Pagina 1 van 1

Schudden en schokken bij optrekken

Geplaatst: 21.10.2008 - 19:12
door Volvo 240 GL 1987
Hallo volvofreaks!

Ik heb mijn eerste auto gekocht Het is een Volvo 240 GL uit 1987 alias 'the tank'. Een fantastische wagen, maar tijdens het optrekken begint de wagen heel erg te schokken. Je hoort dan een 'klik' maar geen verbranding. De wagen houdt zich dan in, hij remt als het ware.
Ik woon nu op het zonnige CuraƧao waar er al meer mensen naar gekeken hebben maar weten niet wat het kan zijn. Onderhand zijn de bougies vervangen maar dat heeft niet veel effect gehad.
Hier rijdt ik maar kleine afstanden en de max snelheid is 100, ik heb gemerkt dat na een constante lange afstand rijden er verbetering is, maar na een week begint hij weer te stotteren.
Ik moet jullie bekennen dat mijn auto kennis beperkt is maar de interesse is er zeker. Voor mij lijkt het alsof hij geen brandstof krijgt en een soort van vacuum trekt. Mede omdat als de brandstof tank op 1 kwart staat, de meter naar beneden trekt bij het gas geven en weer langzaam omhoog kruipt als ik geen gas geef.

Rara wie kan mij helpen dit raadsel op te lossen.

zonnige groetjes van een volvoliefhebster

Geplaatst: 21.10.2008 - 19:55
door Jordos
He volvoliefhebster, allereerst gefeliciteerd met je dikke tank :)
Dat schokken dat je beschrijft, lijkt dat erop dat de motor uitvalt, of maakt hij juist veel toeren? Dat je benzinemeter iets zakt hoeft er niet zoveel mee te maken te hebben (benzine klotst door het schokken).
Loopt hij stationair wel netjes en komt hij, bijvoorbeeld in zijn vrij, wel op hoge toeren?
Ik weet verder niet zo heel veel van de 240, maar ik zou beginnen met het benzinefilter controleren, luchtfilter en de bougies (evt. rest van de ontsteking).

Laat maar horen!

Geplaatst: 21.10.2008 - 23:26
door Grijze144
Exotische auto op exotisch eiland! Met een 240 GL uit 87 zit je met een injectiemotor, zeker als het US import is. Die zijn gevoelig voor benzinedruk, dus een verstopt filter (zit onder de auto, of in de motorruimte, ter grootte van een colablikje) kan heel goed.
Er zijn twee pompen, een in de tank en een onder de auto (hoofdpomp). Als die in de tank kapot is heeft de hoofdpomp moeite met de laatste druppels uit tank te halen, beter op tijd tanken. Pompen kan je horen draaien, via de benzinevulopening of onder de auto.
Dan zijn er nog injectors, 4 stuks, op het motorblok, als die wat verstopt zijn kunnen ze bij volgas rijden wat tekort schieten. Probeer eens wat injectorcleaner bij de benzine te doen.
Vooraan de injectors zit een toetertje (formaat pillendoos), met een vacuumslangetje eraan, daarin mag je geen benzine aantreffen.

Maar goed, dit zijn allemaal geen goedkope onderdeeltjes. Misschien moet je ermee leren leven en vaker een rondje voluit om het eiland rijden. De vijfde versnelling zou ik nooit gebruiken.

Geplaatst: 29.10.2008 - 18:37
door ziggy
hoe lang is het geleden (kilometers) dat de auto nog een onderhoud heeft gehad? als dat lang geleden is kan je best eerst motor afregelen en alle filters vervangen, misschien is het probleem dan al opgelost.
moeten er bij deze auto nog kleppen geregeld worden of zijn het zelfstellende, want het probleem dat je beschrijft kan aan ontregelde kleppen liggen.....

grtz ziggy