Kapot nokkenastandwiel
Geplaatst: 14.10.2008 - 18:10
Laatst mijn auto naar de garage gebracht omdat deze niet lekker stationair loopt. Hij ratelde wat en mijn eigen idee was dat er iets mis was met de timing van de kleppen. Vandaag de auto weer opgehaald en het nokkenastandwiel is vervangen.
Volgens de dealer is dit iets wat ze eigenlijk nooit vervangen omdat het nooit kapot gaat. Nou is mijn motorkennis ook niet super, maar als ik het goed begrepen heb:
Het nokkenastandwiel zit op een spie. Deze is verbonden met de nokkenas en regelt dus de timing van de kleppen. Het nokkenastandwiel wordt aangedreven door de distributieriem.
Het nokkenastandwiel was op de spie afgebroken en er zat dus speling in. Hij liep ongeveer 2 tandjes verkeerd (werd gezegd) en vandaar dat de timing niet meer klopte.
Nou is de auto een aantal maanden terug naar de dealer geweest voor een 240.000 km. onderhoudsbeurt. Daarbij is dus ook de distributieriem vervangen. Ik heb gevraagd of dit er iets mee te maken kan hebben, bijv. te strak gespannen. Dit zou niet het geval zijn omdat de riem er slechts weer omgelegd wordt bij vervangen en er en automatische spanner in zit. Er wordt niets met het tandwiel gedaan.
Nou is mijn vraag: wat is jullie mening hier over? Het lijkt om eerlijk te zijn een typisch gevalletje van "pech", maar ik wil toch wel even jullie mening hier over horen. Bovendien misschien interessant omdat het dus niet vaak "schijnt" voor te komen.
Overigens moet ik wel zeggen dat de garage enigszins coulant is geweest (indien het inderdaad niet hun fout was) want voor 7 uur werk hebben ze "slechts" 175 euro gerekend. Wel ex btw uiteraard
Hier nog twee fotootjes voor de verduidelijking
Volgens de dealer is dit iets wat ze eigenlijk nooit vervangen omdat het nooit kapot gaat. Nou is mijn motorkennis ook niet super, maar als ik het goed begrepen heb:
Het nokkenastandwiel zit op een spie. Deze is verbonden met de nokkenas en regelt dus de timing van de kleppen. Het nokkenastandwiel wordt aangedreven door de distributieriem.
Het nokkenastandwiel was op de spie afgebroken en er zat dus speling in. Hij liep ongeveer 2 tandjes verkeerd (werd gezegd) en vandaar dat de timing niet meer klopte.
Nou is de auto een aantal maanden terug naar de dealer geweest voor een 240.000 km. onderhoudsbeurt. Daarbij is dus ook de distributieriem vervangen. Ik heb gevraagd of dit er iets mee te maken kan hebben, bijv. te strak gespannen. Dit zou niet het geval zijn omdat de riem er slechts weer omgelegd wordt bij vervangen en er en automatische spanner in zit. Er wordt niets met het tandwiel gedaan.
Nou is mijn vraag: wat is jullie mening hier over? Het lijkt om eerlijk te zijn een typisch gevalletje van "pech", maar ik wil toch wel even jullie mening hier over horen. Bovendien misschien interessant omdat het dus niet vaak "schijnt" voor te komen.
Overigens moet ik wel zeggen dat de garage enigszins coulant is geweest (indien het inderdaad niet hun fout was) want voor 7 uur werk hebben ze "slechts" 175 euro gerekend. Wel ex btw uiteraard

Hier nog twee fotootjes voor de verduidelijking