Tros Radars onderzoek naar de voor- en nadelen over LPG
Geplaatst: 06.10.2008 - 22:06
Wie heeft vanavond ook de uitzending gezien van Tros Radar en dan specifiek het onderwerp de voor- en nadelen van het rijden op LPG?
Ik heb me geërgerd aan de manier van onderzoek en de betutteling tijdens de uitzending.
Met name ook de zogenaamde ANWB-specialist die wel even globaal wist te vertellen dat er ook slijtage aan de motor was bij het rijden op LPG werd meegenomen in de nadelen. Kwantificeren hiervan was er niet bij. Goed het is uiteraard een nadeel maar ben dan als kwaliteitsprogramma ook zo kien om dit te weten te nuanceren/specificeren.
Tros-radar had een meneer in een wat oudere Renault Safrane genomen als voorbeeld. De meneer had last tijdens de opnames van backfires en dus voila, het werd naar mijn mening aangegrepen om LPG-rijden als kommer en kwel te bestempelen.
Ook het omslagpunt voor LPG bij een "tweedehandsje" (let even op de benaming! Het kost net zoveel moeite om te zeggen: "voor een tweede hands auto, maar goed...), komt men op een omslagpunt van 15.000 tot 20.000 kilometer per jaar als er al een LPG-tank is ingebouwd bij aanschaf! Ben dan wel benieuwd naar de berekeningen! Het mooie is dan ook nog dat men doorverwijst op de site naar een rekenmodule.
Ik heb dus mijn 'tweedehandsje' even ingevuld met de huidige geldende adviesprijzen voor brandstof: Eur95: 1.54 euro en LPG 0.69 euro.
Voordeelberekening
LPG
AutoVolvo V70 5-deurs 2.4 comfort europa 125kW €. 36257,- Periode4 jaarKm per jaar15000OmslagpuntOmslagpunt t.o.v. benzine 6686 km.
6686 km als omslagpunt ligt naar mijn mening mijlen (kilometers in dit geval) ver weg van wat tros-radar aangeeft, nl 15.000 tot 20.000 kilometer. Sorry maar ik heb het berekend met de site die ze zelf aanraden.
Voor de geinteresseerden heb ik hun tekstuele bevindingen hieronder nog bijgevoegd.
Wat mij betreft dus een zeer dom en kort door de bocht onderzoekje met ook nog eens verkeerde conclusies!!!
TROS Radar, maandag 6 oktober 2008, 20.30 uur, Nederland 1
Rijden op gas (achtergrond)
De prijzen voor diesel en benzine rijzen de pan uit. Is LPG een goed alternatief? Een liter autogas kost u bijna 70 cent. Dat is nog altijd 80 cent goedkoper dan een litertje benzine. En zelfs voor diesel betaal je bijna het dubbele van wat je voor LPG betaalt. Maar je betaalt wel meer wegenbelasting als je op gas rijdt. Wat is nu verstandig? Is LPG, behalve schoner, ook echt minder pijnlijk voor uw portemonnee?
Hierna gaan we uit van dit voorbeeld:
Een Renault Safrane 2.0 met bijna 300 duizend kilometer op de teller. Hiermee wordt jaarlijks 20 duizend kilometer gereden.
Verbruik
gas
Op gas rijdt de Renault 10 kilometer op een liter. Dus zal hij per jaar 2000 liter verbruiken.
Dit aantal, vermenigvuldigd met de gemiddelde literprijs voor gas (66 cent) over een heel jaar, betekent dat je 1320 euro aan brandstof kwijt bent. Aan wegenbelasting betaalt je 1040 euro.
benzine
Rijdt de auto op benzine, dan is de verbranding zuiniger: 1:12. Hij zal daarom per jaar 1667 liter benzine tanken. Dit aantal vermenigvuldigen we met de gemiddelde literprijs: 1,54 euro. Per jaar is ben je dan 2567,18 euro kwijt. De wegenbelasting is lager dan bij gas: 716 euro per jaar.
Al met al spaar je in dit voorbeeld jaarlijks 923,18 euro uit door op gas te rijden.
Slijtage
Bij deze Renault uit 1998 was tijdens de testrit een paar keer een plop onder de motorkap te horen. Dit blijkt een backfire te zijn geweest. De energie ontstaan door verbranding van het gas slaat op zo’n moment de verkeerde kant op: niet de motor in, maar in de luchtfilter. Gebeurt dit vaak dan kan er schade ontstaan in de luchtfilter.
Verder is de ervaring van de ANWB dat de meeste auto’s op gas eerder slijten. Vooral de cilinderkoppen moeten eerder vervangen worden. Dit geldt niet voor iedere motor. Het kan nogal verschillen per type en merk.
Welke auto is het beste voor gas?
Ook hier is niet een eenduidig antwoord op te geven. Er zijn typen auto die door de fabrikant niet worden ondersteund als er op gas wordt gereden. De fabrikant levert dan geen gasinstallatie. Mocht er toch besloten worden om er een gasinstallatie (door derden geleverd) in te bouwen, dan geeft de autofabrikant geen garantie.
Omslagpunt
Door de bank genomen ligt bij de aanschaf van een nieuwe auto met gastank het omslagpunt bij 20 duizend kilometer per jaar. Momenteel zijn er veel merken die met bepaalde types stunten: de gasinstallatie wordt voor beduidend minder, of soms gratis in de auto geleverd. Dan ligt het omslagpunt zo rond de 15 duizend kilometer per jaar.
In beide gevallen gaan we ervan uit dat je de auto ongeveer vijf jaar gebruikt.
Voor een tweedehandsje is het voordeliger om een auto te kopen waarin al een gastank zit. Hier is het omslagpunt tussen de 15 en 20 duizend kilometer.
Websites
Op de volgende websites kun je redelijk goed voorrekenen waar bij jouw auto het omslagpunt ligt.
www.voordeligrijden.nl
www.esset.nl/brandstof.htm
Ben je lid van de ANWB? Dan kun je informatie inwinnen via het nummer op je pasje. Vraag naar de autoadviesdienst.
Ik heb me geërgerd aan de manier van onderzoek en de betutteling tijdens de uitzending.
Met name ook de zogenaamde ANWB-specialist die wel even globaal wist te vertellen dat er ook slijtage aan de motor was bij het rijden op LPG werd meegenomen in de nadelen. Kwantificeren hiervan was er niet bij. Goed het is uiteraard een nadeel maar ben dan als kwaliteitsprogramma ook zo kien om dit te weten te nuanceren/specificeren.
Tros-radar had een meneer in een wat oudere Renault Safrane genomen als voorbeeld. De meneer had last tijdens de opnames van backfires en dus voila, het werd naar mijn mening aangegrepen om LPG-rijden als kommer en kwel te bestempelen.
Ook het omslagpunt voor LPG bij een "tweedehandsje" (let even op de benaming! Het kost net zoveel moeite om te zeggen: "voor een tweede hands auto, maar goed...), komt men op een omslagpunt van 15.000 tot 20.000 kilometer per jaar als er al een LPG-tank is ingebouwd bij aanschaf! Ben dan wel benieuwd naar de berekeningen! Het mooie is dan ook nog dat men doorverwijst op de site naar een rekenmodule.
Ik heb dus mijn 'tweedehandsje' even ingevuld met de huidige geldende adviesprijzen voor brandstof: Eur95: 1.54 euro en LPG 0.69 euro.
Voordeelberekening
LPG
AutoVolvo V70 5-deurs 2.4 comfort europa 125kW €. 36257,- Periode4 jaarKm per jaar15000OmslagpuntOmslagpunt t.o.v. benzine 6686 km.
6686 km als omslagpunt ligt naar mijn mening mijlen (kilometers in dit geval) ver weg van wat tros-radar aangeeft, nl 15.000 tot 20.000 kilometer. Sorry maar ik heb het berekend met de site die ze zelf aanraden.
Voor de geinteresseerden heb ik hun tekstuele bevindingen hieronder nog bijgevoegd.
Wat mij betreft dus een zeer dom en kort door de bocht onderzoekje met ook nog eens verkeerde conclusies!!!
TROS Radar, maandag 6 oktober 2008, 20.30 uur, Nederland 1
Rijden op gas (achtergrond)
De prijzen voor diesel en benzine rijzen de pan uit. Is LPG een goed alternatief? Een liter autogas kost u bijna 70 cent. Dat is nog altijd 80 cent goedkoper dan een litertje benzine. En zelfs voor diesel betaal je bijna het dubbele van wat je voor LPG betaalt. Maar je betaalt wel meer wegenbelasting als je op gas rijdt. Wat is nu verstandig? Is LPG, behalve schoner, ook echt minder pijnlijk voor uw portemonnee?
Hierna gaan we uit van dit voorbeeld:
Een Renault Safrane 2.0 met bijna 300 duizend kilometer op de teller. Hiermee wordt jaarlijks 20 duizend kilometer gereden.
Verbruik
gas
Op gas rijdt de Renault 10 kilometer op een liter. Dus zal hij per jaar 2000 liter verbruiken.
Dit aantal, vermenigvuldigd met de gemiddelde literprijs voor gas (66 cent) over een heel jaar, betekent dat je 1320 euro aan brandstof kwijt bent. Aan wegenbelasting betaalt je 1040 euro.
benzine
Rijdt de auto op benzine, dan is de verbranding zuiniger: 1:12. Hij zal daarom per jaar 1667 liter benzine tanken. Dit aantal vermenigvuldigen we met de gemiddelde literprijs: 1,54 euro. Per jaar is ben je dan 2567,18 euro kwijt. De wegenbelasting is lager dan bij gas: 716 euro per jaar.
Al met al spaar je in dit voorbeeld jaarlijks 923,18 euro uit door op gas te rijden.
Slijtage
Bij deze Renault uit 1998 was tijdens de testrit een paar keer een plop onder de motorkap te horen. Dit blijkt een backfire te zijn geweest. De energie ontstaan door verbranding van het gas slaat op zo’n moment de verkeerde kant op: niet de motor in, maar in de luchtfilter. Gebeurt dit vaak dan kan er schade ontstaan in de luchtfilter.
Verder is de ervaring van de ANWB dat de meeste auto’s op gas eerder slijten. Vooral de cilinderkoppen moeten eerder vervangen worden. Dit geldt niet voor iedere motor. Het kan nogal verschillen per type en merk.
Welke auto is het beste voor gas?
Ook hier is niet een eenduidig antwoord op te geven. Er zijn typen auto die door de fabrikant niet worden ondersteund als er op gas wordt gereden. De fabrikant levert dan geen gasinstallatie. Mocht er toch besloten worden om er een gasinstallatie (door derden geleverd) in te bouwen, dan geeft de autofabrikant geen garantie.
Omslagpunt
Door de bank genomen ligt bij de aanschaf van een nieuwe auto met gastank het omslagpunt bij 20 duizend kilometer per jaar. Momenteel zijn er veel merken die met bepaalde types stunten: de gasinstallatie wordt voor beduidend minder, of soms gratis in de auto geleverd. Dan ligt het omslagpunt zo rond de 15 duizend kilometer per jaar.
In beide gevallen gaan we ervan uit dat je de auto ongeveer vijf jaar gebruikt.
Voor een tweedehandsje is het voordeliger om een auto te kopen waarin al een gastank zit. Hier is het omslagpunt tussen de 15 en 20 duizend kilometer.
Websites
Op de volgende websites kun je redelijk goed voorrekenen waar bij jouw auto het omslagpunt ligt.
www.voordeligrijden.nl
www.esset.nl/brandstof.htm
Ben je lid van de ANWB? Dan kun je informatie inwinnen via het nummer op je pasje. Vraag naar de autoadviesdienst.