Pagina 1 van 1

Bi-fuel 140pk 2.4

Geplaatst: 05.10.2008 - 21:56
door Keesns
Hallo mede strijders,
Ik zit met een dilemma. Binnenkort is de volvo s60 bouwjaar 2004 aan de 180.000 beurt toe. Logisch lijkt dan de vraag aan de dealer wat gaat mij dat kosten. Ik kreeg daar geen antwoord op. Waarom omdat het een bi-fuel uitvoering is valt dat anders uit. Nu weet ik ook dat de airco moet worden aangevuld. Ook hier geen anwoord op de vraag wat gaat het kosten. Waarom? het kan wel van alles zijn. Ik heb het idee dat ik de auto naar de garage breng het een vermogen gaat kosten. Deze vragen mag ik toch stellen zou je zo zeggen. Wat kan ik verwachten aan kosten bij de uitvoering van de 180.000 beurt. Overigens heb ik geen klachten over de auto voldoet goed.
Groet Kees

Geplaatst: 05.10.2008 - 22:07
door Gast
In principe hebben ze gelijk.
BiFuel zitten wat extra's aan, bijvoorbeeld kleppen stellen kost ongeveer € 800,-. Controleren een uurtje werk.
Airco, waarom bij vullen? Normaal verlies of lekkage?
Als ze aangeven dat de beurt ongeveer € 600,- gaat kosten en nadien hebben ze een kostenplaatje van € 1200,- ben je ook niet blij.

Laat ze anders eerst een check doen, vervolgens offerte incl. beurt en dan kan je goed beslissen!

Geplaatst: 06.10.2008 - 08:19
door euerw
daar ik zelf een Bi-fuel heb gehad raad ik je af om het zomaar bij de dealer te gaan maar zou ik even via de andere bi-fuel rijders zoeken naar een specialist! de meeste dealers hebben weinig tot geen ervaring met deze motor en zien hem liever gaan dan komen, zo triest!, vraag even na bij de andere mensen.

suc6

Geplaatst: 06.10.2008 - 23:34
door Ramon&Ramon
Veel dealers kunnen geen kleppen stellen,omdat ze daar het gereedschap niet hebben en nog belangrijker,de kennis ontbreekt vaak!

Geplaatst: 07.10.2008 - 12:34
door 24AB2
kleppenstellen 800 euro trok mijn aandacht
dus even opgezocht in VADIS wat dit zo bijzonder maakt

conclusie : dit is niet te doen voor de doorsnee doe het zelfer / zelfs niet voor de standaard om de hoek garage
( zie opm. Ramon & Ramon )

Geplaatst: 07.10.2008 - 20:04
door Gast
Ramon&Ramon schreef:Veel dealers kunnen geen kleppen stellen,omdat ze daar het gereedschap niet hebben en nog belangrijker,de kennis ontbreekt vaak!
24AB2 schreef:kleppenstellen 800 euro trok mijn aandacht
dus even opgezocht in VADIS wat dit zo bijzonder maakt

conclusie : dit is niet te doen voor de doorsnee doe het zelfer / zelfs niet voor de standaard om de hoek garage
( zie opm. Ramon & Ramon )
Ik heb die discussie met @Ramon&Ramon al vaker gehad, ik, ben het duidelijk niet met hem eens.
Nu zouden bepaalde dealers het ook al niet kunnen? Waar blijft de kennis? :P

Over kleppen stellen heb ik het volgende al geschreven op 28 juli 2005:
Voor de duidelijkheid voor het stellen van kleppen van een B5244SG motor heb je geen speciaal gereedschap nodig.
Alleen gezond monteurs verstand. De handleiding van Volvo is voor leerling monteurs, met die handleiding en ..........

........................zie voor de volledige tekst: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589

Geplaatst: 07.10.2008 - 21:24
door euerw
AlexV70, gezond monteurs verstand oke, maar begrijp ook niet iedereen zomaar onder die kap duikt, het is ook een kwestie van durf, zoveel als dat ik vroeger zelf deed......, en je moet ook de ruimte (plek) hebben. ik moet het anders midden op straat doen en das ook niks

Geplaatst: 07.10.2008 - 23:19
door Ramon&Ramon
het lijkt me verstandig die discussie niet meer te voeren!

Geplaatst: 07.10.2008 - 23:25
door Ramon&Ramon
Iemand die A-technisch,s is,die bgrijpt van die uitleg en beschrijving van Alex toch geen bal,of zie ik dat verkeerd?
De meesten hebben gereedschap waar je net een band van een fiets mee kunt plakken!

Geplaatst: 08.10.2008 - 00:39
door 24AB2
Alex
het gaat er niet om of het wel of niet kan ( tenslotte wat in elkaar is gezet kan ook weer uit elkaar - als iemand met de juiste kennis en gereedschap het kan , kan een ander het ook wanneer hij /zij de moeite neemt om tijd , geld en energie daar in te steken )

heb tot 5 jaar geleden altijd al het werk aan auto's / motoren zelf gedaan
( zelfs 1 keer een complete restauratie van een Triumph Spitfire )
heb even de topic doorgelezen die je aangaf in je link : kan je nog wel een leuk verhaal vertellen wat ik heb gedaan nadat ik tot de ontdekking kwam dat er een lekkende hydraulische klepstoter in zat en geloof me : diegene die de auto van mij kocht heeft nimmer ontdekt dat de motor op 7 inplaatst van op 8 cilinders liep ( even wat andere aanpassingen en de motor liep zelfs stationair zonder dat er ook maar schokje in zat )

gaat er domweg om dat dit geen motoren zijn in de trent van : kleppendeksel verwijderen - voelermaatje bij de hand en het stelschroefje in of uitdraaien danwel het juiste stelplaatje plaatsen
dit kan iedere doorsnee doe het zelfer en/of garage om de hoek

rest de vraag : doet de gemiddelde volvo rijder er beter aan om het zelf te doen danwel te laten doen door diegenen voor wie het dagelijks werk is ? en ja : dat laatste kost je wat meer !!
rest de vraag : wat is de evenredigheid van onder het achterste hebben van een auto van tig duizend euro en het uitsparen van een paar honderd euro door iets zelfs te proberen met al dan niet risico's van dien ?

ps ter verduidelijking waarom ik altijd alles zelfs heb gedaan : ook onder zogenaamde vakgarages zit ronduit tuig cq oplichters
( vb : monteur - schroevendraaier - tik tik - telefoontje - mevrouw : uw uitlaat is ook lek , zal ik het maar vervangen ? ik stond erbij en keek ernaar - vakgarage frans merk )

Geplaatst: 08.10.2008 - 15:21
door Ramon&Ramon
Precies!
En aan deze reparatie(kleppen stellen)zit een zeer groot risico dat het mis gaat!
Het gevolg daarvan is zeer onaangenaam voor je portemonnee!

Geplaatst: 08.10.2008 - 17:49
door Gast
24AB2 schreef:rest de vraag : doet de gemiddelde volvo rijder er beter aan om het zelf te doen danwel te laten doen door diegenen voor wie het dagelijks werk is ? en ja : dat laatste kost je wat meer !!
rest de vraag : wat is de evenredigheid van onder het achterste hebben van een auto van tig duizend euro en het uitsparen van een paar honderd euro door iets zelfs te proberen met al dan niet risico's van dien ?
Ik heb ook aangegeven dat als je denkt van oei en ai, begin er dan niet aan.

Er is wel een maar ivm rest de vraag:
"vroeger" snapte bijna niemand iets van de eerste electronica in een auto terwijl als je dit nu bekijkt ook redelijk eenvoudig is.

Zo moet je het ook zien bij kleppen stellen,
er komen steeds meer mensen met een minder daadkrachtige beurs die ook Volvo gaan rijden met dit type motor.
En deze mensen (veelal ook technisch aangelegd of kennen iemand) zullen dit wel gaan doen.

Roepen over speciaal gereedschap en kennis (risico's) vind ik bangmakerij en heeft niemand wat aan.
Vertellen hoe het zit en waar de valkuilen zitten is een betere (positieve) benadering.
Als je, je goed voorbereid is het best te doen.
Ik ben echt niet zo bijzonder (technisch) en het is mij ook gelukt. :wink:

Geplaatst: 08.10.2008 - 19:06
door Ramon&Ramon
help jij de mensen uit de brand,waarbij het mis gaat dan?
Die jou advies opvolgen om het zelf te doen?Ik denk het niet!

Geplaatst: 08.10.2008 - 21:28
door Gast
Ramon&Ramon schreef:help jij de mensen uit de brand,waarbij het mis gaat dan?
Die jou advies opvolgen om het zelf te doen?Ik denk het niet!
Einde discussie, dit is namelijk onzin. Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid.

bedankt

Geplaatst: 08.10.2008 - 21:55
door Keesns
Mede forum leden

Ik heb de reactie's gelezen. Ook heb ik inmiddels diverse dealers en de gas specialist gevraagd hoe of wat. De airco is een kwestie van bijvullen geen lekken of andere zaken gevonden. Kosten rond de 100 euro. De 180.000 beurt komt rond de 615 euro uit. De motor is beluisterd en men heeft het vermogen nagegaan. Kleppen stellen is niet aan de orde. Ik gaf ook aan dat ik verder tevreden ben over de volvo. Oja wat nog wel even om de hoek kwam kijken zijn de banden. 3 mm zit er nog op. Half november zet ik de winterbanden er onder.Heb ik nog even de tijd om naar voordelige set z o me r banden te zoeken. 215/55 r16 93w.Iemand nog een tip voor mij.

Bedankt voor de reactie's

Kees

Geplaatst: 08.10.2008 - 23:23
door Ramon&Ramon
Je zou in dit geval ook zelf je verantwoording kunnen nemen door niet deze mensen te gaan verleiden het zelf te gaan doen,wat op niets uitloopt,behalve een hoop ellende!

Geplaatst: 08.10.2008 - 23:32
door euerw
even een voorbeeld wat ik had met mn Bi-f, een Volvo-specialist zou mn grote brt doen, gaf aan dat hij spec.gereedschap nodig had voor de kleppen en dus een paar dagen later terug moest komen(?), toch even contact gemaakt met Aarle en die gaf aan dat de zgn specialist er van af moet blijven en met 225.000 pas weer moest stellen. dus nogmaals het advies: zorg dat er alleen mensen met ervaring in duiken!!!!!!!!!

Geplaatst: 09.10.2008 - 01:08
door 24AB2
Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid
geheel met je eens
en als de consequenties hiervan positief uitvallen zul je niemand horen ( een enkeling zal hoog van de toren blazen in de trent van : kijk mij eens !!)

is dit ook het geval wanneer het negatief uitvalt ?
En aan deze reparatie(kleppen stellen)zit een zeer groot risico dat het mis gaat!
Het gevolg daarvan is zeer onaangenaam voor je portemonnee!
want dan zal diegene zich moeten wenden tot iemand die alles weer functioneel moet maken met het daarbij behorende prijskaartje en ongetwijfeld zullen dan enige verwensingen aan het adres van de specialist plaatsvinden

daarnaast : waar vind je die betrouwbare specialist ?
dat de zgn specialist er van af moet blijven en met 225.000 pas weer moest stellen. dus nogmaals het advies: zorg dat er alleen mensen met ervaring in duiken!!!!!!!!!
al met al : topic gestart door Keesns - heeft na wat rondvragen voor 700 euro zijn S60 weer in optima forma - en dat is waar het omgaat
zomerbanden : heb er nog 4 in de 205 maat - niet van plan om ze er weer onder te zetten want ik ervaar ze als drama banden - dmn : snij ik mezellf in de vingers :oops: