Pagina 1 van 1

Verbruik gas

Geplaatst: 23.10.2008 - 13:50
door michel4494
Hoi, het onderwerp is vast eerder voorbij gekomen maar ik kon het niet vinden:
Ik heb net een nieuwe Prins gasinstallatie op mn S60 2.4 (140 pk) uit 2003 laten zetten. Ik vroeg mij af wat het gemiddelde verbruik bij de gasrijders is :?: Ik ben nog bezig om de eerste tank leeg te rijden dus ik kan er zelf nog weinig over zeggen.... :)

Geplaatst: 24.10.2008 - 00:01
door VolvoKramer
Mijn V70 2.4 170 pkl Classic met Vialle LPI installatie: 1 op 8 gemiddeld.

Hoofdzakelijk stadsritten en uiteraard ook snelweg kilometers.

Bij enkel stadsritten: 1 op 6,9

Geplaatst: 24.10.2008 - 09:15
door 480S60
S60 2.4 140pk 2001 op LPG3 1 op 9.

Geplaatst: 24.10.2008 - 12:26
door Henkvdz
Ik ben een, al zeg het zelf :wink: , nette beschaafde voorzichtige om het milieu denkende rijder en mijn gemiddeld verbruik ligt op de 1 op 9,5 en met een caravan van 1600 kg er achter 1 op 6,5.
Groet Henk

Geplaatst: 24.10.2008 - 14:33
door michel4494
Zo net de eerste gastank leeg gereden. Geen idee of hij de eerste keer iets meer verbruikt dus mogelijk kan ik er nog meer uithalen maar ik heb nu 1 op 9,4 gehaald... Niet heel slecht volgens mij

Geplaatst: 24.10.2008 - 23:49
door sjoerdb
je kan je gegevens over verbruik bij houden op de site www.autoverbruik.nl. dan kan je ook makkelijk vergelijken. ik ben al 3 jaar gebruiker en nog steeds blij dat ik het doe. maakt je bewust en geeft hoop informatie waar je niks voor hoeft te rekenen.

Geplaatst: 25.10.2008 - 09:55
door michel4494
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken

Geplaatst: 25.10.2008 - 10:35
door Jurgen S60
Met een S60 2.4 170pk op nagenoeg alleen autowegen 1:10.
Bij gecombineerd verbruik (stad en snelweg) 1:9, maar in D met een zware rechtervoet 1:7 ;-)

Geplaatst: 28.10.2008 - 15:22
door Wim J
met een XC70 2.5T (Vialle LPi) Veel en lange afstanden: 1 op 8. gemiddeld over 15000km (ombouw augustus 2008)

Overigens hangt één en ander af van de druk in het lpg station waar je tankt. Zo zal een station op 12 bar meer in je tankje duwen dan eentje op nauwelijk 10 bar.
Dus één ritje zegt niet zoveel,..

WJ

Geplaatst: 28.10.2008 - 17:14
door Specialized
Net eerste twee weken op gas achter de rug (Vialle in V70 T5 bj 98). Op lange ritten kom ik op 1:8, de kortere ritjes zit ik net op 1:7. Rij ca 330 a 340 km op een tank, waarbij inderdaad opvalt dat het ene station niet zo ver kan vullen als het andere. Motor draait trouwens mooier op gas dan op benzine.

Geplaatst: 07.11.2008 - 00:55
door Wim J
Specialized schreef:..., waarbij inderdaad opvalt dat het ene station niet zo ver kan vullen als het andere. Motor draait trouwens mooier op gas dan op benzine.
Hier ook stiller en soepeler op gas !

WJ

Geplaatst: 07.11.2008 - 12:46
door volvorider
960 estate 204 pk, G3 gemiddeld 1 op 8.3 (over 11000 km gemeten)

Maakt inderdaad veel uit waar je tank ivm druk.

Geplaatst: 07.11.2008 - 13:56
door Koidream
Wim J schreef:...Overigens hangt één en ander af van de druk in het lpg station waar je tankt. Zo zal een station op 12 bar meer in je tankje duwen dan eentje op nauwelijk 10 bar...
Juist, maar dit heeft natuurlijk niets te maken met je verbruik.

Geplaatst: 07.11.2008 - 13:57
door Koidream
volvorider schreef:...
Maakt inderdaad veel uit waar je tank ivm druk.
Ik hoop dat jij ook niet bedoeld dat druk aan de tank jouw verbruik kan beïnvloeden?

Geplaatst: 07.11.2008 - 14:24
door VolvoKramer
Nee die druk bepaalt natuurlijk niet je verbruik maar het kan natuurlijk wel een vertekend beeld geven. Laatst had ik een tankstation die er 48,8 liter gas induwde. 80% is in mijn geval maar 48 liter. Was blij dat ie toen toch wel echt afsloeg.
Een ander pompstation duwt er maar maximaal 47 liter in, ook bij een geheel lege gastank.

Zit toch een verschil in van bijna 2 liter. Als je daar geen erg in hebt, dan ligt je verbruik ook een fractie anders...

Maar als je je verbruik weet over vele kilometers maakt het niet zoveel meer uit. Dan middelt het allemaal wel tegen elkaar weg denk ik.

Geplaatst: 07.11.2008 - 18:14
door Koidream
VolvoKramer schreef:...dan ligt je verbruik ook een fractie anders......
Je (gemiddeld) verbruik zal geen ml meer of minder zijn of je nu tankt aan 10 bar, 12 bar of elfendertig bar. Dat je aan een pomp met een hogere druk meer liters kan tanken is mooi meegenomen, maar ook dit geeft geen ml meer of minder (gemiddeld) verbruik.
De berekening voor het gemiddelde verbruik is nog steeds aantal getankte liters gedeeld door het aantal gereden kilometers, en dit vermenigvuldigd met 100 geeft je het verbruik uitgedrukt in aantal liters per 100 km.
Voor de Nederlanders is de formule: aantal gereden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters, dit geeft het aantal kilometers dat je kan rijden met 1 liter brandstof.
(zoals je ziet komt de factor druk nergens in de formules terug)...

Snappie... :wink:

Geplaatst: 07.11.2008 - 20:22
door VolvoKramer
Jeetje, je begrijpt mijn bericht niet.....

Natuurlijk blijft je gebruik hetzelfde alleen als je niet in de gaten hebt dat het aantal kilometers dat je gereden hebt met meer liters of minder liters is gegaan, kan je dus een foutieve berekening maken.

Je berekent normaal gesproken je gebruik achteraf: je kijkt op je dagteller en neemt het aantal liter dat je weer in je tank gooit. Dit laatste is dus enigzins variabel door de pompdruk van je benzinestation. De ene keer zit er bijvoorbeeld 48 liter in en de andere pomp vult je gastankje tot 50 liter.

Ennuhhh... geloof maar dat ik heel goed kan rekenen :D

Geplaatst: 07.11.2008 - 21:47
door Gast
Heeft @Volvokramer toch een beetje gelijk.
Net als benzine tanken, volgooien tot de 1e klik (afslaan) of vullen tot je het in de hals ziet. :P

Bij LPG heeft het idd met druk te maken en soms nog meer met de stand van de auto.
Bij sommige pompen sta soms wel heel scheef. :wink:

Geplaatst: 08.11.2008 - 11:04
door Koidream
VolvoKramer schreef:Jeetje... ... geloof maar dat ik heel goed kan rekenen :D
Dat je kan rekenen heb ik ondertussen begerepen :wink:.
VolvoKramer schreef:...een verschil in van bijna 2 liter. Als je daar geen erg in hebt, dan ligt je verbruik ook een fractie anders...
Dat je het woord "verbruik" verkeerd gebruikt is me nu pas duidelijk.
Je had gelijk gehad (en geen weerwoord van mij gekregen) had je geschreven dat je met je 2 liter extra meer kilometers kan rijden. Blijf jij zeggen dat je verbruik daardoor een fractie anders is, dan zou dit een lange discussie kunnen worden daar dit nu niet, gisteren niet en in de toekomst niet zo zal zijn.
Maar ik rijd niet op gas en zal me daarom hier zelf het zwijgen opleggen. Het gaat hier trouwens niet over wie gelijk heeft hé... :roll: