Pagina 1 van 1

Regeneratie DPF

Geplaatst: 23.09.2008 - 07:37
door RobBob
Beste forumleden.
Toch een gedachte die nu al langer door mijn hoofd spookt.
Is er iemand die kan zeggen wanneer de DPF nu exact in werking treedt ?
Ik heb van mijn eigen dealer gehoord dat dat ergens tussen de 300km à 1000km is, afhankelijk van de rijstijl.
OK ... maar dat is nog een wereld van verschil + indien je veel autosnelweg doet, is het dan eerder naar de 300km toe of eerder naar de 1000 ??
Het enige wat ikzelf kan zien (niet altijd) is dat het momentaan verbruik ineens een goede 1,5 tot 2l de lucht ingaat. Bovendien blijft dit proces enkele tientallen kilometers duren. heeft hier iemand misschien ook een antwoord op ... hoelang duurt zo'n regeneratiemoment van de DPF ?
Valt dat uit te drukken in minuten of in kilometers ?
Alvast bedankt hé mannen (en vrouwen, mochten die er zijn op dit forum).

Geplaatst: 24.09.2008 - 19:19
door johanVC
In het instructieboekje wordt gesproken van een regeneratie, afhankelijk van het gebruik, na 300 tot 900 km.
In mijn geval is het nagenoeg altijd na 300 km.
Voor de verbranding van de roetdeeltjes, wordt het mengsel rijker gemaakt, wat het hoge verbruik verklaart. In kilometers uitgedrukt reken is op ongeveer 30 tot 35 kilometer.

Geplaatst: 26.09.2008 - 07:18
door RobBob
Thnx johanVC, ...

Ben je zelf ook niet benieuwd wat dan de omstandigheden zijn om dit telkens na 900km aan de hand te hebben ipv 300km? Zou toch leuk zijn als je weet wanneer - en hoe - je dit regeneratiemoment zo lang mogelijk kan uitstellen zonder schade te berokkenen aan de roetfilter zelf.

Geplaatst: 26.09.2008 - 21:54
door johanVC
Alles heeft te maken met het afgelegde traject.

Na koudstart verzamel je enkele kilometers lang meer roetdeeltjes, bij stads en fileverkeer krijg je ook een extra lading roetopstapeling.

Rijdt je op vakantie op autosnelwegen met weinig verkeer dan stijgt de regeneratie inderdaad naar 900 kilometer.

Wanneer je in de winterperiode trajecten rijdt van maximaal 20 kilometer zal je niet voorbij de 300 kilometer geraken.

Sowieso is het gebruik van een wagen met een partikelfilter voor boodschapen te doen een dure zaak voor het verbruik.

Minder verbruik is in dit geval minder korte afstanden.

Geplaatst: 29.09.2008 - 21:19
door RobBob
Ik rijd dagelijks naar Antwerpen voor mijn werk. Enkele richting is dit 90km. Ik vermoed dat mijn regeneratiemoment zo ongeveer op een 400 à 500km zit (exact weet ik dit dus niet). Ik had gehoopt met zulke 'relatief' langere afstanden + autosnelweg dat dit toch langer uitgesteld had mogen worden (600 à 700km bijvoorbeeld) ... maar dat zal waarschijnlijk 'wishful thinking' blijven ?

Nogmaals bedankt voor je uitleg johanVC

Geplaatst: 01.10.2008 - 10:00
door Fulaks
Als die regenaratiecyclus verantwoordelijk is voor het hoge verbruik zou ik graag weten of Volvo van plan is om hier iets aan te doen door b.v. een softwareupdate.

Bart Simpson ?