koppeling vervangen, mijn verhaal
Geplaatst: 21.10.2008 - 21:51
Zo, evan dacht, laat ik mijn matige koppeling eens vervangen! snel gezegd, snel gedaan zou je zeggen, niet dus!
Graag wil ik mijn drama met jullie delen, om te beginnen maar eens mijn plan van aanpak. Ik had bedacht om het op de volgende manier te doen:
- Wieltje links eraf
- draagarm los
- stuurkogel los
- aandrijfas los
- veerpoot los
-- voila, wielassemblag er in zijn geheel uit, weegt paar gram, maar dat kan ik wel hebben
- allerlei accesoires losmaken zoals
-- startmotor
-- kabeltjes
-- accu+bak en luchtfilter
-- vliegwielsensor
-- homokineet stuurinrichting
-- koppelingskabel
- motor ondersteunen(geen takel, dus maar met balkje+krik)
- uitlaat losleggen voor bewegingsvrijheid
- subframe losbouten en laten zakken voor ruimte
- bak losbouten
- eraf trekken
- drukgroep+lager eraf
- nieuw setje centreren en monteren
- bak erop
- al het voorgaan weer vast
en toen kwam het, evan ging het doen, de problemen:
Mijn auto heeft een chronisch bouten-zitten-muurvast-syndroom, dus mocht ik zowel de bouten van de draagarm als het subframe als de stuurkogel losslijpen, zo heeft het demonteren van de veerpoot en het subframe laten zakken met eenhalve dag gekost.
toen kwam een lekker soepel en simpel klusje, bak eraf en koppeling monteren, was op zich zo gebeurd, boutjes in de bak zijn altijd lekker vet, dus komen wel los. alleen de inbussen in de drukgroep waren door de vorige eigenaar/monteur wat strak gedraaid, maar mocht de pret neit drukken.
Nieuwe koppeling met mijn elcheapo centreertooltje gemonteerd, niks aan het handje, maar natuurlijk krijg ik van zijn lang zullen we leven nooit weer die bak er op! steekas weigerde gewoon simpelweg om door het enige gat wat er was te gaan, zelfs na een tweede keer met zorg centreren
. Inmiddels half negen, dus vond het tijd om te stoppen(werk gewoon op 'straat' dus kan niet te gek doen)
Klein huilmomentje, ik zat mijn homokineet van de aandrijfas(bakzijde) te bestuderen en schoon te maken, blijkt uit een van de drie lagers gewoon 2 naalden te missen, vind ik dat niet zo'n ramp, lager rolt nog wel een tijdje, maar die naalden zweven dus al enige tijd in me differentieel
.
a la, ik vandaag fris en fruitig de hele ochtend zitten wachten tot het wat droger werdt, en begin van de middag maar weer eens bezig gegaan. na wat lomp en bruut gesjor en getrek eindelijk de bak op zijn plek, keurig vastgebout, wast gemier met de motorsteunen, maar uiteindelijk alles weer op zijn plek, subframe keurig met nieuwe bouten vastgemaakt.
ik maar eens een testsessie draaien om te kijken of alles nog werkt, blijkt mijn schakelstang, of de hendel voor de ' gear selector' wat verbogen te zijn, krijg hem nu nauwelijk in de 1, andere versnellingen beetje soeperig, hopen dat schakelstang opnieuw afstellen genoeg is!!!
Nu het voorlopige einde van mijn drama, ik ga keurig de veerpoot monteren, ging wat moeilijker door de spierpijn van gister, blijkt dat ik bij het verwijderen van de stuurkogel(met kogeltrekker) de schroefdraad getordeerd heb, oftewel, tijd om die stuurkogel die in de kast ligt maar eens te monteren, maar nee hoor meneer stuurkogel wenst om niet mee te werken en blijft zitten waar die zit
Al met al rijdt de geliefde 440 na 2 dagen ploeteren nog steeds niet, en zit ik opgescheept met de volgende problemen en onzekerheden:
- stuurkogel wiegert eraf te komen
- schakelstang/selector niet meer helemaal zuiver
- geen proefrit kunnen maken
- 1 homokineet drijfas aan vervanging toe
Heb komende 2 dagen geen tijd, maar al vrijdag weer verder priegelen, en ik zal zeker een update posten hoe het uitendelijk gegaan is.
Mensen wie hun koppeling willen vervangen, wees gewaarschuwd, een 440 heeft lang niet altijd zin om mee te werken! absolute vereiste is toch wel een luchtsleutel en bij voorkeur ook een brug(moet het helaas beiden ontberen
)
Graag wil ik mijn drama met jullie delen, om te beginnen maar eens mijn plan van aanpak. Ik had bedacht om het op de volgende manier te doen:
- Wieltje links eraf
- draagarm los
- stuurkogel los
- aandrijfas los
- veerpoot los
-- voila, wielassemblag er in zijn geheel uit, weegt paar gram, maar dat kan ik wel hebben
- allerlei accesoires losmaken zoals
-- startmotor
-- kabeltjes
-- accu+bak en luchtfilter
-- vliegwielsensor
-- homokineet stuurinrichting
-- koppelingskabel
- motor ondersteunen(geen takel, dus maar met balkje+krik)
- uitlaat losleggen voor bewegingsvrijheid
- subframe losbouten en laten zakken voor ruimte
- bak losbouten
- eraf trekken
- drukgroep+lager eraf
- nieuw setje centreren en monteren
- bak erop
- al het voorgaan weer vast
en toen kwam het, evan ging het doen, de problemen:
Mijn auto heeft een chronisch bouten-zitten-muurvast-syndroom, dus mocht ik zowel de bouten van de draagarm als het subframe als de stuurkogel losslijpen, zo heeft het demonteren van de veerpoot en het subframe laten zakken met eenhalve dag gekost.
toen kwam een lekker soepel en simpel klusje, bak eraf en koppeling monteren, was op zich zo gebeurd, boutjes in de bak zijn altijd lekker vet, dus komen wel los. alleen de inbussen in de drukgroep waren door de vorige eigenaar/monteur wat strak gedraaid, maar mocht de pret neit drukken.
Nieuwe koppeling met mijn elcheapo centreertooltje gemonteerd, niks aan het handje, maar natuurlijk krijg ik van zijn lang zullen we leven nooit weer die bak er op! steekas weigerde gewoon simpelweg om door het enige gat wat er was te gaan, zelfs na een tweede keer met zorg centreren

Klein huilmomentje, ik zat mijn homokineet van de aandrijfas(bakzijde) te bestuderen en schoon te maken, blijkt uit een van de drie lagers gewoon 2 naalden te missen, vind ik dat niet zo'n ramp, lager rolt nog wel een tijdje, maar die naalden zweven dus al enige tijd in me differentieel

a la, ik vandaag fris en fruitig de hele ochtend zitten wachten tot het wat droger werdt, en begin van de middag maar weer eens bezig gegaan. na wat lomp en bruut gesjor en getrek eindelijk de bak op zijn plek, keurig vastgebout, wast gemier met de motorsteunen, maar uiteindelijk alles weer op zijn plek, subframe keurig met nieuwe bouten vastgemaakt.
ik maar eens een testsessie draaien om te kijken of alles nog werkt, blijkt mijn schakelstang, of de hendel voor de ' gear selector' wat verbogen te zijn, krijg hem nu nauwelijk in de 1, andere versnellingen beetje soeperig, hopen dat schakelstang opnieuw afstellen genoeg is!!!
Nu het voorlopige einde van mijn drama, ik ga keurig de veerpoot monteren, ging wat moeilijker door de spierpijn van gister, blijkt dat ik bij het verwijderen van de stuurkogel(met kogeltrekker) de schroefdraad getordeerd heb, oftewel, tijd om die stuurkogel die in de kast ligt maar eens te monteren, maar nee hoor meneer stuurkogel wenst om niet mee te werken en blijft zitten waar die zit

Al met al rijdt de geliefde 440 na 2 dagen ploeteren nog steeds niet, en zit ik opgescheept met de volgende problemen en onzekerheden:
- stuurkogel wiegert eraf te komen
- schakelstang/selector niet meer helemaal zuiver
- geen proefrit kunnen maken

- 1 homokineet drijfas aan vervanging toe
Heb komende 2 dagen geen tijd, maar al vrijdag weer verder priegelen, en ik zal zeker een update posten hoe het uitendelijk gegaan is.
Mensen wie hun koppeling willen vervangen, wees gewaarschuwd, een 440 heeft lang niet altijd zin om mee te werken! absolute vereiste is toch wel een luchtsleutel en bij voorkeur ook een brug(moet het helaas beiden ontberen
