Pagina 1 van 2
Inhouden bij gasgeven 440 Turbo
Geplaatst: 23.10.2008 - 22:20
door Kootje
Ik heb pas een 440 Turbo uit '97 aangeschaft met 191.000 op de teller. Een hele mooie auto, maar met een motorisch probleem...
Regelmatig houdt de auto in bij gas geven; dit gebeurd zowel bij koude als bij warme motor en onregelmatig. Zodra het euvel zich voordoet en je wilt gas geven begint de auto te horten en stoten en dreigt af te slaan. Als ik heel geleidelijk gas geef gaat het goed, maar bij iets te abrupt gas geven houd hij in.
ik heb al wat research gedaan op het forum en de meest terugkerende antwoorden zijn;
- gasklephuis schoonmaken,
- vuil benzinefilter,
- brandstofpomp defect of aan z'n einde
Ik kan wel wat sleutelen aan m'n auto, maar op motorisch gebied ben ik een leek. Iemand een idee of tips?
Geplaatst: 24.10.2008 - 08:27
door 440rijder
Klinkt als een vacuumprobleem, alle luchtslangen etc nalopen? Ik ben ook een leek maar het probleem heb ik wel eens met een oude ibiza gehad, daar was toen een slang niet ok.
Geplaatst: 24.10.2008 - 12:59
door 440 Turbo
Vaak is de luchtslang tussen het filter en de turbo rot. Op het punt waar de slang vastzit op de turbo kan hierdoor scheurtje zitten. Kan echter ook een ontstekingsprobleem zijn zoals bijv. de verdelerkap.
Wat ik concreet (in deze volgorde) zou doen:
• Luchtslangen controleren (zeker bij de turbo)
• Ontsteking controleren (dwz bougies, kabels, rotor, bobinekabel, verdelerkap)
• Controleren of de benzinepomp goed hoorbaar is
• Injectoren testen
Geplaatst: 24.10.2008 - 19:00
door Ovlov 3.6L
Ikzelf heb weleens het probleem gehad dat hij keihard begon te klapperen wanneer hij op turbodruk kwam.
Oorzaak: een draadje van de BDP-sensor maakte slecht contact. Doordat hij op turbodruk kwam, kantelde het blok, kwam de draadstrak en verbrak het contact, waardoor het blok weer terugkantelde en de draad weer contact maakte. Enz....
Eerst kwam het onregelmatig voor, maar op gegeven moment kwam het steeds vaker voor.
Kortom, het kan ook iets elektrisch zijn.
Geplaatst: 24.10.2008 - 19:06
door DeNNiS_
ik denk toch een ontstekings probleem
controleer bougies
rotor & verdelerkap
bobine & kabels
ik had tijdje terug ongeveer zelfde probleem was rotor en verdeler bij mij
Geplaatst: 24.10.2008 - 21:07
door bap
hmm lijkt mij dat je eerst moet kijken naar de benzine toevoer krijgt de motor wel genoeg sap..?
als je dat hebt uitgesloten hm tja dan word het zoeken naar of vacuum slang of pakking ergens ..ontstekking checken ..
ik heb nu nog wat onderdelen die ik over houd dus als je nog wat nodig hebt.... moet je natuurlijk wel weten wat het probleem is.. altijd lastig
Geplaatst: 06.11.2008 - 10:33
door bap
En hoe staat het er nu voor....? al opgelost..?
Geplaatst: 06.11.2008 - 12:54
door schaefer
Idd zou ik ook eerst kijken naar of de motor voldoende brandstof krijgt. Bij geleidelijk gas geven krijgt ie voldoende, bij vol gas hoogstwaarschijnlijk niet waardoor de motor niets te verbranden heeft. Vacuumslang kapot is meest voor de hand liggende, maar idd vuil benzinefilter kan ook. Dat deze niet genoeg doorlaat...
suc6
Geplaatst: 06.11.2008 - 14:28
door dash
Horten had ik ook, maar bleek dat ik zelf de slang van de cruise controle had losgehaald :oops: en dus zoog hij valze lucht aan, slangetje er weer aan en hij deed het weer als van ouds
Heb je al met dat pennetje getest (fouten uitgelezen?)
Geplaatst: 07.11.2008 - 09:10
door bap
@ Dash ..zeker een ander slangentje geweest want CC heeft geen invloed op je motorgedrag
een losse slang van de CC zal dus alleen je CC beinvloeden
Geplaatst: 08.11.2008 - 10:27
door Kootje
Eindelijk tijd gehad om er eens naar te laten kijken! Een maat van me is Volvomonteur geweest en heeft er even naar gekeken. Rotor en verdelerkap nagekeken, bougies ok, luchtmassameter ok, motortemperatuurmeter deed het niet maar is ook gefixt! Proefrit gemaakt en reed perfect, maar toen ik naar huis reed haperde íe weer :x
Ga de slangen en de benzinetoevoer maar eens controleren dan!
Geplaatst: 22.01.2009 - 22:37
door P.K.
Probleem al opgelost Kootje?
Geplaatst: 24.01.2009 - 09:24
door Kootje
Het probleem is nog steeds niet opgelost! Maat van me heeft er al een paar keer naar gekeken, maar het euvel nog niet gevonden. Hij vermoedt nu dat het aan de temperatuursensor van het motormanagement kan liggen, dus ga vandeweek een nieuwe sensor halen. Als dat het niet is zoeken we weer verder.
Geplaatst: 24.01.2009 - 09:59
door Sieger Everts
benzinefilter al wel vervangen?
Geplaatst: 24.01.2009 - 23:02
door Kootje
Benzinefilter bevindt zich toch in de tank, bij de brandstofpomp? Heb daar alles nagekeken en was geen vuiltje te vinden. Electrisch is alles nagekeken en vacuumslang ook geloof ik. Nu dus kijken of het aan de temp.sensor ligt of mogelijk aan de luchtmassameter
Geplaatst: 25.01.2009 - 10:09
door Iroll
benzine filter zit onder de auto, rechts naast de tank. Kan je niet aan zien oftie verstopt zit, is een ronde metalen bus. Alleen door 'm te vervangen en de oude open te snijden weet je oftie verstopt zat. Koudstart sensor kan je doormeten, zit onder de rechtse bougie, koud moet hij veel meer weerstand aangeven als warm. Maar de verschijnselen duiden niet op een defecte ks sensor. Dan start ie koud of warm slecht. Meest verdacht zijn het benzinefilter, luchtmassameter, gasklepsensor of een lekke vacuumslang.
Geplaatst: 27.01.2009 - 20:56
door Kootje
De auto start koud en warm slecht! Eerst wilde íe bij de eerste start (koude start) nog wel eens normaal lopen. Nu rijdt íe constant slecht.
Geplaatst: 27.02.2009 - 09:33
door Kootje
Heb net een benzinefilter en temperatuursensor besteld. Is het makkelijk te doen om zelf het benzinefilter te vervangen? En hoe?
Ben ook nog opzoek naar een luchtmassameter (Bosch 0 280 212 021) dus als iemand er nog een over heeft...
Geplaatst: 27.02.2009 - 09:54
door Iroll
Hier kan je het onderhoudsmanual vinden. Voor een LMM kan je MP en ebay in de gaten houden of een sloop bezoeken.
Geplaatst: 29.03.2009 - 13:57
door Kootje
Ondertussen een nieuwe temperatuurmeter en brandstoffilter geinstalleerd, maar het euvel is nog niet over. Een luchtmassameter is besteld en krijg ik begin deze week binnen. Hopelijk is daarmee het probleem opgelost, want wordt het ondertussen goed zat :angryfire: Zoniet, dan zijn de volgende opties;
kat nakijken of die niet verstopt zit, kabelboom controleren op kabelbreuk, ???