Pagina 1 van 2
16" naar 18"
Geplaatst: 28.09.2008 - 22:07
door Wimmel Camaro
Ik ben overgestap van mijn orginele 16" (215 brede banden) velgen naar 18" met 245 brede banden. De hoogte is precies het zelfde gebleven als orgineel.
Nu lijkt het of ik veel dieper het gas moet intrappen om het zelfde vermogen op de weg te krijgen, waardoor het verbruik ook erg toe neemt.
Iemand enig idee waarom dit komt, door de wrijving van de banden lijkt het mij sterk omdat deze banden maar 30mm breder zijn. Zou het aan de uitlijning kunnen liggen?
Gr Willem
==============
Geplaatst: 29.09.2008 - 08:57
door Bart
Uitlijning kun je altijd laten checken, maar van 215 naar 245 betekent toch wel een stukje meer wrijving van je banden op het asfalt..
Geplaatst: 29.09.2008 - 09:38
door mad
4 maal 30 mm is 12 cm, is bijna een extra wiel onder de wagen.
Geplaatst: 29.09.2008 - 17:43
door Wimmel Camaro
Ik weet niet hoe jij rekent maar ik heb 14% meer rubber op het asvalt....de banden worden harder opgepompen dus uit eindelijk valt die 14% zelfs nog lager uit....
Ik laat hem is uitlijnen, stuur staat ook iets scheef.
Misschien iemand met de zelfde praktische ervaring met bredere banden?
Groeten Willem
=============
Geplaatst: 29.09.2008 - 18:52
door eddy3
Wimmel Camaro,kan Je iets precieser zijn wat afmetingen betreft van zowel banden als velgen?Normaal is 235 het maximum voor een S80 van Uw modeljaar op een velg van 18",of het moet al een bredere zijn dan 8J,wat dan weer de rolweerstand verklaard!
Geplaatst: 29.09.2008 - 19:04
door Wimmel Camaro
het is zo wie zo breder als 8j..... mijn banden maat is 245/40R18, deze maat is net zo hoog als de standaard diameter die op mijn 16"velg ligt 215/?-R16, weet zo de hoogte maat niet. Maar of ik nu een 8,5j of 9,5j velg hebt maakt verder niks uit, het gaat om de wrijvingcoefficiente en de grote van het raakvlak van de band.
Ik heb geen problemen met aanlopen en kan net zo scherp sturen. Ik heb een S80 2.9L lim. uit 1999 met 93.000km. Er kan trouwens makelijk een bredere band op dus ik weet niet hoe je aan de Max van 235 komt. Als je alles gewoon goed uitmeet kom je veel verder, deze velg is ook niet specifiek voor een S80, ze hebben deze velg moeten maken kwa steek en de offset heb ik allemaal zelf opgemeten.
Groeten Willem
============
Geplaatst: 05.01.2009 - 21:43
door denkweb
Op de S80 wordt standaard als maximale bandenmaat gegeven door Volvo:
235/40/R18.
Neemt niet weg dat andere zaken passen, zo ook 19 inch wieletjes indien gewenst. Dat Volvo dit niet adviseert heeft weer andere redenen.
245 vindt ik overigens wel een extreme breedte; loopt dit niet aan in de wielkassen bij volledige stuuruitslag?
Geplaatst: 05.01.2009 - 22:04
door Goelette
het ligt waarschijnlijk aan het gewicht van de wielen. Ik denk dat de 18ers veel zwaarder zijn. Dit kan behoorlijk schelen in de acceleratie, omdat je veel meer gewicht rond moet krijgen. De meeste mensen vergeten deze factor. Leg voor de gein eens de originele en de nieuwe op de weegschaal, dan weet je zeker of dat het is

Maar ik ga er wel van uit.
Geplaatst: 06.01.2009 - 15:58
door BM
Misschien dat je hier iets aan hebt. Geeft in ieder geval het exacte verschil aan.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Geplaatst: 06.01.2009 - 18:07
door edraket
In elk geval wel een behoorlijk verkeerde ET waarde als ik het zo zie. Dat kan haast niet goed sturen!
Geplaatst: 06.01.2009 - 18:17
door hadico
Hoorde toevallig vandaag het tegenovergestelde van een klant die vertelde dat ie nu zuiniger reed op zijn smallere winterbanden heb hier zelf nooit op gelet maar uitlijnen met die brede wielen is zeker een aanrader.
Geplaatst: 16.01.2009 - 16:00
door Cor M
Met iets smallere winterbanden 215 tegenover 225 op 16 ipv 17 inch wielen rijd ook ik een behoorlijk stuk zuiniger. Deze week zelfs 1:10 gehaald op LPG. Niet slecht voor een 2.5T, al moet ik daarbij wel opmerken dat ik er alles aan gedaan heb om zuinig te rijden. Oh ja, bandenspanning helpt ook mee aan minder verbruik. Ik rijd met de winterbanden met een spanning van 2.7 bar.
Geplaatst: 24.01.2009 - 17:57
door denkweb
Ik rijdt sinds kort ook opvallend zuiniger. Maar dan op winterbanden 18 inch ipv zomerbanden 15 inch... Vers profiel doet wellicht ook wonderen...
Geplaatst: 16.05.2009 - 21:33
door GHJ-S80
Hebben jullie ook gekeken naar de werkelijke snelheid en tellerafwijking bij het plaatsen van andere wielen/banden? Als ik mijn winterbanden erop zet wordt de telleraanwijzing 5% meer. Dat betekent dat de kilometers korter worden en de hoeveelheid brandstof per km ook minder.
Kortom het verbruik van mijn auto gaat ongeveer 1 l/100km omlaag met de winterbanden (kleinere rolomtrek).
Tip: meet de GPS snelheid met een tomtom en kijk naar de tellerafwijking.
Deze afwijking telt trouwens overal in door. Eerder aan een beurt toe, auto heeft minder gelopen dan de teller aangeeft, je rijdt minder snel te hard.
Zie ook mijn bericht over tellerafwijking.
Geplaatst: 18.05.2009 - 16:45
door dreday
hoe breder de band des te meer weerstand.
dus krijg je meer verbruik en meer vermogen verlies.
de rol weerstand verschild per merk. vandaar dat de eene band zuiniger is dan de andere band. of b.v.b. dat de winter band minder weerstand geef dan de zomer banden. dus zuiniger rijd
ET waarden is altijd wel mee te spelen. het bepaald de afstand van het hart.
dus wiel meer naar binnen of naar buiten. zelf vind ik mooi gelijk aan het breedste punt van de wiel kast.
maar uitlijnen is altijd het beste om te doen als je naar brede en grotere velg en banden maten gaat. het contact met de weg is veel beter, dus elke kleine afwijking in je stuur inrichting is veel beter voelbaar. een auto kan heel nerveus gaan rijden na het plaatsen van andere velgen en banden.
ik rij zelf op 235/40/18 dunlop maar is echt een afrader. de banden maken veel banden geluid. kan beter michelin nemen. ik moet eerlijk zeggen dat 18" helemaal niet ze lekker rijd. elke hobbeltje is direct voelbaar in de auto.
sucses allemaal
gr dre
Geplaatst: 21.05.2009 - 14:58
door denkweb
De standaard vering van de S80 schiet inderdaad fiks te kort; auto stuurt niet lekker, beetje overstuur, iets vertraagde reactie.
Een paar andere (sport-)schokbrekers wil ik ook tzt monteren, heb er in ieder geval hoge verwachtingen van.
Geplaatst: 22.05.2009 - 20:28
door dreday
nou ik zal je vertellen
ik heb 50.000 km gedaan met echte volvo schokdempers.
helaas zijn ze dus weer kapot. wat mij idd ok op viel is het over hangen in bochten werk.
dus besloot ik niet de volvo dempers te kopen.
ik heb er nu monroe dempers onder gemonteerd.
mij viel gelijk op dat de auto veel stugger was aan de voor kant.
dus heb ik ze ok maar gelijk voor achter gekocht.
bevald mij prima in ieder geval
wat meschien wel handig is om te weten.
bij vervangen van de schokdempers vervang dan ok de veer schotels en toplagers.
gr dre
Geplaatst: 25.06.2009 - 14:56
door Wimmel Camaro
Vandaag even tijdelijk de originelen wielen terug gemonteerd. Heb nu een duidelijk overzicht van het verbruik. Ik vond het verschil erg veel, misschien een band met minder rolweerstand? op internet lees ik maar een verschil van 0,5L op 100km. Dat is de moeite niet waard.
Gemiddeld verbruik stad:
Goodyear eagle NCT
Bandenmaat 215/55R16
12,5L/100KM
Goodyear eagle F1
bandenmaat 245/40R18
14,5L/100KM
Met deze gegevens rij ik rustig in de stad. Het verschil van banddiameter is toch niet het zelfde, de afwijking is 1,6%. Dus hier kan het ook niet aan liggen. Het verbruik is met 16% toegenomen terwijl de breedte van de band maar met 8% is toegenomen.
Geplaatst: 28.06.2009 - 21:53
door Wimmel Camaro
Je moet er blijkbaar andere software inzetten, die software rekent met 6 verschillende variabelen/programmatjes. Dus niet alleen de omtrek van de wielen.
Probleem opgelost!
Geplaatst: 29.06.2009 - 21:08
door runnuh
en het gaat nu over software in de auto als ik je goed begrijp??