Pagina 1 van 1
Tuning Volvo v40 td (90pk)
Geplaatst: 17.10.2005 - 16:05
door broere_paul
Vandaag heb ik bij RICA mijn Volvo v40 td (met standaard 90pk en 176nm) laten tunen.
Ze hebben dat gedaan door de cat te verwijderen (is een ongeregelde), de inspuiting aan te passen (mechanische brandstofpomp) en de turbosruk IETS te verhogen.
Het resultaat is GEWELDIG. De auto reageerd veel sneller en trekt al bij veel lagere toeren. Bij het midden tot hoge toerengebied is hij helemaal veeel sneller geworden.
80-120 in 5 vóór tuning: ruim 17 seconden
80-120 in 5 na tuning: 12 seconden (zelf gemeten)
oh ja, er komt niet merkbaar rook (roet) uit de uitlaat!!
al met al, ik ben zeer tevreden
Paul Broere
edit: ze zeggen dat ik nu rond de 125 pk zit, de klinkt aannemelijk
Geplaatst: 17.10.2005 - 16:18
door Hans
rica is goed hé! Ik ga er ook naar toe.
Geplaatst: 17.10.2005 - 19:04
door S.Brouwer
kunnen ze daar ook het oude type s40 chippen? de 1.8 16v aangezien we daar niet echt iets voor kunnen vinden.
Zou makkelijk wezen als iemand een prijs heeft en het aantal pk's dat erbij komt
Geplaatst: 17.10.2005 - 20:42
door Volmar
Wat kost dat grapje, als ik vragen mag?
Geplaatst: 17.10.2005 - 22:56
door broere_paul
1.8 16v tunen: misschien we mogelijk, maar er is maar zeer weinig winst te behalen bij ongeblazen (= zonder turbo) benzine motoren, of het gaat heel veel kosten.
wat koste het:
€ 500, inclusief montage, onderdelen, btw, enz enz
het is dus GEEN chip-tuning, mijn auto heeft naleijk niet eens een motormanagement, alles gaat mechanisch. Rica doet uiteraard wel aan chip-tuning als dat mogelijk is.
op
www.RICA.nl kan je voor de wat nieuwere modellen bekijken wat de winst is, onderaan de pagina staan de prijzen.
Geplaatst: 18.10.2005 - 08:56
door Volmar
Je auto heeft wel een soort motormanagement, maar dat is alleen voor
inspuittijdstipregeling.
De hoeveelheid inspuiting is mechanisch en daar wordt
een aanpassing in gemaakt, samen met de turbodruk. Die is ook
verantwoordelijk voor de hoeveelheid brandstof dat wordt ingespoten.
Elektrisch kun je weinig met deze motoren.
Ik ben deze modificatie ooit al eens tegengekomen voor een 440td.
Ik weet niet wie dat destijds deed en wat de kosten waren.
(Had namelijk eerst een 440TD, nu een V40TD)
Maar goed te weten dat RICA dat dus ook doet.
De kosten zijn nog te overzien, vooral voor een oudere auto.
Maar omdat het 's-ochtends kouder is, heb ik daardoor ook al
veel meer koppel onderin. In de zomer heb ik meer turbogat.
Met koud weer loopt de auto veel beter.
Gebruik je ook een sportfilter? Scheelt namelijk ook wat.
Niet in de PK's, maar reageert wat sneller op het gas.
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:16
door AR
Iemand ervaring met het zelf aanpassen van de turbodruk/brandstofpomp?
Ik merk met mijn V40 1.9TD duidelijk als de aircocompressor aanspringt, tijdens accelereren etc, wellicht is dat op deze manier iets te verbeteren?
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:18
door menjo
Bij volgas gaat de aircocompressor niet aan. Ook een oplossing

Geplaatst: 26.06.2006 - 16:19
door menjo
(wat best irritant is als je op topsnelheid over de autobahn gaat met 35 graden buiten)
Geplaatst: 26.06.2006 - 16:21
door AR
Ja, en zeker omdat het rijden op topsnelheid opzich al een verhittende bezigheid kan zijn, dit valt echter bij de 1.9TD wel mee

Geplaatst: 26.06.2006 - 17:23
door NOS
hoe is je verbruik?
hoe zit het bij de apk bij de metingen?
Geplaatst: 26.06.2006 - 18:17
door AR
rijd ongeveer 850 km op een tank, hangt en beetje van de rijstijl, gebruik airco etc af.
2 weken geleden APK gehad, geen kosten gehad en alles keurig binnen de normen.
Geplaatst: 26.06.2006 - 18:56
door NOS
Klinkt heel goed dus!
Zou de aandrijflijn dit wel allemaal goed aankunnen?
Geplaatst: 26.06.2006 - 19:19
door Remon
De aandrijflijn kan het denk ik wel aan. Maar had je de auto niet beter kunnen tunen tot 115pk zodat je nog een kleine marge hebt? Je haalt nu wel behoorlijk wat vermogen uit een blok dat technische niet erg modern is. Maar het geeft vast wel een goed gevoel als je het gas in trapt en de dauw van de turbo in je rug voelt.
Is het verbruik nou toegenomen of afgenomen?
Geplaatst: 26.06.2006 - 21:02
door AR
Ik denk dat er een communicatiefoutje is ontstaan:)
Ik vroeg me af of iemand zelf ervaring had met het zelfstandig tunen van dit blok.
Het verbuikt wat ik gaf is zonder tuning. Ik dacht even dat "NOS" bedoelde hoe me verbruik nu was.
Ik wil hem wel graag iets tunen, hoeft niet naar de 125pk, als ik een procent of 10~15 bovenop de 90PK kan krijgen ben ik al gelukkig. Het gaat me erom dat ik als ik de airco gebruik niet teveel power mis. Extra snelheid en trekkracht is natuurlijk een erg leuke bijkomstigheid.
Geplaatst: 26.06.2006 - 21:15
door Remon
O sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Maar als ik hem zou laten tunen, dan denk ik dat de turbo druk iets hoger op zou zetten. Met een kleine verfijnde afstelling aan het motor managment om het zaakje een beetje soepel te laten lopen.