servopomp
Geplaatst: 21.10.2008 - 08:03
Spijtig genoeg heb ik opnieuw een probleem met m'n V40. Deze keer heeft de servopomp van de stuurbekrachtiging het begeven.
Ik had tijdens het parkeren opeens geen stuurbekrachting meer. Toen ik uitstapte bleek er een grote plas ATF olie onder de auto te liggen. Bij nadere controle bleek de servopomp opengeklapt te zijn. Achteraan de servopomp zit namelijk een deksel welke vastgeklemd zit met een veer/ring. Dit deksel was echter losgekomen.
Heb de servopomp gedemonteerd en het deksel verwijderd. Eén van de dichtingsringen ter hoogte van het deksel bleek kapot te zijn en er zat een stukje rubber in het uitgaand hogedrukkanaal, ter hoogte van de overdrukklep. Mijn idee was dat dit stukje rubber voor een zeer hoge opbouw van druk heeft gezorgd, met als gevolg dat de pomp uit mekaar gesprongen is.
Heb dus nieuwe dichtingringen geplaatst, pomp volledig terug gemonteerd. De stuurbekrachting werkte terug zoals ervoor. Enkel bij heel snelle bewegingen had ik de indruk dat het stuur iets steger stuurde als vroeger. Maar goed, dit is moeilijk objectief waar te nemen, ik vond sowieso de V40 altijd vrij zwaar sturen.
Nu, 2 weken later heb ik opnieuw hetzelfde probleem bij het parkeren (dus stuur uitgedraaid tot maximaal bereik). Opnieuw deksel uit de pomp losgekomen. De pomp was ervoor echter perfect afgesloten, en de werking bleek goed, maar misschien is er toch ergens (onzichtbare) schade waardoor het deksel niet goed meer sluit?
Ik overweeg nu een nieuwe pomp te plaatsen, maar vroeg me af of iemand deze problematiek herkend? Zou de pomp op zich het probleem kunnen zijn? Of moet het probleem verder gezocht worden (stuurhuis?). Het brengt namelijk niks op om een nieuwe pomp te plaatsen, als deze dan ook uit mekaar spat achteraf.
Als ik ook het stuurhuis en dergelijke moet gaan vervangen dan overweeg ik toch sterk om de wagen weg te doen. Tussen elke onderhoudsbeurt in heb ik wel een ander bijkomende panne. De wagen heeft ondertussen meer dan 200000km, dus wens er geen al te grote kosten meer aan te doen.
Ik had tijdens het parkeren opeens geen stuurbekrachting meer. Toen ik uitstapte bleek er een grote plas ATF olie onder de auto te liggen. Bij nadere controle bleek de servopomp opengeklapt te zijn. Achteraan de servopomp zit namelijk een deksel welke vastgeklemd zit met een veer/ring. Dit deksel was echter losgekomen.
Heb de servopomp gedemonteerd en het deksel verwijderd. Eén van de dichtingsringen ter hoogte van het deksel bleek kapot te zijn en er zat een stukje rubber in het uitgaand hogedrukkanaal, ter hoogte van de overdrukklep. Mijn idee was dat dit stukje rubber voor een zeer hoge opbouw van druk heeft gezorgd, met als gevolg dat de pomp uit mekaar gesprongen is.
Heb dus nieuwe dichtingringen geplaatst, pomp volledig terug gemonteerd. De stuurbekrachting werkte terug zoals ervoor. Enkel bij heel snelle bewegingen had ik de indruk dat het stuur iets steger stuurde als vroeger. Maar goed, dit is moeilijk objectief waar te nemen, ik vond sowieso de V40 altijd vrij zwaar sturen.
Nu, 2 weken later heb ik opnieuw hetzelfde probleem bij het parkeren (dus stuur uitgedraaid tot maximaal bereik). Opnieuw deksel uit de pomp losgekomen. De pomp was ervoor echter perfect afgesloten, en de werking bleek goed, maar misschien is er toch ergens (onzichtbare) schade waardoor het deksel niet goed meer sluit?
Ik overweeg nu een nieuwe pomp te plaatsen, maar vroeg me af of iemand deze problematiek herkend? Zou de pomp op zich het probleem kunnen zijn? Of moet het probleem verder gezocht worden (stuurhuis?). Het brengt namelijk niks op om een nieuwe pomp te plaatsen, als deze dan ook uit mekaar spat achteraf.
Als ik ook het stuurhuis en dergelijke moet gaan vervangen dan overweeg ik toch sterk om de wagen weg te doen. Tussen elke onderhoudsbeurt in heb ik wel een ander bijkomende panne. De wagen heeft ondertussen meer dan 200000km, dus wens er geen al te grote kosten meer aan te doen.