Pagina 1 van 1
handrem 440 trommels
Geplaatst: 07.10.2008 - 07:14
door teigetje240
Naast de 460 van mijn vrouw, heeft ook mijn zus een 440 1.6L benzine.
Daar moet nu de handrem nagekeken worden.
Ik heb geen ervaring met trommelremmen. Is dit makkelijk om te doen (vervangen + goed aanbrengen)?
De dealer vraagt er 560€ voor.
Functioneert de handrem om de voetrem? Of zijn het 2 verschillende onderdelen?
Wat moet je vervangen? Zijn de schoenen het enige? Of is er meer?
Alvast bedankt voor de reacties
Geplaatst: 07.10.2008 - 11:17
door schaefer
Hoi,
voor 560 euro wil ik ook een middagje beunen

Niet laten doen, is niet moeilijk.
Voetrem gaat met oliedruk door de remslangen en handrem met een ijzeren kabel.
Deze kabel kun je deels midden onder de auto strakker draaien en deels in de naaf zelf. In de naaf zit nl. een gat met daarachter een tandwieltje, ff zoeken met de zaklamp dus (wel eerst wiel eraf halen he

) Hier kun je met een schroevendraaier zo in en door aan het wieltje te draaien stel je de schoenen strakker of slapper af (handrem dus). Voor de voetrem, moet je de naaf eraf schroeven. Er zit 1 Dikke schroef aan de voorkant van de naaf, deze los draaien en dan de naaf eraf nemen. Deze kan erg vast zitten, beetje grof geweld met een moker etc. kunnen ze goed tegen. Dan zitten erachter 2 remschoenen, een paar veertjes en een remcilinder. Deze vervangen wijst zich allemaal vanzelf als je het geheel loshebt. Normaal vervang je alleen de remschoenen (evt. veertjes als je die bij nieuwe set krijgt). Als je iets ziet van lekkage bij de remcilinder, deze uiteraard ook vervangen (deze lekken nl. nogal eens.) Één TIP: Draai één kant los en vervang deze eerst, op die manier kun je bij de andere kant nog kijken hoe alles vast hoort te zitten en hoe de veertjes allemaal moeten. Voor iemand die een beetje handig is en ook het geduld heeft om er ff voor te gaan zitten is de achterremmen vervangen maximaal een paar uurtjes werk. (gok +- 2 uur als je het nog nooit gedaan hebt.)
Succes
Geplaatst: 07.10.2008 - 13:25
door Wiebe
560 vind ik wel veel voor een paar remtrommels achter...
Geplaatst: 07.10.2008 - 13:42
door schaefer
Dat zeg ik, doe 't voor 150 E wel, excl. materiaal

moet je wel ff na Hengelo (O) komen. Die dealer zet gewoon ff af ofzo.....
Geplaatst: 12.10.2008 - 19:13
door teigetje240
Thx voor de reacties.
Ik heb vandaag de trommels verwijderd.
Het is mij een vraag hoe de garage kon beweren dat ze 'op ' zijn. Die dingen zijn er verleden week bij het bezoek niet af geweest!
De trommels zijn nog in orde. De schoenen zitten op 1.2mm. Dus die moeten vervangen worden.
Wat me nog opviel is de vettige brij op de cilinder. Bij het samenduwen van de schoenen drupte er een druppeltje olie vanaf.
Die dingen moeten dan ook vervangen worden denk ik?
Graag jullie mening!
Geplaatst: 12.10.2008 - 19:38
door Blade
Trek maar eens de hoesjes van die cilindertjes eraf, stroomt er zo remvloeistof uit. DIe zal je dus ook idd moeten vervangen. Uiteraard moet het ook ontlucht worden. En hoe weetje dat de trommel niet los is geweest ?
Geplaatst: 13.10.2008 - 17:06
door teigetje240
Hello,
Zo'n trommel zit doorgaans 'geroest' aan de naaf. Door een paar tiks op de trommel lossen die. Die paar tiks zie je. Hiier dus niet. Geen enkel spoor trouwens.
Wat me een kennis garagist zei: de trommelsystemen bij de 460/440 reeks lekken ALTIJD een beetje.
Hij zou deze laten zitten.
tjonge, wat rijdt er dan niet allemaal rond.
Geplaatst: 13.10.2008 - 17:15
door Blade
Raar antwoord. Deze horen gewoon niet te lekken, en ze lekken ook niet als je het nieuw monteert.
Geplaatst: 13.10.2008 - 20:02
door Wiebe
de trommelsystemen bij de 460/440 reeks lekken ALTIJD een beetje.
Dat is dus dikke onzin! Hij hoort nergens te lekken.
Geplaatst: 14.10.2008 - 17:45
door Steev
Rare garage
Remcylinders horen indd. niet te lekken. remcylinder kost ongveer 40 euro per kant