De filters zijn steed veel te groot.
Er zit schijnbaar een speciale maat in die slechts kort door Volvo is gemonteerd.
Dit is de afmeting 226 - 198,5 - 134 dik 68 mm die ik zoek!
V70 D5 september 2005 185 pk
Bij K&N, Pipercross en nu ook weer bij Heico kom ik steeds weer bij het verkeerde filter uit. De filters zijn steed veel te groot.
Er zit schijnbaar een speciale maat in die slechts kort door Volvo is gemonteerd.
Dit is de afmeting 226 - 198,5 - 134 dik 68 mm die ik zoek!
V70 D5 september 2005 185 pk
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk