Pagina 1 van 3
Trekgewicht XC90
Geplaatst: 25.09.2008 - 11:20
door Laptom
Een beetje aan het orienteren voor een XC90, maar ik schrik dat het trekgewicht van deze auto maar 2250kg is... Dit is wel erg laag voor zo'n auto lijkt me. Een beetje Range Rover, X5 of zelfs Kia gaan hier ver overheen...
Zijn er andere types in de XC reeks die iets meer mogen trekken?!
Geplaatst: 25.09.2008 - 11:21
door Hans
Nein....
Geplaatst: 25.09.2008 - 14:12
door Gast
Wordt het toch een Kia? BMW mag max. ook "maar" 2700 kg trekken.
Maar om nu 3500 kg te trekken een Sorento die qua gewicht nagenoeg gelijk is aan XC90?
Wie gaat wie dan sturen? Het zal kunnen, is er immers voor goedgekeurd, maar toch...
Nieuwsgierig, maar wat wil je voortbewegen? Dat is toch al snel een 2 assige aanhangwagen met draaistel.
Geplaatst: 25.09.2008 - 14:48
door Autogek
We hebben pas al een discussie gehad op het forum over trekgewichten van de xc60 en we kwamen er toen achter dat volvo de gegevens aanleverd en een verzoek doet voor een bepaald trekgewicht. Dat houden ze om welke reden dan ook altijd aan de veilige kant. Het wil helemaal niet zggen dat de auto het niet kan trekken maar het mag helaas niet.
Waarschijnlijk hebben andere merken een andere norm. Het wel vreemd dat bv. een Ford Kuga bijna net zo veel mat trekken dat een XC90 een een VW Tiguan track en Field zelfs nog meer.
Geplaatst: 25.09.2008 - 14:51
door Ben
Misschien is het toekennen van een hoog trekgewicht een verkoopargument.
Volvo heeft veiligheid bovenaan staan en zal m.i. nooit de bovengrens van wat technisch mogelijk is als 'standaard' hanteren.
Geplaatst: 25.09.2008 - 15:40
door bart simpson
Wil een aanhanger van 3,5 ton wel eens uit de bocht zien gaan met een volkomen in paniek zijnde Kiaatje aan de dissel :evil:
Geplaatst: 25.09.2008 - 16:15
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Wil een aanhanger van 3,5 ton wel eens uit de bocht zien gaan met een volkomen in paniek zijnde Kiaatje aan de dissel
Niet dat ik een Kia Sorento wil of hoef te verdedigen, maar dit vind ik wel een beetje een denigrerende opmerking.
Een XC90 is maar 65 kg. zwaarder, heeft maar 15 pk meer vermogen (2,5 diesel Kia t.o.v. D5) en 8Nm meer koppel.
Qua afmetingen is de XC90 wel groter, maar motorisch maakt het bijna niets uit. De Kia mag wel 1.250 kg meer trekken.
Ik denk dat ook een XC90 wel in paniek raakt als een 3.500 kg aanhanger ervandoor gaat.
Oh ja, de Xc90 is € 30.000 duurder.
Geplaatst: 25.09.2008 - 20:11
door bart simpson
Volvo suggereert niet dat een XC90 veilig op weg kan met 3,5 ton, dat is dus geen item.
Heb ooit een tandemascaravan zien gaan die een VW Country meesleurde, die caravan van 1600kg mocht er dan wel achter maar echt verstandig was het niet echt bij een eigen gewicht van 1085kg's, dat is ook de kontekst waarin de "denigrerende" opmerking bedoeld is
Geplaatst: 25.09.2008 - 22:38
door Autogek
Ik denk zeker dat menig autofabrikant te optimistisch is met het trekken van aanhangers. Ik viind zelf ook 3500 kg achter een auto van ruim 2000 kilo wel heel erg veel.
Ik denk echter wel dat als een auto 2100 kg weegt en er meerdere personen inzitten dat er wel een zekere balans ik om ruim 2500 kg te trekken maar hoe dan ook zijn het wel serieuze gewichten om te trekken en vind dan ook dat hier voorzichtig mee moet worden om gegaan want als zo,n combinatie een keer aan het schuiven komt blijf je nergens meer!
Geplaatst: 25.09.2008 - 23:00
door Barry (Grillmeister)
AlexV70 schreef:Wordt het toch een Kia? BMW mag max. ook "maar" 2700 kg trekken.
Maar om nu 3500 kg te trekken een Sorento die qua gewicht nagenoeg gelijk is aan XC90?
Wie gaat wie dan sturen? Het zal kunnen, is er immers voor goedgekeurd, maar toch...
Nieuwsgierig, maar wat wil je voortbewegen? Dat is toch al snel een 2 assige aanhangwagen met draaistel.
Zowiezo iemand met een E achter B....

Geplaatst: 26.09.2008 - 14:50
door Gast
Barry (Grillmeister) schreef:AlexV70 schreef:Wordt het toch een Kia? BMW mag max. ook "maar" 2700 kg trekken.
Maar om nu 3500 kg te trekken een Sorento die qua gewicht nagenoeg gelijk is aan XC90?
Wie gaat wie dan sturen? Het zal kunnen, is er immers voor goedgekeurd, maar toch...
Nieuwsgierig, maar wat wil je voortbewegen? Dat is toch al snel een 2 assige aanhangwagen met draaistel.
Zowiezo iemand met een E achter B....

Jij bent SowieSo wel slim hé.

Geplaatst: 26.09.2008 - 15:16
door marsm104
3500kg is alleen besteed aan... waarmee de marktkooplui rijden.
Een Oer-Landrover, Toyota Landcruiser 130 of Nissan Patrol bijvoorbeeld.
Geplaatst: 26.09.2008 - 15:21
door Sam
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:
Ik denk dat ook een XC90 wel in paniek raakt als een 3.500 kg aanhanger ervandoor gaat.
vandaar dat hij dus maar 2250 mag trekken

Geplaatst: 26.09.2008 - 15:53
door Laptom
Dat geloof ik wel dat Volvo het aan de veilige kant houdt... Maar ik heb nooit een ongeluk gezien die het erger maakt met 2,2t of 2,7 er achter. Ik rij al jaren met redelijk wat gewicht achter de auto. Ik denk dat een onervaren chauffeur het erger maakt in een XC90 met 2t achter dan een ervaren chauffeur met 3.5t achter een Sorento. Deze rijden verrassend nog niet eens zo verkeerd..
Erg jammer, Mercedes, Range Rover, BMW en andere merken hebben perfecte auto's om 3t te trekken. En er zijn leuke gadgets op de markt om veiliger te trekken met aanhangwagen. Krijgt de nieuwe XC60 deze ook niet?!
Ga toch eens verder kijken ipv een XC90..
En een caravan trekken is overigens iets anders dan andere ladingen. Caravans zijn naar mijn mening echt de grootste ondingen op de weg. Verkeerde ballans, verkeerd geladen, verkeerde zwaartepunt, goede windvangers, enz.
Overigens reed ik vroeger bedrijfsmatig met aanhangwagens. Tegenwoordig is het hobby en dan wil ik er een goede auto voor hebben staan. Het is voor een boot overigens.
Geplaatst: 26.09.2008 - 15:58
door Autogek
Laptom schreef:Dat geloof ik wel dat Volvo het aan de veilige kant houdt... Maar ik heb nooit een ongeluk gezien die het erger maakt met 2,2t of 2,7 er achter. Ik rij al jaren met redelijk wat gewicht achter de auto. Ik denk dat een onervaren chauffeur het erger maakt in een XC90 met 2t achter dan een ervaren chauffeur met 3.5t achter een Sorento. Deze rijden verrassend nog niet eens zo verkeerd..
Erg jammer, Mercedes, Range Rover, BMW en andere merken hebben perfecte auto's om 3t te trekken. En er zijn leuke gadgets op de markt om veiliger te trekken met aanhangwagen. Krijgt de nieuwe XC60 deze ook niet?!
Ga toch eens verder kijken ipv een XC90..
En een caravan trekken is overigens iets anders dan andere ladingen. Caravans zijn naar mijn mening echt de grootste ondingen op de weg. Verkeerde ballans, verkeerd geladen, verkeerde zwaartepunt, goede windvangers, enz.
Overigens reed ik vroeger bedrijfsmatig met aanhangwagens. Tegenwoordig is het hobby en dan wil ik er een goede auto voor hebben staan. Het is voor een boot overigens.
Ja de xc60 krijgt indien de trekhaak bij de dealer gemonteerd word Trailer assist.
En m.b.t. het trekken van een caravan kan ik het ook volledig met je eens zijn. Ik rijd regelmatig met een boot en met een caravan. De boot is zwaarder maar veel eenvoudiger en stabieler te trekken dan de lichtere caravan dit heeft natuurlijk ook te maken met de windvang van de caravan.
Geplaatst: 26.09.2008 - 16:07
door marsm104
Inderdaad, een caravan rijd erg vervelend. Lading goed verdelen icm een goed zwaartepunt doet een hoop op het gewicht. Maar stel dat je aan het slingeren komt, dan ben je nergens met een hoog gewicht.
Geplaatst: 18.10.2008 - 20:04
door jaap12volvoforlife
3500kg is alleen besteed aan... waarmee de marktkooplui rijden.
Een Oer-Landrover, Toyota Landcruiser 130 of Nissan Patrol bijvoorbeeld.
Jij zegt dan wel: ''waar de marktkooplui mee rondrijden'' maar mijn vader is ook veehandelaar en rijd WEL in een xc90

, hoewel mijn vader hiervoor wel in een Sorento rond reed

.
Jullie hebben wel gelijk dat de Kia meer mag trekken, maar als je die volvo hebt gechipt, mag hij dan ook meer trekken?
Geplaatst: 18.10.2008 - 20:34
door bart simpson
nee
Geplaatst: 19.10.2008 - 23:58
door Barry (Grillmeister)
AlexV70 schreef:Barry (Grillmeister) schreef:AlexV70 schreef:Wordt het toch een Kia? BMW mag max. ook "maar" 2700 kg trekken.
Maar om nu 3500 kg te trekken een Sorento die qua gewicht nagenoeg gelijk is aan XC90?
Wie gaat wie dan sturen? Het zal kunnen, is er immers voor goedgekeurd, maar toch...
Nieuwsgierig, maar wat wil je voortbewegen? Dat is toch al snel een 2 assige aanhangwagen met draaistel.
Zowiezo iemand met een E achter B....

Jij bent SowieSo wel slim hé.

Haha, er zijn er zat die "niet" zo slim zijn...
Geplaatst: 20.10.2008 - 11:19
door Gast
jaap12volvoforlife schreef:3500kg is alleen besteed aan... waarmee de marktkooplui rijden.
Een Oer-Landrover, Toyota Landcruiser 130 of Nissan Patrol bijvoorbeeld.
Jij zegt dan wel: ''waar de marktkooplui mee rondrijden'' maar mijn vader is ook veehandelaar en rijd WEL in een xc90

, hoewel mijn vader hiervoor wel in een Sorento rond reed

.
Jullie hebben wel gelijk dat de Kia meer mag trekken, maar als je die volvo hebt gechipt, mag hij dan ook meer trekken?
bart simpson schreef:nee
Nee, omdat op het kenteken staat wat het maximale gewicht mag zijn van een aanhangwagen.
Maar.................. er zijn uitzonderingen.
Door een herkeuring bij de RDW is het mogelijk het aanhanger gewicht op te plussen.
Ik weet dat dit bij andere merken ook is gebeurd. RDW zal dan mogelijk extra eisen stellen.
Ik weet van een Nissan Patrol die 6500 kg mocht trekken, extra eis was luchtremmen op de aanhangwagen.
Dus alleen NEE, zonder verdere uitleg is te kort door de bocht.