Pagina 1 van 3
aanpassingen van autospecificaties
Geplaatst: 23.10.2008 - 17:49
door Ben
Niet geautoriseerde aanpassingen van autospecificaties.
Dit onderwerp is zeer regelmatig langsgekomen op het forum. We hebben Volvo-Nederland om stellingname gevraagd en gekregen.
Regelmatig komt het voor dat klanten afwijkende functies wensen in hun Volvo, die niet af fabriek in de auto aan te brengen zijn. Hierbij kunnen ook functies zitten die niet onder de Europese typegoedkeuring vallen en ook niet als origineel accessoire te leveren zijn.
Enkele voorbeelden hiervan:
- Bij import auto’s DIM van US > EU
- Seat-belt reminder uitschakelen
- Stuurwielbedieningsknoppen monteren bij Performance audio
- Uitschakelen Safe Locks
- TPMS uitschakelen bij het monteren van winterwielen
- Koplampen ombouwen naar Bi-Xenon
- Bluetooth Optie telefoon achteraf inbouwen
- Elektrisch verstelbare stoelen monteren
- Inklapbare spiegels aanbrengen
- Stoel verwarming toevoegen
- Uitschakelen van 120 km/u waarschuwingssignaal
Omdat we de configuratie van de auto hierdoor aanpassen, terwijl deze producten niet in het leveringsprogramma van VCC zitten, worden wij steeds vaker geconfronteerd met foutmeldingen in andere softwaremodules in de auto.
Bovendien kost het uitzoeken en het produceren van de specifieke software, en de ondersteuning bij montage, onevenredig veel tijd en geld. Bovendien worden er functies in de auto gewijzigd, waarvan de volgende eigenaar verwacht dat deze volgens de oorspronkelijke documentatie en verwachtingen zullen werken. Indien deze klanten op een later tijdstip bij een andere dealer gaan klagen over de werking van deze gemodificeerde functie, wordt er opnieuw tijd en energie gestopt in het zoeken naar een niet aanwezige storing.
Om deze reden zullen dergelijke verzoeken niet langer ondersteund worden.
Uitzondering: Indien een auto niet conform de klantenorder geproduceerd is, of eventueel verkeerd is besteld, kan de auto, daar waar mogelijk via Esdic aangepast worden. Dit onder voorwaarde dat de auto nog niet gekentekend is en nog niet op de openare weg heeft gereden.
Geplaatst: 23.10.2008 - 19:43
door Gast
Het kan dus wel via Esdic (wat dit ook moge zijn) maar men wil er geen tijd in steken.
Voorzichtig/behouden en arrogant gecommuniceerd door Volvo NL.
Jammer dat men er niet een reactie bij heeft gedaan in de vorm van: "indien er een probleem is, proberen wij u te helpen".
Mijn inziens kan en mag het softwarematig niet zo'n groot probleem zijn.
Resumerend, het antwoordt vind ik goedkoop.
Past dus helemaal in de arrogantie die Volvo NL wel meer heeft geschreven richting Volvo rijders.
Geplaatst: 23.10.2008 - 20:42
door BIC
Ik begrijp het niet helemaal (denk ik)
Als ik op internet de optie- en assecoirelijst bekijk voor de S60(
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm),
dan brengt deze lijst mij tot de conclusie dat ik nu naar de dealer kan gaan, en elke van deze opties kan bestellen. (dus ook bijv. electrisch inklapbare spiegels en bluetooth handsfree systeem zoals in het door Volvo uitgebrachte bericht worden genoemd).
Betekent dit bericht nu dat ik deze opties niet meer bij Volvo kan (na)bestellen en laten inbouwen?
Geplaatst: 23.10.2008 - 20:48
door Ben
Ik begrijp uit het bericht dat het om afwijkende zaken gaat. Dingen die dus normaal niet ingebouwd zitten.
Vraag het in voorkomende gevallen eerst je dealer. Die weet er alles van.
Geplaatst: 23.10.2008 - 20:52
door bart simpson
Op een S60 was/is blue tooth af fabriek niet mogelijk.
El. inklapbare spiegels zijn vanaf 2006 niet meer achteraf te monteren c.q. te activeren op een S60
Geplaatst: 23.10.2008 - 22:25
door arnoud
Ik zie dat een aantal van mijn hobby projecten hierboven genoemd worden
Een aantal (zoals de inklapbare spiegels) zijn met volledige overeenstemming met de dealer 100% origineel ingebouwd en netjes geactiveerd in de software. Geen enkele dealer die niet de optielijst af-fabriek er bij pakt kan volgens mij zien dat deze er niet standaard op gezeten hebben, en zullen ook geen storingen zoals hierboven veroorzaken.
Aan de andere kant, de Bi-Xenon lampen zullen dat mogelijk wel doen (gaatje in shunt, geen wissers, geen hoogteverstelling, wel dagelijks schoonmaken).
Maar ik snap het standpunt van Volvo wel, maar ik neem aan dat ze gewoon via VIDA de software (moeten) blijven leveren. Bij het vervangen van een module zullen ze die software toch gewoon moeten kunnen herladen. Maar dat zij niet actief creatieve klanten kunnen begeleiden lijkt me duidelijk, ik denk niet dat ze iets anders hadden kunnen zeggen.
Valt me op dat ze het woord 'veiligheid' niet gebruikt hebben?
Geplaatst: 17.11.2008 - 11:22
door bart simpson
Volvo levert die software alleen als deze in de stamgegevens van de desbetreffende Volvo af fabriek ook voorkomen.
Geplaatst: 26.11.2008 - 20:05
door steven460
Ach ze hebben gewoon geen zin.
Software geneuzel kost amper tijd omdat het niet geschreven hoeft te worden, slechts uploaden naar de auto. De shit die ontstaat is hardware versies die niet compatible zijn met de nieuwe software. Dat kan met een klein beetje moeite vanuit de firmware boeren al gedocumenteerd zijn.
Geplaatst: 26.11.2008 - 20:43
door Ben
Ik vermoed dat hier een schone taak voor jou ligt Steven.
Biedt je diensten aan aan Volvo AB en specialiseer je in updates die Volvo zelf niet wil doen.
Daar kun je vast een dik belegde boterham aan verdienen.
Geplaatst: 26.11.2008 - 20:48
door bart simpson
steven460 schreef:Ach ze hebben gewoon geen zin.
Software geneuzel kost amper tijd omdat het niet geschreven hoeft te worden, slechts uploaden naar de auto. De shit die ontstaat is hardware versies die niet compatible zijn met de nieuwe software. Dat kan met een klein beetje moeite vanuit de firmware boeren al gedocumenteerd zijn.
heb je ooit van het begrip "productaansprakelijkheid" gehoord?
Geplaatst: 27.11.2008 - 08:25
door MDA
bart simpson schreef:steven460 schreef:Ach ze hebben gewoon geen zin.
Software geneuzel kost amper tijd omdat het niet geschreven hoeft te worden, slechts uploaden naar de auto. De shit die ontstaat is hardware versies die niet compatible zijn met de nieuwe software. Dat kan met een klein beetje moeite vanuit de firmware boeren al gedocumenteerd zijn.
heb je ooit van het begrip "productaansprakelijkheid" gehoord?
Productaanspraakelijkheid? laat me niet lachen! Je beweert dus dat bepaalde zaken achteraf niet veranderd mogen worden vanwege het risico dat jullie aansprakelijk worden gesteld voor schade / falen van het product of schade die daaruit volgt?
Je beweert hier dat jullie achteraf geen inklapbare spiegels willen inbouwen vanwege mogelijke aansprakelijkheid?
"stoelverwarming? Nee meneer, dat gaat niet. U zou ons achteraf aansprakelijk kunnen stellen als u u billen brandt"...
Slechte service noem ik dat.
Geplaatst: 27.11.2008 - 08:52
door bart simpson
Hoe je noemt noem je het, men heeft de keuze gemaakt geen software meer beschikbaar te stellen
Geplaatst: 27.11.2008 - 08:54
door Ben
Dit zegt Volvo zelf.
Omdat we de configuratie van de auto hierdoor aanpassen, terwijl deze producten niet in het leveringsprogramma van VCC zitten, worden wij steeds vaker geconfronteerd met foutmeldingen in andere softwaremodules in de auto.
Bovendien kost het uitzoeken en het produceren van de specifieke software, en de ondersteuning bij montage, onevenredig veel tijd en geld. Bovendien worden er functies in de auto gewijzigd, waarvan de volgende eigenaar verwacht dat deze volgens de oorspronkelijke documentatie en verwachtingen zullen werken. Indien deze klanten op een later tijdstip bij een andere dealer gaan klagen over de werking van deze gemodificeerde functie, wordt er opnieuw tijd en energie gestopt in het zoeken naar een niet aanwezige storing.
Geplaatst: 07.05.2010 - 07:58
door the taxman
ik zie ook een element waarvoor iig geen software update nodig is, de stuurbediening bij performance (ok, iig bij een V50).
snap hun punt wel, maar lijst is niet helemaal logisch
dennis
Geplaatst: 07.05.2010 - 13:51
door robemer
Dus ook geen smarttop inbouwen (C70) of chipje laten kietelen via OBD...
Geplaatst: 22.09.2011 - 13:09
door gold
Damn... heb ik net stoelverwarming in laten bouwen ...
en mijn smartop is geleverd...
snif (nee... Joepie!

)
Geplaatst: 27.10.2011 - 22:48
door ovlov058
Ze zeggen eigenlijk: we hebben het zo ingewikkeld gemaakt, dat we er zelf niet meer aan uit kunnen en laat ons nu met rust.
Geplaatst: 28.10.2011 - 07:54
door bart simpson
@ovlov58, dan heb jij niet helemaal goed geluisterd
Geplaatst: 28.10.2011 - 21:53
door Richard
Tsja, je zult hier toch altijd twee kampen in blijven houden. Ik snap het punt van volvo op zich wel. In sommige gevallen is het wel jammer denk ik maar ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die hier dan in zullen springen. (net als chippen bijv.)
Geplaatst: 29.10.2011 - 00:11
door ovlov058
bart simpson schreef:Hoe je noemt noem je het, men heeft de keuze gemaakt geen software meer beschikbaar te stellen
Dit is pure broodroof voor een dealer die nog wel wil werken( PC-tje spelen).
€69 voor een foutcode, €430 voor CC, +€300 voor BC en dit is alleen voor +10 jaar oude software. daar moet toch veel geld aan verdiend zijn.
Waarom dit niet vrijgeven, kan een gewone garage het eropzetten, is volvo niet meer verantwoordelijk.
Nieuwe software, voor nieuwe auto's is een andere zaak. Dat moet nog opbrengen.
PS: Denk dat de chinezen al meer te zeggen hebben dan we denken, dealers moeten knikken of breken ::evil: