Pagina 1 van 5
Geplaatst: 21.10.2008 - 20:04
door Ben
Volvo Nederland laat weten:
_ Gloednieuwe D5 met 205p`k en 420Nm koppel. Dit is het meest belangrijke nieuws sinds de introductie van de D5. Deze nieuwe TOPDIESEL is het antwoord op de vraag naar meer vermogen MAAR met een lagere uitstoot van CO2 en fijnstof en natuurlijk een lager gemiddeld verbruik. De D5 voldoet aan de nieuwe Euro V norm (zowel handgeschakeld als automaat). De nieuwe D5 heeft de loop van een zescilinder maar met de uitstoot en verbruik van een viercilinder. Enkele eigenschappen op een rij gezet:
- nieuwe sequentiële twin turbo (één lage druk turbo en één hoge druk turbo voor souplesse en prestatie in een breder toerengebied)
- nieuw EGR systeem (verbeterde koeling en passage)
- nieuw hogedruk brandstofinjectiesysteem met Piezo injectoren
- 205 pk bij 3.750 – 4.000 tpm en 420 Nm koppel bij 1.750 – 3.000 tpm
- acceleratie 0-100 km/h met 0,5 seconden afgenomen (t.o.v. 185pk)
- brandstofverbruik met 3 a 4% afgenomen (t.o.v. 185pk)
- CO2 uitstoot automaat fors teruggedrongen (t.o.v. 185pk)
- Leverbaar in een handgeschakelde en geartronic versnellingsbak (6 versnellingen)
- voldoet aan de nieuwe Euro V norm (wellicht één van de eerste die hier volledig aan beantwoordt)
- beschikt niet meer over een oliepeilstok, is vervangen door info in de DIM
- dubbele eindpijp (links/rechts)
Ook met betrekking tot de geluidsisolatie is veel winst geboekt. De verbetergebieden waar opnieuw aan gewerkt is zijn de motorruimte, binnenzijde voorspatborden en een aangepaste motor afdekplaat.
De nieuwe D5 is voorlopig alleen leverbaar in de S80 (en voorlopig alleen als voorwiel aangedreven variant).
De Kinetic 205pk modellen zijn voorzien van een in kleur gespoten onderzijde (andere motorvarianten leverbaar vanaf Momentum).
Nog meer beter nieuws betreft de labels van de D5 205pk. Zoals gezegd is veel gedaan om de CO2 uitstoot verder naar beneden te krijgen. Dit heeft geresulteerd in zeer concurrerende cijfers:
D5 handgeschakeld 164gr (D5 185pk was 169gr) & D5 geartronic 178gr (D5 185 was 194gr).
De bijbehorende brandstoflabels zijn groen: respectievelijk een B voor de handgeschakelde en een C voor de geartronic uitvoering.
Geplaatst: 21.10.2008 - 20:18
door Fredhead
Goed nieuws, had zelf alleen iets meer vermogen verwacht
Geplaatst: 21.10.2008 - 21:02
door Rene68
Tja, ik vind het heel erg teleurstellend om heel eerlijk te zijn. Had gewoon een D5 met 250 pk gemaakt en had er voor gezorgd dat de uitstoot maar iets hoger zou worden. Die paar gram.... een echt gunstig label heeft deze motor niet en dat zal die ook nooit krijgen. Voor een goed label kunnen mensen de 2.0d nemen en die doet het ook nog eens goed in tests.
Wat dat betreft heb ik ongelooflijk veel respect voor BMW. Snelle en zuinige motoren. Een BMW 520d: 0-100 in 8.5 seconden en een energielabel A. Dat is de instapdiesel..... en die heeft dus al betere specificaties dan de dikste Volvo diesel..... en dat met een A label.....
Geplaatst: 21.10.2008 - 21:22
door Rob Bakker
toch een B-label is niet slecht, wordt 20 % bijtelling voor de leaserijders
Geplaatst: 21.10.2008 - 21:25
door XC30
Nu nog de powershift aan deze motor koppelen en het begint ergens op te lijken. Ik vermoed dat deze versie grotendeels met de geartronic zal worden verkocht. Hier zal een powershift dus nog een gunstiger verbruik kunnen realiseren.
En op welke termijn is deze motor in de overige modellen te bestellen?
Geplaatst: 21.10.2008 - 21:38
door Msuidgeest
Hoe zal ik deze info verwerken?
Mooi van Volvo om iets goeds en krachtigs te ontwerpen. Maar +20 PK is toch niet zo schokkend voor een D5? Ook het koppel is nauwelijks gestegen.
Om minder uitstoot te hebben zul je minder toeren moeten maken. Bijvoorbeeld een diesel als in een vrachtwagen.
Maar herinnert u zich nog de eerste Audi V8 TDI? Die liep 120 km/h bij nauwelijks 1800 toeren. Dat zijn cijfers om weinig brandstof te gebruiken en weinig uitstoot te hebben. De huidige diesels zijn zo sterk dat er makkelijk een 7e versnelling aangeplakt kan worden om het gebruik te reduceren.
Geplaatst: 21.10.2008 - 21:40
door Rene68
@Rob: niet dus want dat heeft niets met het label te maken maar met de uitstoot. Om in de 20% regeling te vallen mag een diesel tussen de 96 t/m 116 g/km uitstoten. Kansloos dus voor de D5. Daarom schrijf ik ook dat ze het om milieuredenen niet hoeven te doen, de 2.0d voldoet er niet eens aan. Verschil is marginaal zowel in vermindering uitstoot als toename pk's......
Geplaatst: 21.10.2008 - 21:49
door eddy3
Heeel teleurstellend,meer zeg ik er niet over,zeker geen Volvodiesel meer voor mij.Koncurrentie kan het veel beter!
Geplaatst: 21.10.2008 - 21:58
door Paul
Mooi en goed nieuws!
Geplaatst: 21.10.2008 - 21:59
door sbv
V70 en C30 schreef:Nu nog de powershift aan deze motor koppelen en het begint ergens op te lijken. Ik vermoed dat deze versie grotendeels met de geartronic zal worden verkocht. Hier zal een powershift dus nog een gunstiger verbruik kunnen realiseren.
En op welke termijn is deze motor in de overige modellen te bestellen?
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Heerlijk die powershift.
Geplaatst: 21.10.2008 - 22:36
door Thuurc
Heel eerlijk gezegd schrik ik en ben ik verbaasd over de reacties dat 205pk 'teleurstellend' is. Een vraag van mijn kant is dan, 'Was was je verwachting van deze motor?'. Overigens lijkt 205pk/420NM mij genoeg om goed voorruit te komen, voor mijzelf.
Wat zou er uit deze motor te halen zijn als deze getuned wordt? 250pk moet dan toch te halen zijn? Dan zijn we er ook en betalen we waarschijnlijk minder dan dat we een D5 met 250pk bij de dealer zouden mogen gaan halen (stel dat deze ontwikkeld zou zijn...)
Geplaatst: 21.10.2008 - 22:54
door Rene68
Als je je als premium merk op de kaart wil hebben/houden dan zul je de concurentie aan moeten gaan met de gevestigde merken zoals Audi, BMW en MB. Met name BMW doet daar erg goede zaken. Bij de BMW 5 serie (direct concurrent van de s80/v70) kun je kopen met de instapmotor de 520d. Zoals ik al eerder schreef is die even snel als de huidige D5 maar wel een heel stuk schoner en de topsnelheid ligt hoger. En als klap op de vuurpijl is de 520d high executive rijker uitgerust dan de s80 executive! En de BMW is dan 2000 euro goedkoper. Maar buiten de 520d heb je ook nog een 525d (ruim een seconde sneller van 0-100 en bovendien minder uitstoot dan de D5), een 530d (bijna 2 seconder sneller van 0-100 en ongeveer dezelfde uitstoot als de D5!) en een 535d (gekoppeld aan een automaat en dezelfde uitstoot als de D5 met geartronic!). Bij Audi een 2.0TDI, een 2.7TDI en een 3.0TDI.
Dan heeft de Volvo dus de zwakste motor met de uitstoot van de dikste motor van de concurrent. Dat vind ik dus zwaar teleurstellend........
Geplaatst: 21.10.2008 - 22:57
door Thuurc
Rene68 schreef:Als je je als premium merk op de kaart wil hebben/houden dan zul je de concurentie aan moeten gaan met de gevestigde merken zoals Audi, BMW en MB. Met name BMW doet daar erg goede zaken. Bij de BMW 5 serie (direct concurrent van de s80/v70) kun je kopen met de instapmotor de 520d. Zoals ik al eerder schreef is die even snel als de huidige D5 maar wel een heel stuk schoner en de topsnelheid ligt hoger. En als klap op de vuurpijl is de 520d high executive rijker uitgerust dan de s80 executive! Maar buiten de 520d heb je ook nog een 525d (ruim een seconde sneller van 0-100 en bovendien minder uitstoot dan de D5), een 530d (bijna 2 seconder sneller van 0-100 en ongeveer dezelfde uitstoot als de D5!) en een 535d (gekoppeld aan een automaat en dezelfde uitstoot als de D5 met geartronic!). Bij Audi een 2.0TDI, een 2.7TDI en een 3.0TDI.
Dan heeft de Volvo dus de zwakste motor met de uitstoot van de dikste motor van de concurrent. Dat vind ik dus zwaar teleurstellend........
Kijk, nu worden de feiten in perspectief geplaatst. De eerste generatie S80 liet de A6/A8 en BMW 5/7 serie ver achter zit qua verkoopcijfers. Van de nieuwe generatie S80 weet ik geen cijfers, maar die zullen niet volledig omgekeerd zijn. Blijkbaar kan de S80 uit de voeten met de D5? Een topdiesel met meer PK's zou alleen al voor de naam goed kunnen zijn, dat ben ik zondermeer met je eens. Echter, de motor zelf lijkt me qua prestaties op papier niet teleurstellend. De co2 uitstoot kan echter altijd lager.
Geplaatst: 21.10.2008 - 23:00
door Rene68
Natuurlijk. Mijn vorige V70 2.4d had slechts 163pk. Nooit het gevoel gehad te weinig vermogen te hebben. Maar er is publiek voor supersnelle diesels. En de concurrent levert ze dus voor minder geld. Dan ga je dus klanten verliezen. Het is natuurlijk geen straf om in een A6 of 5 serie te rijden.......
Ik moet eerlijk toegeven dat ik bijna een 5 serie had gekocht, ondanks mijn grote liefde voor Volvo. Gelukkig ben ik op tijd tot bezinning gekomen!

Geplaatst: 21.10.2008 - 23:20
door Johann
Ga nu eerst maar eens rijden in een Audi 3.0 TDI met 500(!)Nm koppel en 240 PK en ontdek dat de Volvo niet meer in de buurt komt. Loodzware A5 Quattro diesel gaat gewoon zonder drama in 6 seconden naar de 100.
Ik ben Volvofiel, absoluut geen Audi fan, maar je kunt gewoon niet meer met je roze bril rond blijven lopen. En daarbij, Volvo is geen premium alleen de prijzen zijn premium.
Geplaatst: 21.10.2008 - 23:31
door Poolrev
En ooit eens met een BMW 535d of BMW 335d gereden? Eén groot brok geweld op wielen, helemaal goed, tenminste, als je van autorijden en goed sturen houd

.
Maar ik denk dat Volvo in een andere doelgroep 'hengelt' en dit soort motoren niet echt nodig heeft. Daarbij hoort 't bij de 'traditie' van Volvo, dieselmotoren is nooit hun sterkste kant geweest. Maar toen ze met een eigen dieselmotor (D5) kwamen, was 't ook wel weer met een Volvo-waardige. Ze zijn echter volledig ingehaald door de ontwikkeling in de markt van (top)diesels zoals die van BMW.
Geplaatst: 22.10.2008 - 00:12
door Thuurc
Johann schreef:Ga nu eerst maar eens rijden in een Audi 3.0 TDI met 500(!)Nm koppel en 240 PK en ontdek dat de Volvo niet meer in de buurt komt. Loodzware A5 Quattro diesel gaat gewoon zonder drama in 6 seconden naar de 100.
Ik ben Volvofiel, absoluut geen Audi fan, maar je kunt gewoon niet meer met je roze bril rond blijven lopen. En daarbij, Volvo is geen premium alleen de prijzen zijn premium.
Segmenten zijn aan het vervagen wat mij betreft. Tegenwoordig is eerder een type auto premium IPV een compleet merk. Overigens is koppel en vermogen erg leuk, maar ik hoef geen auto die me in 6 seconden naar de honderd brengt. 8 of 9 seconden is zat voor mij, aangezien ik 140km snelweg per dag rijdt waar ik vrij weinig stop om direct weer door te sprinten
Maar inderdaad, de D5 wordt voorbij gestreefd. Het verbaast mij alleen welke bewoordingen gebruikt worden. Is deze D5 een doorontwikkeling van de huidige of een compleet nieuw opgezet blok?
Geplaatst: 22.10.2008 - 09:54
door Rene68
Nogmaals, de D5 is een heerlijke motor. Soepel, kracht en een heerlijk geluid. Maar als je dan met een 'nieuwe' motor komt en je weet wat VAG en BMW in huis hebben dan denk ik dat ze de plank misslaan als het gaat om uitstoot. De S80/V70 is natuurlijk wel het segment waar BMW met de 5 en Audi met de A6 hengelt. Brandstof consumptie wordt natuurlijk steeds meer een reden voor mensen om voor een bepaalde auto te kiezen. En qua uitstoot worden de eisen steeds strenger. Vandaar dat ik de specs erg teleurstellend vind.
Geplaatst: 22.10.2008 - 11:26
door Polarbaer
Rene68 schreef:Maar er is publiek voor supersnelle diesels.
Enig idee hoe groot dat publiek is?
De meeste auto's die verkocht worden, ook in die klasse, zijn toch niet de superkanonnen. Kortom, het is alleen goed voor het imago: 'Wij kunnen het ook'. Kennelijk heeft Volvo daar maling aan (gedwongen - door Ford - of niet). En wat mij betreft is dat prima.
Bovendien heeft Volvo een interne eis dat elke motor
tenminste 300.000 km. mee moet kunnen. Of dat met (bijv.) de huidige BMW diesels gaat lukken, staat nog te bezien...
Geplaatst: 22.10.2008 - 11:52
door Rene68
Ja, dat heb ik, groot. Bij alle merken verkopen de instappers beter dan de absolute toppers. Maar bijv. bij Audi wordt de 2.0TDI het beste verkocht, daarna de 3.0TDI en op de laatste plaats de 2.7tdi. En dat zie je bij Volvo ook. Ik durf te beweren dat de 2.0d het beste verkoopt, daarna de D5. Bovendien, als ik voor de prijs van een S80 met D5 een snellere, schonere en rijker uitgeruste 520d koop dan zal iemand zonder Volvo hart niet twijfelen....
In dit segment hebben de mensen over het algemeen iets te besteden. Dat is ook de reden dat Volvo, tot het huidige model v70/s80, alleen maar 5-cylinders leverde.
Overigens denk ik dat BMW een hele goede motorenbouwer is dus vwb duurzaamheid maak ik mij geen zorgen. Maar dat kunnen we nu nog niet weten uiteraard.