Bullit DVB-T tuner in een S40
Geplaatst: 22.10.2008 - 00:25
S40 met DVB-T
Hierbij een beknopt verslag van mijn inbouw-avontuur. Let wel: verslag, geen handleiding. Ik raad niemand aan dit te doen!
Het plan
Sinds twee weken staat er een prachtige sinister zwarte S40 voor de deur (statiefoto's volgen bij goed weer en tijd). Met een mooi RTI schermpje op en een goed High Performance geluid in het dashboard waar ik (als nerd) direct meer wilde doen. Digitaal geluid en beeld dus. Ben vervolgens op het web gaan zoeken naar DVB-T mogelijkheden in combinatie met een S40 en kwam al Googlend bij NavInc in Eindhoven uit. Er zijn betere keuzes, I know, zoals Volvotech ongetwijfeld, maar toen had ik het forum helaas nog niet geheel doorgespit.
Kortom: twee weken geleden via de website van Navinc een interface en een tuner van Bullit aangeschaft.
Ik kreeg geen bevestiging per mail en het pakketje liet vervolgens een week op zich wachten. Het is toch meer dan 500 euro dus even achteraan gemaild. Bleek dat de bestelling niet doorgekomen was (?). Het geld was inmiddels bij hem (het is een eenmansbedrijfje bleek later) binnen en het spul werd alsnog afgezonden. Vrijdag de 10e kwam het binnen. Dit is wat er in zat:

Linksonder de interface, onderaan de twee antennes. Verder zaten er nog een handleiding van de tuner, een A4tje met de kabeldefinities van de tuner en een aantal A4tjes met daar in de beknopte beschrijving van de interface bij.
De proefopstelling
Voordat ik de auto open ga schroeven, wil ik graag weten hoe e.e.a. werkt. Noodzakelijk is allereerst een werkende interface, die geplaatst moet worden tussen het navigatiesysteem en zijn scherm. Verder moet er 12V aanwezig zijn. Die 12v voeding kon makkelijk worden gevonden, ik had nog ergens een niet meer gebruikte telefoonoplader liggen. Het telefoondeel eraf gestript en voila: een zwart en rood draadje voor de voeding. Stekker in de 12V aansluiting op het middenconsole en testen maar.

Nieuwsgierig de tuner uitgepakt, 12v aan de juiste draadjes geknoopt en in spanning gewacht op het oplichten van één of meerdere ledjes.
Niets.
In mijn enthousiamsme ging ik er vanuit dat dat probleem wel later zou worden opgelost, namelijk als er verbinding met de antennes en het scherm zou komen. Immers, de 'handleiding' sprak over een ledje bij 'ingeschakeld' (quotejes uit de handleiding).
Tijd om de interface in te bouwen. Eerst uitzoeken waar het videosignaal loopt. Tussen het navigatiesysteem en het scherm. Maar waar zít dat systeem? In de kofferbak, in de hoedenplank, onder het dashboard? In fora en op sites was er weinig over de basics van het RTI te vinden. Tot ik, inmiddels beter thuis op dit forum, de vccs site van Volvo ontdekte. En daar was een handleiding te vinden in PDF met daarin precies hoe je een RTI moet inbouwen. En dus ook: waar welk onderdeel (scherm, dvd-speler met navigatiecomputer en de verkeersinfo-module) zit. Het document nummer is 30732784


In het dashboard dus, zoals ik kon lezen op pagina 10. En: "Cable (1) = DIN cable to the screen". Dat is dus de kabel die ik nodig had. Knippen dus!




De handleiding van de interface meldt dat het om een Volvo connectie gaat. Helaas laat de handleiding 5 draadjes zien (RGB, sync en massa/shield) terwijl die kabel in de S40 er 10 laat zien plus een massa/shield. Wat is wat? Zorgvuldig de kleuren uit de handleiding aangehouden.
Tuner dood?
De rest van de draden weer met elkaar verbonden. Alles ingeschakeld en geen beeld. Andere voeding (die achterop de console) geprobeerd, ook geen beeld. Tunervoeding direct aan de + en - van de accu van de S40 gehangen maar helaas nog steeds niets.
De rest van de zondag besteed aan het zorgvuldig weghalen van de kofferbakdrempel-beschermkap, het linker- en rechter bekledingspaneel, de bofferbakbodem en alles wat daaronder in de ronde reservewiel-kuip lag. De auto was klaar voor inbouw.

Achter het rechterpaneel, tegen de wielkast (rood circeltje), zat overigens een niet afgedicht M6 gat. Ik keek zo op straat. :shock: Daar heb ik maar meteen een boutje ingedraaid..

Maar het weekeinde liep tevens ten einde, maandag moest de auto wel rijvaardig zijn, dus met wat tyrep de boel gestabiliseerd en de leverancier gemaild dat de handleiding qua bedrading niet klopt én dat de tuner zeer waarschijnlijk niet aan gaat.
Daar kwam de dinsdag daarop een standaardbericht vandaan, met welke voeding- en massadraden gebruikt moeten worden. Ik heb dat direct getest, alles nog steeds zoals het zou moeten maar geen ledje brandend. De leverancier gebeld en voorgesteld even langs te rijden, aangezien ik niet zo ver van Eindhoven werk. Daar aangekomen bleek het kastje in eerste instantie inderdaad niet te werken, bij hem thuis aan de omvormer echter wel. Samen in/bij de auto gekeken en het bleek dat de tuner direct aan de accu weldegelijk aan wilde gaan, maar dat het een paar volle seconden duurt voordat er een ledje aan gaat. De draadjes van de aanstekerstekker waren waarschijnlijk domweg te dun dn blijkbaar ben ik in de fase dat ik 'm direct aan de accu haakte te ongeduldig geweest en had ik wel resultaat gezien als ik even had gewacht... In ieder geval ging ik redelijk tevreden en opgelucht naar huis.
Extra materiaal
Onderweg heb ik nog een nieuwe voltmeter en voedingsdraad (rood en zwart) gekocht. Direct thuis nog even gekeken waar in de kofferbak 12v continu en geschakeld af te tappen was, dat bleek na een tip van een poster hier makkelijk te vinden. En ja: in een kleine proefopstelling kreeg ik inderdaad na een paar seconden een werkende tuner.
De rest van de week had ik na werktijd te weinig tijd (en daglicht) om verder te werken, dus verder in het afgelopen weekeinde.
Zaterdagochtend ben ik eerst even langs de automaterialenzaak gereden en daar kabelverbinders en dergelijk e gehaald, en bij de doehetzelvert tyreps, isolatietape en audio- en videokabels. Dat laatste vanwege veel te korte meegeleverde kabels. Bij de Belcompany heb ik een exra digitenne Conax kaartje gehaald. Ik heb voor thuis al een abonnement, dus dit kostte mij 12,50 (bij KPN zelf kost dat 15 euro) en verder geen abonnementskosten.
Achterantenne
Ik heb de situatie in de auto aangehouden en heb van linksachter naar rechtsvoor gewerkt. Linksachter moest een antenne komen, aangezien overal wordt aangeraden om de twee antennes diagonaal tegenover elkaar te plaatsen. Eerst de auto beschermd door op de dorpels en de achterbumper tijdelijk een handdoek te bevestigen (binnen vastgemaakt met ductape). Dan de linkerachterbank naar voren en vervolgens wat bekledingsmateriaal zoals het kussentje naast de achterbank verwijderd. Een lusje gemaakt in de antennedraad om wat werkruimte te hebben als ik later onverhoopt nog moet knutselen of verplaatsen. De antenne, een zwart rechthoekig stripje, heb ik met tape tijdelijk aan het achterste zijraampje geplakt.

Probleem is een beetje het formaat van dat raampje: het is te klein om de antenne vertikaal te plaatsen zonder dat er delen achter de afwerking van dat raampje verscholen gaan. En dat laaste beperkt de ontvangst weer. Diagonaal heb ik meer ruimte maar diagonaal is ook weer slecht qua ontvangst. Daarom heb ik gekozen voor een middenweg, bijna vertikaal met zoveel mogelijk zichtbaar antenneoppervlak.
Vandaar heb ik de draad langs de wielkast naar de bodem geleid en verder mee laten lopen naar de achterzijde met de daar liggende kabelboom. Het gaat maar om één draad dus ik heb er voor gekozen om de boom te laten liggen en de antennedraad met tyreps mee te laten voeren. De draad eindigt dan tijdelijk rechtsachter waar ik de tuner wilde plaatsen.

Voeding
Ik wilde zo min mogelijk aan de console knutselen, gezien de complexiteit en de zichtbaarheid van eventuele foutjes. Daarom wilde ik de 12v (+ én -) ook vanuit de kofferbak halen. De massa is met nette oogklemmetjes aan de bevestiging van de kofferdorpel vastgemaakt. Daar was al meer op geaard, dus dat was makkelijk.

Met een voltmeter heb ik een continue (rode draadje uit de groene stekker) en een geschakelde voeding (de oranje draad uit de oranje/zwarte stekker) gevonden. Vervolgens heb ik van alle draden die naar voren moeten lopen (audio links en rechts, video, afstandsbediening en powerled, 12v+ en massa, de voorste antenne) een kabelboompje gemaakt. De dorpelbekleding en andere afwerking heb ik voorzichtig verwijderd (is allemaal vastgeklikt). De kabelboom netjes weggelegd langs de dorpel en alles weer netjes afgewerkt.

In de kofferbak heb ik de bekleding weer teruggeplaatst en de bevestigingspunten van draadijzer en de bedrading doorgevoerd.

Interface
Het interfacekastje heb ik in het dashboardkastje geplaatst, onder de DVDspeler. Echt ruimte had ik er toch al niet in:

Ik wilde de interface niet helemaal wegwerken in het dashboard omdat er een extra videoingang op zit maar ook knopjes om de brightness aan te passen of te resetten. Verdere inbouw was overigens een kwestie van alle draadjes tijdelijk weer aan elkaar verbinden en 1 voor 1 losmaken en controleren wat dat met het beeld doet. Zo kwam ik er achter dat deze draden moeten worden onderbroken:
Rood = Roodsignaal
Groen = Groensignaal
Blauw = Blauwsignaal
Geel = Sync
Dit is tegenstelling tot wat in de handleiding staat, waarin wordt gesteld dat het sync signaal met het groensignaal wordt meegegeven in een Volvo. Misschien in oudere/andere modellen, maar beslist niet in deze. Toen ik wist welk draadje wat deed, heb ik ze verder volgens de handleiding verbonden met de twee draden van de interface. De overige draden heb ik definitief aan elkaar verbonden. Ook de massa van de interface, proefondervindelijk kwam ik er achter dat de laatste beetje storing in het beeld werd voorkomen door die massa (ook) aan de shieldmantel van de volvo-kabel te knopen. Al deze verbindingen heb ik met tape beschermd. Daar heb ik een laag zilverfolie omheen gedraaid als shield en tot slot weer afgedekt met tape.
Dit alles was te veel om goed weg te kunnen werken, daarom is een blokje schuimrubber en de isolatie om het dashbordkastje verwijderd en niet meer terug gekomen. Met dubbelzijdig plakband is de interface in het kastje gefixeert. De enige drie draadjes uit het kastje zijn audio links en rechts en de schakelaar tussen het RTI en TV beeld. Merk op dat het schakelaartje van het meest knullige soort is, dat ik zeker niet op mijn dashboard wil zien. Daar zoek ik nog een goede oplossing voor, ik denk de orginele bliss-knopjes (als ik die kan vinden). De audio is nu in de AUX ingang geprikt, maar moet nog netjes worden weggewerkt.

De antenne en het oogje/ledje van de afstandsbediening heb ik achter de voorruit geplaatst en de draden via de stijl naar beneden laten lopen.


Tot slot met beleid alles weer netjes dicht gemaakt en getest.
Helaas.
Een lopend beeld. Ik begon te twijfelen aan mijn keuze voor geel als sync, maar uit het testen bleek dat het bijna wel zeker de sync moest zijn. Het enige wat het nog zou kunnen zijn is PAL vs. NTSC. Kleine kans aangezien de handleiding uitging van een NTSC beeldscherm in de S40 (en dat klopt), een interface die PAL als PAL en NTSC als NTSC zou moeten doorgeven en een tuner die NTSC zou praten. Dat laatste heb ik toen nogmaals gecontroleerd in de handleiding en toen viel mijn oog op drie mogelijkheden: auto (default), PAL en NTSC. Een teeveetje de stoep op gesleept, de tuner eraan en ja hoor: prima beeld. In PAL dus. Vervolgens naar het beeldmenu, daar voor NTSC gekozen (direct weer lopend beeld op dat teeveetje natuurlijk) en de boel weer aan de RTI aangesloten.
Ik was best opgelucht toen daar de eerste TV-beelden op verschenen!
Resultaat
De tuner zit nu netjes in de rechterkant van de kofferbak. Niet zoals de versterker achter de bekleding maar bereikbaar, Ten eerste zitten er diverse video ingangen op en ten tweede zit daar ook een slot voor het digitenne kaartje. Ik heb verder bijna niets in de kofferbak dus beschadigen door bagage is een kleine kans.

Het beeld zelf is zeer helder en geheel storingsloos.

Onderweg stoort het heel af en toe, ik kijk nog of ik met wat tweaken aan de antennes een beter resultaat kan krijgen. Ik rij in de ochtend met bijv. een ontbijtprogramma op, en in beeld de navigatie. Wat ook heerlijk is, is radio in digitale kwaliteit. Omdat het gewoon het AUX geluid is wat gegeven wordt, is het geluid via het stuur te regelen, breekt de RTI er op in (als die ingesteld staat), maar ook (als ik dat zou willen) de TP.
Nog te doen
Af is het nog niet. Er zijn nog een paar klusjes te doen:
1. De plaatsing van de antennes en het IR-oog is nog niet ideaal, daar ben ik nog mee aan het tweaken.
2. Er moet nog een mooie schakelaar komen voor beeldschakeling RTI/DVB.
3. Audio aansluiting aan AUX moet nog in de middenconsole worden weggewerkt.
4. De rechter kofferbakbekleding moet netter worden vastgemaakt
5. Er moet een kortere bout in de wielkast worden gedraaid.
Andere plannen
Ik heb sowieso het liefst een zo'n clean mogelijke auto maar dit DVB-projectje is een onderdeel van een reeks klusjes om van de auto meer mijn S40 te maken:
- S40 vermelding van de kofferbak verwijderen (done)
- DVB-T inbouwen (bijna done)
- Nummerplaatomlijsting achter verwijderen
- Kofferbakdeksel iets verzwaren zodat hij beter dichtvalt en het dichvallen beter klinkt
- Nette carkit voor mijn Nokia E61 inbouwen
- De twee vakjes op de middenconsole wegwerken want ik heb een hekel aan loze knoppen en gaten, ze herinneren je constant aan het feit dat je een auto met minder functies hebt dan zou kunnen.
Hierbij een beknopt verslag van mijn inbouw-avontuur. Let wel: verslag, geen handleiding. Ik raad niemand aan dit te doen!
Het plan
Sinds twee weken staat er een prachtige sinister zwarte S40 voor de deur (statiefoto's volgen bij goed weer en tijd). Met een mooi RTI schermpje op en een goed High Performance geluid in het dashboard waar ik (als nerd) direct meer wilde doen. Digitaal geluid en beeld dus. Ben vervolgens op het web gaan zoeken naar DVB-T mogelijkheden in combinatie met een S40 en kwam al Googlend bij NavInc in Eindhoven uit. Er zijn betere keuzes, I know, zoals Volvotech ongetwijfeld, maar toen had ik het forum helaas nog niet geheel doorgespit.
Kortom: twee weken geleden via de website van Navinc een interface en een tuner van Bullit aangeschaft.
Ik kreeg geen bevestiging per mail en het pakketje liet vervolgens een week op zich wachten. Het is toch meer dan 500 euro dus even achteraan gemaild. Bleek dat de bestelling niet doorgekomen was (?). Het geld was inmiddels bij hem (het is een eenmansbedrijfje bleek later) binnen en het spul werd alsnog afgezonden. Vrijdag de 10e kwam het binnen. Dit is wat er in zat:

Linksonder de interface, onderaan de twee antennes. Verder zaten er nog een handleiding van de tuner, een A4tje met de kabeldefinities van de tuner en een aantal A4tjes met daar in de beknopte beschrijving van de interface bij.
De proefopstelling
Voordat ik de auto open ga schroeven, wil ik graag weten hoe e.e.a. werkt. Noodzakelijk is allereerst een werkende interface, die geplaatst moet worden tussen het navigatiesysteem en zijn scherm. Verder moet er 12V aanwezig zijn. Die 12v voeding kon makkelijk worden gevonden, ik had nog ergens een niet meer gebruikte telefoonoplader liggen. Het telefoondeel eraf gestript en voila: een zwart en rood draadje voor de voeding. Stekker in de 12V aansluiting op het middenconsole en testen maar.

Nieuwsgierig de tuner uitgepakt, 12v aan de juiste draadjes geknoopt en in spanning gewacht op het oplichten van één of meerdere ledjes.
Niets.
In mijn enthousiamsme ging ik er vanuit dat dat probleem wel later zou worden opgelost, namelijk als er verbinding met de antennes en het scherm zou komen. Immers, de 'handleiding' sprak over een ledje bij 'ingeschakeld' (quotejes uit de handleiding).
Tijd om de interface in te bouwen. Eerst uitzoeken waar het videosignaal loopt. Tussen het navigatiesysteem en het scherm. Maar waar zít dat systeem? In de kofferbak, in de hoedenplank, onder het dashboard? In fora en op sites was er weinig over de basics van het RTI te vinden. Tot ik, inmiddels beter thuis op dit forum, de vccs site van Volvo ontdekte. En daar was een handleiding te vinden in PDF met daarin precies hoe je een RTI moet inbouwen. En dus ook: waar welk onderdeel (scherm, dvd-speler met navigatiecomputer en de verkeersinfo-module) zit. Het document nummer is 30732784


In het dashboard dus, zoals ik kon lezen op pagina 10. En: "Cable (1) = DIN cable to the screen". Dat is dus de kabel die ik nodig had. Knippen dus!




De handleiding van de interface meldt dat het om een Volvo connectie gaat. Helaas laat de handleiding 5 draadjes zien (RGB, sync en massa/shield) terwijl die kabel in de S40 er 10 laat zien plus een massa/shield. Wat is wat? Zorgvuldig de kleuren uit de handleiding aangehouden.
Tuner dood?
De rest van de draden weer met elkaar verbonden. Alles ingeschakeld en geen beeld. Andere voeding (die achterop de console) geprobeerd, ook geen beeld. Tunervoeding direct aan de + en - van de accu van de S40 gehangen maar helaas nog steeds niets.
De rest van de zondag besteed aan het zorgvuldig weghalen van de kofferbakdrempel-beschermkap, het linker- en rechter bekledingspaneel, de bofferbakbodem en alles wat daaronder in de ronde reservewiel-kuip lag. De auto was klaar voor inbouw.

Achter het rechterpaneel, tegen de wielkast (rood circeltje), zat overigens een niet afgedicht M6 gat. Ik keek zo op straat. :shock: Daar heb ik maar meteen een boutje ingedraaid..

Maar het weekeinde liep tevens ten einde, maandag moest de auto wel rijvaardig zijn, dus met wat tyrep de boel gestabiliseerd en de leverancier gemaild dat de handleiding qua bedrading niet klopt én dat de tuner zeer waarschijnlijk niet aan gaat.
Daar kwam de dinsdag daarop een standaardbericht vandaan, met welke voeding- en massadraden gebruikt moeten worden. Ik heb dat direct getest, alles nog steeds zoals het zou moeten maar geen ledje brandend. De leverancier gebeld en voorgesteld even langs te rijden, aangezien ik niet zo ver van Eindhoven werk. Daar aangekomen bleek het kastje in eerste instantie inderdaad niet te werken, bij hem thuis aan de omvormer echter wel. Samen in/bij de auto gekeken en het bleek dat de tuner direct aan de accu weldegelijk aan wilde gaan, maar dat het een paar volle seconden duurt voordat er een ledje aan gaat. De draadjes van de aanstekerstekker waren waarschijnlijk domweg te dun dn blijkbaar ben ik in de fase dat ik 'm direct aan de accu haakte te ongeduldig geweest en had ik wel resultaat gezien als ik even had gewacht... In ieder geval ging ik redelijk tevreden en opgelucht naar huis.
Extra materiaal
Onderweg heb ik nog een nieuwe voltmeter en voedingsdraad (rood en zwart) gekocht. Direct thuis nog even gekeken waar in de kofferbak 12v continu en geschakeld af te tappen was, dat bleek na een tip van een poster hier makkelijk te vinden. En ja: in een kleine proefopstelling kreeg ik inderdaad na een paar seconden een werkende tuner.
De rest van de week had ik na werktijd te weinig tijd (en daglicht) om verder te werken, dus verder in het afgelopen weekeinde.
Zaterdagochtend ben ik eerst even langs de automaterialenzaak gereden en daar kabelverbinders en dergelijk e gehaald, en bij de doehetzelvert tyreps, isolatietape en audio- en videokabels. Dat laatste vanwege veel te korte meegeleverde kabels. Bij de Belcompany heb ik een exra digitenne Conax kaartje gehaald. Ik heb voor thuis al een abonnement, dus dit kostte mij 12,50 (bij KPN zelf kost dat 15 euro) en verder geen abonnementskosten.
Achterantenne
Ik heb de situatie in de auto aangehouden en heb van linksachter naar rechtsvoor gewerkt. Linksachter moest een antenne komen, aangezien overal wordt aangeraden om de twee antennes diagonaal tegenover elkaar te plaatsen. Eerst de auto beschermd door op de dorpels en de achterbumper tijdelijk een handdoek te bevestigen (binnen vastgemaakt met ductape). Dan de linkerachterbank naar voren en vervolgens wat bekledingsmateriaal zoals het kussentje naast de achterbank verwijderd. Een lusje gemaakt in de antennedraad om wat werkruimte te hebben als ik later onverhoopt nog moet knutselen of verplaatsen. De antenne, een zwart rechthoekig stripje, heb ik met tape tijdelijk aan het achterste zijraampje geplakt.

Probleem is een beetje het formaat van dat raampje: het is te klein om de antenne vertikaal te plaatsen zonder dat er delen achter de afwerking van dat raampje verscholen gaan. En dat laaste beperkt de ontvangst weer. Diagonaal heb ik meer ruimte maar diagonaal is ook weer slecht qua ontvangst. Daarom heb ik gekozen voor een middenweg, bijna vertikaal met zoveel mogelijk zichtbaar antenneoppervlak.
Vandaar heb ik de draad langs de wielkast naar de bodem geleid en verder mee laten lopen naar de achterzijde met de daar liggende kabelboom. Het gaat maar om één draad dus ik heb er voor gekozen om de boom te laten liggen en de antennedraad met tyreps mee te laten voeren. De draad eindigt dan tijdelijk rechtsachter waar ik de tuner wilde plaatsen.

Voeding
Ik wilde zo min mogelijk aan de console knutselen, gezien de complexiteit en de zichtbaarheid van eventuele foutjes. Daarom wilde ik de 12v (+ én -) ook vanuit de kofferbak halen. De massa is met nette oogklemmetjes aan de bevestiging van de kofferdorpel vastgemaakt. Daar was al meer op geaard, dus dat was makkelijk.

Met een voltmeter heb ik een continue (rode draadje uit de groene stekker) en een geschakelde voeding (de oranje draad uit de oranje/zwarte stekker) gevonden. Vervolgens heb ik van alle draden die naar voren moeten lopen (audio links en rechts, video, afstandsbediening en powerled, 12v+ en massa, de voorste antenne) een kabelboompje gemaakt. De dorpelbekleding en andere afwerking heb ik voorzichtig verwijderd (is allemaal vastgeklikt). De kabelboom netjes weggelegd langs de dorpel en alles weer netjes afgewerkt.

In de kofferbak heb ik de bekleding weer teruggeplaatst en de bevestigingspunten van draadijzer en de bedrading doorgevoerd.

Interface
Het interfacekastje heb ik in het dashboardkastje geplaatst, onder de DVDspeler. Echt ruimte had ik er toch al niet in:

Ik wilde de interface niet helemaal wegwerken in het dashboard omdat er een extra videoingang op zit maar ook knopjes om de brightness aan te passen of te resetten. Verdere inbouw was overigens een kwestie van alle draadjes tijdelijk weer aan elkaar verbinden en 1 voor 1 losmaken en controleren wat dat met het beeld doet. Zo kwam ik er achter dat deze draden moeten worden onderbroken:
Rood = Roodsignaal
Groen = Groensignaal
Blauw = Blauwsignaal
Geel = Sync
Dit is tegenstelling tot wat in de handleiding staat, waarin wordt gesteld dat het sync signaal met het groensignaal wordt meegegeven in een Volvo. Misschien in oudere/andere modellen, maar beslist niet in deze. Toen ik wist welk draadje wat deed, heb ik ze verder volgens de handleiding verbonden met de twee draden van de interface. De overige draden heb ik definitief aan elkaar verbonden. Ook de massa van de interface, proefondervindelijk kwam ik er achter dat de laatste beetje storing in het beeld werd voorkomen door die massa (ook) aan de shieldmantel van de volvo-kabel te knopen. Al deze verbindingen heb ik met tape beschermd. Daar heb ik een laag zilverfolie omheen gedraaid als shield en tot slot weer afgedekt met tape.
Dit alles was te veel om goed weg te kunnen werken, daarom is een blokje schuimrubber en de isolatie om het dashbordkastje verwijderd en niet meer terug gekomen. Met dubbelzijdig plakband is de interface in het kastje gefixeert. De enige drie draadjes uit het kastje zijn audio links en rechts en de schakelaar tussen het RTI en TV beeld. Merk op dat het schakelaartje van het meest knullige soort is, dat ik zeker niet op mijn dashboard wil zien. Daar zoek ik nog een goede oplossing voor, ik denk de orginele bliss-knopjes (als ik die kan vinden). De audio is nu in de AUX ingang geprikt, maar moet nog netjes worden weggewerkt.

De antenne en het oogje/ledje van de afstandsbediening heb ik achter de voorruit geplaatst en de draden via de stijl naar beneden laten lopen.


Tot slot met beleid alles weer netjes dicht gemaakt en getest.
Helaas.
Een lopend beeld. Ik begon te twijfelen aan mijn keuze voor geel als sync, maar uit het testen bleek dat het bijna wel zeker de sync moest zijn. Het enige wat het nog zou kunnen zijn is PAL vs. NTSC. Kleine kans aangezien de handleiding uitging van een NTSC beeldscherm in de S40 (en dat klopt), een interface die PAL als PAL en NTSC als NTSC zou moeten doorgeven en een tuner die NTSC zou praten. Dat laatste heb ik toen nogmaals gecontroleerd in de handleiding en toen viel mijn oog op drie mogelijkheden: auto (default), PAL en NTSC. Een teeveetje de stoep op gesleept, de tuner eraan en ja hoor: prima beeld. In PAL dus. Vervolgens naar het beeldmenu, daar voor NTSC gekozen (direct weer lopend beeld op dat teeveetje natuurlijk) en de boel weer aan de RTI aangesloten.
Ik was best opgelucht toen daar de eerste TV-beelden op verschenen!

Resultaat
De tuner zit nu netjes in de rechterkant van de kofferbak. Niet zoals de versterker achter de bekleding maar bereikbaar, Ten eerste zitten er diverse video ingangen op en ten tweede zit daar ook een slot voor het digitenne kaartje. Ik heb verder bijna niets in de kofferbak dus beschadigen door bagage is een kleine kans.

Het beeld zelf is zeer helder en geheel storingsloos.

Onderweg stoort het heel af en toe, ik kijk nog of ik met wat tweaken aan de antennes een beter resultaat kan krijgen. Ik rij in de ochtend met bijv. een ontbijtprogramma op, en in beeld de navigatie. Wat ook heerlijk is, is radio in digitale kwaliteit. Omdat het gewoon het AUX geluid is wat gegeven wordt, is het geluid via het stuur te regelen, breekt de RTI er op in (als die ingesteld staat), maar ook (als ik dat zou willen) de TP.
Nog te doen
Af is het nog niet. Er zijn nog een paar klusjes te doen:
1. De plaatsing van de antennes en het IR-oog is nog niet ideaal, daar ben ik nog mee aan het tweaken.
2. Er moet nog een mooie schakelaar komen voor beeldschakeling RTI/DVB.
3. Audio aansluiting aan AUX moet nog in de middenconsole worden weggewerkt.
4. De rechter kofferbakbekleding moet netter worden vastgemaakt
5. Er moet een kortere bout in de wielkast worden gedraaid.
Andere plannen
Ik heb sowieso het liefst een zo'n clean mogelijke auto maar dit DVB-projectje is een onderdeel van een reeks klusjes om van de auto meer mijn S40 te maken:
- S40 vermelding van de kofferbak verwijderen (done)
- DVB-T inbouwen (bijna done)
- Nummerplaatomlijsting achter verwijderen
- Kofferbakdeksel iets verzwaren zodat hij beter dichtvalt en het dichvallen beter klinkt
- Nette carkit voor mijn Nokia E61 inbouwen
- De twee vakjes op de middenconsole wegwerken want ik heb een hekel aan loze knoppen en gaten, ze herinneren je constant aan het feit dat je een auto met minder functies hebt dan zou kunnen.
