Tikkende en snerpende 2.5D
Geplaatst: 10.10.2008 - 10:09
Van mijn S80 2.5D aut 4, bj 2000, 240 kilo km, vol goede moed (het mocht wat kosten nietwaar) bij km stand 200.000 verleden jaar de distibutie riemen/snaren/rollers/spanners, waterpomp vervangen. Ook heb ik de vacuumpomp en de Luchtmassameter laten vervangen. Daarna ben ik langsgeweest bij Fasttech.
Indertijd was er op de achtergrond tijdens rijden bij toenemend toerental licht tikken/ratelen te horen, stationair was dit niet echt waarneembaar.
Dit zacht toerenafhankelijk tikken/ratelen bleef ook na alles vervangen te hebben te horen. Ook lijkt de motor in "onbalance", d.w.z. dat hij meer dan normaal trilt.
Recent is dit tikken overgegaan in een duidelijk hoorbaar toerenafhankelijk gesnerp: stationair onbelast hoor je nu ook een zacht getik/geplop, belast bij flink gasgeven (automaat) hoor je een alesoverheersend gesnerp/nagelen, handhaaf ik dan weer de snelheid dan valt het terug naar een zacht getik. Bij open motorkap lijkt het tikken aan de distibutiezijde van de motor vandaan te komen?
Wat ik ook merk is dat de auto bij stationair draaien meer naar dieselwalm ruikt, ik zie hierbij geen rook. Uiteraard als ik gas geeft walmt hij flink, maar dat deed hij ook al voor Fasttech ook nadat hij op tijd gesteld is bij het vervangen van de distibutie, maar misschien heeft dit er niets mee te maken.
Voorheen als ik gas gaf keek er wel eens iemand om (nou ja) zo van, dat klinkt (en gaat ook) snel. Kortom, een mooi gezond geroffel.
Nu kijkt iedereen om en zie je ze denken, dat klinkt ongezond, en dat is ook zo.
Wat zou dit kunnen zijn.
- Een klepstoter (vast niet?).
- Een rotte vacuumpomp (alweer, net vervangen, bij stationair lopen en intrappen rem wordt het tikken niet minder, hoewel, het lijkt aan de distibutiezijde van de motor hoorbaar, daar zit dacht ik ook de pomp?).
- Een Krukaspoelie (komt dit uberhaupt voor bij de 2.5D?).
- Een defecte verstuiver?).
- Of zoals elders op het Forum te vinden is, een defecte krukaslagerschaal veroorzaakt door b.v.het weggevallen van de oliedruk (o-ring oliepomp of zo?).
Ik weet het niet, het zijn altijd van die vervelende Euroslurpende klachten om zo mee langs Volvo te moeten gaan, en de vraag is dan of het wel gelijk gevonden wordt
Heeft een van jullie de zelfde ervaring gehad, of weet iemand wellicht wat dit kan zijn?
Sarg.
Indertijd was er op de achtergrond tijdens rijden bij toenemend toerental licht tikken/ratelen te horen, stationair was dit niet echt waarneembaar.
Dit zacht toerenafhankelijk tikken/ratelen bleef ook na alles vervangen te hebben te horen. Ook lijkt de motor in "onbalance", d.w.z. dat hij meer dan normaal trilt.
Recent is dit tikken overgegaan in een duidelijk hoorbaar toerenafhankelijk gesnerp: stationair onbelast hoor je nu ook een zacht getik/geplop, belast bij flink gasgeven (automaat) hoor je een alesoverheersend gesnerp/nagelen, handhaaf ik dan weer de snelheid dan valt het terug naar een zacht getik. Bij open motorkap lijkt het tikken aan de distibutiezijde van de motor vandaan te komen?
Wat ik ook merk is dat de auto bij stationair draaien meer naar dieselwalm ruikt, ik zie hierbij geen rook. Uiteraard als ik gas geeft walmt hij flink, maar dat deed hij ook al voor Fasttech ook nadat hij op tijd gesteld is bij het vervangen van de distibutie, maar misschien heeft dit er niets mee te maken.
Voorheen als ik gas gaf keek er wel eens iemand om (nou ja) zo van, dat klinkt (en gaat ook) snel. Kortom, een mooi gezond geroffel.
Nu kijkt iedereen om en zie je ze denken, dat klinkt ongezond, en dat is ook zo.
Wat zou dit kunnen zijn.
- Een klepstoter (vast niet?).
- Een rotte vacuumpomp (alweer, net vervangen, bij stationair lopen en intrappen rem wordt het tikken niet minder, hoewel, het lijkt aan de distibutiezijde van de motor hoorbaar, daar zit dacht ik ook de pomp?).
- Een Krukaspoelie (komt dit uberhaupt voor bij de 2.5D?).
- Een defecte verstuiver?).
- Of zoals elders op het Forum te vinden is, een defecte krukaslagerschaal veroorzaakt door b.v.het weggevallen van de oliedruk (o-ring oliepomp of zo?).
Ik weet het niet, het zijn altijd van die vervelende Euroslurpende klachten om zo mee langs Volvo te moeten gaan, en de vraag is dan of het wel gelijk gevonden wordt
Heeft een van jullie de zelfde ervaring gehad, of weet iemand wellicht wat dit kan zijn?
Sarg.