Verminderde motorprestaies van 2.0D
Geplaatst: 03.10.2008 - 15:08
Volvo liefhebbers.
Wij, mijn vader en ik, hebben een probleem. Mijn vader heeft een V50 2.0 diesel van 2004 met 180.000 km op de teller. De Volvo is voorzien van een achteraf ingebouwd roetfilter.
Nu is het volgende dat de auto steeds minder presteerd. De versnelling 1 tot 3 is de auto vlot en is het gevoel niet dat hij minder snel is dan voorheen. In de 5 en 6 bij vollast, accelereert de auto erg golvend en minder snel dat wij gewend zijn. (Vergelijk het met een oude Turbo motor met warm weer). Het voelt net of de turbo word geremd door iets. Ook wanneer het kouder is en er de turbofluit komt, hoor en voel je dit. Ook de topsnelheid wordt niet gehaald. 200 op de teller met enig aandringen. Maar vooral de tussen acceleraties zijn niet zoals het hoort.
Nou heb ik het idee dat de problemen begonnen zijn na montage van het roetfilter. Ik weet het bijna zeker. Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben of dat het probleem toch ergens anders moet worden gezocht.
Het roetfilter zorgt voor extra weerstand in het uitlaatsysteem dus minder prestaties. althans dat is mijn beredenatie. Ik las wel dat de symptomen overeenkomen met een kapotte luchtmassa meter. Maar deze fout zal toch makkelijk door de dealer te lokaliseren zijn? We hebben het probleem gemeld maar zijn konden niks vinden.
Goed, wie o wie weet hier antwoord op? De Volvo krijgt volgende week een beurt, maar ik zie het zo gebeuren dat zij weer niks kunnen vinden. Zeker wanneer het aan het filter ligt.
Groeten,
Ernst-Jan
Wij, mijn vader en ik, hebben een probleem. Mijn vader heeft een V50 2.0 diesel van 2004 met 180.000 km op de teller. De Volvo is voorzien van een achteraf ingebouwd roetfilter.
Nu is het volgende dat de auto steeds minder presteerd. De versnelling 1 tot 3 is de auto vlot en is het gevoel niet dat hij minder snel is dan voorheen. In de 5 en 6 bij vollast, accelereert de auto erg golvend en minder snel dat wij gewend zijn. (Vergelijk het met een oude Turbo motor met warm weer). Het voelt net of de turbo word geremd door iets. Ook wanneer het kouder is en er de turbofluit komt, hoor en voel je dit. Ook de topsnelheid wordt niet gehaald. 200 op de teller met enig aandringen. Maar vooral de tussen acceleraties zijn niet zoals het hoort.
Nou heb ik het idee dat de problemen begonnen zijn na montage van het roetfilter. Ik weet het bijna zeker. Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben of dat het probleem toch ergens anders moet worden gezocht.
Het roetfilter zorgt voor extra weerstand in het uitlaatsysteem dus minder prestaties. althans dat is mijn beredenatie. Ik las wel dat de symptomen overeenkomen met een kapotte luchtmassa meter. Maar deze fout zal toch makkelijk door de dealer te lokaliseren zijn? We hebben het probleem gemeld maar zijn konden niks vinden.
Goed, wie o wie weet hier antwoord op? De Volvo krijgt volgende week een beurt, maar ik zie het zo gebeuren dat zij weer niks kunnen vinden. Zeker wanneer het aan het filter ligt.
Groeten,
Ernst-Jan