Hallo allemaal , wie kan mij helpen met het volgende vreemde probleem. Mijn 940 uit 94 houdt er na 1 a 2 kilometer rijden mee op en ik krijg hem dan niet meer aan de gang zowel op gas als op benzine niet.
Als hij dan een half uurtje staat dan krijg ik hem weer aan de praat, maar weer na een eindje rijden houdt hij ermee op, dus zogezegd ik kom het dorp hier niet uit.
Hij start verder prima, koud of heet geen punt. Als hij er na een eindje rijden mee ophoudt heeft hij ook gewoon spanning en de startmoter draait prima rond, maar hij slaat met geen mogelijkheid meer aan...pas na een half uurtje wachten lukt het met moeite om hem weer aan het lopen te krijgen zoals gezegd. De auto krijgt op tijd zijn onderhoud enz.
Wie kan mij op weg helpen met dit probleem, vast bedankt.
940 stopt ermee
- volvo 960R
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
- Locatie: Poortugaal
Hallo Dodge,
In mijn 1e auto ( 740 ) was het volgede :
In het begin toen ik hem kocht reedt te auto SUPER.
Maar toen kwamen de problemen.
Ik starten hem met koud weer ( winter ).. en zonder problemen sloeg hij per direct aan.
Reedt 2 a 5 minuten probleemloos.
Maar hij viel na deze minuten uit.
Met veel gas geven bleef hij wel aan, maar dat was erg lastig.
Hij wilden uitvallen.
Wanneer hij uitviel kon ik hem maar met moeite starten ( even wachten )...
Naar de volvo garage gebracht en die hebben hem nagekeken..
Ik ree daar weg.. en boem.. uit, :S
Zij wisten dus niets....
Heb de auto toen verkocht aan de gene waar ik hem van heb gekocht.
Hij heeft toen de auto weer gemaakt.
Wat blijkt..
Het was de benzine toevoer in de tank.
Er was ''iets'' wat los zat.
Ik weet niet precies hoe of wat het was.
Misschien dat de garage hier eens een kijkje kan nemen.
Succes !!!
In mijn 1e auto ( 740 ) was het volgede :
In het begin toen ik hem kocht reedt te auto SUPER.
Maar toen kwamen de problemen.
Ik starten hem met koud weer ( winter ).. en zonder problemen sloeg hij per direct aan.
Reedt 2 a 5 minuten probleemloos.
Maar hij viel na deze minuten uit.
Met veel gas geven bleef hij wel aan, maar dat was erg lastig.
Hij wilden uitvallen.
Wanneer hij uitviel kon ik hem maar met moeite starten ( even wachten )...
Naar de volvo garage gebracht en die hebben hem nagekeken..
Ik ree daar weg.. en boem.. uit, :S
Zij wisten dus niets....
Heb de auto toen verkocht aan de gene waar ik hem van heb gekocht.
Hij heeft toen de auto weer gemaakt.
Wat blijkt..
Het was de benzine toevoer in de tank.
Er was ''iets'' wat los zat.
Ik weet niet precies hoe of wat het was.
Misschien dat de garage hier eens een kijkje kan nemen.
Succes !!!
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Na 1 of twee kilometer?
Heb je een Vialle LPi installatie in de auto?
Valt ie uit, precies op het moment dat de installatie van benzine naar gas omschakelt?
Benzinedruk (laten)(ge)meten in de injectorrail?
Drukregelaar nagekeken?
Loopt ie op benzine ook niet langer dan (hoe lang doe je over twee kilometer, 5 minuten?) die 5 minuten, als je hem gewoon stationair laat lopen?
Heb je een Vialle LPi installatie in de auto?
Valt ie uit, precies op het moment dat de installatie van benzine naar gas omschakelt?
Benzinedruk (laten)(ge)meten in de injectorrail?
Drukregelaar nagekeken?
Loopt ie op benzine ook niet langer dan (hoe lang doe je over twee kilometer, 5 minuten?) die 5 minuten, als je hem gewoon stationair laat lopen?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06.10.2008 - 17:04
- Locatie: limburg
Hallo Baseman,
Er ligt geen Vialle installatie in, maar een oudere, het merk weet ik niet precies, moet ik nakijken, iets met 2 letters. hij start op benzine en als hij is aangeslagen dan hoor je het relais omschakelen naar gas, dat gaat allemaal prima.
Het maakt niet uit of je op benzine of gas rijdt, na inderdaad een paar minuten rijden houdt hij er gewoon mee op en na een korte "afkoeling" krijg je hem weer aan de gang enz.
Ik neem aan dat de druk goed is anders start hij toch niet zo goed en hij loopt gewoon prima tot na 1 a 2 km. rijden. Ik denk zelf dat het iets met de temp. te maken heeft.....maar dat is maar een idee.
Er ligt geen Vialle installatie in, maar een oudere, het merk weet ik niet precies, moet ik nakijken, iets met 2 letters. hij start op benzine en als hij is aangeslagen dan hoor je het relais omschakelen naar gas, dat gaat allemaal prima.
Het maakt niet uit of je op benzine of gas rijdt, na inderdaad een paar minuten rijden houdt hij er gewoon mee op en na een korte "afkoeling" krijg je hem weer aan de gang enz.
Ik neem aan dat de druk goed is anders start hij toch niet zo goed en hij loopt gewoon prima tot na 1 a 2 km. rijden. Ik denk zelf dat het iets met de temp. te maken heeft.....maar dat is maar een idee.
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik heb dat ooit met een SAAB 900 gehad.
Hij liep als een tierelier, totdat het blok op temperatuur kwam, sputteren, stotteren en vervolgens op twee cilinders afslaan.
Men verklaarde me voor gek, dat ik bij de SAAB garage zei, dat het mechanisch móest zijn en wilde er niet naar kijken.
Tegen beter weten in, de waterpomp eraf gehaald, en die bleek in twee stukken in het pomphuis te liggen. Lange koelcircuit werd niet benut, de kop werd te heet en (gelukkig zonder veel schade) slaat ie dan gewoon af.
Als het blok op temperatuur komt (bij Volvo dus ook) gaat de thermostaat open (of zou die dat moeten doen) en wordt het lange koelcircuit ingeschakeld.
De bovenste radiatorslang moet nu duidelijk warm worden en de radiateur ook(maar daar kun je lastiger bij, als er een intercooler voor hangt.)
Wordt ie warm en de retourleiding ook, dan doet de pomp het en ius dethermostaat ook in orde, of gaat in ieder geval open. Dan heb je die twee dingen vast uitgesloten.
Wordt ie niet warm, die slang, dan zou ik eens kijken naar de thermostaat (kosten geen drol en is een makkelijk klusje) en die vervangen.
Als het de pomp blijkt te zijn, wordt het een vervelende klus, maar dat komt later wel.
Dus:
Wordt de bovenste radiatorslang warm, als ie (of net voordat ie) afslaat?
V-Snaren goed op spanning?
Klopt het dat hij als ie afslaat en na 20 minuten weer te starten is, korter loopt, dan met volledig koud blok?
Wat is de stand van de temeratuurmeter in je dashboard, op het moment van afslaan?
Hij liep als een tierelier, totdat het blok op temperatuur kwam, sputteren, stotteren en vervolgens op twee cilinders afslaan.
Men verklaarde me voor gek, dat ik bij de SAAB garage zei, dat het mechanisch móest zijn en wilde er niet naar kijken.
Tegen beter weten in, de waterpomp eraf gehaald, en die bleek in twee stukken in het pomphuis te liggen. Lange koelcircuit werd niet benut, de kop werd te heet en (gelukkig zonder veel schade) slaat ie dan gewoon af.
Als het blok op temperatuur komt (bij Volvo dus ook) gaat de thermostaat open (of zou die dat moeten doen) en wordt het lange koelcircuit ingeschakeld.
De bovenste radiatorslang moet nu duidelijk warm worden en de radiateur ook(maar daar kun je lastiger bij, als er een intercooler voor hangt.)
Wordt ie warm en de retourleiding ook, dan doet de pomp het en ius dethermostaat ook in orde, of gaat in ieder geval open. Dan heb je die twee dingen vast uitgesloten.
Wordt ie niet warm, die slang, dan zou ik eens kijken naar de thermostaat (kosten geen drol en is een makkelijk klusje) en die vervangen.
Als het de pomp blijkt te zijn, wordt het een vervelende klus, maar dat komt later wel.
Dus:
Wordt de bovenste radiatorslang warm, als ie (of net voordat ie) afslaat?
V-Snaren goed op spanning?
Klopt het dat hij als ie afslaat en na 20 minuten weer te starten is, korter loopt, dan met volledig koud blok?
Wat is de stand van de temeratuurmeter in je dashboard, op het moment van afslaan?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06.10.2008 - 17:04
- Locatie: limburg
Het koelsysteem werkt prima, op een gegeven moment gaat de thermostaat los en wordt de bovenste slang heet, maar hij blijft gewoon lopen dan stationair. Bij de vorige beurt hebben ze alle slangen en de radiateur vervangen, dat zit wel goed. V-riemen zijn ook alle goed op spanning.
Als hij is afgeslagen dan krijg ik hem na 5 -10 minuten wachten weer aan de gang, de temp. meter staat dan recht omhoog in het midden zeg maar.
Een kennis van me zei dat ik eens een andere bobine moest proberen, die kunnen ook wel eens raar doen als ze op een eindje lopen.
Hij brengt er morgen een mee van de sloop en dan zullen we wel eens zien of het helpt, baat het niet, schaadt het niet,, toch.
Als hij is afgeslagen dan krijg ik hem na 5 -10 minuten wachten weer aan de gang, de temp. meter staat dan recht omhoog in het midden zeg maar.
Een kennis van me zei dat ik eens een andere bobine moest proberen, die kunnen ook wel eens raar doen als ze op een eindje lopen.
Hij brengt er morgen een mee van de sloop en dan zullen we wel eens zien of het helpt, baat het niet, schaadt het niet,, toch.
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Uitlezen kan zeker, kijk maar eens hier:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/12449
Je moet die voor de L2.4 en de EZ116k hebben, niet de OBD variant.
Daarnaast heb ik voor bijna alle gasinstallaties de stekers liggen, dus kan ie ook aan de PC gehangen worden. Waar ergens in limburg woon je?
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/12449
Je moet die voor de L2.4 en de EZ116k hebben, niet de OBD variant.
Daarnaast heb ik voor bijna alle gasinstallaties de stekers liggen, dus kan ie ook aan de PC gehangen worden. Waar ergens in limburg woon je?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
Probeer maar eens een nieuwe BDP- sensor
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06.10.2008 - 17:04
- Locatie: limburg
Sorry voor de late reactie, maar PC problemen gehad. Voor Baseman in woon in de buurt van Roermond. Ben gisteren met de bedrijfsbus naar de Volvo dealer geweest om een afspraak te maken. Toevallig trof ik de chef monteur en ik hem het hele verhaal uitgelegd, dat is het brandstofrelais zei hij gelijk, een uit het magazijn gehaald en prik hem er maar in zei hij en dan is het klaar, bekend 7 en 9 serie probleem...
Nu heb ik de relaisprint vrij, maar er zitten 2 dezelfde relais op de laatste rij rechts , geheel rechts een gele en daarnaasr een zwarte, ik heb een witte mee gekregen, ze zijn alle drie met 6 contacten, maar de plastic pin (die bepaald hoe je hem erin moet zetten) is bij alle drie verschillend.
Rara welke is nu de goede, ik kan die pin er natuurlijk wel afknippen, dan past hij overal, maar ik doe het liever gelijk goed.
Nu heb ik de relaisprint vrij, maar er zitten 2 dezelfde relais op de laatste rij rechts , geheel rechts een gele en daarnaasr een zwarte, ik heb een witte mee gekregen, ze zijn alle drie met 6 contacten, maar de plastic pin (die bepaald hoe je hem erin moet zetten) is bij alle drie verschillend.
Rara welke is nu de goede, ik kan die pin er natuurlijk wel afknippen, dan past hij overal, maar ik doe het liever gelijk goed.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
Ik denk dat je bij de verkeerde relais kijkt. Je brandstofrelais (als ie er inzit zit) zit op de tweede rij helemaal links. Het is meestal een wit relais.
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
die twee daar rechts(vanaf bestuurders/bijrijdersplaats de relaisbak bekijkent) achterin zijn van de ruitenwissers voor en achter....
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06.10.2008 - 17:04
- Locatie: limburg
Inderdaad, ik heb het schema van de relais eens bekeken en het moet inderdaad het relais op de tweede rij helemaal links zijn. Het is echter zo dat op die plaats geen relais zit, zelfs geen aansluitdraden. ????
De twee grote achterin zijn inderdaad van de ruitewissers, de monteur heeft me toch wel goed voorgelicht.............
De twee grote achterin zijn inderdaad van de ruitewissers, de monteur heeft me toch wel goed voorgelicht.............
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dan heb je zeker een 94-er B230FB met Vialle AMS gasinstallatie?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06.10.2008 - 17:04
- Locatie: limburg
Ik heb een 94-er Polar, het motornr. heb ik nog niet uitgevonden omdat de sticker op de distributie er niet meer opzit. Is er misschien een andere manier voor om achter dit nummer te komen?
In ieder geval ligt er geen Vialle in, maar een GMS installatie.
In ieder geval ligt er geen Vialle in, maar een GMS installatie.
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Een Groot Motorgas Systeem dus?
Die had ik in mijn 164 ook, naar dikke tevredenheid.
Ik zou het moeten nakijken, maar het wisselrelais zit in de motorruimte ergens, volgens mij zo'n vitaltronic-achtig kastje.
GMS is trouwens de inbouwer, niet noodzakelijkerwijs het type installatie.
Die had ik in mijn 164 ook, naar dikke tevredenheid.
Ik zou het moeten nakijken, maar het wisselrelais zit in de motorruimte ergens, volgens mij zo'n vitaltronic-achtig kastje.
GMS is trouwens de inbouwer, niet noodzakelijkerwijs het type installatie.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06.10.2008 - 17:04
- Locatie: limburg
Hallo beste mensen,
Voor de volledigheid hier nog even de oplossing van het probleem, misschien heeft iemand er nog wat aan.
Na veel zoeken heb ik besloten om de auto naar de dealer te brengen en die constateerden het volgende: De waterpomp was defect en daar lekte hij ook koelvloeistof, waardoor de verdamper op een gegeven moment dus bevroor en de auto afsloeg. Verder was de klepspeling niet helemaal goed, maar dat was garantie, ( hadden ze vorige keer niet helemaal goed afgesteld). Nu loopt hij weer prima.
Allemaal bedankt voor het meedenken en de info, Groet HAN
Voor de volledigheid hier nog even de oplossing van het probleem, misschien heeft iemand er nog wat aan.
Na veel zoeken heb ik besloten om de auto naar de dealer te brengen en die constateerden het volgende: De waterpomp was defect en daar lekte hij ook koelvloeistof, waardoor de verdamper op een gegeven moment dus bevroor en de auto afsloeg. Verder was de klepspeling niet helemaal goed, maar dat was garantie, ( hadden ze vorige keer niet helemaal goed afgesteld). Nu loopt hij weer prima.
Allemaal bedankt voor het meedenken en de info, Groet HAN