Pagina 1 van 1

koppeling vervangen, mijn verhaal

Geplaatst: 21.10.2008 - 21:51
door evanmandos2
Zo, evan dacht, laat ik mijn matige koppeling eens vervangen! snel gezegd, snel gedaan zou je zeggen, niet dus!

Graag wil ik mijn drama met jullie delen, om te beginnen maar eens mijn plan van aanpak. Ik had bedacht om het op de volgende manier te doen:

- Wieltje links eraf
- draagarm los
- stuurkogel los
- aandrijfas los
- veerpoot los
-- voila, wielassemblag er in zijn geheel uit, weegt paar gram, maar dat kan ik wel hebben

- allerlei accesoires losmaken zoals
-- startmotor
-- kabeltjes
-- accu+bak en luchtfilter
-- vliegwielsensor
-- homokineet stuurinrichting
-- koppelingskabel

- motor ondersteunen(geen takel, dus maar met balkje+krik)
- uitlaat losleggen voor bewegingsvrijheid
- subframe losbouten en laten zakken voor ruimte
- bak losbouten
- eraf trekken
- drukgroep+lager eraf
- nieuw setje centreren en monteren
- bak erop

- al het voorgaan weer vast

en toen kwam het, evan ging het doen, de problemen:
Mijn auto heeft een chronisch bouten-zitten-muurvast-syndroom, dus mocht ik zowel de bouten van de draagarm als het subframe als de stuurkogel losslijpen, zo heeft het demonteren van de veerpoot en het subframe laten zakken met eenhalve dag gekost.

toen kwam een lekker soepel en simpel klusje, bak eraf en koppeling monteren, was op zich zo gebeurd, boutjes in de bak zijn altijd lekker vet, dus komen wel los. alleen de inbussen in de drukgroep waren door de vorige eigenaar/monteur wat strak gedraaid, maar mocht de pret neit drukken.

Nieuwe koppeling met mijn elcheapo centreertooltje gemonteerd, niks aan het handje, maar natuurlijk krijg ik van zijn lang zullen we leven nooit weer die bak er op! steekas weigerde gewoon simpelweg om door het enige gat wat er was te gaan, zelfs na een tweede keer met zorg centreren :(. Inmiddels half negen, dus vond het tijd om te stoppen(werk gewoon op 'straat' dus kan niet te gek doen)

Klein huilmomentje, ik zat mijn homokineet van de aandrijfas(bakzijde) te bestuderen en schoon te maken, blijkt uit een van de drie lagers gewoon 2 naalden te missen, vind ik dat niet zo'n ramp, lager rolt nog wel een tijdje, maar die naalden zweven dus al enige tijd in me differentieel :(.

a la, ik vandaag fris en fruitig de hele ochtend zitten wachten tot het wat droger werdt, en begin van de middag maar weer eens bezig gegaan. na wat lomp en bruut gesjor en getrek eindelijk de bak op zijn plek, keurig vastgebout, wast gemier met de motorsteunen, maar uiteindelijk alles weer op zijn plek, subframe keurig met nieuwe bouten vastgemaakt.

ik maar eens een testsessie draaien om te kijken of alles nog werkt, blijkt mijn schakelstang, of de hendel voor de ' gear selector' wat verbogen te zijn, krijg hem nu nauwelijk in de 1, andere versnellingen beetje soeperig, hopen dat schakelstang opnieuw afstellen genoeg is!!!

Nu het voorlopige einde van mijn drama, ik ga keurig de veerpoot monteren, ging wat moeilijker door de spierpijn van gister, blijkt dat ik bij het verwijderen van de stuurkogel(met kogeltrekker) de schroefdraad getordeerd heb, oftewel, tijd om die stuurkogel die in de kast ligt maar eens te monteren, maar nee hoor meneer stuurkogel wenst om niet mee te werken en blijft zitten waar die zit :(

Al met al rijdt de geliefde 440 na 2 dagen ploeteren nog steeds niet, en zit ik opgescheept met de volgende problemen en onzekerheden:
- stuurkogel wiegert eraf te komen
- schakelstang/selector niet meer helemaal zuiver
- geen proefrit kunnen maken :(
- 1 homokineet drijfas aan vervanging toe

Heb komende 2 dagen geen tijd, maar al vrijdag weer verder priegelen, en ik zal zeker een update posten hoe het uitendelijk gegaan is.

Mensen wie hun koppeling willen vervangen, wees gewaarschuwd, een 440 heeft lang niet altijd zin om mee te werken! absolute vereiste is toch wel een luchtsleutel en bij voorkeur ook een brug(moet het helaas beiden ontberen :()

Geplaatst: 24.10.2008 - 21:04
door evanmandos2
Zo vandaag ging het allemaal wel aardig! mijn 440 rijdt weer!!!!!

Stuurkogel wou dus nog altijd niet, dus heb heb bij het stuurhuis eraf gehaald, inclusief stuurstang dus. keurig vervangen, en toen was er opeens een dik lek van de stuurbekrachtiging :? nu is inmiddels het lek overigens weer weg, snap er helemaal niks van.

Schakelstang heb ik ook opgelost, was echt supersimpel, ik had het borgboutje omgekeerd, met de moer naar boven, en dan raakt het boutje de bak, omgekeerd en niks meer aan de hand :D

Ik heb nu nog wel een groter probleem , namelijk dat de motor best wel schudt en trilt als ik gas inhoudt, bij accelereren is er niks aan de hand. hierover open ik nog even een apart topic, maar ik gok dat het te maken heeft met de missende naalden uit de zgn. 'spider joint' aan de drijfas links :(

daarnaast heb ik tijdelijk ff transmissieolie gekieperd in de stuurbekrachtiging, had niks anders en wou de pomp niet droog laten lopen. dit moet ik morgen dus ff legen en vervangen door de goede olie.

Owja, ik kreeg de vuldop van de versnellingsbak ook niet los, met geen mogelijkheid, dus heb de olie er weer ingekieperd via de ontluchtingskanaal :D had een half litertje tekort, maar dat vul ik morgen wel even bij.

Dit was dus het besluit van mijn drama, een ding weet ik zeker, ik doe het niet weer voordat ik luchtgereedschap en een brug heb aangeschaft :D

Re: koppeling vervangen, mijn verhaal

Geplaatst: 24.10.2008 - 21:35
door P.K.
evanmandos2 schreef:(werk gewoon op 'straat' dus kan niet te gek doen)
Hee! Respect! :thumbright:

Geplaatst: 24.10.2008 - 22:02
door gvanminnen
Opzich wel knap dat je dit allemaal zelf probeert, maar zoals je ziet heb je de middelen er niet voor en kom je daardoor toch in de problemen. Hierdoor gaan er meerdere dingen kapot, omdat het een oude auto is.

Zo'n klus komt er bij mij binnenkort ook aan, geef dan nog liever 300 euro uit.

Hopen dat je al je problemen kan oplossen en dat die weer goed rijd straks.

Succes.

Geplaatst: 26.10.2008 - 19:01
door Ovlov 3.6L
Ik heb laatst de bak vervangen. Dat was ook een flink geprul, manmanman.
In totaal 30 man-uren aan bezig geweest. Maar nu heb ik dan ook een soepel schakelende 460 turbo :)

Geplaatst: 27.10.2008 - 20:18
door 460_turbo
Lekker bezig man.

Met een luchtsleutel en een flinke gasbrander gaat het meestal een stuk makkelijker, maarja je kan niet alles hebben he :)

Geplaatst: 03.01.2009 - 21:09
door teigetje240
Euhm, afgezien van de rijstijl, hoelang gaat de gemiddelde koppeling mee?

Onze 460 2.0L heeft er 175Tkm opzitten.
Soms hoor ik een zacht schurend geluid aan de vork. Ik veronderstel dat dit de uitdruklager is. (was bij de V50 en 940 zo)

De vorige eigenaar (een ouder koppel) heeft hem 9 jaar gehad en er ca. 100Tkm mee gereden.

Geplaatst: 04.01.2009 - 11:24
door Blade
Koppeling in mijn Turbo was na 125.000 helemaal op ! Zat er sinds 1993 in en in 2008 heb ik m vervangen.

Geplaatst: 07.01.2009 - 01:41
door arjen-440
Heb ook zelf mijn bakje vervangen van 440,
had een electrische slagsleutel tot mijn beschikking
en ook geen brug moet zeggen dat het wel serieus makkelijker ging als bij jou
je hebt er goed pech mee!

Dat schudden komt 99,9% door een motorsteun die niet goed vast zit?
Steekas niet mee rond blijven rijden andere halen op de sloop joh,
en dat pokke boutje van de schakelstang had ik precies hetzelfde ;)

@teigetje240; als er normaal mee gereden wordt kan ie wel 250dkm hebben hoor,
zal hoogstwaarschijnlijk je druklager zijn... niet te veel zorgen over maken

Geplaatst: 07.01.2009 - 10:59
door mightyspawn
Een 460 van 94 heet 246.000 en doet regelmatig moeilijk al vanaf 180.000 in de 1 en achteruit, maar goed koppeling intrappen en hendel goed bewegen en gaat er weer in. Ook is het koppelingspedaal bereik minimal, dus deze is redelijk op. Maar die wagen gaat weg als die eenmaal t begeeft. Overal roest. Maar heeft ons laatst wel weer weilig op wintersport gebracht en terug.

Daarnaast nog een 460 uit 95 met 200k en een koppeling als nieuw. Lijkt me vooral aan de 1e rijder te hangen hoe lang de koppeling mee gaat.