Pagina 1 van 2

240.000 Km op de teller; Kopen verstandig?

Geplaatst: 13.10.2005 - 17:55
door Bugfix
Ik wil op korte termijn mijn eerste Volvo gaan kopen. Mijn Budget is beperkt maar ik wil wel de nodige luxe: Ik kom uit op een V40 1.9 D uit Maart 1999 bij een particulier. Ik weet dat Volvo's een naam hebben hoog te houden qua duurzaamheid, maar welke problemen kan ik verwachten met deze kilometerstand?

Geplaatst: 13.10.2005 - 18:57
door Ben
Om te beginnen is het slim om de onderhoudshistorie te kennen.
Dan weet je welke belangrijke dingen gedaan zijn. Als de huidige eigenaar die niet heeft kun je (als de auto bij de Volvo dealer in onderhoud is) bij die dealer de benodigde info krijgen.

Eerst het huiswerk dus :lol:

Geplaatst: 14.10.2005 - 08:39
door V480-S60
Ben XC70 schreef:Om te beginnen is het slim om de onderhoudshistorie te kennen.
Dan weet je welke belangrijke dingen gedaan zijn. Als de huidige eigenaar die niet heeft kun je (als de auto bij de Volvo dealer in onderhoud is) bij die dealer de benodigde info krijgen.

Eerst het huiswerk dus :lol:
Dat zou ik zeker doen.
Ik zou daaraan toe willen voegen om, als dit goed uitpakt, daarnaast een aankoopkeuring te laten uitvoeren. Hij heeft in ieder geval bij 240.000 een beurt nodig, met nieuwe distributieriem!!!

Daarnaast zou ik je in overweging willen geven om te kijken of deze motor wel aan je eisen voldoet. Het is per slot van rekening een auto van bijna 1300 kg met maar 95 pk en maximaal 200 Nm.

240.000 Km op de teller; Kopen verstandig?

Geplaatst: 16.10.2005 - 10:50
door Henk
Bugfix,
Is geheel afhankelijk van de vraagprijs uiteraard,
gezien de (hoge?)kilometerstand, en de aankomende beurt
met de daarbij adviserende werkzaamheden, eventueel banden etc.
een (aankoop) keuring kan nooit geen kwaad en verdien meestal zichzelf terug!!!

succes,
Henk.

Geplaatst: 18.12.2005 - 19:42
door Bugfix
We zijn 2 maanden verder en een ervaring rijker en een illusie armer...

Met het idee: als de buitenkant en het interieur er goed uit zien evenals de perfecte onderhoudshistorie (auto is altijd bij Volvo dealers in onderhoud geweest en distributieriem was bij 222.000 vervangen) dan zal het wel goed zijn....

Na een maand (en 1000 probleemloze km) de 240.000 km beurt laten uitvoeren door Furness-Car Amsterdam Z-O. Na een paar uur kreeg ik een telefoontje: of ik goed op mijn stoel zat...

Een korte opsomming:

240.000 Km beurt Eur 300,- :D
Remblokken + Schijven Voor Eur 313,- :(
Schakelbussen: Eur 48,- :D
Multiriem t.b.v. dynamo Eur 80,- :shock:
Gloeilampen richtingaanwijzers Eur 39,- :?
Koplamp + Ruitenwissers Voor Eur 60,- :?
Pakking Oliecarter Eur 177,- :cry:
Aandrijfashoes linksvoor Eur 265,- :cry:
Krukas Afdichtdichtring (koppeling zijde) Eur 603,- :evil: :evil: :evil:
Hulpcylinder koppeling Eur 98,- :roll:

Kortom: een "pro forma"factuur van Eur 2000,- (heet dit gegokt en verloren?)

Nadat ik deze mokerslag emotioneel verwerkt (ik had gerekend op een factuur van rond de Eur 800,-) had besloten alleen de beurt, schakelbussen en multiriem te laten vervangen. Vanwege een terugroepactie van Volvo (zie verderop in dit forum) werd wel gratis de distributieriem vervangen....

Inmiddels zijn we weer zo'n 1500 km verder en rijden nog steeds vrolijk met lekkende oliecarterpakking en krukas afdichtring rond... ik verlies volgens de pijlstok geen olie en er ligt ook niets van olie onder de auto.

Wat nu: laten repareren of lekker blijven doorrijden totdat de koppeling gaat slippen? graag jullie advies :wink: (Henk & Ben ik had toch naar jullie moeten luisteren...)

Olie lekkage

Geplaatst: 26.12.2005 - 22:23
door V40-2.0
Als je auto olie lekt bij het carter en de krukaskeerring moet het eronder liggen. Heb zelf forse lekkage gehad bij de krukas keerring en geloof me je ziet het op je parkeerplaats en overal waar je wat langer stilstaat. Als er geen olie onder ligt is lekkage niet aannemelijk, nu is het wel zo dat de meeste gaan lekken rond de 200000-240000 km.
Een keerring kost ongeveer 14 euro maar het monteren is heel veel werk. De versnellingsbak moet gedemonteerd worden en daarna de koppeling. Zelfdoen als je het kan en anders wordt het duur.
Succes

Geplaatst: 26.12.2005 - 22:28
door VolvoZoeker
Of misschien een Volvo-Specialist het laten doen ipv dealer, zal ongetwijfeld ook nog aardig wat schelen. :)

Geplaatst: 27.12.2005 - 10:29
door Remon
Als je het onderhoud laat doen door de volvo dealer, dan heb je ook gratis volvo assitence. En dat bespaart op anwb kosten.

Geplaatst: 27.12.2005 - 10:39
door zwolly
dat is zo maar me banden koop ik ook niet bij de volvodealer en toch heb ik volvo assistance...

Geplaatst: 27.12.2005 - 10:43
door Remon
@Zwolly,

Voor banden heb ik ook zo mijn adressen. Maar het overige onderhoud laat ik gewoon bij de dealer uitvoeren. Het heeft verder als voordeel dat wanneer je de auto verkoopt je de auto veel sneller kwijt bent. Persoonlijk koop ik alleen auto`s die dealer onderhouden zijn en ik verwacht niet dat ik daarmee een zeldzaamheid ben.

Geplaatst: 27.12.2005 - 14:52
door Bugfix
Het grappige is dat de volvo die ik kocht ook dealeronderhouden was (anders had ik hem ook niet gekocht) Dat blijkt helaas geen garantie voor een probleemloze auto.... :D

Geplaatst: 27.12.2005 - 15:47
door marcelg
Remon schreef:Als je het onderhoud laat doen door de volvo dealer, dan heb je ook gratis volvo assitence. En dat bespaart op anwb kosten.
dit is toch maar tot een bepaalde leeftijd van de auto?

de auto van mij(1996) is 30dkm niet door de dealer maar door een algemene garage onderhouden.
hierdoor heb ik toch geen recht meer op volvo assistance?
lag wel een folder van volvo assistance in me auto :?

Geplaatst: 27.12.2005 - 16:20
door Remon
Tot 10 jaar is volvo assistence gratis, daarna kost het €35. Dat is een schijntje in vergelijking met een reisverzekering/anwb lidmaatschap. En dat het werkt is al wel bewezen. Zelf om 5 uur zondag ochten staan ze voor je klaar. Echt top.

Geplaatst: 27.12.2005 - 16:50
door marcelg
neem aan dat ie al die tijd wel in onderhoud geweest moet bij een dealer?

Geplaatst: 27.12.2005 - 19:57
door bert67
Yip, das een van de voorwaarden idd.

Heb vanochtend mijn accu gesloopt. Direct bij de dealer langs en een nieuwe in laten zetten.
ff met verkoper staan praten over mijn v40 1.9d
Volgens hem is deze motor veel beter dan de td versie, waar bij ongeveer 2 ton de kop er wel een keer af is geweest ivm koppakking.
Ik vroeg hem doorrijden of een andere kopen?
Hij gaf nogmaals aan dat deze motoren weinig problemen kennen. Zeker gezien het weinige geld wat hij voor mijn v40 over had, zal ik hem wel blijven rijden voorlopig.

Geplaatst: 27.12.2005 - 22:21
door Volmar
bert67 schreef: Volgens hem is deze motor veel beter dan de td versie, waar bij ongeveer 2 ton de kop er wel een keer af is geweest ivm koppakking.
Dat had ie mooi goed. :D
Koppakking is vorig jaar vervangen, met nog heel veel meer.
Bij de oude TD moet je namelijk ook regelmatig kleppen stellen.
Gelukkig is dat pas over een tonnetje weer.....
Staat nu 2 ton op de teller en gaat nog wel jaren mee.
De koppen van de TD gaan na een tijdje wat los zitten en dan gaan
ze intern lekken.

Heb het niet bij de dealer laten doen, de proforma die ze mij gaven
was schrikbarend duur. Heb het door volvo specialisten laten doen voor
een derde van die jackpot.

Geplaatst: 29.12.2005 - 11:17
door V480-S60
Bugfix schreef:We zijn 2 maanden verder en een ervaring rijker en een illusie armer...

Met het idee: als de buitenkant en het interieur er goed uit zien evenals de perfecte onderhoudshistorie (auto is altijd bij Volvo dealers in onderhoud geweest en distributieriem was bij 222.000 vervangen) dan zal het wel goed zijn....

Na een maand (en 1000 probleemloze km) de 240.000 km beurt laten uitvoeren door Furness-Car Amsterdam Z-O. Na een paar uur kreeg ik een telefoontje: of ik goed op mijn stoel zat...

Een korte opsomming:

240.000 Km beurt Eur 300,- :D
Remblokken + Schijven Voor Eur 313,- :(
Schakelbussen: Eur 48,- :D
Multiriem t.b.v. dynamo Eur 80,- :shock:
Gloeilampen richtingaanwijzers Eur 39,- :?
Koplamp + Ruitenwissers Voor Eur 60,- :?
Pakking Oliecarter Eur 177,- :cry:
Aandrijfashoes linksvoor Eur 265,- :cry:
Krukas Afdichtdichtring (koppeling zijde) Eur 603,- :evil: :evil: :evil:
Hulpcylinder koppeling Eur 98,- :roll:

Kortom: een "pro forma"factuur van Eur 2000,- (heet dit gegokt en verloren?)

Nadat ik deze mokerslag emotioneel verwerkt (ik had gerekend op een factuur van rond de Eur 800,-) had besloten alleen de beurt, schakelbussen en multiriem te laten vervangen. Vanwege een terugroepactie van Volvo (zie verderop in dit forum) werd wel gratis de distributieriem vervangen....

Inmiddels zijn we weer zo'n 1500 km verder en rijden nog steeds vrolijk met lekkende oliecarterpakking en krukas afdichtring rond... ik verlies volgens de pijlstok geen olie en er ligt ook niets van olie onder de auto.

Wat nu: laten repareren of lekker blijven doorrijden totdat de koppeling gaat slippen? graag jullie advies
Volgens mij heb je nog steeds geen echt advies gehad. Ik zit bij sommige zaken toch te denken aan garantie. Dat gaat met name voor de remmen en de aandrijfashoes.
Dat zijn zaken die bij aflevering gewoon goed hadden moeten zijn. Behalve als je auto van een particulier hebt gekocht.

Maar helaas het zijn zaken die bij deze km-stand voor kunnen komen.
Mijn advies gewoon doorrijden tot de zaken echt vervelend beginnen te worden. Waarbij ik olielekkage, gezien jou verhaal, eigenlijk uitsluit. Dus dat is Geld uit de zak klopperij.

Geplaatst: 01.01.2006 - 14:16
door Bugfix
Dank je wel voor het advies, zo dacht ik er zelf ook een beetje over. M.b.t. de lekkages is e.e.a. snel zichtbaar / meetbaar.

Hoe zit dat met die aandrijfashoes? Kun je dat horen?
Wat kan de mogelijke schade zijn als ik er te lang mee blijf doorrijden?

Geplaatst: 01.01.2006 - 14:29
door Hans
Aandrijfashoes moet heel zijn voor de APK. dat hoesje kost maar een paar euro, dus dat ze daar €265,- voor vragen is ronduit schandalig. Kost normaal tussen de 70-100 euro.

Ruitenwissers kun je zelf, gewoon bij een automaterialenhandel voor een fractie wat Volvo vraagt.

Remschijven is iets wat bij aanschaf ook goed had moeten zijn..ff lekker over gaan zeiken zou ik zeggen. Mischien kunnen ze je nog matsen.
Vaak wordt er al in een vroeg stadium geroepen dat deze dingen versleten zijn. In dat geval zou wat rond shoppen veel geld op kunnen leveren!

Gloeilampen richtingaanwijzers.....zelf doen!!

Die lekkage...tja, als 't wat zweet wordt er al gauw LEKKAGE geroepen. Wat een onzin, met deze kilometerstand toch een normaal iets!

Heb je deze wagen met of zonder garantie gekocht?
Ik neem aan zonder, maar als je 'm bij de officiele Volvoboer koopt met een afleverinspectie cq beurt dan heb je bij een aantal gebreken wel een verhaal lijkt mij.

Gr. Hans

Geplaatst: 02.01.2006 - 21:45
door Bugfix
"helaas" bij een particulier, dus geen garantie.... Maar wel geld in de knip gehouden waardoor we nu nog steeds vrolijk rondrijden met een "lekkende krukaskeerring en lekkende oliecarterpakking".

Ik hou het er ook maar op dat e.e.a. beetje zweet want aan de oliepijlstok zie ik niets veranderen en onder de auto liggen geen plasjes olie.

Bedankt voor je/jullie tips!