Pagina 1 van 1

Total excellium

Geplaatst: 08.10.2008 - 11:25
door mvl
Normaal gesproken tank ik altijd Total excellium 98.
Kom ik vanochtend bij de tank zijn er op de pompen stickertjes geplakt met excellium 95 ipv 98.
Volgens de pomphouder is er niets aan het octaan gehalte veranderd, maar als dat zo is waarom, veranderen ze het dan naar 95 en laten ze niet gewoon 98 op de pomp staan?
Ik geloof niet dat ik nu nog benzine met octaangehalte 98 kan tanken bij de Total, en zal dus nu opzoek moeten gaan naar een tankstation bij mij in de buurt dat nog wel benzine met octaan gehalte 98 verkoopt.
Of ben ik nu aan het overdrijven en moet ik de pomphouder op zijn woord geloven dat het inderdaad nog steeds 98 is?

Geplaatst: 08.10.2008 - 13:00
door velwim
Ik kan me niet voorstellen dat Total stikertje plakt om een product als RON95 te verkopen terwijl er RON98 in de pomp zit. Als je R echt op super moet rijden ben ik bang dat je op zoek moet naar een ander merk. V-power is ook geen RON98 in Nederland, BP-Ultimate weet ik niet. Zal eens kijken of ik bij mijn vorige werkgever nog war informatie kan los peuteren.

Geplaatst: 08.10.2008 - 13:03
door Ben
www.total.nl zegt:
Wat is het octaangehalte van Excellium 98?

Excellium heeft een octaangetal van 98, en is dus voor alle auto's toepasbaar

Geplaatst: 08.10.2008 - 13:04
door velwim
Zie http://www.total.nl/nl/sitenl.nsf/VS_OP ... ent&LG=NL&.

De basis is dus wel degelijk RON95!!!

Geplaatst: 08.10.2008 - 13:10
door mvl
Als ik het goed begrijp was excellium tot voor kort Ron 98. Maar zoals Velwim met zijn link aantoont is excellium dus onlangs vernieuwd en is het nu op basis van Ron 95.
Bovendien beweert Total dat de Ron 98 brandstoffen langzaam maar zeker zullen verdwijnen, omdat ze niet meer nodig zijn.

Geplaatst: 08.10.2008 - 13:11
door velwim
BP-Ultimate is RON98
http://www.bp.com/subsection.do?categor ... Id=7011050

en Shell V-Power RON97
http://www.shell.com/home/content/nld/ ... _spec.html

In het buitenland is het in iedergeval voor Shell anders.

Duitsland V-Power RON100 en Frankrijk RON098

Geplaatst: 08.10.2008 - 13:29
door velwim
Volgens de documentatie neemt een V70R van 2007 genoegen met RON95.

Geplaatst: 08.10.2008 - 14:02
door mvl
velwim schreef:Volgens de documentatie neemt een V70R van 2007 genoegen met RON95.
Ik kan ook gewoon RON95 tanken met mijn auto, alleen vind ik de motor soepeler en beter lopen met RON98. Daarom gaat mijn voorkeur daar naar uit, maar als het niet anders kan, dan tank ik gewoon RON95

Geplaatst: 08.10.2008 - 14:04
door mvl
@Velwim, in elk geval erg bedankt voor alle research wat je gedaan hebt.
Groet, Maarten

Geplaatst: 08.10.2008 - 15:32
door velwim
De betere loopcultuur van de motor wordt volgens mij niet veroorzaakt door het hogere octaan getal, maar door de toevoegingen in de high-performance brandstoffen van de diverse merken, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Een te laag octaan getal resulteert in ieder geval in het "pingelen"van de motor, waardoor een onvolledige verbranding ontstaat.

Geplaatst: 08.10.2008 - 16:29
door mvl
OK, nogmaals erg bedankt voor de uitleg

Geplaatst: 12.10.2008 - 13:27
door Iroll
Een te laag octaan getal resulteert in ieder geval in het "pingelen"van de motor, waardoor een onvolledige verbranding ontstaat.
Pingelen wordt niet veroorzaakt door onvolledige verbranding, maar door een te vroege verbranding. Als de benzine al ontsteekt voordat de zuiger op het BDP (Bovenste Dode Punt) is, dan hoor je hem pingelen. Dat is erg slecht voor je zuigers, die gaan erdoor naar zijn grootje. Een benzine met een hoger octaan gehalte is klopvaster dwz verbrand minder snel onder druk. Hoe hoger het octaan gehalte hoe vroeger de ontsteking kan staan en hoe hoger het rendement (vermogen) is. Wel met een bepaalt maximum aan de vervroeging afhankelijk van de compressie verhouding. MAW hoe hoger de compressie hoe hoger het octaangehalte moet zijn van de brandstof.

Geplaatst: 12.10.2008 - 18:15
door velwim
Juist ja dat was het. Heb het vroegeâhr allemaal wel eens geleerd tijdens de natuurkunde lessen, maar dat is allemaal al weer zolang geleden.

Geplaatst: 23.11.2008 - 20:03
door Markoes
Ik even op het forum opzoek naar het inhouden van mijn S60R!
Ik tank dus V-power ongeveer een maand of 4. Toen ik de auto kocht had ik problemen met optrekken. Gooide er 95 van de witte pomp in. Toen geprobeerd op V-power. Eigenlijk tijd lang goed gegaan tot vrijdag ineens. Zelfde weer terug. Kan het zijn dat Shell de verkeerde benzine levert of moet ik er vanaf nu 98 in gooien?

Geplaatst: 24.11.2008 - 11:00
door trompetje
Ik dacht dat Volvo's een "pingeldetector" hadden? kan je er een reeks brandstoffen ingieten, en past ie zichzelf aan......

Geplaatst: 24.11.2008 - 11:10
door Iroll
Zelfde weer terug. Kan het zijn dat Shell de verkeerde benzine levert of moet ik er vanaf nu 98 in gooien?
Of je pingelsensor is niet goed meer waardoor de ecu in de veilige modus, lees vast ontstekingstijdstip, is gegaan.



Ik dacht dat Volvo's een "pingeldetector" hadden? kan je er een reeks brandstoffen ingieten, en past ie zichzelf aan......
Klopt, de pingelsensor verlaat het ontstekingstijdstip om pingelen te voorkomen. Helaas levert de motor daardoor wel minder vermogen. Je kan dus wel een lager octaan benzine erin gooien zonder schade aan de motor te krijgen maar dat gaat wel tenkoste van de prestaties

Geplaatst: 25.11.2008 - 09:52
door Markoes
Tank bijna leeg, probeer ik straks ergens 98 te tanken. Kijken hoe hij t dan doet.
Wordt er stiekum een beetje moe van dat t ding t niet fatsoenlijk doet en in de garage zeggen ze dat se niks kunnen vinden. Had alleen een wiellager kapot. Bij het uitlezen van de computer was er niks te vinden. Daar koop ik geen R voor, eentje die niet fatsoenlijk loopt!!

Geplaatst: 25.11.2008 - 14:33
door Blue Thunder
Ik heb het zelfde euvel gehad met de Totall. Tankte altijd excellium maar het is nu idd 95 geworden.
Bovendien beweert Total dat de Ron 98 brandstoffen langzaam maar zeker zullen verdwijnen, omdat ze niet meer nodig zijn.
En dat verhaal van Totall dat 98 gaat verdwijnen slaat dus echt nergens op. Alle nieuwe (gedownsizde) turbo motoren lopen het best op 98. De VAG groep beveeld 98 zelfs aan voor de TFSI motoren. Op 98 pingelt de motor minder en leverd meer vermogen. Uiteraard kan 95 ook maar dan presteerd je (turbo) motor minder. Kijk voor de grap maar eens naar de turbo druk meter in de 850's... Komt met 95 niet eens in groene gebied en met 98 wel...
Komt bij dat tijdens het chippen van onze V70 vorigjaar er 95 in de tank zat en de vermogensbank niet meer dan 220pk aangaf. 2 tanks 98 later teruggegaan en verdomd 240pk op de vermogensbank :D . Zoveel scheelt het dus.

Geplaatst: 25.11.2008 - 15:01
door PeeJay
Ik begin die trend anders wel te zien.
Total is overgestapt. Bij Texaco zie ik maar zelden Euro 98. Bij Shell krijg je dan V-Power, wat dan weer 97 is ipv 98.
BP Ultimate lijkt ook zeldzamer te worden.

Ik heb in elk geval steeds meer moeite om Euro 98 pompen te vinden. Want mijn sportwagentje heeft het wel nodig ivm verhoogde compressie e.d.

Geplaatst: 18.12.2008 - 16:33
door Sorcerer
97 lijkt me dan weer beter dan 95, of niet dan?