Omdat er nergens te zien is waar iemand de RearView Camera monteert heb ik maar wat foto’s en een beschrijving gemaakt.
Bij de trekhaak was geen optie. Misschien heeft iemand er wat aan!
Aanleiding voor de camera is het aankoppelen van aanhangwagens en de caravan.
Ik moest een plaats hebben waar ik ook de trekhaak kan zien, voor het achteruit rijden is het leuk maar ik heb ook sensoren.
Dus daar is het niet voor nodig maar het is wel leuke gadget. De plaats die ik gekozen heb is in het
kunststof achter deel wat op de kofferdeksel gemonteerd is. Kunststof is makkelijk te bewerken en de plaats is uitstekend geschikt om ook de trekhaak te zien.
Standaard heb ik RTI-DVD uitvoering. Dus IMIV besteld en een camera gezocht.
De camera’s zijn er in overvloed met en zonder IR-leds. Met leds worden ze nogal groot,
daarom geen optie voor mij, moet klein en fijn zijn, maar wel optimaal zicht.
Leds zijn ook niet nodig want je hebt licht genoeg van de achteruitrijverlichting.
Dan kom je al gauw in het buitenland terecht. Prijzen varieren van $ 20,- tot in de honderden dollars.
De mijne koste $ 33,09 onder sample verstuurt. (2 besteld) totale kosten $ 97.42. Niet slecht dacht ik zo.
Maar ieder zijn keus dat voorop gesteld
Benodigd heden:
1 IMIV of ander video ingangs mogelijkheid
2 Rear View Camera (met gespiegeld beeld)
3 De nodige tywraps
4 Vijltjes, boor, stanleymes en/of dremel achtig iets
5 Malletje voor het gat.
6 Uurtje of 2 a 3 tijd.
foto 1 Camera met malletje
Het verwijderen van de kunststof achterkant.
1. Verwijder de stoffen binnenzijde zit dacht met 12 clips vast
2. Maak de stekker los van de nummerplaat- verlichting en de
kofferbak vergrendeling.
3. Maak ook de rubber doorvoertule los door deze naar buiten
te drukken.
4. Verwijder de kunststof centreer pen (zie voor positie foto 2)
Zit vast in een vierkant gat dus draai het 1/8 slag om het los
te krijgen.
5. Nu wordt het een beetje lastig. De kuststof achterkant moet
ongeveer 2 cm naar rechts geschoven worden. Ik denk dat dit
naar mate de auto ouder is dit wat stroever gaat. Het zit vast
met een 14 tal clips die makkelijk kunnen breken. Bij mij
braken er 7 stuk, de schoteltjes zijn erg dun
(14 clips kosten e 12,-). Zie foto 3 om te zien waar in het vast
zit. Licht grijze strips
6. LET OP! Op het moment dat de kunststof achterkant
verwijderd wordt/is wil de stalen kofferdeksel direct verder
open. Met een paar extra handjes of vast zetten gaat dit
allemaal wat makkelijker.
Foto 2 Plaats centreer pen
fot 3 Plaats bevestigingspunten
foto 4 Clips
Het monteren van de camera.
Ik heb gekozen om de camera te monteren tussen linker nummerbord
verlichting en de ontgrendel bediening. Relatief ver naar beneden gericht
om zo ook de trekhaak te kunnen zien. In deel waar de nummerplaat zit
is niet veel ruimte tenzij je ook een gat in de stallen kofferdeksel maakt.
Ik heb ook van te voren een malletje gemaakt om af te tekenen en
omdat mijn camera van rond naar vierkant loopt.
Foto 5 Positie gat
1. Bepaal de plaats waar de camera komt.
2. Teken met het malletje het te maken gat af.
3. Nu met dremel of boor een gat zodat je ruimte krijgt om het
gat verder opmaat te krijgen.
4. Monteer de camera, afhankelijk van de soort camera rond
vierkant enz.
5. De kabel van de camera kan mooi mee lopen met de
bedrading van verlichting/vergrendeling. Met een beetje
geduld en siliconen spray of afwas middel kun je de stekker(s)
voor de doorvoer tule krijgen zodat alles netjes afgewerkt kan
worden.
foto 6 Camera gemonteerd
foto 7 nogmaals camera gemonterrd
Weer monteren van de kunststof achterkant.
Vervang de eventuele beschadigde of gebroken clips en plaats de kunststof achterkant op de kofferdeksel.
Ik heb de clips ook een beetje voorzien van siliconenvet. Ook hier is een paar extra handjes geen overbodige luxe.
Het een en ander luistert nogal nauw. 4e poging lukte pas. Monteer de centreer stift weer.
Hierna de bekabeling verder netjes wegwerken ook hier kom je nog twee keer een doorvoer tule tegen.
En alles vast zetten met wat tywraps.
foto 8 zo ziet het er uit.
Het aansluiten van de camera.
Ik heb de voeding voor de camera van de IMiv gehaald.
De video stekker in de IMiv en dan de radia op televisie TV2 en………. zie daar beeld.
foto 9 plaats IMIV en RTI
foto 10 we hebben beeld
En hij doet het ook bij het in z’n achteruit zetten. Het zicht naar achteren is ongeveer 4 meter.
Voor een deel zie ik mijn achterbumper nog. En niet onbelangrijk de camera valt nagenoeg niet op je moet goed
kijken anders zie hem niet eens.
foto 11 Daar zit hij dan.
Dus project geslaagd. Op naar de volgende.
Inbouw Rear View Camera S60
- RhodanXC
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05.05.2008 - 11:55
Netjes gedaan! Goed beeld ook.
Hoe weet de camera dat de auto in z´n achteruit staat?? via het inschakelen van de achteruitrijverlichting Of?
Hoe weet de camera dat de auto in z´n achteruit staat?? via het inschakelen van de achteruitrijverlichting Of?
Tot oktober 2013: V70 XC 2.4T 2001 250dkm
Huidig V40 D2 R-design Caspian Blue
Huidig V40 D2 R-design Caspian Blue
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49
Zoals ik het begrepen heb wordt het geregeld door de IMIV in combinatie met de RTI module. Het achteruit signaal wordt door de IMIV ontvangen over de Melbus kabel.
Gr henk
Gr henk
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40710
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Helemaal goed zo'n beschrijving.
Ik verplaats 'm naar de handleidingenrubriek.
Ik verplaats 'm naar de handleidingenrubriek.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70