Pagina 1 van 2

importeren en BPM

Geplaatst: 03.10.2008 - 00:03
door maljaars
Hallo Volvo Fans,

Ik heb een paar mooie ( en minder mooie) Volvo 480's gezien in België.
Nu overweeg ik om er één naar Ned. te halen.
Deauto kost € 1500.
Maar wat komt daar ongeveer aan kosten bij?
Er bestaat een berekeningssite via belasting / rdw, maar die is wel zo ingewikkeld.
Heeft iemand daar ervaring mee??

Bij de berekening gaat en uit van de cataloguswaade mar wat was die van een 480 uit 1995 2 liter groene peilstok?

graag reacties.

Ik rijd nu in een V40 en die houd ik ook voorlopig (G3) en in een
classic mini. 2 te koop.

vriendelijke groet
Co Maljaars

Geplaatst: 03.10.2008 - 01:17
door Barry (Grillmeister)
Op een auto die zo oud is is de bpm echt te verwaarlozen.. ik had van iemand op het forum een mailtje gehad met de berekening hoeveel % er per jaar vanaf gaat maar kan het niet meer vinden, de nieuwprijs van je auto kun je vinden op de autoweek site.

Geplaatst: 03.10.2008 - 09:07
door Hans
Niet stiekem hier die mini proberen te verkopen hé ;-)

Geplaatst: 03.10.2008 - 18:28
door mightyspawn
na 25 jaar iig 0,0. maar misschien is die 0,0 al eerder behaald.

Geplaatst: 03.10.2008 - 18:28
door mightyspawn
je kunt gewoon de belasting hierover opbellen. merk,type en bouwjaar geven en ze kunnen je precies vertellen wat je moet betalen.

Geplaatst: 03.10.2008 - 19:54
door Hans

Geplaatst: 05.10.2008 - 19:17
door raymond01
Kijk maar goed naar het tabelletje van Hans.
Het gaat niet om het bedrag wat je nu betaald maar het bedrag wat de auto hier kost.
Dat naar het aantal jaren en maanden in mindering.
Een aantal jaren terug was dat 8 jaar en 4 maanden dus 100% en dus BPM vrij.
Maar zoals de Nederlandse staat willen ze geld zien en is dit een klein beetje aangepast.
Ook als je dus een diesel of een benzine koopt in het buitenland.
Als ik me niet vergis.

Geplaatst: 12.07.2009 - 11:57
door Paul
Zelf importeren auto goedkoper door Sameer van Alfen
AMSTERDAM - Nederlanders die in het buitenland een gebruikte auto kopen en zelf invoeren, zijn voortaan voordeliger uit.

De fiscus moet namelijk een andere methode hanteren voor de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Hierbij moet niet langer de verkoopprijs of de koerslijst centraal staan, maar de inkoopprijs zoals die geldt in de handel. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.

Volgens deskundigen is de uitspraak duidelijk in het voordeel van de consument, handelaar of importeur die een tweedehandsauto in bijvoorbeeld Duitsland koopt en daarna hier registreert. Dat kan soms vele honderden euro's schelen.

Geplaatst: 26.12.2009 - 17:31
door De Canarier 145 dl
Ik weet dat dit een oud onderwerp is maar hoop op een reactie.

Sta ook op het punt een volvo te importeren vanuit het buitenland. Mijn grote liefde staat hier op Fuerte ventura (Canarische eilanden, Spanje) en wil hem rondom sep./aug 2010 naar Nederland gaan varen/rijden.

Uit het verhaal hierboven is duideijk geworden dat mijn Volvo uit 1971 geen BPM hoeft te betalen.

Mijn vragen zijn dan:
Wat kost het om hem op NL kenteken te krijgen?
Hoe gaat dat met de keuring in Nederland?

Met vriendelijke groet,

De canarier

Geplaatst: 26.12.2009 - 17:36
door liquid_force
als je de wagen meeneemt als verhuisgoed (ik zie dat je post vanuit ES) dan kun je de wagen zowiezo BPM en BTW vrij meenemen, zolang de wagen meer dan 6 maanden op je naam gestaan heeft.

Geplaatst: 26.12.2009 - 18:42
door Automatic-freak
Invoerkeuring zonder APK; incl. kentekenbewijs, tenaamstelling & verwijderingsbijdrage zat afgelopen week voor mij op 96,-

Mvg Erik

P.s. betrof een '98-er auto, waar dus nog wel bpm opzat van 425,- (bij de douane te voldoen).

Geplaatst: 27.12.2009 - 16:06
door Iroll
Als je de auto zelf naar een rdw keurings station rijdt moet je eerst je verzekering bellen. Die geeft dan een kentekennr af voor een dag om via de kortste route naar het rdw te rijden. Na de keuring met de papieren naar de douane om vrijstelling van de bpm te vragen. Als de auto ouder als 25 jaar is naar het rdw bellen om vrijstelling van de wegenbelasting te vragen.
Als de auto goedgekeurd wordt krijg je een kenteken, de platen kan je laten maken bij speciaal aangewezen bedrijven die deze mogen maken van het rdw. Ik dacht dat platen laten maken iets van €30 kost p.st.
Kijk anders eens op de site van het rdw, daar kan je alles terug vinden oa welk keuringsstation het dichts in de buurt is.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/invoeren/

Geplaatst: 27.12.2009 - 17:00
door Volvoman
Mijn broer rijdt een Duitse V70 3.2 Summum van 1 jaar oud voor het geld waarik een nieuwe V70 LE 2.0 voor rijdt. Scheelt met bpm gauw 30.000 euro...

Geplaatst: 06.01.2010 - 17:48
door De Canarier 145 dl
Ok klinkt erg duidelijk allemaal.

Mijn plan is dus om de auto in augustus 2010 naar NL te gaan touren. Dit incl twee bakken vol onderdelen, een extra motor en 3 medepasagiers!
Over 2,5 week ga ik terug naar NL. Hier is geen werk meer en heb het hier wel gezien. De auto zou ik wel heel erg graag mee willen nemen naar NL. De auto wordt hier bij een kennis ondergebracht. Zijn keuringsperiode loopt af in april.

Nu heb ik een aantal opties liggen:

Optie 1:
Verzekering stopzetten en de keuring ook laten zitten. Dan zit ik er aan te denken om een groen kenteken in Nederland te gaan regelen en deze op de Volvo te monteren voor de terugrit.

Optie 2:
Verzekering door laten lopen 300 euro voor half jaar,proberen een jaar nieuwe keuring te krijgen (35 euro voor keuring, mag zo vaak komen als je wilt. Duimen dat hij in 1x redden gaat) . De auto wegzetten en dan in augustus ophalen en met dat kenteken terug rijden.

Mijn vragen:

Welke optie is het beste denken jullie?
Wat zijn de kosten, haken en ogen aan een groen kenteken?

De canarier

Geplaatst: 06.01.2010 - 22:52
door Automatic-freak
Groene platen mag je alleen maar in Nederland gebruiken & zijn gebonden aan een autobedrijf/handelaar en de daartoe behorende voorraad !!

Dus mijns inziens optie 2

Mvg Erik

Geplaatst: 06.01.2010 - 23:07
door Welles
Groene platen mag je in de BeNeLux en Duitsland gebruiken, maar goed, daardoor dus nog steeds geen optie.

Geplaatst: 06.01.2010 - 23:21
door 945i
Alleen bedrijfsauto’s mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden.
En dan zijn er ook weer voorwaarden aan verbonden..

Geplaatst: 08.01.2010 - 01:23
door gsx750r
Kentekenreglement
Artikel 3

Handelaarskentekens
Aan een erkend bedrijf of aan een natuurlijke persoon of rechtspersoon als bedoeld in artikel 42, eerste lid, onderdeel b, kan, mits wordt voldaan aan hoofdstuk 5, voor de in artikel 37, derde lid, van de wet bedoelde voertuigen een kenteken worden opgegeven bevattende:
a. voor wat betreft motorrijtuigen, met uitzondering van bromfietsen, de lettergroep HA, HF of FH en twee groepen van twee cijfers;
b. voor wat betreft bromfietsen de lettergroep HC en twee groepen van twee cijfers, of
c. voor wat betreft aanhangwagens de lettergroep OA en twee groepen van twee cijfers.

Artikel 42

Aanvraag
1. Een handelaarskentekenbewijs kan worden aangevraagd door en worden afgegeven aan:
a. een erkend bedrijf, dan wel
b. een natuurlijke persoon of rechtspersoon die exploitant is van een of meer ondernemingen, waar voertuigen bedrijfsmatig voor derden worden hersteld of bewerkt.
2. De aanvraag wordt ingediend bij de Dienst Wegverkeer.
3. De aanvrager stelt de Dienst Wegverkeer in de gelegenheid te onderzoeken of te zijnen aanzien aan het eerste lid wordt voldaan.

Art 37 derde lid , WVW 1994

3. Voor motorrijtuigen en aanhangwagens, die behoren tot de bedrijfsvoorraad van een natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een erkenning als bedoeld in artikel 62 is verleend of die voor herstel of bewerking ter beschikking zijn gesteld van een natuurlijke persoon of rechtspersoon, geldt het vereiste dat een kenteken voor een bepaald voertuig dient te zijn opgegeven niet, mits overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels gebruik wordt gemaakt van een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen, door de Dienst Wegverkeer aan die natuurlijke persoon of rechtspersoon dan wel aan een natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een erkenning als bedoeld in artikel 62 is verleend en die het voertuig ten behoeve van eerstbedoelde natuurlijke persoon of rechtspersoon ten verkoop voorhanden heeft, opgegeven kenteken. De Dienst Wegverkeer kan aan deze opgaven voorschriften verbinden. Bij ministeriële regeling kunnen met betrekking tot die voorschriften regels worden vastgesteld. Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald in welke gevallen het gebruik van een zodanig kenteken verplicht is.

Art 62 WVW 1994

1. De Dienst Wegverkeer kan aan een natuurlijke persoon of rechtspersoon een erkenning verlenen waardoor deze gerechtigd is motorrijtuigen en aanhangwagens, waarvan hij de eigendom heeft verkregen, in zijn bedrijfsvoorraad op te nemen.
2. Aan de erkenning kunnen bij algemene maatregel van bestuur aangewezen bevoegdheden worden verbonden; een zodanige bevoegdheid maakt deel uit van de erkenning. Het in de artikelen 62 tot en met 66 ten aanzien van erkenningen bepaalde is van overeenkomstige toepassing op bedoelde bevoegdheden.
3. De erkenning geldt voor de in de erkenning aangewezen groep of groepen van voertuigen en kan gelden voor bepaalde of voor onbepaalde tijd.
4. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld die aan een erkenning worden verbonden en kunnen met betrekking tot die voorschriften regels worden vastgesteld.
5. De in artikel 50, eerste lid, aanhef bedoelde verplichting om bij de aanvraag van een kentekenbewijs persoonlijk te verschijnen bij een bij ministeriële regeling aangewezen instantie, geldt niet voor natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie een erkenning als bedoeld in het eerste lid is verleend.

Geplaatst: 08.01.2010 - 01:26
door gsx750r
945i schreef:Alleen bedrijfsauto’s mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden.
En dan zijn er ook weer voorwaarden aan verbonden..
Het heeft er niets mee te maken of het een bedrijfsauto's is ja of nee.

Een handelaarskenteken kan zowel op een bedrijfswagen ("grijs - kenteken") als op een niet-bedrijfswagen ('geel - kenteken') gebruikt worden

Rob

Geplaatst: 08.01.2010 - 15:29
door mightyspawn
na 19,5 jaar is t al 0%