Pagina 1 van 1

startprobleem

Geplaatst: 22.09.2008 - 22:29
door ikkeduss
goedendag allemaal.
Een maat van me heeft een 460 (1.7?)uit '92.
Het ding staat momenteel naast de snelweg bij een wegrestaurant vanwege het niet willen starten. De startmotor draait rond, maar gestart wordt ie niet. We vermoeden een benzineprobleem, daar we hem niet "verzopen" krijgen, we de benzine pomp niet horen bij contact, en hij is stilgevallen tijdens de rit. (120km/h)

Waar te beginnen? wie heeft er tips?

Tevens graag tips voor het geval we hem niet gestart krijgen waaraan we een sleepkabel veilig kunnen bevestigen; daar het sleepoog niet aanwezig is. En is het veilig om hem zo te verslepen? (ivm remmen enzo)
alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst: 22.09.2008 - 22:49
door wpee
Verslepen kan: op contact (stuurslot!!)
remmen kan maar je hebt veel meer kracht nodig.

Bij reparatie:
- controleer of je vonken hebt bij bougies
- controleer alle zekeringen
- controleer of kabel los hangen
is het injectie of carb motor? denk injectie gezien het jaartal

Geplaatst: 23.09.2008 - 08:06
door ikkeduss
Waaraan zou ik de sleepkabel veilig kunnen bevestigen dan? Aangezien de sleepring er niet meer op zit.

De zekeringen onder de motorkap hebben we nagekeken, deze waren allemaal in orde. De bougies zijn pas 1 maand oud. Volgens mij is het inderdaad een injectie. (ik weet het niet zeker)
Waar zit de brandstofpomp? Is deze makkelijk te checken of ie goed werkt? Waar zou het euvel eventueel nog meer kunnen zitten?
Bedankt voor de hulp!

Geplaatst: 23.09.2008 - 12:27
door schaefer
slepen zou je bv. onderaan de draagarm kunnen doen. Zorg wel voor een dik touw of iets met een hoes erom heen want een draagarm kan scherp zijn waardoor je kabel zo doormidden knapt. Andere eind (aan de trekauto) laag bevestigen aan bv. trekhaak zodat je niet jouw bumper eraf trekt. succes!

Geplaatst: 23.09.2008 - 12:32
door ikkeduss
Bedankt, slepen kunnen we dus veilig naar huis.
Maar dan moeten we het probleem nog op zien te lossen... iemand tips?

Geplaatst: 23.09.2008 - 13:48
door wpee
probeer voor je sleept even te starten, injectie kan gereset zijn ondertussen.
(opeltje vectra 1.6 eigen dat probleem)

Geplaatst: 23.09.2008 - 14:09
door ikkeduss
We hebben meerdere malen geprobeerd te starten, ook op een andere dag als de dag dat 'ie stilviel, en zelfs na het loshalen van de zekering onder de motorkap, en na loshalen van 2 relais achter het handschoenenvak.
Niets helpt.
We hebben ook het benzinepompje (? injectie?) op de motor losgehaald, maar deze werkte ook gewoon als we met de hand pompten...

Waar kan toch het probleem zitten?

Geplaatst: 23.09.2008 - 15:29
door schaefer
check of je wel een vonk krijgt. Ontsteking niet in orde, bobine kapot? Massa kan ook een probleemveroorzaker zijn. Massakabels nergens gecorodeert? Door bv. warme van uitlaatspruitstuk o.i.d.? Minpool van de accu er tijdje aflaten, resetten computer? suc6 gr.

Geplaatst: 23.09.2008 - 16:33
door ikkeduss
We zullen het eea eens na gaan kijken dan!
We zijn alle 2 niet helemaal technisch, maar redelijk sleutelwerk gaat ons nog wel af.
Vraagje; waar zit de bobine? Hoe check je deze? En hoe kunnen we checken of de bougies vonkje geven? Gewoon losdraaien en dan starten, of wat anders?

Geplaatst: 23.09.2008 - 17:00
door wpee
bobine zit tegen schutbord, gewoon de dikke kabels vanuit de verdelerkap volgen, 4 gaan naar bougies, 1 gaat naar bobine.

Vonken testen kan door bougie los te draaien, in de houder te klikken en dan tegen het blok te houden. Wat ook kan is kapje lostrekken en dan bijna vastmaken op de bougie, Je hoort dan de vonk overspringen.

Geplaatst: 23.09.2008 - 20:16
door schaefer
Pas wel op bij het testen van de vonk. Gebruik het lieft een dik geisoleerde tang om de bougie vast te houden. Een klap stroom van zo'n bougie voelt erg k*t. suc6

Geplaatst: 25.09.2008 - 10:15
door ikkeduss
De volvo is van zijn plaats, en dat geheel op eigen krachten.
Ik ben er zelf niet bijgeweest toen het werd opgelost, maar het bleek een sensor te zijn bij het vliegwiel? die was viezig, en vuil en dat veroorzaakte een startprobleem?? Dit klink me allemaal vreemd in de oren, maargoed het belangrijkste is dat het weer rijd!
Hopen dat ie het nog ff blijft doen!
Bedankt voor de hulp, ik ga weer terug naar mijn eigen forum.. :D citroen-forum

Geplaatst: 25.09.2008 - 12:20
door schaefer
Ja dat CITROEN forum zou ik maar niet te groot maken ;) suc6 weer drmee.

Geplaatst: 25.09.2008 - 13:25
door Blade
Dat zal de krukas-positie sensor zijn geweest,

Geplaatst: 25.09.2008 - 14:58
door Iroll
Bekent euvel, dat de vliegwielpositiesensor vies is. Geeft irritante af en toe weigering van starten. Maar wel een lekker goedkope reparatie!

Geplaatst: 25.09.2008 - 15:32
door 440rijder
In dit geval, gaat de startmotor dan wel rond of staat deze geheel stil? Ik heb soms startproblemen, waarvoor ik een aantal redenen kan bedenken;
- Startonderbreker heeft een off-day
- Ergens bij het contactslot iets niet op orde
- Vliegwielsensor

Het probleem heeft zich vooral voorgedaan na een kort ritje (<1 km, bijvoorbeeld naar de overkant om te tanken, voor de deur om iets in te laden) en kort daarna weer willen starten. Aanduwen is altijd gelukt in dit geval, zelfs een keertje een klein duwtje in de versnelling waarna het weer lukte om te starten op de startmotor. (Misschien toch maar apart topic verscheidene/verzamelde startproblemen maken?)

Geplaatst: 25.09.2008 - 17:23
door Iroll
Als de vwsensor vuil is krijgt de bougies geen vonk waardoor ie niet wil starten. Startmotor draait dus wel rond. Je probleem kan idd worden veroorzaakt door een storing in je contactslot. Als ie niet wil starten rommel dan eens een beetje met je sleutel in het contactslot en kijk of ie dan wel start. Maar een vuile vwsensor is mijn 1e verdachte. Is een fluitje van een cent om te verwijderen en de punt ervan schoontemaken met bijv. contactspray en een tandenborstel. Maak ook gelijk de stekker ervan schoon als je de contactspray toch bij de hand hebt. Stekker darna invetten met vaseline en hij zal nooit meer oxideren. Handig om al je stekkertjes zo te behandelen, voorkomt een hoop problemen in de toekomst.

Geplaatst: 25.09.2008 - 17:50
door gvanminnen
Waar zit het vliegwielsensor precies en kan je die er zo uirdraaien zonder veel te demonteren.

Geplaatst: 25.09.2008 - 19:24
door Iroll
Als je recht onder je gasklephuis kijkt dan zit de vwsensor op de versn.bak waar die aansluit op het blok. De sensor zit met een halvemaanvormig beugeltje vast. Het beugeltje kan je loshalen door de 2 10mm boutjes lostedraaien. That's all